بازاریابی نوین در تموم دنیا از قوانین بنیادی برابری پیروی میکنه و شما به عنوان یه بازاریاب حرفه ای باید با این قوانین آشنا باشین:

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ انیشتن همیشه جملات قصار خوبی در مورد مسائل جور واجور داره. یکی از معروف ترین جملات ایشون که میشه گفت به بزرگترین رقابت دنیای بازاریابی دیجیتال اشاره داره، اینه:

هر چیزی رو که باید به حساب آورد رو نمیشه حساب کرد، هم اینکه هر چیزی رو که میشه حساب کرد رو نباید به حساب آورد.

اینترنت به یه بازاریاب امکانات زیادی داده، یکی از اونا دسترسی مستقیم به مشتریان بالقوه س. اما این مزیت خود عواقبی رو به دنبال داره. مثلا چیجوری میشه فهمید که همه فعالیتای آنلاین انجام شده واقعا تاثیر بر خرید داشتن یا خیر؟

توییت کردن، ارسال پست یا آپلود ویدیو، اینا همه بخش آسون کار هستن. بررسی این که تلاشاتون در همین زمینه تاثیر پایانی از خود به جا میذاره بحثی است که خیلی از بازاریابان رو درگیر خود کرده.

اما به چه دلیل؟ چون اندازه گیری معنی دار اینجور فاکتورهایی فوت و فن خاص خود رو داره. خیلی راحت میشه فهمید که چند دنبال کننده در توییتر دارین، یا آخرین پست فیسبوک شما چند لایک خورده اما هیچکدام از اینا واقعا چیزی به شما نمی می گن.

واقعیت اینه که هر چیزی که رو که بشه خیلی راحت اندازه گیری کرد، دارای کاربرد کمتری واسه نمایش ارزش واقعی سازمان داره. با در نظر گرفتن گفته انیشتن، مشکل دیگه اطلاعات زیادی است که یه بازاریاب رو محاصره کرده و ممکنه منتهی به دقیق شدن و فوکوس کردن روی مسائل اشتباه شه.

اگه Google Analytics تعداد دفعات مشاهده صفحات سایت یا اندازه پرش کاربران رو به ما نشون بده، مطمئنا اینا شاخصای مهمی هستن. غلطه؟ جواب این سوال منفیه. فقط به خاطر اینکه این شاخص به صورت نموداری در اختیار شماس به این معنی نیس که ارزش خالص رو نشون میده.

طی سالای گذشته علم و روش اندازه گیری، قدمای و بزرگ رو به جلو ورداشته س. علاوه بر اینکه کارشناسان تحلیل بازاریابی دیجیتال وارد میدون بازار شدن، وسایل زیادی هم وجود دارن که می تونن به شما واسه نظارت و اندازه گیری فعالیت تون کمک کنن.

با این حال، خیلی از کار و کاسبی های کوچیک، غیرانتفاعی و کار و کاسبیا به حدی از سرمایه نرسیده ان که بتونن اینجور تحلیل گرانی رو استخدام کنن یا از وسایل گران قیمت استفاده کنن. اگه شمام در این وضعیت هستین، شاید بخواین بدونین که از کجا باید شروع کرد. در ادامه ۵ شاخص مهم در بازاریابی دیجیتال رو واسه شما عنوان می کنیم:

۱. دسترسی و اندازه درگیری

شاخصای رسانه های اجتماعی مربوط به دسترسی و درگیری کاربران (منظور از درگیری اینه که هر فرد چه مقدار نسبت به محتوایی که بهش ارائه می شه عکس العمل نشون میده، مثلا چند دقیقه از وقت خود رو تو یه صفحه صرف می کنه)، اطلاعاتی هستن که خیلی راحت به دست میان ولی از دید کارایی تا حدی ضعیف هستن. چون که اتحاد شاخصای دسترسی و درگیری کاربران در بهترین حالت به روشنی مشخص نیس و در بدترین حالت اتحاد وجود نداره.

با این حال باید به نظارت و بررسی فعالیت رسانه اجتماعی خود بپردازید، چون که واسه خیلی از سازمانا فعالیت موثر رسانه اجتماعی زمینه ای رو واسه تاثیر واقعی کسب وکار بوجود میاره. این شاخص رو نمیشه به عنوان دلیل محکمی بر موفقیت بازاریابی استفاده کرد و بیشتر میشه از اون به عنوان یه قدم در این راه یاد کرد. اما دقیقا به چی باید توجه کرد؟

هر شبکه اجتماعی وسیله خاص خود رو داره. (مانند Facebook insights ،YouTube Analytics یا Twitter Analytics) همه این وسیله ها مطمئنا ۲ ملاک رو خوب نشون میدن و اون اندازه دسترسی و درگیری کاربره.

میشه از این دو ملاک واسه امتحان «سلامتی» صفحه اجتماعی خود استفاده کنین. دیده میشین؟ مشترکان شما از راه اینترنت اخبار شما رو دنبال می کنن؟

این نوشته را هم از دست ندهید :   آیفون تصویری

یه دوره وقتی هفته ای یا ماهانه مشخص کنین و با در نظر گرفتن اون سبک سنگین کنین. مثلا واسه فیسبوک، اندازه درگیری و دسترسی واسه یه پست طی ۲۸ روز به صورت زیر باید محاسبه کرد.

اندازه درگیری = تعداد کاربران درگیر / تعداد کاربرانی که دسترسی داشتن × ۱۰۰

۲. کل تراکنشا

Google Analytics وسیله امتحان بسیار قدرتمندی واسه سازمانای مختلفه. با این حال دو اشتباه عادی که معمولا کاربران گوگل آنالیتیکس مرتکب می شن عبارتند از: یه، بسیاری فقط به ارقام مربوط به میانگین دوره توجه دارن و دو، نبود در نظر داشتن هدف.

بدون هدف شما نمی تونین فهمیده باشین که کاربران سایت اون کاری که از اونا انتظار میره رو انجام میدن یا خیر. خرید یه کالا، اشتراک واسه خدمات، دریافت راهنمای یه محصول یا نام نویسی واسه یه خبرنامه می تونه مثل این باشه.

شما می تونین به جمع تبدیلات توجه کنین یا اونا رو با در نظر گرفتن بخش بندی مشتری هاتون در گروه های جور واجور بذارین تا بتونین فرق در رفتار مشتریان جور واجور رو بررسی کنین. در نظر داشتن این تبدیلات به شما کمک میکنه که همیشه از چیزی که مهمه باخبر باشین.

۳. اندازه تراکنشای بخشی

به عنوان یه بازاریاب، شما باید بدونین کدوم فعالیت بیشترین تاثیر رو داره. اندازه گیری اندازه تراکنشای بخشی به شما کمک می کنه که بتونین برگشت سرمایه یا ROI خود رو محاسبه کنین. (در ادامه بیشتر توضیح میدیم)

واسه انجام این کار باید از یه وسیله «ردیاب فعالیت» استفاده کنین تا بتونین اطلاعات دقیق در مورد فعالیتای بخشای جور واجور و یافته های حاصله از هر کدوم رو در اختیار داشته باشین. اینجور ابزاری در گوگل آنالیتیکس در نظر گرفته شده و خیلی راحت می تونین به واسطه اون فعالیت آنلاین کاربران رو بررسی کنین، اما یادتون باشه در به کار گیری اون اصولی عمل کنین. حتی یه فاصله اضافی بین کلمات عنوان هر صفحه باعث به وجود اومدن دو خط اضافی در گزارش پایانی می شه.

۴. هزینه هر خرید/فروش

کسب و کار شما به هر شکلی که باشه، با به کار گیری ردیاب فعالیت باید بتونین خیلی راحت شاخص هزینه هر خرید/فروش یا CPA رو محاسبه کنین. البته نگفته نمونه که از این شاخص میشه واسه تراکنشایی که تغییر درآمدی به همراه ندارن هم استفاده کرد مانند نام نویسی واسه خبرنامه.

واسه شروع میشه درآمد میانگین به دست اومده از هر مشتری رو محاسبه کرد و با به کار گیری اون می تونین ببینین که واسه جذب هر مشتری به طور میانگین چقدر هزینه می کنین.

۵. برگشت سرمایه ROI

ROI شاخصی است که بیشتر بازاریابان به اون توجه خاصی دارن. به طور خلاصه ROI به این معنیه که چقدر خرج کردیم تا این مشتری رو جذب کنیم و ایشون تا بحال چقدر واسه ما ایجاد درآمد کرده؟ یا یعنی دیگه: ROI = درآمد خالص / هزینه

ROI شاخصی است که معمولا به شکل درصدی بیان می شه. هرچه ROI بالاتر باشه بهتره اما باید شاخصای دیگری مانند هزینه هر فروش یا هزینه میانگین تبادلات رو هم در نظر داشت.

وقتی مبادرت به اینجور بررسیایی از راه ابزارآلات دیجیتالی می کنین، همیشه اهداف کسب وکار خود رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. بزرگترین اشتباهی که افراد مرتکب می شن توجه زیادتر از اندازه به اعداد و ارقامه. این آدما به اشتباه با خود فکر می کنن که هر داده به دست اومده از کامپیوتر باید استفاده کرده شه.

داده ها فقط در صورتی مهم هستن که بتونن تعیین کنن که فعالیتاتون ارزش خالص بوجود میاره یا خیر.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

بازاریابی پارسیش