کفشای جیر در برابر سایش، خراشیدگی و لکه خیلی ضعیف هستن و پاک کردن اونا به اندازه ای سخت و سخته که معمولا به نگرانی ی صاحبان این نوع کفش تبدیل می شه. همراه ما باشین، در این مقاله چند راه حل کاربری واسه تمیز کردن کفش جیر رو به شما آموزش میدیم که با استفاده از اونا، همیشه کفشای جیر تمیزی دارین.

 

تمیز کردن خاک و دیگر ناخالصیا از روی کفش

۱. یک برس مخصوص کفشِ جیر بگیرین و موقع تمیزکردن از خشک بودن کفش مطمئن شید

جیر یک لایه نرم داره که شما می تونین با خرید یک برس مخصوص از مغازه خیلی آسون اونو تمیز کنین. اگه کفش شما برچسب خاصی داره که در مورد نحوه ی تمیزکردن اون توضیحاتی داده، بهتره از همون دستورالعملا واسه تمیز کردن کفش جیر استفاده کنین. کفشای جیر در برابر آب و رطوبت خیلی ضعیف هستن بخاطر این پیشنهاد می شه قبل از تمیز کردن کفش جیر حتما از خشک بودن اون مطمئن شید، چون بدترین لکها هم وقتی کفش خشک باشه، بهتر تمیز می شن.

۲. کفش رو به آرامی برس بکشین

با استفاده از برس مناسب کفشِ جیر به آرامی خاک یا کثیفیای روی کفش رو پاک کنین. برس رو به عقب و جلو نکشید: فقط در یک جهت کفش رو برس بزنین. با برس زدن کفش و پاک شدن لایه کثیف روی اون، کفش تون نوتر به نظر می رسه.

۳. واسه از بین بردن لکهای روی کفش، محکم برس بزنین

وقتی کفش تون رو واکس میزنین، پرزهای جیر در یک جهت فشرده می شه. واسه اینکه پرزها از حالت فشردگی خارج شن بهتره بعد از واکس زدن با استفاده از برس مخصوص کفشِ جیر، کفش رو به شکل رفت وبرگشت برس بزنین.

اگه پرزهای کفش خیلی کوبیده شده و با برس کشیدن اصلاح نمی شه، با نوک یک چاقو سعی کنین پرزهای روی کفش رو از حالت کوبیدگی خارج کنین.

۴. از یک پاک کن واسه تمیزکردن لکهای سخت استفاده کنین

اگه خراشیدگی و لکهای روی کفش با برس کشیدن پاک نمی شه، می تونین از یک مدادپاک کن یا یک تکه سوهان لاستیک استفاده کنین. پاک کن مخصوص کفشای جیر هم می تونه در از بین بردن لکها و تمیز کردن کفش جیر کاربرد داشته باشه. با کمی فشار که به لکه و کثیفی روی کفش بستگی داره، می تونین لکهای روی کفش رو از بین ببرین.

۵. مراقب کفش تون باشین

وقتی کفش رو تمیز کردین و زمانی که تازه اونو خریده اید، روی اون یک لایه اسپری محافظ کفش بزنین. این کار باعث می شه که کفش تون دیرتر کثیف شه. به پیشنهادای تولیدکننده کفش هم توجه داشته باشین.

از بین بردن لکهای آب

۱. سطح بیرونی کفش رو مرطوب کنین

با برسِ لایه رویی کفش رو خیس کنین. آب موجب بی رنگ شدن جیر می شه، اما اگه این کار رو به درستی بکنین، می تونین لکهای ایجاد شده روی کفش رو آسون تر از بین ببرین.

۲. از یک اسفنج یا دستمال واسه خشک کردن آب اضافی سطح کفش استفاده کنین

با دستمال یا اسفنج به آرامی روی سطح کفش ضربه بزنین، این کار رو تا از بین رفتن کامل اثر قطرات آب روی کفش ادامه بدین.

۳. از کاغذ خشک کن واسه گرفتن آب اضافی کفش استفاده کنین

اگه شما واسه تمیز کردن کفش جیر آب زیادی استفاده کردین، کاغذ خشک کن رو داخل کفش قرار بدین تا به جذب آب اضافی کفش کمک کنه. مچاله کردن کاغذ و گذاشتن اون داخل کفش به حفظ شکل ظاهری اونم کمک می کنه. پیشنهاد می شه از روزنامه استفاده نکنین، چون ممکنه جوهر نوشته های روزنامه به کفش شما نفوذ کنه و ظاهر کفش خراب شه.

۴. کمه کم یک شب کفش رو کنار بذارین تا خشک شه

تا خشک شدن کامل کفش صبر کنین و اجازه بدین آب اضافی اون به طور کامل تبخیر شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   هوشمندی کسب وکار BI

۵. بعد از خشک شدن، به آرامی کفش رو برس بکشین

این کار باعث می شه پرزهای کفش که به دلیل خیس شدن شکل خود رو از دست دادن دوباره به حالت راحت ی خود برگردند.

از بین بردن لکهای خاص

۱. واسه از بین بردن لکهای چربی یا لکهای سخت از برس ناخن استفاده کنین

اول کفشا رو با برس مخصوص کفش جیر خوب واکس بزنین. بعد از یک برس ناخن و آب گرم واسه از بین بردن لکها و تمیز کردن کفش جیر استفاده کنین. لکهای چربی معمولا به سختی از روی کفشای جیر پاک می شن و اگه در پاک کردن سریع این لکها تعلل کنین، کفش خیلی زود زیبایی راحت ی خود رو از دست می ده.

بعضی افراد استفاده از نشاسته ی ذرت رو واسه از بین بردن لکهای تازه چربی پیشنهاد می کنن. مقداری نشاسته رو روی لکه بپاشید و بذارین یک شب تا صبح روی کفش بمونه. روز بعد کفش رو برس بزنین و بعد روی لکه اتو بکشین.

۲. اگه کفش تون گِلی شد، تا قبل از خشک شدن اونو تمیز نکنین

گِل اضافی روی کفش رو بی اینکه به جیر آسیب برسه، وردارین و بعد کفش رو در یک جای آفتاب گیر بذارین تا خشک شه. وقتی گِل سفت شد، تکهای بزرگ اونو با دست از کفش جداکنید. بعد با استفاده از برس مخصوص کفشای جیر، باقی مونده ی گِل اضافی روی کفش رو خوب برس بکشین.

۳. واسه تمیز کردن کفش جیر از شر لکهای موم و آدامس، کفش رو فریز کنین

اگه یک تکه آدامس به کفش تون چسبید، بهتره کفش رو چند ساعت داخل فریزر بذارین. آدامس سفت می شه. بعد می تونین تکهای بزرگ آدامس رو از کفش جدا کنین و به دقت کفش رو برس بکشین.

۴. واسه از بین بردن لکهای خون می تونین از پنبه و پراکسید استفاده کنین

یک تکه پنبه رو به پراکسی%۸eAF آغشته کنین و بعد به آرامی تا از بین رفتن کامل لکه روی اون ضربه بزنین.

۵. واسه از بین بردن لکه ی جوهر از کاغذ خشک کن استفاده کنین

اگه چند قطره جوهر روی کفش تون ریخت، یک دستمال کاغذی وردارین و فوری روی جوهر بذارین. اگه جوهر به کفش نفوذ کرد با کاغذ خشک کن کفش رو برس بزنین. استفاده از پنبه ی آغشته به الکل هم می تونه در تمیز کردن کفش جیر به شما کمک کنه.

چند روش خونگی دیگر واسه تمیز کردن کفش جیر

۱. واسه از بین بردن لکهای سرسخت از سرکه ی سفید استفاده کنین

اگه یک لکه با روشایی که پیش از این گفتیم پاک نشد، پیشنهاد ما استفاده از مقداری سرکه ی سفید با پارچه یا دستمال نرمه. دستمال آغشته به سرکه رو روی لکه بکشین و بعد از خشک شدن برس بزنین. این یک روش مناسب واسه از بین بردن لکهای نمک هم هست.

۲. واسه از بین بردن لکهای خشک از سیم ظرفشویی استفاده کنین

با سیم ظرفشویی لکهای خشک روی کفش رو برس بزنین. البته ممکنه بعد از پاک شدن لکه در نگاه اول اون قسمت از کفش کمی قرمز رنگ به نظر برسه.

۳. از سوهان ناخن و بخار آب واسه تمیز کردن کفش جیر استفاده کنین

اگه برس مخصوص کفش جیر رو در اختیار ندارین، اول با یک سوهان ناخن روی کفش بکشین و بعد با یک کتری آب یا اتو کفش رو بخار بدین. گرما آب منافذ جیر رو باز می کنه و تمیز کردن کفش جیر آسون تر انجام می شه.



]]>