زنان سعودی saudi

زنان عربستان سعودی پس از مدت ها به مقام های اداری منصوب می شن، اما این کشور واسه رسیدن به برابری جنسیتی بازم راهی بسیار طولانی رو در پیش داره.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، زنان در آخر هفته جاری واسه اولین بار در پادشاهی نفتیِ عربستان سعودی به پای صندوق های رای می روند. حدود ۹۰۰ زن سعودی در بین ۷۰۰۰ کاندیدایی دیده می شن که خود رو واسه ۲۸۴ کرسی انتخابات شورای شهر رقابت می کنن.

این اتفاق در عربستان سعودی فقط در سال ۲۰۱۵ محقق شد. حقی که زنان بریتانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی و زنان نیوزلندی در سال ۱۸۹۳ میلادی به اون رسیدن. با این حال، انتخابات پیش رو گامی کوچیک در جهت تحقق برابری جنسیتی در پادشاهی نفتیه. در عربستان سعودی، مردان تموم قدرت رو به دست دارن.

کارن میدلتون، از عفو بین الملل بریتانیا، در گفتگو با ایندیپندنت گفت: «درسته که این تغییر شروع راهی طولانی در عربستان سعودیه، اما در واقع کسر کوچیکی از برابری جنسیتی حساب می شه.»

زنان در عربستان سعودی اجازه انجام پنج فعالیت زیر رو ندارن:

مشارکت برابر با مردان در انتخابات

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، تموم افراد بالای ۱۸ سال مجاز به شرکت در انتخابات عربستان سعودی هستن. با این حال، تنها ۱۳۱ هزار زن در مقایسه با ۱.۳۵ میلیون مرد واسه شرکت در انتخابات ثبت نام کرده ان. این در حالیه که جمعیت بومی عربستان ۲۱ میلیون نفره.

جالبه بدونین از مقامات محلی به دلیل نبود اطلاع کافی از تغییر پروسه انتخابات و جلوگیری از ثبت نام زنان انتقاد شده، چون زنان واسه رسیدن به پای صندوق های رای می بایست روش ی تقریبا آسون و مشابه مردان رو طی می کردن.

اون طرف مشارکت محدود زنان و نامزدهای زن در انتخابات پیش رو، باید یادآوری کرد که این اقدام اصلا نشون دهنده ی دموکراسی در این کشور نیس. قدرت اهدا شده به افراد منتخب در انتخابات هفته جاری بسیار محدوده؛ اون ها در آخر مسئول مراقب از خیابون ها شهر، پارک های عمومی و دفع زباله هستن.

پوشش سخت گیرانه

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۲۲ توصیه برای پسرهایی که تازه عقد کرده اند

عربستان سعودی بیشتر از هر کشور دیگری حتی در جهان اسلام نسبت به پوشش زنان سخت گیرانه عمل می کنه، طوری که تنها چشم و مچ دست های اون ها می تونه پیدا باشه.

پلیس دینی اسلامی «مطوعین» در عربستان سعودی مسئول مراقبت و مجازات زنانیه که قوانین رو زیر پا می گذارن.

ملاقات با مردان، خارج از روابط خانوادگی

زنان عربستان سعودی نمی تونن با مردانی که جزو افراد خونواده شون نیستن، هیچ نوع ملاقاتی داشته باشن. زنان سعودی همیشه باید با اسکورت یکی از مردان خونواده اش در مکان های عمومی دیده شن. از این رو، بیشتر ساختمون های عربستان سعودی دارای دو درب ورودی جدا از هم واسه آقایون و خانوم ها هستن. هم اینکه مدارس، دانشگاه ها و محیط های کاری در این کشور هم به صورت مردونه و زنانه س.

رانندگی

زنان در این کشور اجازه رانندگی ندارن. روحانیون وهابی این مسئله رو حرام دونسته، چون که با حفظ پوشش اسلامی مغایرت داره. مشکل دیگه رانندگی اینه که شاید زنان سعودی از راه رانندگی کردن بتونن با مردانی خارج از بخش خانوادگی ملاقات داشته باشن.

با این وجود، کمپین رانندگی زنان از دهه ۹۰ میلادی در عربستان سعودی به راه افتاده و تا الان چندین فعال حقوق زنان از مجرای قانونی به دنبال تحقق اون بوده ان. در بعضی موارد اما گذرنامه هاشون این فعالان حقوق زنان ضبط شده.

باز کردن حساب بانکی

زنان اجازه مسافرت، راه اندازی کار و کاسبی رسمی و انجام بعضی از آزمایش ها بدون اجازه سرپرستشان رو ندارن. درسته که تعداد زنان شاغل و مدیر در عربستان سعودی رو به زیاد شدنه، اما اون ها واسه شروع کار باید واسه باز کردن حساب بانکی به سرپرست خود مراجعه کنن.

زندگینامه میلیونرهای خودساخته

فواید گوش دادن به موسیقی واسه بدن

فرادید