دوری از خوردن مواد غذایی در ماه مبارک رمضان، معمولا قابل تحمله؛ این آبه که دوری اش کمی سخته، مخصوصا در کشورای گرم جهان.

از اونجا که آب حدود ۷۰ درصد از بدن ما رو تشکیل میده، نمیشه از اهمیت اون صرف نظر کرد. آب واسه کارکرد درست بدن بسیار حیاتی و لازم حساب می شه: حذف مواد زائد، کمک به هضم غذا، حفظ سلامت پوست، و انتقال مواد غذایی در سراسر بدن.

139172

وقتی که عرق می کنین، بدنتون دچار کم آبی می شه، چون بدن شما بیشتر از اینکه مایعات جذب کنه، در حال از دست دادن مایعاته. این موجب ایجاد نبود تناسب مواد مغذی و مواد معدنی می شه.

اگه هنگام باز کردن روزه خود، این مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته رو جانشین نکنین، بدن شما ضعیف می شه و ممکنه کار به جایی برسه که نتونین کل ماه مبارک رمضان رو روزه بگیرین.

حتی کم آبی ملایم هم ممکنه کارکرد روزانه بدن شما رو تحت تاثیر خود قرار داده و ضعیف کردن کنه. و شما رو دچار خستگی، سرگیجه، سردرد، و نبود تمرکز کنه.

واسه جلوگیری از کم آبی بدن در ماه مبارک رمضان، چند پیشنهاد ساده می دیم:

۱ – در برابر نور خورشید قرار نگیرید

در طول روز، تا جایی که ممکنه از نور خورشید و گرما بیشتر از اندازه اون فاصله بگیرین. در منطقه خنک و دارای سایه باقی بمونین. هنگام بیرون رفتن کلاه بذارین و از فعالیتای شدید دوری ورزید.

۲ – پس از افطار، آب و مایعات بخورین

می تونین خیلی راحت این کم آبی رو جبران کنین. پس از افطار هشت لیوان آب یا بیشتر بخورین. از نوشیدن چای، قهوه، و نوشابه های گازدار دوری کنین. چون این نوشیدنیا از سطح بالای کافئین و شکر بهره مند هستن که خود موجب کم آبی و تشنگی بیشتر می شن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   رگال لباس ابزاری کاربردی برای نظم بخشی به لباس ها

۳ – از نوشیدنیای سنتی ماه مبارک رمضان بهره ببرین

از نوشیدنی سنتی کاماردین ( آب زردآلو ) استفاده کنین. این نوشیدنی به طور زیادی به کاهش درد و ناراحتی به وجود اومده بوسیله اسید معده کمک می کنه. و کمبود آب بدن رو بر طرف می کنه.

۴ – مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته رو جانشین کنین

علاوه بر آب، از نوشیدنیای دیگه هم استفاده کنین؛ مانند آب میوه های جور واجور. بدین روش می تونین مواد مغذی و مواد معدنی از دست رفته رو جانشین کنین. پنج وعده میوه و سبزیجات خود رو استفاده کنین، از جمله مرکبات آبدار و توت فرنگی. میوه های آبدار پر از ویتامین A و کلسیم هستن، و خیلی از اونا شامل فیبر، آهن، پتاسیم، و دیگر مواد معدنی هستن. هم اینکه ویتامینای C، B1، و B2.

۵ -مراقب سلامتی خود باشین

به دلیل کمبود آب و مواد معدنی و مواد مغذی، شما در برابر بیماریا بسیار ضعیف میشین. خود رو تحت فشار قرار ندین و اگه نتونستید روزه رو ادامه بدید، اون رو بشکنید. هر وقت که تونستید، روزه بگیرین.

نکته پایانی

نوشیدنیای شیرین، چون چای شیرین بیان، پر از فیبر هستن و واسه سیستم دفاعی بدن بسیار مفیداند. سیستمی که می تونه به دلیل روزه داری و کم آبی، به طور زیادی ضعیف شه. هم اینکه می تونین از نوشیدنیایی استفاده کنین که نقش پیشگیرانه واسه سرماخوردگی و آنفولانزا رو دارن مانند یه لیوان آب جوش، یه قاشق غذاخوری عسل، و نصف یه لیموی تازه.

تشنگی سیمرغ ماه رمضان