در منزل خیلی از ما کف خونه با استفاده از سرامیک زیباسازی شده. اما ویژگی سرامیک و کفپوشای مثل اون اینه که گرد و غبار خیلی سریع روی اون می شینه و بیشتر ما روش درست تمیز کردن سرامیک رو نمی دونیم. در این مقاله با ما همراه باشین تا شما رو با روشای مختلف تمیز کردن، لکه گیری و جرم گیری سرامیک آشنا کنیم.

 

روش اول: نگه داری سرامیک

۱. منظم سرامیک رو جارو کنین

کمه کم هفته ای یک بار با استفاده از جارو و خاک انداز یا با جاروبرقی زمین رو جارو کنین. با این کار گردوغبار، کثیفی و بقیه آلودگیا و خُرده ریزها از روی سرامیک ورداشته می شه.

۲. از زیرپایی استفاده کنین

اگه می خواید سرامیکای داخلِ راهرو رو تمیز نگه دارین می تونین یک پادری پشت در منزل بذارین. می تونین یک قالیچه یا پادری رو داخل خونه بذارین و از خونواده و اقوام بخواهید که کفش هاشون رو بیرون از خونه دربیاورند و اگه پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، اول اونو تمیز کنن و بعد وارد شن.

  • استفاده از پادری، به ویژه در روزهای بارانی و برفی خیلی مهمه.

۳. هرهفته زمین رو تی بکشین

حدلااقل هفته ای یک بار بعد از اینکه زمین رو جارو کردین، اونو تی بکشین. احتیاجی نیس که از شوینده استفاده کنین (گرچه این کار هم بد نیس). تی کشیدن باعث می شه سرامیک نورانی و تازه به نظر بیاد.

  • بعد از تی کشیدن، بی معطلی زمین رو خشک کنین. این کار مانع از سُر خوردن شما می شه و از نِشستن غبار روی زمینِ مرطوب جلوگیری می کنه.
  • اگه می خواید از شوینده استفاده کنین نوع غیرسمی اونو انتخاب کنین.

۴. اگه چیزی روی سرامیک ریخت بی معطلی اون قسمت رو تمیز کنین

اگه چیزی روی زمین بریزه، بعد از یه مدت تمیز کردن اون سخت تر می شه. پس بی معطلی اونو تمیز کنین. می تونین واسه لکهای بزرگ از تی و واسه لکهای کوچیک از دستمال استفاده کنین.

۵. تمیز کردن درز سرامیک رو فراموش نکنین

درون درزهای بین سرامیکا دوغاب هست که با گذشت زمان رنگش تغییر می کنه و نمای نازیبایی به اون می ده. واسه تمیز کردن این نواحی مقدار مساویِ جوش شیرین و آب رو با هم مخلوط کنین و درزها رو با این خمیر بپوشونین. اجازه بدین خمیر واسه چند ساعت (یا حتی واسه تموم شب) روی درز بمونه. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها رو تمیز کنین و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کردین، خمیر رو پاک کنین.

  • واسه تمیزیِ بیشترِ سرامیک می تونین مقداری سرکه رو روی خمیر اسپری کنین.
  • تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتون بستگی داره. می تونین با فاصله های منظم این کار رو انجام بدین یا فقط زمانایی که دوغاب تغییر رنگ می ده اونو تمیز کنین. هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنین، نیاز به تمیزی بیشتری داره. اگه بچه یا حیوان خونگی دارین یا اگه با کفش روی سرامیک راه می روید، باید درزها رو در فاصله های زمانی کوتاه تری تمیز کنین.

۶. کمتر از مواد ساینده استفاده کنین

تمیز کردن سرامیک رو با آب شروع کنین. قبل اینکه تموم سرامیک و بخشایی رو که به چشم میاد با محلولای شوینده بشویید، اول بخش کوچیکی از سرامیک رو با محلول دلخواه تمیز کنین. با این کار مطمئن میشید که محلول شوینده باعث رنگ پریدگی یا آسیبای دیگر به سرامیک نمی شه. از مصرف محلولای خورنده یا کِرِمای شامل مواد زِبر مثل سیلیکات خودداری کنین.

روش دوم: لکه زدایی

۱. ازبین بردن لکهای خون

واسه پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول شامل سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنین. مثلا ۱۰ میلی لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده رو در نیم لیتر آب حل کنین. می تونین یک دستمال یا اسفنج رو با پِروُکسید هیدروژن مرطوب کنین و اون قدر روی لکه بکشین تا پاک شه.

۲. جلوگیری از رشد قارچ و کپک

می تونین با استفاده از محلول شامل ۱۰ میلی لیتر سفیدکننده در نیم لیتر آب سرامیک خود رو تمیز کنین و مانع از رشد قارچ و کپک روی سرامیک شید.

۳. ازبین بردن لکه ی قهوه، چای یا آب میوه

واسه تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکها، سرامیک رو با مایع ظرف شویی و آب داغ بشویید. لکهای غذایی رو با محلول شامل ۱۰ میلی لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِروُکسید هیدروژن تمیز کنین.

۴. ازبین بردن لکه ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ رو درون پلاستیک بریزین و اونو روی لکهای چسبناک روی سرامیک بذارین. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه رو امتحان کنین. شاید لکه سفت شده باشه. تا حدامکان لکه رو بتراشید و با تینر، باقیِ لکه رو پاک کنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   معرفی اپلیکیشن Headspace؛ با مدیتیشن به آرامش برسید

۵. ازبین بردن لکه ی چربی

واسه پاک کردن لکه روغن و چربی، می تونین دستمالی رو به نوشابه آغشته کنین و به شکل زمونه ای روی لکه بکشین و اونو پاک کنین.

  • اگه نوشابه ندارین می تونین از شویندهایی که ساییدگی ایجاد نمی کنه استفاده کنین.

۶. پاک کردن جوهر

جوهر یا لکهای خشک رو باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی رو به سفیدکننده آغشته کنین و روی لکه بذارین. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شه، این کار رو انجام بدین.

  • دستمالِ آغشته شده به محلول سفیدکننده رو به مدت زمان طولانی روی سرامیک قرار ندین. شاید الکلِ درون محلول، باعث تجمع نمکِ موجود در سفید کننده روی سرامیک شه.

۷. ازبین بردن لکه ی لاک

لکهای کوچیک لاک رو می تونین با با استفاده از لاک پاک کن ازبین ببرین. درصورتی که لکه موند، می تونین از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنین. پارچه ای رو به محلول آغشته کنین و با استفاده از اون، لکه رو پاک کنین. می تونین واسه این کار از پِروُکسید هیدروژن هم استفاده کنین.

  • واسه تهیه محلول سفیدکننده و آب می تونین ۱۰ میلی لیتر (۲ قاشق غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب رو با هم مخلوط کنین.

۸. ازبین بردن لکهای رنگی

واسه ازبین بردن لکهای رنگی می تونین از رنگ بَر استفاده کنین. قبل اینکه لکهای رنگی رو از روی سرامیک پاک کنین، اونو تی بکشین و اجازه بدین تا خشک شه. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ بَر استفاده کنین. با استفاده از قلم مو رنگ بَر رو روی لکه بزنین. بعد از حدود نیم ساعت می تونین با حوله لکه رو پاک کنین.

  • واسه جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ بَر پنجرها رو باز بذارین.

۹. ازبین بردن سس

چند قاشق غذاخوری آمونیاک رو در مقدار مساوی آب حل کنین. دستمالی رو به محلول آغشته کنین. با حرکات رفت و برگشتی لکه ی یُد رو از روی سرامیک پاک کنین.

روش سوم: روشایی واسه ازبین بردن لکهایی که به سختی پاک می شه

۱. تی کشیدن زمین با سرکه

واسه تمیز کردن سرامیک با سرکه، نصف فنجون (۱۱۷ میلی لیتر) سرکه سفید رو با ۳/۷ لیتر آب گرم مخلوط کنین. با استفاده از تی محلول رو به محل دلخواه بزنین و اونو تمیز کنین.

  • اگه سرکه ندارین می تونین از الکل استفاده کنین.

۲. شُستن لکه

اگه نتونستید با تی کشیدن لکه رو ازبین ببرین، می تونین آب گرم رو در مقدار مساوی پودر شوینده مخلوط کنین. پودر شوینده طوری طراحی شده که به شما کمک می کنه تا سطوح سختی مثل سرامیک رو تمیز کنین. دستمال رو به محلول آغشته کنین و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه بذارین. بعد دستمال رو وردارین و با استفاده از یک بُرس نرم سرامیک رو تمیز کنین. درنهایت با یک دستمال مرطوب اون ناحیه رو بشویید.

  • درصورتی که لکه بازم موند می تونین این کار رو چندبار تکرار کنین تا لکه پاک شه.

۳. استفاده از بخارشور

واسه تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن لکهای سخت می تونین از بخارشور استفاده کنین. بخارشور مثل جاروبرقی عمل می کنه. اول مخزن آب رو پُر کنین و بعد دستگاه رو روشن کنین و اونو روی جاهایی که می خواید تمیز شه بکِشید.

  • می تونین بخارشور رو از مغازه های تعمیر لوازم خونگی قرض بگیرین.

۴. استفاده از اسیدهیدروکلریک رقیق واسه تمیز کردن سرامیک

اسید هیدروکلریک اسیدی معدنی با خاصیت خورندگیه. اسیدهیدروکلریک رو با آب با نسبت یک به پنج مخلوط کنین. مثلا، یک قاشق غذاخوری اسید رو در پنج قاشق غذاخوری آب حل کنین. محلول رو روی محل دلخواه روی سرامیک بریزین. سرامیک رو با یک بُرس نرم یا مسواک قدیمی خیلی بسابید. بعد با یک حوله ی خیس سرامیک رو پاک کنین.

  • در آخر، با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز سرامیک رو خشک کنین.
  • در زمان استفاده از اسیدهیدروکلریک از ماسک و دست کِش کلفت استفاده کنین و مراقب باشین که اسید روی صورت تون نپاشد.


]]>