با اینکه بیشتر مون میدونیم که بی مشکل و کامل نیستیم، اما بازم بعضی وقتا، به ویژه در جامعه ی امروزی که بیشتر از هر چیزی به رقابت و فردیت اهمیت می ده، فروتنی واسه مون سخته. حتی در اینجور فرهنگ و جامعه ای هم، فروتنی یک فضیلت خیلی مهم تلقی می شه. در خیلی از مذاهب به مُمارست واسه داشتن این اخلاق مهم سفارش شده، به خاطر این که به پیشرفت روابط تون کمک می کنه و باعث می شه استعدادها و فرصتای جلو تون رو بشناسید، به اونا احترام بذارین و تقویت شون کنین. بیایید این نوشته رو بخونیم تا با روشای تمرین فروتنی بیشتر آشنا شیم.

 

قسمت اول: قبول کردن محدود کردنا

۱. قبول کنین که بی مشکل نیستین

هر چه قدر هم که با استعداد باشین، آخرش کسی پیدا می شه که کاری رو بهتر از شما بکنه. به آدمای بهتر از خودتون نگاه کنین تا بتونین زمینه های پیشرفت رو شناسایی کنین. یک ضرب المثل قدیمی می گه: «گُل بی خار، کجاست.»

  • حتی اگه در انجام یک کار متخصص هستین به نحوی که کسی در دنیا حریف شما نمی شه، بازم کارهای دیگری وجود دارن که قادر به انجام اونا نیستین و شاید هم هیچ وقت یاد نگیرید.
  • وقتی می گیم محدود کردنای تون رو بشناسید منظورمان این نیس که بی خیال رؤیاهای تون شید، مهارت جدیدی یاد نگیرید یا تواناییای فعلی خود رو بهبود ندین، بلکه خیلی آسون، فقط محدود کردنای تون رو بشناسید! به عنوان یک آدم هیچ کدوم از ما کامل نیستیم و نمی تونیم یک تنه از پس همه کارا بربیاییم.

۲. اشتباهای تون رو بشناسید

خیلی از آدما، آسون به خودشون اجازه میدن که بقیه رو قضاوت کنن، چون این کار از شناخت خودشون خیلی آسون تره. متأسفانه قضاوت بقیه نه تنها فایده ای نداره، بلکه در خیلی از موارد، خراب کردن کننده و مضره. این عمل باعث تیره و تار شدن روابط مون می شه و دیگر کسی مایل نیس با ما رابطه جدیدی برقرار کنه. حتی شاید موجب جلوگیری از پیشرفت خودمون هم شه. باید قبول کنیم که همه ممکنه اشتباه کنن.

  • بیشتر وقتا بی اینکه واقعیت زندگی بقیه رو بدونیم در مورد اونا قضاوت می کنیم. به عنوان یک تمرین، از امروز سعی کنیم در مورد زندگی بقیه نظر ندیم و عوضش به زندگی خودمون فکر کنیم. مثلا به جای فکر کردن به شکل رفتار و برخورد بقیه، به فکر پیدا کردن راه های پیشرفت خودمون باشیم. از اون مهم تر، شما نمی تونین تصمیما و رفتار بقیه رو کنترل کنین، اما در مورد خودتون فقط برخورداری از اراده کافیه.
  • سعی کنین کمبودای تون رو بشناسید. به یاد داشته باشین که رشد و پیشرفت در تموم طول زندگی ادامه داره و هیچ وقت متوقف نمی شه، حتی اگه در یک زمینه مهارت داشته باشین.

۳. شکرگزار باشین

اگه از یک دانشگاه خوب فارغ التحصیل شدین، شک نداشته باشین به خاطر سعی تون و مطالعه ای که انجام دادین لایق احترام و اعتبار هستین. اما به کسی فکر کنین که در جای دیگری از این دنیا زندگی می کنه و به اندازه شما باهوش و پُر تلاشه اما چون از شرایط مناسبی بهره مند نبوده (مثلا نبود حمایت پدر و مادر از اون و یا انتخابای اشتباه)، امکان ادامه تحصیل واسه اون فراهم نشده. ممکن بود شما جای اون باشین.

  • همیشه به یاد داشته باشین که زندگی فعلی تون نتیجه انتخابای درست تون در گذشته. اگه یک جای کار انجام دهنده اشتباه می شدید شاید کل زندگی تون تحت اثر قرار می گرفت. پس با انتخابای درست امروز، آینده تون رو تغییر بدین.
  • با اینکه شک نداشته باشین سعی شما در رسیدن به جایگاه فعلی تون قابل ستایشه، اما از حمایتای بقیه هم واسه رسیدن به این موفقیت نباید غافل شد. هر چیزی که به دست میاریم نتیجه کمک و حمایت دیگرانه. آدمای دور هر فرد در تشکیل شخصیت و موفقیت اون سهیم هستن و اینطوری موجب پیشرفت و رسیدن اون به اهدافش می شن.

۴. از اشتباهای تون نترسین

بخشی از فروتنی درک این نکتهه که شمام می تونین اشتباه کنین. با درک این مسئله و اینکه بدونین هر کسی می تونه اشتباه کنه، یک بارِ خیلی سنگین رو از دوش خودتون برمی دارین. البته این به معنی اون نیس که شما مجاز هستین تا هر کاری که دل تون خواست رو انجام بدین و اشتباهات زیادی انجام دهنده شید، با این حال این نکته به ما گوش زد می کنه که نباید از امتحان کردن روشای جدید و راه های رسیدن به اهداف تون بترسید.

  • همیشه در دور تون آدمایی وجود دارن که به اصطلاح چند پیراهن بیشتر از شما پاره کردن و سن بالا تر، باتجربه تر و باهوش تر از شمان. با اینکه شما تصمیم گیرنده اصلی (طبق علم خودتون) هستین، اما نظرات و حرفای بزرگترها ارزش شنیدن رو داره.

۵. اشتباهای تون رو قبول کنین

با اینکه ممکنه بقیه از اشتباه تون عصبانی شن یا اینکه نتایج ناگواری واسه تون داشته باشه، اما قبول کردن حقیقت همیشه بهتر از کتمان کردن اینه. اگه در جایگاه رئیس، پدر، مادر و یا یک دوست اشتباه کردین، شک نداشته باشین بقیه شما رو به خاطر پذیرش اشتباه تون تشویق می کنن و واسه اینکه در حال سعی جهت بهبود وضعیت هستین قدردان تون هستن. قبول کنین که کامل نیستین و می خواید جایگاه و شخصیت تون رو تقویت کنین. قبول کردن اشتباه تون نشون می ده که شما لجوج و خودخواه نیستین و کمبودای تون رو قبول می کنین.

  • قبول کردن اشتباه تون باعث می شه مردم (حتی اگه این افراد فرزندان تون یا کارمندهای تون باشن) بیشتر به شما احترام بذارن.

۶. مغرور نباشید

اعتمادبه نفس سالم هیچ اشکالی نداره و می تونین به دستاوردهای تون ببالید، اما اگه همیشه سعی کنین توجهات رو به طرف خودتون و دستاوردهای تون جلب کنین، مردم از شما بدشون خواهد اومد. اگه واقعا کار بزرگی انجام داده باشین، مردم خود به خود به اون توجه می کنن و به خاطر فروتنی به شما احترام می ذارن.

  • البته نباید در مورد موفقیتاتون دروغ بگید، مثلا اگه کسی از شما پرسید: « در مسابقات دوی کشوری شرکت کردین؟» فقط بگید بله. اصلا لازم نیس همیشه در مورد اینکه چقدر خوب بودین صحبت کنین.

۷. در مکالمهای تون توجه کار باشین

فروتنی به معنای برخورداری از صبر بی آخر نیس. فروتنی به معنای نداشتن اعتمادبه نفس نیس. اما یک فرد فروتن باید همیشه توجه کار و آگاه به شرایط باشه و بی جهت حرف کسی رو قطع نکنه. به عنوان یک فرد فروتن باید بدونین که هر کسی، حتی خود شما، اهداف و رؤیاهای خودش رو داره و شاید اونم بخواد در مورد اهداف و دستاوردهایش صحبت شه و نظراتش رو بگه.

۸. همه موفقیت تون رو به خودتون نسبت ندین

همه ما آدم هستیم و شخصیت ما به نفوذ و راهنماییای بقیه وابسته. آدمای زیادی به ما کمک و از ما حمایت کردن تا به فردی که الان هستیم تبدیل شیم و به آرزوهای مون برسیم. خیلی خوبه که به دستاوردهای تون افتخار کنین، اما فراموش نکنین که هیچکی همه کارا رو نمیتونه خودش به تنهایی بکنه و باید به همدیگه کمک کنیم.

قدردان باشیم. همه کسائی که در راه موفقیت به شما کمک کردن رو به یاد داشته باشین.

بخش دوم: تشویق کردن بقیه

۱. استعدادها و تواناییای بقیه رو تشویق کنین

بقیه رو ببینین و تواناییای شون رو تشویق کنین. حتی یه قدم بالاتر برید و به شخصیت شون احترام بذارین. یادتون باشه، آدما با هم فرق دارن و می تونین از آشنایی با افراد مختلف لذت ببرین. شما می تونین سلیقها و علایق خودتون رو داشته باشین اما باید دیدگاه ها و نظرات رو از ترسای تون جدا کنین، به بقیه احترام بذارین و تشویق شون کنین تا حس فروتنی در شما تقویت شه.

  • تشویق استعدادهای بقیه می تونه به شما کمک کنه تا تواناییای مورد علاقه و رو به رشدتون رو بهتر بشناسید.

۲. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

رقابت می تونه سالم باشه و به شما انگیزه بده، اما اگه بخواهید همیشه بهترین باشین و کارکرد بهتری نسبت به بقیه داشته باشین، باید فروتنی رو از یاد ببرین. به جای این کار، به خودتون نگاه کنین. یادتون باشه، مهم بهترین بودن نیس، بلکه باید سعی کنین تا از گذشته خودتون بهتر شید. اگه به جای مقایسه خودتون با بقیه، انرژی تون رو روی تقویت خودتون متمرکز کنین، پیشرفت تون آسون تر می شه چون لازم نیس نگران بهتر بودن نسبت به همه آدما باشین.

  • هر کسی منحصربه فرده و باید اونو نه به دلیل تواناییا و ظاهرش، بلکه به خاطر شخصیت و انسانیتش تشویق کنین.

۳. به نظرات و قضاوتای بقیه احترام بذارین

با اینکه خودتون باید تصمیم بگیرین که حق با شما بوده یا نه، اما حتما باید بدونین که همه تصمیمای تون درست نیستن و ممکنه بعضی وقتا اشتباه کنین. بعضی وقتا سخته که قبول کنیم شاید افرادی که نظرشون با ما مخالفه هم درست میگن. احترام به سلیقه ی همسر، قانونایی که دل خوشی از اونا ندارین یا حتی نظر بچتون، باعث می شه شناخت درستی از محدود کردنای تون پیدا کنین.

  • به جای اصرار بر فروتن بودن خودتون و به عنوان کسی که ممکنه بعضی وقتا اشتباه کنه، به یاد داشته باشین که فروتنی یک روش زندگیه و نه یک عمل یک باره.
این نوشته را هم از دست ندهید :   توانیتو رونمایی شد: سامانه آنلاین خدمت‌دهی به توانیاب‌ها

۴. کتاب بخونین

کتاب خوندن هم یکی از راه های تشویق دیگرانه. متنای اخلاقی و الهی در مورد فروتنی بخونین. دعا کنین، مدیتیشن (تمرکز ذهن) بکنین، هر کار دیگری که باعث می شه به خودتون (به ویژه مقایسه خودتون با بقیه) زیادی توجه نکنین بکنین. می تونین زندگی نامه افراد موفق، خاطرات شون، کُتب مقدس، داستانای واقعی و حتی افسانه ای در مورد قهرمانان بخونین تا حس فروتنی در شما بیشتر شه و دستاوردهای بقیه رو هم تشویق کنین.

  • اگه مذهبی نیستین، روشای علمی رو امتحان کنین. علم هم فروتنی رو تشویق می کنه. علم هم می گه که قضاوتا و داوریای تون رو کنار بذارین و بدونین که اون قدرها هم که فکر می کنین بلد نیستین و علم ندارین.

۵. به نصیحتای بقیه گوش کنین

هیچکی کامل و بی مشکل نیس. همیشه کسائی وجود دارن که در بعضی موارد بهتر از شمان، بخاطر این همیشه فرصت دارین که از اونا یاد بگیرین. افرادی رو پیدا کنین که دوست دارین در موردای مشخصی مثل شون باشین و از اونا بخواهید تا شما رو راهنمایی کنن. علاوه بر داشتن یک راهنمای خوب، شرایط مناسب، درک و اعتمادبه نفس هم لازم دارین. اگه می خواید خاکی و فروتن باشین باید از بقیه درس بگیرین. این یعنی شما پذیرفته اید که چیزای زیادی هستن که باید در زندگی یاد بگیرین.

می تونین واسه تقویت حس فروتنی، در کلاسایی شرکت کنین که هیچی در موردشان نمی دونین؛ مثلا کلاس شعر یا نمایش نامه نویسی، و همیشه یادتون باشه که بقیه باید راه ها رو به شما نشون بدن. این واقعیت به شما کمک می کنه که یاد بگیرین هرکی در مورد ای مهارت داره و باید واسه بهتر شدن به هم کمک کنیم.

۶. به بقیه کمک کنین

بخش بزرگی از فروتنی احترام به دیگرانه و یکی از راه های احترام، کمک به آنهاست. با همه به مساوات رفتار کنین و به اونا کمک کنین؛ چون این عمل شما، بهترین کار ممکن هستش. اگه بتونین به کسائی کمک کنین که نمی تونن واسه تون جبران کنن، اون وقت فروتنی رو یاد گرفتین. وقتی به بقیه کمک می کنین قدر داشته هاتون رو هم بیشتر میدونید.

  • اگه کار نه و مثبتی انجام دادین تا امکان داره در مورد اون صحبت نکنین. وقتی زیادی در مورد کار نه خواهانه ای که انجام دادین حرف بزنین و به خودتون افتخار کنین، ارزش کارتون پایین میاد. یادتون باشه، در کارهای خیریه موضوع شما نیستین بلکه افراد نیازمند مهم هستن.

۷. آخرین نفر باشین

اگه همیشه سعی می کنین که کارهای تون رو با عجله بکنین و در انجام شون اولین نفر باشین، سعی کنین اجازه بدین که بقیه از شما جلو بزنن. مثلا بزرگ ترها، ضعیفا، بچه ها و حتی کسائی که عجله دارن.

  • از خودتون بپرسید: «واقعا لازمه من این کار رو زودتر از همه انجام بدهم؟» جواب این سؤال در بیشتر وقتا منفیه.

۸. از بقیه تعریف کنین

از دوستان تون یا کسائی که عالی می شناسین تعریف کنین. به دوست تون بگید که امروز خیلی قشنگ شده، از مدل موی جدید همکارتان تعریف کنین. می تونین بالاتر هم برید و جنبه های مهم شخصیت مردم رو تشویق کنین. روزانه کمه کم از یک نفر تعریف کنین و ببینین که چه جوری زندگی شون بهتر می شه و پیشرفت می کنن.

  • به جای اینکه همیشه به دنبال خطاهای افراد بگردید، روی ویژگیای مثبت شون تمرکز کنین.

۹. عذرخواهی کنین

اگه اشتباهی انجام دهنده شدین، اونو قبول کنین. با اینکه ممکنه عذرخواهی خیلی آسون نباشه، اما باید غرورتون رو کنار بذارین و از اون فرد به خاطر آسیبی که به اون رسوندین، معذرت خواهی کنین. در آخر احساس رنج تموم می شه و احساس باور جانشین اون میشه، چون میدونید که خودتون رو اصلاح کردین. این کار به طرف مقابل تون نشون می ده که واسه اون ارزش قائل هستین و اشتباه تون رو پذیرفته اید.

  • وقتی از کسی معذرت خواهی می کنین، به صورتش نگاه کنین تا مطمئن شه که واسه تون مهمه.
  • اشتباه تون رو تکرار نکنین. فکر نکنین چون عذرخواهی کردین می تونین اون اشتباه رو دوباره تکرار کنین. با این کار «چوپان دروغ گو» میشید و کسی به شما اعتماد نمی کنه.

۱۰. شنونده خوبی باشین

این کار هم یک راه دیگر واسه تشویق بقیه و تمرین فروتنیه. دفعه ی بعد که مشغول صحبت با کسی هستین اجازه بدین اونم نظراتش رو بگه و وسط حرفش نپرید. می تونین از اون سؤال بپرسید تا اونو درگیر مکالمه کنین. با اینکه باید در مکالمات شرکت کنین، اما اگه بذارین بقیه بیشتر از شما حرف بزنن، با این کار اونا هیچ وقت فکر نمی کنن که شما فقط به مسائل زندگی خودتون توجه می کنین.

  • از فرد مقابل تون سؤال بپرسید تا فهمیده باشه که به حرفای اون گوش میدید. نباید بی معطلی بعد از اینکه اون صحبتش رو قطع کرد، شما شروع کنین. به یاد داشته باشین، اگه همیشه به حرفای خودتون فکر کنین نمی تونین روی گفته های بقیه تمرکزی داشته باشین.

بخش سوم: حس تعجب رو دوباره پیدا کنین

۱. حس تعجب رو دوباره در خودتون زنده کنین

ما چیزای خیلی کمی در مورد دنیای دور مون میدونیم پس باید بیشتر از این حرفا در موردش کنجکاو و هیجان زده باشیم. این حس تعجب در بچه ها بیشتره و باعث می شه در مورد همه چیز کنجکاو باشن، عالی ببینند و یاد بگیرن. شما واقعا میدونید مایکروویو چه جوری کار می کنه؟ ماشین تون چه جوری؟ یا یک گل رُز؟

  • عبارت «همه اش رو می دونم» باعث می شه حس فروتنی در ما از بین برود . هیچکی همه چیز رو نمی دونه. اگه مثل بچه ها از یاد گرفتن متعجب شیم، حس فروتنی و اشتیاق مون واسه یادگیری بیشتر می شه.

۲. آرامش رو دوباره تمرین کنین

آرامش روح، یکی از راه های رسیدن به فروتنیه. هر وقت احساس اختلاف کردین، تمرین «آیکیدو» یک راه حل عالیه. این تمرین با جذب کینه ی دور و بریا اونو به یک چیز مثبت تبدیل می کنه. واسه این کار می تونین دلیل عصبانیت اونا رو درک کرده و با احترام و آرامش با اونا برخورد کنین. تمرین آرامش به شما کمک می کنه حس تعجب رو دوباره پیدا کنین و جنبه های مثبت زندگی رو بیشتر ببینین.

۳. به طبیعت سر بزنین

زمان بیشتری واسه گشت وگذار در طبیعت اختصاص بدین. بعضی وقتا به پارک برید و قدم بزنین. زیر یک آبشار یا بالای قله ی یک کوه بایستید. پیاده روی کنین. واسه شنا به دریا برید. به طبیعت سر بزنین و زیبایی و بزرگی اونو تشویق کنین. چشمان تون رو ببندید و وزش نسیم رو روی گونه هاتون حس کنین. باید در طبیعت احساس فروتنی داشته باشین چون بی اندازه این احساس در قدرت و عمق اون هست. وقتی حس تعجب رو تقویت کنین و زیبایی و بزرگی طبیعت رو (که قبل از تولد شما وجود داشته و بعد از شمام پابرجا هستش) ببینین، متوجه میشید که در برابر بزرگی این دنیا چه قدر کوچیک هستین.

  • وقتی به طبیعت می روید، متوجه میشید که دنیا چه قدر بزرگ و پیچیدهه و شما مرکز اون نیستین.

۴. یوگا کار کنین

یوگا، تمرین عشق و قدردانیه و باعث می شه حس تعجب تون در مورد تنفس، بدن، عشق و مهربانی در دنیا دور تون تقویت شه. یوگا باعث می شه فهمیده باشین که زمان چه قدر ارزشمنده و قدرش رو بیشتر بدونین. سعی کنین دو بار در هفته یوگا تمرین کنین تا از امتیازات روحی و جسمی اش بهره مند شید.

یوگا یک تمرین خوب واسه فروتنیه. انجام یا طراحی یک حرکت جدید یوگا مهمه اما هدف یوگا، یادگیری زندگی کردن به شکل ی خودتونه.

۵. با بچه ها وقت بگذرونین

بچه ها عالی تعجبای دنیا رو می بینن، کاری که واسه بزرگ ترها خیلی سخته. با بچه ها وقت بگذرونین تا ببینین که چه جوری دنیا رو تشویق می کنن، مرتبا در موردش سؤال می پرسند و با کوچیک ترین مسائل خوشحال می شن و از اونا انرژی می گیرن. واسه یک بچه، یک گُل یا حتی یک رول دستمال توالت، می تونه خیلی جذاب باشه و کل بعدظهر اونو درگیر کنه.

  • وقت گذراندن با بچه ها به شما یادآوری می کنه که این دنیای جادویی چه اندازه واقعیت داره!

برگرفته از: wikihow

]]>