عوامل متعددی بر نیازهای توجه اجرا کننده تأثیر می¬گذارند که شرح مختصری از آنها در زیر آمده است.
1-5-3-2 پیچیدگی تکلیف و شرایط محیطی
همان¬طور که پیچیدگی محیط با تکالیف افزایش می¬یابد، نیازهای توجه مورد نیاز بطور همزمان افزایش خواهد یافت و منجر به کاهش فضای توجهی در دسترس برای سایر تکالیف می¬شود.برای مثال اگر فرد در حال خواندن مجله از یک پل هوایی شلوغ پایین بیاید ظرفیت توجه کاهش خواهد یافت.با کاهش پیچیدگی تکلیف با محیط، محدودیت توجهی افزایش نخواهد یافت و فرد قادر است تا منابع مورد نیاز توجه را به تکلیفی که باید فرا گرفته شود، تخصیص دهد.
برای مثال با حذف مدافعین وقتی افراد در حال یادگیری مهارت¬های مانند دریبل کردن و بازی تهاجمی هستند، مربی می¬تواند مطمئن باشد که ظرفیت توجه به مقدار زیاد افزایش نخواهد یافت.
2-5-3-2 سطح مهارت اجرا کننده
برای افراد مبتدی توجه به بیش از یک چیز در یک زمان، وقتی در حال یادگیری یک مهارت جدید هستند، مشکل است.برای مثال تردستی و حفظ توپ¬ها در هوا برای فرد مبتدی در حال راه رفتن مشکل است.از سوی دیگر یک مجری سیرک ماهر، نه تنها قادر به تردستی و حفظ توپ¬ها در هوا است بلکه این کار را هنگام راندن یک دوچرخه انجام می¬دهد.
3-5-3-2 تعداد نشانه¬ها
محدودیت توجه همچنین زمانی افزایش می¬یابد که فرد اجرا کننده در یک زمان در مورد چیزهای زیادی فکر نماید.بسیاری از موقعیت¬های اجرا مقدار زیادی اطلاعات را فراهم میسازند.بعضی از این اطلاعات مربوط به مهارت هستند (نشانههای مربوط) در حالی که بعضی مربوط به مهارت نیستند (نشانه-های نامربوط).آموزش افراد برای توجه به نشانه¬های مربوط بطور انتخابی و نادیده گرفتن سایر نشانه¬های نامربوط میتواند رقابت برای فضای محدود توجه را کاهش دهد (ارجمندی 1388).