آگهی تجاری نوشته ایه که به فروش میره پس باید باحال باشه. اختصار و وضوح آگهی تجاری، فهم پیام رو آسون می کنه. اگه مطلبی به شکل روشن و کوتاه نوشته شه ولی نتونه خوانندگانش رو مجبور به بکنه، مطلب خوبی در نظر گرفته نمی شه. آگهی تجاری جذاب، مخاطبان هدفمندش رو جذب می کنه و اونا رو مجبور می کنه که فراخوان عمل  ( (CTA رو بکنن. در واقع آگهیای تجاری این کار رو با جلب توجه بازدیدکنندگان انجام میدن و فراخوان عمل با ارزشی رو واسه رفع نیازای اونا ارائه میدن. اگه هدفتون نوشتن مطالب روشن و مختصره، می تونین این کار رو یاد بگیرین. فقط کافیه از راهنمای زیردر دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنین و همیشه تمرین کنین.

ولی اگه می خواین مطالب تبلیغاتی جالبی رو بنویسین، باید کلی تحقیق کنین و به شکل یه منتقد فکر کنین.

چیجوری آگهیای تجاری جذابی رو بنویسیم؟

قبل از شروع کردن مرحله فروش یا طراحی صفحه هدف، به نکات زیرتوجه کنین. کار کردن روی این نکات وقت می بره ولی وقتی یاد می گیرین تا پیام فراخوان عمل رو طوری طراحی کنین که بهترین جواب رو دریافت کنین، تلاشتون باارزش هستش.

۱٫ چشم انداز پایانی آگهی تجاریتان رو ببینین

ماهی گیران حرفه ای واسه صید هر ماهی، از طعمه خاصی استفاده می کنن. مثلا واسه صید ماهی خاردار دریایی به دنبال کرم خاکی می رن، واسه صید ماهی کپور دنبال دانه گیاهان می رن و آفتاب ماهی با طعمه پلاستیکی صید می شه. ماهی گیران فوت وفن- هاشون رو براساس ساعتی خاص در روز، وضعیت آب و نوع فصل تنظیم می کنن و به اندازه کافی در مورد ماهی و محیطش اطلاعات به دشت می کنن و آخرسر از این اطلاعات واسه به دام انداختن ماهیا استفاده می کنن. بازاریابان هم به صورت مشابه عمل میکنن. اونا تا جایی که می تونن در مورد چشم انداز( Prospect) آگهی هاشون قبل از طراحی اون فکر می کنن. انجام این کار رسیدن به منفعتای سخت در آگهیای تجاری رو آسون تر کرده و عرضه رو واسه مخاطبان شما باحال تر کرده. واسه اینکه مشکلات چشم انداز آگهیتان رو دقیق بررسی کنین به یه سری از سوالات در مورد گذشته شخصی، شرکت و موقعیت اون، چالشا و اهداف خرید جواب بدید. یعنی شخصیت خریدار رو سبک سنگین کنین. در نتیجه اطلاعات زیادی رو جمع آوری می کنین که می تونین بعدا از اونا واسه جلب توجه و عمل استفاده کنین.

۲٫به کار گیری نیاز آدما (احساس مهم بودن در روانشناسی)

اگه می خواین چشم اندازهایتان رو خاص جلوه بدید، به بازدیدکنندگانتان بگید که “تصادفی انتخاب شدن” تا سرویساتون رو بیشتر بخرند. چشم اندازهایتان رو جدا از هم کنین و به اونا احساس مهم بودن بدین. همه افراد دوست دارن مهم باشن. در واقع احترام به نفس یا اینکه ما خودمون رو چیجوری می بینیم، جزو مهم ترین نیازای ماست. بازاریابان هم از این نیاز استفاده کردن. در مقاله ای واسه شرکت Fast، رابرت رزنتال (Robert Rosenthal ) به اصطلاح آمریکایی “جمعیتی با تعداد کم ولی مغرورترین” و “عضویت، امتیاز خودشو داره” اشاره میکنه. هم اینکه گروهی در شرکت گوگل، وقتی که بتا سبکی از گوگل پلاس رو عرضه کردن از این ویژگی استفاده کردن و از تعداد کمی کاربر برگزیده دعوت کردن تا پروفایل بسازن. تیم بازاریابی گوگل واسه رسیدن به هدف تلاش نمی کرد بلکه واسه نیاز مهم بودن در آدما اهمیت قائل شد و در نتیجه موفق شد.

۳٫چشم اندازتون رو احساسی کنین

اگه از عنصر احساس استفاده کنین، چشم اندازتون به مغز بازدیدکنندگانتان دستور میده و خریدها با منطق انجام نمی شه. تبلیغات احساسی خوب، موجب خنده، گریه یا تلفن زدن به خونه می شن. مثلا احساس “زیبایی واقعی” شرکت آرایشی و بهداشتی داو، به حدی قوی بود که فکر ناراحت کننده ای که قبل از اون در مورد زیبایی  وجود داشت رو تحریک کرد. این شرکت بالای یه دهه از این ایده استفاده کرد و میلیونا زن با پیام “شما با آرایشتان تعریف نمی شین” شرکت داو، تحریک شده و احساس قدرت پیدا کردن.7 نکته واسه نوشتن آگهیای تجاری جذاب

شرکت داو زبیایی واقعی خود رو جشن گرفته بود و واسه موفقیت سزاوار بود. (در واقع وقتی آدما به سمت خرید صابون داو جذب نمی شدن، چشم انداز اونا با ایجاد این احساس فروش بسیاری رو به دنبال داشت.)

 ۴٫به کار گیری آرایه های تمثیل و کنایه

پیام گیج کننده با احتمال خیلی کم جالبه، چون مردم به چیزی که با ارزش نمی دونن اصلا توجه نمی کنن. اگه به این مسئله عمیق تر فکر کنین چیزای زیادی تو زندگیمون با ارزش می شن. در درجه اول به عنوان نویسنده آگهیای تجاری در دنیای دیجیتال مارکتینگ، شغل شما اینه که ارزش چیزی رو که می فروشید رو با لغات روشن و کوتاه توضیح بدید. البته این کار سخته و اگه تازگیا نویسنده آگهیای تجاری شدین مانند سوزن نخ کردن با دستکشای هاکی (چوگان) نشدنی به نظر می رسه. اینجاس که میشه از آرایه های تمثیل و کنایه کمک گرفت و مفاهیم رو به صورت موثر استفاده کرد. این مثالا استعارهایی از گذشته شهر هیوستن (Houston)هستن:

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۳ فایده ریش برای سلامتی

تروپیکانا (Tropicana): “روشنایی روزانه تابش آفتاب.”

پاپ کورن (ذرت بو داده) وردر (Werther): ” مزه اون مثل خوراکیای خوشمزه س.”

برگر کینگ(Burger King): “مرغ به درد بخور”

این برنده ها دو معنی متفاوت رو با هم ترکیب کردن تا داستانی رو بگن یا تصویری رو تو ذهن خواننده ترسیم کنن. شمام می تونین این کار رو در آگهی تجاری خودتون انجام بدین. البته باید از جملات معنی دار استفاده کنین. شما می تونین با به کار گیری آرایه های تمثیل و کنایه توجه خواننده تون رو جلب و جوری از لغات استفاده کنین که انگار اونا موقعیتی رو تجربه کردن.

 ۵٫از کلمات دروغین استفاده نکنین

لغات دروغین بوسیله آدمایی استفاده می شه که میخوان فرصتی واسه انکاراظهاراتشان داشته باشن. سیاست مداران واسه اینکه از اظهارنظر قطعی دوری کنن، از لغات دروغین استفاده می کنن. نویسندگان آگهیای تجاری هم از اونا زیاد استفاده می کنن مخصوصا اگه محصول تبلیغ شده اونا بی کیفیت باشه. مثلا:

– کرم دستی که با خشکی می جنگد (شاید برنده نشه)

– ریزش مو رو کم کنین (نمی تونین ریزش مو رو درمان کنین)

– اجاره با کمترین مبلغ (شاید شما می خواین بیشتر خرج کنین)

این کلمات طبق مدلی که پسران خردسال تخم مرغشون رو می خورن، دروغین نام گذاری شدن: اونا اول در تخم مرغ سوراخ کوچیکی ایجاد می کنن و محتویات اون رو می خورن و بعد تخم مرغ رو رها می کنن. وقتی تخم مرغ رو از نزدیک نگاه کنیم، انگار سالمه ولی  توخالیه. این تخم مرغ تو خالی، ظریف و شکننده س و با کمترین فشار می شکنه. می خواین اگهی تجاریتان مثل تخم مرغ توخالی باشه؟ و یا مانند مورچهایی که در چاله آب غوطه ورند، ضعیف باشه؟ درسته که نه! پس از لغات دورغین استفاده نکنین و مطممئنا آگهی شما معتبرتر و جذابتر هستش.

 ۶٫ضرورت بسازین

هر چقدر که از نظر جسمی ریلکس تر و راحت تر باشیم کمتر دوست داریم که حرکت کنیم. آدما وقتی در موقعیت راحتی هستن دوست ندارن حرکت کنن. همین امر هم واسه آدمایی که در موقعیت ذهنی آرومی هستن اتفاق می افته. پس اگه مطالب شما همیشه در وبسایتتان هست و از بازدیدکنندگان توقع دارین که همیشه فراخوان عمل رو بکنن، انتظارتون بیهوده س. با این کار اختیار و آزادی عمل بازدیدکنندگانتان رو سلب کردین و اونا هیچ خریدی نمی کنن چون شما فرصتها رو از اونا گرفتین. دفعه بعد ضرورت بسازین. از زبون حساس به زمان استفاده کنین مانند “این عرضه فردا تموم می شه”، “آخرین فرصت” یا “این پس انداز واسه همیشه باقی نخواد موند“. هم اینکه می تونین نقش کارت کمیابی رو اجرا کنین و به اونا یادآوری کنین که “فقط تعداد کمی صندلی باقی مونده” یا “منابع محدودند“. هر چقدر از ضرورت بیشتری استفاده کنین بازدیدکنندگانتان از فراخوان عمل بیشتری اطاعت می کنن.

 ۷٫فراخوان عمل مناسبی رو طراحی کنین

اگه تو زندگیتون به چیزی نیاز دارین فقط کافیه بخواین. مثلا اگه در صف لوبیای پر ادویه یا در مغازه خواربار فروشی هستین یا عاشقید و چیزی رو می خواین، باید سوال کنین. چگونگی درخواست در دنیای بازاریابی فرق داره چون  فراخوان عمل یکی از جذابترین عناصر آگهی تجاریتانه. البته تا وقتی که خوب اجرا شه. یعنی بجای جمله استاندارد “الان کلیک کنین” تلاش کنین تا فراخوان عمل قوی تر و خلاقانه ای رو طراحی کنین و مطمئن شید که واسه مخاطباتون به نمایش گذاشته می شه. مثلا:

–  اگه به دنبال آزمایش مخاطبتان هستین، به اونا فراخوان عمل “آزمایش رایگانتان رو الان شروع کنین” رو بدین.

–  اگه بازدیدکنندگانتان شخصیت کنجکاوی دارن به اونا فراخوان عمل “ببینین چیجوری کار می کنه” رو بدین.

حالا قصد جذب مخاطب رو دارین؟

نوشتن آگهیای تجاری مانند هر مهارتی در طول زمان به دست میاد. پس به تلاش ادامه بدید. نوشتن مطالب تبلیغاتی تاثیر گذاری که دائم تغییر می کنن، عادی نیس. تکنیکای این مقاله رو امتحان کنین و مطمئن باشین در طول زمان افراد بیشتری از فراخوان عملتون اطاعت می کنن.

  جفت و جور شده در آکادمی دیجیتال مارکتینگ، به نقل از Hubspot .