این روزا کم تر پیش میاد که در گوشه و کنار خبرهای نگران کننده در مورد غذا و کارخانجات تولید غذا نشنویم؛ از کاربرد روغن پالم در مواد لبنی گرفته تا به کار گیری گوشت اسب در رستورانای آمریکایی همه و همه خبرهایی هستن که جنجالای زیادی رو در محافل رسانه ای به پا کردن.

این خبرهای ناراحت کننده همه حکایت از اون دارن که ما در عصر غذاهای غیرایمن زندگی می کنیم. اما نظرتون در مورد غذاهای ناسالم چیه؟ پنیرهای آلوده و ماهیایی که بر خلاف اطلاع مردم از سمی بودنشون هنوزم که هنوزه در مدرن ترین جوامع استفاده می شن فقط بخشی از این غذاهای ناسالم هستن.

بذارین با غذایی شروع کنیم که شاید به خاطر خطرناک بودنش شناخته شده ترین در دنیاست: بادکنک ماهی ژاپن که با نام Fugu هم ازش صحبت به میون میاد. این آبزی دُز خطرناکی از یه سم به نام تترودوتوکسین رو در همه اندام هاش داره و کبد اون سمی ترین قسمت بدنشه.

تترودوتوکسین با فلج کردن عضلات بدن می تونه جون آدم رو بگیره و این اتفاق در حالی اتفاق می افته که ژاپنیا به طور کامل از این حقیقت باخبر هستن و این ماهی رو مصرف می کنن.

تا به امروز هیچ پادزهر شناخته شده ای واسه این ماده ساخته نشده اما این حقیقت اصلا ژاپنیا رو تا صدها سال از خوردن ساشیمی برحذر نداشت. آشپزهایی که این غذا رو طبخ می کنن باید به طور کامل آموزش دیده باشن و گواهینامه های لازم واسه این منظور رو دریافت کرده باشن و حتی چاقوهایی که واسه برش دادن و تمیز کردن این ماهی مورد استفاده قرار میدن رو هم از بقیه چاقوها جدا بذارن.

اما Fugu تنها غذای سمی موجود در دنیا نیس که روی میز شام رویت می شه. اگه کبد و بقیه اندامای تولید کننده آبزی دیگری به نام  silverstripe blaasop رو که در اقیانوس هند زندگی می کنه از بدنش خارج نکنین، غذای تازه ای که می خورید می تونه باعث مرگ تون شه.

کره ایا هم از خوردن جانوری به نام nakji حال می کنن؛ اختاپوس کوچیکی که بازوانش در حالی که خام هستن و تکون می خورن در ظرف سرو می شن. البته این اختاپوس سمی نیس اما هرساله حدودا شش کره ای به خاطر چسبیدن بخشای مکنده روی بازویای این جونور به نواحی داخلی گلوشون خفه شده و جون خود رو از دست میدن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   تناسب اندام با شنا؛ چرا شناکردن مؤثره؟ 

کارشناسان غذایی کره پیشنهاد می کردن که قبل از قورت دادن این غذا اونو کامل بجوید و واسه اطمینان از اینکه غذا پایین رفته، بعد از صرف اون مقدار زیادی آب یا نوشیدنی مصرف کنین.

ماهی یا اختاپوس کشنده به خودی خود بسیار وحشتناک به نظر میاد. اما نظرتون در مورد پنیر قاتل چیه؟ Casu marzu یه جور خوراک ساردینیه که با برش بخشایی از پوست پنیر پکورینو جفت و جور می شه.

در واقع حشره خاصی هست که به پنیر علاقه زیادی داره و به داخل چاله های این نوه خاص پرواز کرده و در اونجا تخم ریزی می کنه که این تخما هم در ادامه به شفیره بدل می شن و از پنیر تغذیه می کنن.

این روند باعث تجمع یه جور اسید درون پنیر می شه و اونو به یه توده نرم و ور اومده بدل می کنه. دوست داران این نوع پنیر فکر می کنن که اگه لاروهای موجود در اون جون خود رو از دست بدن خوردن اون خطرناک می شه پس Casu marzu در حالی مصرف می شه که پر از شفیره مگس پنیره.

جالبه بدونین که این مسافران کوچیک، منظور همون حشرها، می تونن از سیستم گوارشی آدم  جون سالم به در برده و به روده بزرگ برسن و در اونجا ناراحتیای شکمی دردناکی رو بسازن. البته با احتمال خیلی کم پیش میاد که خوردن این نوع پنیر کار آدم رو به بیمارستان بکشونه اما قیمت Casu marzu واسه بسایر از مردم بسیار بالاست و خیلیا توان خریدش رو ندارن.