فضا

آسمون محلیه که اجرام می تونن واسه خود هنرنمایی کنن و حتی بعضی از اونا مشغول به رکوردزنی می شن تا جایی که نام اونا وارد کتاب رکوردهای گینس می شه. پدیده های آسمونی دارای شگفتیایی هستن که در ادامه با بعضی از اونا آشنای میشین. این لیست به اجرام رکوردشکن در آسمون اشاره میکنه.

سریع ترین مدار

مدارهایی که سیارات یا ستاره ها طبق اون به دور همدیگه حرکت می کنن یکی از زیبایی هاییه که در آسمون هست. مدار کره زمین به دور خورشید واسه کامل شدن نیاز به ۳۶۵ روز وقت داره اما سریع ترین مدار در دنیا واسه ستاره هایی به نام HMCancriه. این ستاره ا با سرعت باورنکردنی ۱.۸ میلیون کیلومتر بر ساعت به دور همدیگه می گردن و تنها ۶ دقیقه زمان میبره تا یه دور کامل به دور همدیگه بزنن. این مدار میلیونا سال نوری با زمین فاصله داره.

سریع ترین سنگ آسمونی

اون دسته از آدمایی که در تاریخ ۲۲ آوریل سال ۲۰۱۲ در منطقه کالیفرنیا بودن تونستن سریع ترین جرم آسمونی رو که تا حالا سرعتش ثبت شده با چشم ببینن. تا حالا شهاب سنگای بسیاری وارد جو زمین شده ولی این شهاب سنگ که به سرعت باورنکردنی ۱۰۳هزار کیلومتر بر ساعت به سمت زمین می اومد بسیار متفاوت بود. این سنگ آسمونی در میونه راه آتیش گرفته و به صورت یه گوی آتیش به زمین بخوره کرد.

سردترین ستاره آسمون

در سال ۲۰۰۹ منجمان تونستن به اطلاعات بسیار جالبی در مورد یه ستاره قهوه ای دست پیدا کنن. این ستاره که به نام WISE1828 شناخته می شه سردترین ستاره آسمانه چون دمایی برابر با ۲۵ درجه سانتی گراد داره این درحالیه که خیلی از ستاره های آسمونی دمای بالایی ۱۰۰ درجه دارن. منجمان این ستاره رو مرده می گن ولی یکی از پدیده های آسمون هستش.

این نوشته را هم از دست ندهید :   انواع کیسه باد کامیون و تریلی

قوی ترین مغناطیس آسمون

یکی از ستاره های آسمون که در سال ۲۰۰۹ واسه اولین بار از راه اروپاییا کشف شد دارای قدرت مغناطیسیه که تا حالا هیچ وقت دیده نشده. این ستاره که قطری ۲۰ کیلومتری داره به اندازه ای مغناطیسیه اگه کمی به کره ما نزدیک تر بود نمی گذاشت هیچ وسیله ای روی زمین حرکت کنه. البته حالا خوبیش اینه این ستاره ۶۵۰۰ سال نوری با ما فاصل داره.

قدیمی ترین جرم آسمونی

شاید سن همه این آسمونی که می شناسیم به ۱۳.۷ بیلیون سال پیش برگرده ولی کمتر شی رو میشه پیدا کرد که در تموم این مدت بتونه زنده مونده و عمر داشته باشه. ستاره ای بنام HE 1523 یکی از ستاره هاییه که به عنوان قدیمی ترین شی آسمون شناخته می شه. سن این ستاره ۱۳.۲ بیلیون سال اعلام شده و تا حالا نزدیک ترین سنی که به این ستاره هست مربوط به سنگیه که ۷۵۰ هزار سال سن داره.

تهوع آورترین رکوردهای گینس کدوما هستن؟

رکورد داران ایرونی در گینس+عکس

بازنشر باشگاه خبرنگاران رکوردهای گینس