پراید

وقتی صحبت از پراید و به قول نارنجی های جاده مخصوص سایپا ۱۱۱، ۱۳۲ و … می شه، داد و ناله همه به آسمون بلند می شه. چراکه دیگه اون قدر منتقدان از بدی های این خودرو صحبت کرده ان که زبانشون مو درآورده! وقتی سایپا عزمشو جزم کرد تا پروژه X100 رو شروع کنه، هممون فکر کردیم که دیگه باید منتظر پرایدهایی جدید و باقابلیت های بسیار باشیم. اما همین که اولین پراید یا همون سایپا ۱۳۲ به بازار اومد هر چی رشته بودیم پنبه شد! (سایپا به شدت تاکید داره که اسمش پراید نیس و خیلی تغییر کرده! اما ما هرچه که با خودمون حساب کردیم اگه همه خودروسازان دنیا از تفکرات سایپا پیروی کنن در این صورت باید هر شرکتی بعد از ارائه فیس لیفت اتومبیل خود نامی جدید روی اون بزاره!). بدیش اینه فعلا که مدیران سایپا نمی خواهند گاو شیرده خود رو بازنشست کنن و دوست دارن تا جای ممکن قیمت اون رو بالا ببرن. حالا واسه اینکه دریابید که چه مقدار این خودرو قدیمی و از رده خارجه، مقاله ای رو تدارک دیده ایم تا به شما نشون بدیم که دیگه تاریخ انقضای اون به سررسیدهه.

۱. نداشتن ایمنی

اول قصدم این بوده تا بنویسم ” ایمنی پایین” اما هرچه با خود کلنجار رفتم تنونستم همون ایمنی کم پراید رو کشف کنم! واقعا باید بگم حتی با پروژه X100 که ستون ها و به طورکلی بدنه، به گفته سایپا قوی تر شده، اما خیلی در وضعیت تصادفات جاده ای فرقی حاصل نشده و حتی می توان گفت که این پرایدها به نسبت مدل های قدیمی شون، ناایمن تر هستن. شاید بشه پراید رو یه جور کشنده جاده ای دونست که حتی با ایربگ هم به کشتار خود ادامه می دهد و دولت باید همزمان با ایمن کردن جاده ها، نسل این خودروی کشنده رو از زمین برچیند!

۲. مشکلات موتور

موتور پراید، چه کاربراتوری و چه انژکتوری همیشه واسه دارندگانش دردسرساز بوده. همیشه خیلی از آدمایی که بنده با اون ها در رابطه هستم از مشکل در موتور هنگام مصرف CNG گله دارن. هم اینکه بعد از یه مدت هم مصرف سوخت بالا می رود و به اصطلاح استهلاک موتور به شدت بالا رفته و باعث می شه تا از خرید این خودرو به دلیل مصرف پایین بنزین دلسرد شید. مشکلات دیگه هم فراوانه و در این مقاله نمی گنجد اما تنها تعدادی از اون ها رو به صورت تیتروار اشاره می کنم: ریپ زدن موتور انژکتوری، خاموش کردن های یهویی، استارت نخوردن، خفه کردن و … . باحال اینجاس که همه این مشکلات دقیقا بعد از تحویل گرفتن پراید از نمایندگی به وجود آمده و در این مورد نمایندگی با گرفتن مبلغی خودرو رو تعمیر می کنه! این در حالیه که باید شرکت خودروساز خودرویی که به خریدار تحویل می دهد از همه دید سالم باشه و در صورت وجود مشکل بدون دریافت هزینه و حتی پرداخت مبلغی به عنوان غرامت به خریدار خودروی ایشون رو تعمیر و یا جانشین کنه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   روش های تشخیص عطر و اسانس اصل از تقلبی و فیک

۳. کیفیت پایین ادوات و داشبورد

دیگه لازم نیس که توضیحی دراین باره بدهم. فقط کافیه تا یه بار به داشبورد پرایدهای جدید دست بزنین تا بفهمین که چقدر از پلاستیک خشک و بی کیفیت استفاده شده. یکی از دوستانم در مورد داشبورد پراید می گوید” اگه سایپا داشبورد رو با پلاستیک یه بار مصرف می ساخت، بهتر از این می شد!”. بدیش اینه ایشون هم از کسانیه که این خودرو رو خریداری کرده و همیشه از همه چیز اون گله داره. اما استفاده پلاستیک های بسیار و حتی بی خود و بی جهت در جای جای کابین و هم به کار گیری پلاستیک هایی که به هیچ عنوان با تریم به کار رفته در کابین یکی بودن نداره، از دیگر مشکلات پرایده.

۴. مدل ها و تیپ های زیاد و قیمت بالا

در همه جای دنیا معمولا تیپ های جور واجور چیزای زیادی دارن، اما در ایران یه تیپ بالاتر ممکنه چیز خاصی نداشته باشه. واقعا فرقی نداره که کدوم مدل رو انتخاب می کنین، همه مدل ها یکی هستن و خیلی فرقی با هم ندارن. ازلحاظ قیمتی هم که این خودرو به هیچ عنوان توجیهی نداره و قیمت ۲۰ میلیونی یه فاجعه واسه صنعت خودروسازی ماست. خودرویی که تنها آپشن اش به کار گیری قالپاق ها در طرح های مختلفه! و سایپا ادعا می کنه که هنوز جا داره تا قیمتش بالاتر بره.

۵. کیفیت ساخت پایین کابین

کابین پراید بیش ازحد نامناسبه. از لرزش بگیرین تا نفوذ صدا در کابین و ورود هوا، همه از موضوعاتیه که می توان از کابین پراید توقع داشت. کیفیت متریال به کاررفته در کابین بسیار پایین بوده و همین موضوع باعث می شه تا در جای جای کابین از روکش استفاده کنین.

ایمن ترین خودروهای ارزون قیمت جهان

بهترین خودروهای سنتی تاریخ