پزشکان می می گن پنج عامل باحال و موثر وجود دارن که می تونن عامل بروز سردردهای جدی و آزار دهنده باشن در حالی که ممکنه شما هیچوقت تصور هم نکنین این عوامل باعث سردردتان شده ان.

5 عامل موثر و مهم در بروز سردرد

به گزارش پایگاه اینترنتی هلت لایف استایل، یکی از این عوامل موثر دندون درده. اگه به هنگام برخاستن از خواب دچار سردردهای صبحگاهی می شید ممکنه دلیل اون مشکلات دندانی باشه.

کسائی که درخواب دندون قروچه می کنن یعنی دندانه های خود رو روی هم می سایند تقریبا سه برابر بیشتر از بقیه دچار سردرد می شن. در خیلی از افراد چون دندون قروچه به هنگام خواب رخ می دهد، فرد معمولا از اون بی اطلاعه.

اگه دندون قروچه دائم اتفاق بیفته حتی می تونه موجب بروز درد و کشیدگی در ماهیچه های صورت و گردن شه و در نتیجه احتمال سردرد شدید شدن می شد.

بقیه نشونه ها و علائم دندون قروچه شامل درد آرواره ها موقع صبح، درد صورت و گردن، از بین رفتن مینای دندون ها و حساس و ضعیف شدن دندانه ها بر اثر صدمه ریشه های اونا در داخل لثه ها هستن.

به گفته کارشناسان علوم پزشکی و بهداشت عمومی در انگلیس یکی دیگه از فاکتورهای بروز سردرد خواب زیاد و بی موقع در تعطیلات آخر هفته س.

کسائی که در تموم روزای هفته کار می کنن و به دلیل شغل خود ساعت مشخصی از خواب بیدار می شن، اگه روز تعطیل آخر هفته دیر از خواب بیدار شن دچار سردرد صبحگاهی می شن. دلیل بروز سردرد به این خاطره که هورمون استرس که در خون در حال گردشه وقتی بدن یهو در حالت استراحت قرار می گیرد، افت شدید پیدا می کنه.

این وضعیت موجب آزاد شدن سریع انتقال دهنده های عصبی می شه. این انتقال دهنده ها، پیام رسانه های شیمیایی مغزی هستن که باعث می شن عروق خونی به سرعت منقبض شن و این حالت موجب بروز سردرد می شه. پس تلاش کنین به جای اینکه منتظر استراحت آخر هفته بمونین انگار خود رو در بین ساعات کاری روزانه به یه فعالیت ورزشی و یا آروم سازی هم مشغول کنین. هم اینکه خواب خود رو محدود کنین طوری که بیشتر از هشت ساعت نخوابید. خواب زیاد شک نداشته باشین موجب سردرد می شه.

عامل سوم سردرد رایانه شما هستش. وقتی به شکل نادرست و غیر سالم پشت رایانه می نشینید روی عضلات بالای گردن، کمر و شونِه ها تاثیر نامطلوبی می گذارد و این تغییرات موجب بروز سردرد می شه.

پس پیشنهاد می شه که از نشستن در ساعات دراز مدت به شکل خمیده یا با سرخم شده به طرف جلو در پشت میز رایانه دوری کنین، هم اینکه نگاه مستقیم به صفحه رایانه به این معنیه که چشم ها باید تو یه فاصله کوتاه متمرکز شن و این باعث می شه ماهیچه های چشم ما بیشتر تلاش کنن و کشیدگی عضلات چشمی هم می تونن موجب سردرد شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بررسی پیج اتوریتی

پس در فواصل وقتی مشخص و منظم از پشت رایانه بلند شید و کمی در دور و بر بگردین. صفحه رایانه رو هم طوری تنظیم کنین که ۲۰ تا ۳۰ اینچ از چشم شما فاصله داشته باشه در سطح نگاه شما قرار بگیره. رایانه رو هم طوری بذارین که نور مستقیم خورشید یا چراغ روی اون نیفته.

اگه مجبورین که پشت رایانه با تلفن حرف بزنین حتما از گوشی هدفون استفاده کنین چون گذاشتن گوشی تلفن بین سر و شونِه کشیدگی ماهیچه ها رو شدید شدن کرده و سردرد رو هم افزایش می دهد.

عامل چهارم که می تونه در شما موجب ایجاد سردرد شه، عطرتونه. عطرها به گونه ای تولید می شن که بتونن مغز رو تحریک کنن.

عطر وقتی در تماس با هوا قرار می گیرد تبخیر می شه و مواد شیمیایی فوق در بین سلولهای عصبی فعال در بینی قرار می گیرند تا سیگنال هایی رو به مغز بفرستن.

بدیش اینه در بعضی از افراد این سیگنال ها به اندازه ای قوی هستن که می تونه موجب سردرد یا میگرن شن. شامپوها، صابون ها و بعضی از مواد شوینده هم می تونن تاثیر مشابه داشته باشن. یکی از راه های مقابله با بوهای آزار دهنده به کار گیری دستگاه مناسب تهویه هوا هستش.

راه حل موثر دیگه هم آغشته کردن پیشونی با یه قطره کوچیک روغن نعناعه که مثل یه داروی مسکن واسه کاهش سردرد اثر می گذارد.

عامل پنجم در بروز سردردها داروهای مسکن هستن. هر چند این داروها واسه آرامش سردرد استفاده می شن اما اگه زیاد استفاده شن می تونن دلیلی در ایجاد سردردها باشن. مصرف افراطی و غیر اصولی مسکن ها مثل ایبوپروفن، آسپرین و کدئین می تونه موجب بروز سردردهای دوره ای شه.اگه با مصرف زیاد مسکن ها دچار سردرد می شید حتما موضوع رو با دکتر خود در میان بذارین و راه حل مناسب رو از ایشون جستجو کنین.

جمع آوری : آلامتو

به نقل از : راه سلامتی

دلیل اصلی سردرد چیه؟

درمان خونگی واسه سکسکه، بوی بد دهن، سردرد و …

بازنشر سردرد