خروپف شدید ممکنه علاوه بر دور و بری ها واسه خودتون هم بد باشه. مطالعه ای از مغز و اعصاب نشون می دهد، آدمایی که به طور شدید خروپف می کنن و از اختناق در خواب ( قطع تنفس در خواب) رنج می برند نسبت به اون هایی که تنفس آسونی دارن یه دهه زودتر با مشکلات حافظه و فکر کردن روبرو می شن.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ به طور کامل روشن نیس که چیجوری خروپف شدید و مشکل تنفسی می تونه افت شناختی رو جفت و جور کنه. اما نویسندگان مطالعه می می گن تحقیق، خواب آلودگی روزانه رو به مشکلات حافظه و فکر کردن در رابطه کرده. ممکنه مشکلات تنفسی با خواب به طریقی موجب تسریع نگرانی های عادی ذهنی مربوط به سن شه.

خروپف

این خبری بده. اما خبر خوب: به نظر می رسد یه جور از تنفس درمانی موسوم به فشار هوایی مثبت مستمریا CPA واسه جبران هر نوع خروپف یا تنفس در رابطه به مغز هست . به همین دلیل، به گفته ی ریکاردو اوساریو از مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، درمان CPAP ممکنه ایده ی خوبی واسه افراد با اختناق در خواب یا عادت خروپف شدید باشه.

۵ دلیل واسه اینکه اگه عادت خروپف شدید دارین با پزشکتون مشورت کنین، عبارتند از:

  1. خطر سکته مغزی

تحقیقی از سیستم بهداشت هنری فورد در دترویت رابطه بین خروپف شدید و خطر شریانی، عامل خطرناک اصلی واسه سکته مغزی و حمله قلبی، رو رو کرد. هرچند این احتمال هست آسیب شریانی به خروپف منجر شه، محققان می می گن که ممکنه اون به شکل دیگری هم بکنه مثلا خروپف شدید واقعا می تونه منتهی به التهاب و آسیب به شریان ها شه.

  1. مرض چاقی

مطالعه ای از دانشگاه شیکاگو نشون می دهد، نوع خروپف می تونه به مشکل خواب و هم اینکه به زیاد شدن وزن منجر شه. نویسندگان مطالعه می می گن، خواب ناجور، دو نوع هورمون در بدن رو تحریک می کنه لپتین و گرلین که به کنترل اشتها و میل به غذا کمک می کنه. مطالعه ای دیگه از برزیل دریافت که، خروپف شدید و زیاد بیشتر به کیفیت ناجور خواب ربط داره و با شکل های جور واجور مشکلات متابولیکی و چاقی گره خورده.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۴ نقل قول انگیزشی از زنان قدرتمند

  1. سرطان

خروپف و خطر سرطان

نتیجه ی تحقیقی از دانشگاه ویسکانسین نشون می دهد که احتمال مرگ و میر افراد گرفتار به اختناق در خواب، شرایطی که بیشتر با خروپف گاه و بی گاه و شدید همراه س، تقریبا پنج برابر بیشتر از افراد دیگه س. نویسندگان مطالعه می می گن که مشکلات تنفسی موجب تغییراتی در شریان ها و سلول های خونی می شه که ممکنه به سرعت رشد تومورها کمک کنه، هم اینکه به سلولهای سرطانی فرصت بیشتری واسه پخش شدن می دهد.

  1. مشکلات فشار خون

فشار خون و خروپف

حدود ۷۰ ٪ از افراد با فشار خون از نوع صعب العلاج اختناق در خواب هم رنج می برند. مطالعه ای از مجله ی انجمن پزشکی امریکایی نشون می دهد که خروپف شدید یکی از عادی ترین نشونه های اختناق می باشه، خروپف هم اینکه ممکنه نشونه ای از فشار خون بالا باشه.

  1. مشکلات جنسی

جای تعجب نیس که مردان سن بالا تر که به طور شدیدی خروپف می کنن شاید از نوع دیگری از مشکل اتاق خواب رنج ببرن: نارضایتی جنسی. درمقایسه با کسائی که خروپف نمی کنن یا کمتر خروپف می کنن، کسائی که شدیدا خروپف می کنن ۲.۳ بار بیشتر احتمال داره که از زندگی جنسی خود ناراضی باشن. محققان مطالعه می می گن که خروپف بلند می تونه هم خواب شما و هم خواب طرف مقابلتون رو پریشون کنه، که به انرژی پایین تر و لذت لذت جنسی کمتر منجر می شه.

چیجوری جلوی خرناس کشیدن در خواب رو بگیریم؟

چیجوری از شر خروپف خلاص شیم؟

خروپف مجله سلامت