اگه کار و کاسبی ای رو اداره میکنین که در رابطه زیادی با مشتریاس به احتمال زیاد هرچندوقت یه بار با مشتریان ناراضی و عصبانی هم روبرو بشوید! چگونگی برخورد با یه مشتری ناراضی باید چیجوری باشه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترن؛ حتماً بارها موقع کار با آدمایی روبرو شده اید که به دلیل نامعلوم یا غیرمنطقی رفتاری توهین آمیز و ناشایست از خود میدن. شما رو تهدید می کنن و می خواهند شما رو بترسونن و تموم روز شما رو خراب می کنن. در برخورد با اینجور آدمایی چیکار باید کرد؟

شما باید به امور جور واجور رسیدگی کنین و وقت اضافی واسه بحث و جنگ با این گونه افراد رو ندارین، اما برخورد با مشتریان ناراضی دوری ناپذیره. پس باید تلاش کنین تا به شرایط مسلط شید و مشکل رو حل کنین.

پیشنهاد هایی که در ادامه اومده می تونه در این مورد به شما کمک کنه.

  1. نگاه

تغییر زاویه دید نسبت به یه وضعیت ناخوشایند، شما رو از حالت عصبانیت به احساس قدرت می رساند. با اینکه ممکنه تجربه خیلی باحالی نباشه، وقتی که نگاه خود رو تطبیق می بدید یه وضعیت خیلی بد به فرصتی تبدیل می شه تا اثبات کنین شما و شرکتتون به چی پایبنده. نباید خود رو در حال از دست دادن مشتریان تصور کنین، بلکه در اینجور شرایطی با سؤالاتی مثل: «چیجوری می توانم دیدگاه مشتری رو تغییر دهم؟» رفتار خود رو به رقابت کشیده و باور داشته باشین که می تونید شرایط رو بهتر کرد.

  1. احساسی برخورد نکردن

آروم بمونین تا حرفه ای تلقی شید! یادتون باشه که فرد شاکی دشمن شما نیس و با شما دشمنی شخصی نداره. تلاش کنین بالاتر از اون انرژی منفی که فرد به شما وارد می کنه ببینین. اگه قادر به راضی کردن فرد نبوده و یا مشکل اصلی رو درک نکرده اید، قضاوت خود رو به تاخیر انداخته و به سخنان ایشون گوش بدید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   مفاهیم معنویت در کار

  1. گوش دادن

یکی از نیازای اساسی و مهم آدم، گوش فرادادن بقیه به سخنان اونه. فقط با گوش کردن، میتونین وضعیتی ناجور رو خنثی کنین! با وجود باخبر شدن از نادرستی دیدگاه فرد، پذیرای چگونگی برخورد اون با موضوع باشین. هیچ گاه وسوسه نشید که واسه اثبات نادرستی سخن اون استدلالی رو آماده کنین. روی فرد، سخنان ایشون و همه تعابیری که از کلمات ایشون قابل استخراج ان، متمرکز شید.

  1. تمرکز کردن

مثبت اندیش بوده و بر کارایی که قادر به انجام اون ها هستین، تمرکز کنین. شما سخنان فرد شاکی رو شنیده اید، اینک می تونید با در نظر گرفتن شرایط، به سرعت گزینه های امکان پذیر رو شناسایی کنین. معمولاً تعدادی راه کار موقت و موثر در دسترس هستن. وارد شدن به مرحله عمل به فرد شاکی اطمینان می دهد که واسه حل مشکل تلاش می کنین؛ اما بعضی وقتا تنها گزینه عملی ممکن، گوش کردن به سخنان اون ها و بیان همدردیه. تحت هیچ شرایطی شما نباید تبدیل به کیسه مشت زنی افراد شید! اگه گفتگویی از حالت مؤدبانه خارج شه و ادامه دادن اون کارساز نباشه، با آرامش تلاش کنین گفتگو رو پایان بدید.

  1. آزمودن

به قول معروف همیشه پیشگیری بهتر از درمانه! توانایی خود رو واسه مواجه شدن با شرایط مشابه در آینده زیاد کرده و از عصبانیت زودتر از موعد متعارف خود جلوگیری کنین. اگه مشکلات همیشه از طرف یه مشتری خاصه، بهتره از ادامه دادن روابط کاری با ایشون دوری کنین. یادتون باشه با شناسایی مشتریان خوش خلق می تونید درگیری ها رو کاهش داده و آرامش رو در کار خود برقرار کنین.

چیجوری برنامه ریزی کنیم؟

رمز و راز موفقیت آنتونی رابینز

بازنشر بیزینس ترن مدیریت