خانومای باردار به خوردنیای عجیب وغریبی تمایل پیدا می کنن و در مصرف اونا صرفه جویی هم نمی کنن! بیشتر خانومای باردار میدونن که در زمان بارداری مقدار زیادی اضافه وزن دارن. همه ما با عناوین جنجالی «راز لاغری فلان بازیگر مشهور از زبون خودش» برخورد داشته ایم، اما در این مقاله خبری از این حرفا نیس و می خواهیم صاف و پوست کنده، روشایی رو به شما معرفی می کنیم که به شما کمک می کنن به تناسب اندام بعد از زایمون برسین.

 

۱. رسیدن به تناسب اندام رو از زمان بارداری شروع کنین

افزایش وزن در زمان بارداری طبیعیه، ولی به معنی این نیس که می تونین به جای صبحانه سالم، یک کیک شکلاتی بزرگ و واسه بین وعده یک چیپس خونواده بخورین! شما شک نداشته باشین تمایلات زیادی به خوردنیای مختلف پیدا می کنین و باید به این تمایلات خود جواب بدین، اما اگه الان احتیاط نکنین، مطمئن باشین که بعدا نتیجه اونو خواهید دید. باردار بودن دلیل خوبی واسه تنبل شدن نیس. روزانه کمی قدم بزنین. با این کار جریان خون در بدن تون زیاد می شه و اکسیژن بیشتری به شُش هاتون می رسه که هم واسه خودتون و هم واسه بچه مفیده.

۲. طبیعت به شما فرصت کاهش وزن می ده

با تولد بچه تون، تقریبا بی معطلی پنج تا شش کیلوگرم کاهش وزن دارین. شیر دادن هم با مصرف روزانه ۸۰۰ کالری، به کاهش وزن شما کمک می کنه. بعد از حدود ۴ تا ۶ هفته، بدن تون بهبود پیدا میکنه و می تونین ورزش کردن رو شروع کنین. کمی تمرین با وزنه می تونه به میزان زیادی در کاهش وزن شما مؤثر باشه. واسه این کار حتی لازم نیس به باشگاه برید یا وزنه بخرین! نوزادتان وزنه ی مناسبیه! بچه رو بغل کنین و بعضی از حرکات لانج رو بکنین.

۳. زیاد استراحت کنین

نیازای کودک باعث ایجاد تغییراتی در چرخه خواب مادر می شه. این تغییرات بر متابولیسم بدن اثر می ذارن و ممکنه باعث شن کاهش وزن بعد از بارداری واسه مادر سخت تر شه. موقعی که نوزادتان خوابه، شمام بخوابید تا در درازمدت دچار کم خوابی نشید. این کار به شما کمک می کنه سطح انرژی تون رو بالا نگه دارین و لازم نباشه واسه تأمین انرژی، از مواد قندی کمک بگیرین. اگه به اندازه کافی نخوابید، در ساعات بیداری تون انرژی کافی نخواهید داشت و تمایل کمتری واسه بیرون رفتن و انجام تمرینات تون دارین.

۴. واسه کاهش وزن، از مواد طبیعی کمک بگیرین

خیلی از موادی که در تهیه ی مکملای کاهش وزن به کار رفته ان، واسه مادران باردار و شیرده مناسب نیستن. واسه کاهش وزن، غذاهایی بخورین که گرسنگی تون رو برطرف و سوخت وساز بدن تون رو تنظیم می کنن. اینجا به چند مورد از این غذاها اشاره می کنیم. ممکنه بعضی از اونا با ذائقه ی شما موافق نباشن اما به امتحان شون می ارزه:

  • واسه کاهش چربی هاتون، کمی سرکه سیب رو در آب داغ بریزین و دو سه بار در روز استفاده کنین.
  • نوشیدن عسل و آبلیمو یک یا دوبار در روز، در لاغری مؤثره.
  • نوشیدن دم کرده ی برگ آلوی هندی، دوبار در روز، خاصیت چربی سوزی داره.
  • چای سبز با خواص شگفت انگیزه می تونه باعث کاهش وزن شه. در طول روز تا می تونین چای سبز بخورین.
  • مصرف روزانه یک بشقاب سبزیجات کم کالری و شامل فیبر بالا، می تونه به کاهش وزن شما کمک کنه.
  • از غذاهایی مثل کرفس، گوجه فرنگی و خیار که کالری منفی دارن، استفاده کنین.

۵. با مادران دیگر در رابطه باشین

با این کار، علاوه بر پشتیبانی اخلاقی و رابطه همدلانه، می تونین بفهمین مادران دیگر چه کارهای مفیدی انجام میدن. اگه بارداری اول تونه، می تونین از تجربه های مادرانی که صاحب بچه دوم یا سوم شون شدن، استفاده کنین. می تونین با همراهی مادران دیگر، برنامه های پیاده روی یا ورزش هم ترتیب بدین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   چگونه با اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

۶. کالری و چربی مصرفی تون رو کنترل کنین

غذاهایی مثل نوشابه و چیپس که هیچ ارزش غذایی خاصی ندارن، مصرف نکنین. از رژیمایی که گروه های کامل غذایی رو حذف می کنن، پرهیز کنین. از اونجا که بچه جای زیادی رو در شکم تون گرفته بود، شاید در انتهای زمان بارداری به کمتر خوردن عادت کردین. البته بعضی وقتا ممکنه مادر بعد از تولد بچه، وعدهای غذایی پر حجم تری مصرف کنه.

یک لیوان آب پرتقال، ویتامین سی موردنیاز یک روزتون رو تأمین می کنه و اگه بیشتر از اون استفاده کنین، تنها کالری بیشتری در بدن تون جمع می کنین. البته هرازگاهی به خودتون یک پاداش کوچیک بدین.

۷. تغذیه ی مناسبی داشته باشین

وقتی باردار هستین شاید حس کنین می تونین هرچقدر که می خواید، بخورین. باید این دیدگاه رو بعد از تولد بچه، تغییر بدین. اگه رژیم غذایی تون در زمان بارداری هیچ قانونی نداشتهه، قوانین جدیدی واسه اون وضع کنین. هر کدوم از موارد زیر، به نحوی به شما کمک می کنن سوخت وساز بدن تون رو تنظیم و گرسنگی رو کنترل کنین.

  • سعی کنین در طول روز به طور یکنواخت از مواد غذایی مختلف کالری دریافت کنین.
  • صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی در برنامه شماس، اونو جدی بگیرین.
  • ماهی، حبوبات، مرغ بی پوست و گوشت بخورین. اینا منابع خوبی واسه تأمین پروتئین هستن و اشتها رو کم می کنن.
  • از مغزها استفاده کنین. مغزها دیر هضم می شن و شما رو به مدت طولانی تری سیر نگه می دارن.
  • غلات کامل، میوه های تازه، سبزیجات و مقدار زیادی لبنیات کم چرب استفاده کنین.

۸. یک برنامه ورزشی منظم داشته باشین

از هفته چهارم بعد از زایمون، می تونین به شکل تدریجی ورزشای آسون و سبک رو شروع کنین. درست بعد از تولد بچه، شکافی در ماهیچه های شکمی شما هست. این شکاف معمولا ۴ تا ۸ هفته بعد از زایمون از بین میره. قبل از انجام تمریناتی که بر ماهیچه های شکمی اثر می ذارن، مطمئن شید که این شکاف بسته شده.

  • چرخشای لگنی می تونن به آب کردن چربیای شکمی شما کمک کنن.
  • پیلاتس و یوگا می تونن در افزایش نرمی و بازیابی قدرت به شما کمک کنن.
  • حرکت پُل می تونه واسه سفت شدن عضلات شکم و ماهیچه های مرکزی مؤثر باشه.
  • یک توپ ورزشی وسیله خیلی مفیدی واسه آب کردن چربیای شکمی بعد از بارداریه.
  • ورزشای هوازی مثل شنا، دوچرخه سواری و دو، ضربان قلب رو بالا می برن و واسه رسیدن به تناسب اندام بعد از زایمون تاثیردارن.

۹. به بدن تون فرصت بازسازی بدین

کارشناسان با رژیم گرفتن بی معطلی بعد از زایمون، مخالفند. واسه بازسازی بدن تون، اولین چیزی که مهمه سلامتی شماس. بدن شما سعی داره خودش رو بازسازی کنه. عجله نکنین، اما زیاد هم بی خیال نباشید. باید به بدن تون فرصت کافی بدین تا خودش رو بازسازی کنه و به حالت طبیعی خودش برگردد. شاید به اون سرعتی که دوست دارین وزن کم نکنین، اما اگه سرسخت باشین و موارد بالا رو رعایت کنین، نتیجه خوبی می گیرین.

برگرفته از : expertenough.com

 


]]>