یادگیری زبون انگلیسیlanguage learning

یاد گرفتن یه زبون جدید شاید خسته کننده ترین کاری باشه که تاحالا قصد انجامش رو داشتین اما وقتی که یه زبون جدید رو یاد گرفتید تازه میفهمید که چقدر لذت بخشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ در این یادداشت، نمی خوام واسه شما بگم که چه طور باید زبون انگلیسی یاد نمی گیرین. راه های زیادی واسه یادگرفتن این مهارت هست. می خواهم واسه شما از قوانین نانوشته یادگیری زبون بگم که امیدوارم شما رو به خوندن زبون با روشی مؤثر تشویق کنه.

این قوانین رو شاید در هیچ کتاب آموزش زبون پیدا نکنین، اما عقیده دارم که دونستن اون ها می تونه رو از سر راه شما یا هرکسی که دوست دارین به زبون خوندن تشویقش کنین، بر داره.

  • «یه شغل خوب برات سراغ دارم. فقط یه شرط دارن، باید زبون بلد باشی.»
  • «می دونی اگه تو کنکور درصد زبون رو بیشتر می زدی، شانس این که اون دانشگاهی که می خوای قبول بشی، بیشتر می شد.»
  • «تو اینترنت سرچ کن و ببین راه حل اون مسئله رو پیدا می کنی؟ تو سایت های فارسی پیدا نکردی؟ سایت های انگلیسی رو بگرد.»
  • «یه مقاله عالی در مورد کارم پیدا کردم، ولی هیچ کس نیس، برام ترجمه اش کنه.»
  • «این فیلم زیرنویس فارسی نداره؟ من این طوری چیزی ازش سر درنمیارم.»

این روزا، همیشه استفاده از زبون انگلیسی بیشتر و بیشتر می شه. ما می دانیم که بعضی وقتا واسه موفقیت بیشتر در شغل و درس بهتره، زبون انگلیسی بلد باشیم؛ اما به چه دلیل این دونستن تبدیل به عمل نمی شه؟ به چه دلیل به دنبال یادگرفتن این مهارت نمی رویم؟ به عنوان کسی که از مهارت دونستن زبون انگلیسی، واسه موفقیت استفاده بسیاری کرده ام، همیشه اون رو به اطرافیانم پیشنهاد می کنم و معمولا جواب های بسیار متنوعی هم دریافت می کنم. بعضی ها می می گن که واسه یادگرفتن زبون، وقت کافی ندارن.

بعضی ها به دنبال یه زمان ایده آل یا یه مؤسسه عالی می گردند و با خودشون می می گن تا قبل از پیدا شدن اینجور شرایطی، بهتره کلا به این موضوع نزدیک هم نشن.

بعضی ها فقط به دنبال یه روش خاص هستن. بعضی ها ممکنه چند ترم خوندن زبون انگلیسی رو امتحان کرده باشن و بعد اون رو کنار گذاشته باشن؛ اما چیزی که پشت خیلی از این بهونه ها می شه حس کرد، این باوره که یادگیری زبون کار مشکلیه و شاید از پسش برنخواهند اومد.

واقعا مشکله؟

وقتی به کسائی نگاه می کنیم که خیلی راحت متن هایی به زبون های دیگه رو می خونن یا با مهمون های خارجی حرف می زنند، یادگرفتن یه زبون خارجی کار مشکلی به نظر می رسد. شاید یکی از مشکلات اصلی در راه یادگرفتن زبون انگلیسی اینه که ما به صورت همه یا هیچ فکر می کنیم؛ یعنی این که توقع داریم با روشی جادویی و سریع زبون رو به صورت حرفه ای و کامل یاد بگیریم.

خیلی از ما ممکنه از امتیازات دونستن زبون در حد متوسط، خبر نداشته باشیم. چه قدر عالی بود اگه روشی آسون و سریع پیدا می شد که ظرف مدت کوتاهی ما رو تبدیل به کسی می کرد که به زبون انگلیسی به طور کامل مسلطه!

یکی دیگه از دلایلی که باعث می شه ما از یادگرفتن زبون استقبال نکنیم، اینه که یادگرفتن زبون رو یه جور درس خوندن می دانیم و درس خوندن کار خیلی ساده ای به نظر نمی رسد. زبون یادگرفتن در چشم ما مثل رفتن به کلاس، تمرین حل کردن، امتحان دادن و… است. کارایی که خیلی از ما، بعد از تموم شدن مدرسه یا دانشگاه ممکنه کنار گذاشته باشیم. حالا برگشتن به اون شرایط خیلی دل پذیر به نظر نمی رسد.

چیکار کنیم؟

نکته اصلی این جاست که واسه یادگرفتن زبون، راه های زیادی هست که بعضی از اون ها اصلا ربطی به شرکت در کلاس های آموزشی ندارن.

  1. از یادگیری زبون لذت ببرین

درسته که در خیلی از شرایط، دونستن زبون دوم، یه جور مزیت حساب می شه، اما به هر حال این موضوع اجباری نیس. همین اجباری نبودن، ماجرا رو کمی پیچیده می کنه، یعنی واسه انجام دادن اون نیاز به تشویق کننده بیشتری داریم. مهم ترین قانونی که در یادگرفتن اینجور مهارتی هست اینه که شما باید از اون لذت ببرین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   Tenant Rights at a Glance

اگه به نظر شما کلاسه های آموزشی زبون خسته کننده هستن، می تونید نرم افزارها، فیلم های آموزشی یا حتی داستانی، فایل های صوتی، کتاب های داستان و هزار و یه نوع روش دیگه رو امتحان کنین. تنها یادتون باشه که از روشی استفاده کنین که لذت بخش باشه؛ وگرنه ممکنه، انگیزه تون رو واسه انجام اون از دست بدین.

  1. چندرسانه ای عمل کنین

مهمه که واسه یاد گرفتن زبون، همه مهارت ها رو یاد بگیرین. واسه رسیدن به این هدف باید از همه روش های ممکن واسه یادگیری استفاده کنین. خیلی از ما ممکنه در بعضی مهارت ها، معمولا خوندن متن های انگلیسی، بهتر از مهارت های دیگه، مثل صحبت کردن یا نوشتن، باشیم.

این شرایط مثل شرایط درختیه که بعضی شاخه هاش پر از برگ و بعضی شاخه هاش خالی باشن. در اینجور شرایطی، شما کم تر می تونید از تجربه دونستن یه زبون دیگه لذت ببرین؛ پس تلاش کنین تا از همه امکانات آموزشی واسه یادگرفتن زبون استفاده کنین. تماشای فیلم های آموزشی و داستانی واسه رسیدن به این هدف بسیار مناسب هستن.

  1. میان بری وجود نداره

بعضی وقتا ما واسه یادگرفتن یه موضوع جدید، مثل زبون صبر می کنیم، چون ناخودآگاه با امید به اینکه روشی آسون و ساده و به اصطلاح میان بر واسه اون پیدا کنیم. خیلی از ما به دنبال یادگیری زبون نمی رویم، به خاطر این که قله رو نشونه می گیریم و از خودمون توقع داریم که ظرف چندماه به کسی تبدیل شیم که به اندازه افراد بومی انگلیسی زبون، خوب حرف می زند.

متأسفانه وقتی بحث یادگرفتن مهارت ها، به خصوص مهارتِ دونستن یه زبون دیگه، پیش میاد، پیشرفت کم کم و تمرین دوری ناپذیر به نظر می رسد. راهی به جز این که واسه اون وقت بذارین وجود نداره و روش های فشرده و کوتاه مدت، به خاطر این که امکان تمرین کافی وجود نداره، تاثیر خیلی کم تری دارن.

واسه همینه که باید بتونین از روشی که واسه یادگیری زبون به کار می گیرید، لذت ببرین. یادتون باشه خودتون رو واسه این که به سرعت در یادگیری زبون پیشرفت کنین، تو منگنه نذارین .

  1. تا جای ممکن از اون چه یاد گرفته اید، استفاده کنین

مهم نیس که چه قدر زبون یاد گرفته اید، تلاش کنین از همون مقدار که آموخته اید، استفاده کنین. می تونید به اخبار زبون انگلیسی گوش کنین. کتاب های ساده بخونین، جمله های ساده بسازین و در زندگی روزمره به کار ببرین. تلاش کنین به سایت های انگلیسی سر بزنین و همیشه با خودتون یه واژه نامه داشته باشین تا هر واژه ای رو که نمی دونستید، همون موقع یاد بگیرین. این کار به شما کمک می کنه که بیشتر متوجه تغییر خود بشوید.

  1. راه پیشرفت در یادگیری زبون مستقیم نیس

یادگیری زبون، مثل حرکت کردن تو یه جاده صاف و مستقیم که انتهای اون مشخص باشه، نیس. شما نمی تونید بگید که واسه یادگرفتن کامل زبون، باید ۱۰۰کیلومتر راه رو طی کنم و من حدودا ۳۰کیلومتر رفته ام. درسته که واسه یادگیری زبون پله ها و سطح هایی تعرف می کنیم و مثلا می بگیم که من در دوره مقدماتی قبول شدم و فلانی در دوره پیشرفته؛ اما نکته این جاست که یادگیری زبون به صورت دائمی و پله به پله اتفاق نمی افتد.

یعنی ممکنه شما یه مدت به یادگیری زبون ادامه بدین و تغییری رو احساس نکنین. خیلی ها به خاطر همین در اوایل یادگیری زبون، از یادگرفتن دست می کشن. اما بعد در شرایطی دیگه، یهو خودتون رو در حالتی پیدا کنین که با یه گردشگر خارجی در حال صحبت هستین و اون رو راهنمایی می کنین یا براش از فرهنگ ایرونی می گویید، بدون این که در این کار مشکلی داشته باشین.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

سپیده دانایی