Ebola virus

به گزارش آلامتو به نقل از مجله پزشکی ؛ تازگیا گسترش مریضی ابولا در غرب آفریقا و برگشت چندین نفر گرفتار به اون باعث ایجاد برداشت های غلط و افراطی از این مریضی در بین مردم شده . این موضوع موجب گسترش ترس و ایجاد شایعات غلط گشته است . اینجا به ۵ تصور غلط در مورد ابولا می پردازیم :

اشتباه اول : با ارسال اجازه ورود شهروندان گرفتار به این مریضی به کشور ، امکان گسترش این مریضی در اون کشور به وجود میاد .

در آمریکا مراکز کنترل مریضی ، تصمیمات امنیتی شدیدی هم جهت با بررسی ، شناسایی ، قرنطینه و درمان مبتلایان یا افراد مشکوک به این مریضی در پیش گرفته ان ؛ هم واسه شهروندان آمریکایی که به کشورشون باز می گردند و هم بقیه آدمایی که از کشور های منتقل کننده مریضی به آمریکا وارد می شن . هر ۲ شهروند آمریکایی که عضو گروه پزشکی اعزامی به آفریقا بوده و به مریضی گرفتار شده بودن؛ تنها وقتی از مراکز نگهداری خود مرخص شدن که درمان شده بودن .

اشتباه دوم : این مریضی درمانی نداره

هرچند که داروی خاصی واسه درمان ابولا وجود نداره ، اما بیماران باید واسه دسترسی به مواد مغذی و تامین مایعات بدن ، مدیریت عفونت های احتمالی ، تنظیم فشار خون و حفظ نبود تعادل الکترولیت های بدن ، تحت مراقبت شدید پزشکی قرار بگیرن . شرکت های آمریکایی مشغول تلاش واسه پیدا کردن درمان مریضی و ساخت واکسن پیشگیری از اون هستن . روش های درمانی هنوز در مراحل آزمایشی هستن و به این زودی واسه استفاده انبوه آماده نمی شن .

اشتباه سوم : هرکی به ابولا گرفتار شه ، خواهد مرد .

هرچند که بخش کلی ای از مبتلایان به این مریضی در آفریقا جون باختن (بین ۵۰ تا ۹۰% )، اما خیلی از اونا به مراکز و امکانات درمانی مناسب دسترسی نداشتن . همونطور که در بالا توضیح داده شده، مراقبت های پزشکی ساده نقش بسیاری در افزایش شانس زنده موندن مبتلایان به ابولا رو داره . بخشی از مرگ آفرینی این مریضی به دلیل فقر افرادیست که هدف این مریضی قرار می گیرند . علاوه بر اون ، تابو ها و سوء تفاهمات فرهنگی از چگونگی ی انتقال مریضی موجب تاخیر در تشخیص و درمان اون می شه .

این نوشته را هم از دست ندهید :   بررسی سوالات مدار الکتریکی و مغناطیس کنکور

اشتباه چهارم : ممکنه با حضور در فرود گاهْ ها یا هواپیما هایی که افراد گرفتار به ابولا بوسیله اون سفر می کنن، به این مریضی گرفتار شید .

ابولا از راه تماس عادی یا تنفس منتقل نمی شه ؛ بلکه در اثر تماس با مایعات ترشح شده از بدن فرد مریض منتشر می شه . طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، احتمال اینکه افراد گرفتار به این مریضی در مراحل مسری بودن اون قادر به سفر باشن و حتی در صورت سفر، گرفتار شدن فقط با حضور در هواپیمایی که اونا درونش هستن رو خیلی کم دونسته. گسترش سریع این مریضی در غرب آفریقا به دلیل نبود رعایت بهداشت ، بی توجهی به چگونگی از بین بردن ویروس و تصمیمات نظارت بر بیماران و وجود سنت های مذهبی و فرهنگی درخصوص تدفین جون باختگان این مریضی بوده است . بیشتر آدمایی که در آفریقا به این مریضی گرفتار شده ان ، در اثر مراقبت مستقیم از بیماران منتقل کننده ویروس ، آلوده شده ان.

اشتباه پنجم : بازماندگانی که به این ویروس آلوده شده بودن ، هنوزم اون رو با خود همراه داشته و می تونن اون رو به بقیه انتقال بدن .

وقتی کسی از این مریضی رهایی یابد و اعلام شه که به ویروس آلوده نیس ، دیگه قادر به آلوده کردن بقیه نیس . طبق بیانات سازمان بهداشت جهانی ، مبتلایان به ابولا فقط در مراحل بروز علائم مریضی (تب ، سر درد ، حالت تهوع ، اسهال ) قادر به انتقال اون می باشن ؛ اما باید توجه داشت که مردان گرفتار به این مریضی، می تونن تا ۲ ماه پس از مریضی، اون رو از راه مایع منی خود انتقال بدن .

مجله پزشکی