به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ تا همین یه چند وقت پیش خرید کالاهایی که روی اونا کم چرب نوشته بود واسه ما رژیمیا یه تابو به حساب می اومد. در گذشته روی غذاهایی مانند کره و زرده تخم مرغ برچسب خورده نشه می گذاشتیم در حالی که مشکلی در کربوهیدراتای تصفیه شده و غذاهای بسته بندی شده نمی دیدیم اما زمونه تغییر کرده.

این روزا کارشناسان، چربیا رو به عنوان بزرگ مغذیایی می شناسن که باید باشن و اجناس پرچرب مانند شیر کامل، کره و روغن نارگیل به جمع سوپر غذاها پیوسته ان. هنوز بعضی افراد می پرسن که چه نوع چربی ای باید استفاده کنن و دقیقا چه تاثیری روی بدنشون داره. به خاطر همین عزممونو جزم کردیم در این مقاله به تموم این سوالات جواب بدیم و به طور کامل موضوع رو براتون روشن کنیم.

۵ طرز فکر اشتباه درباره چربی:

۱. چربی در بشقاب غذایم برابره با چربی موجود در بدنم.

حقیقت: حتی اگه این خرافه، پایه برنامه های غذایی و اجناس کم چرب باشه هم خیلی با حقیقت فاصله داره. خوردن چربی باعث چاق شدنتون نمی شه. حذف کامل چربی یا کاهش شدید اون در واقع می تونه موجب اضافه وزنتون شه، بیشتر به این خاطر که باعث می شه احساس محرومیت کنین. بعضی تحقیقات نشون دادن غذاهای چرب می تونن به کاهش وزن کمک کنن.

مشکل بیشتر برنامه های غذایی اینه که یکی از مواد کلیدی خوشمزه کننده غذا و کم کننده گرسنگی رو کم دارن، درست حدس زدید، اون ماده چربیه. چربیای سالم بهترین منبع انرژی واسه بدنتون هستن و سوخت و ساز و ساختار چربی سوزی بدنتون رو به حرکت در میارن. تحقیقات هم این موضوع رو تایید می کنه و ثابت شده برنامه غذایی کم چرب می تونه باعث کند شدن سوخت و ساز بدن شه. پس حالا اجازه دارین تا قبل از ورزش، یه قاشق کره بادام زمینی روی سیب بمالید و بخورین و یا هر چند وقت یه بار واسه ناهار یا شام، یه تیکه استیک خوشمزه بخورین.

۲. چربی اشباع رو باید چربی بزرگ دونست.

حقیقت: زیاد تند نرید. در حالی که چربی اشباع رو تا مدتا دشمن درجه یه سلامت می دونستیم اما تحقیقات جدید ثابت کردن که این نوع چربی آنقدرها هم ترسناک نیس. البته مشخصه که همیشه نباید وعده غذایی ای بخورین که پر از گوشت قرمز و کره چربی باشه اما بعضی وقتا استفاده کردنشون هم باعث نمی شه سلامتتون آسیب ببینه.

چی بدتر از خوردن زیاد غذاهای پرچربه: جانشین کردن اونا با مقدار زیادی قند. کربوهیدراتای تصفیه شده می تونن خطر بیماریای عروق کرونر قلب و دیابت رو زیاد کنن.

۳. تموم چربیا باعث بروز مشکل واسه سلامتی می شن.

حقیقت: خوردن شکلای جور واجور منابع چربی می تونه سلامتتون رو تقویت کنه. اسید چربای امگا ۳ ( همانایی که در ماهی، بعضی آجیلا و دانه ها پیدا می شه ) می تونن به تقویت قلب و شاید سلامت روانی تون کمک کنن. چربیای اشباع نشده در روغن زیتون هم می تونن خطر مریضی قلبی تون رو خیلی کم کنن. حتی بعضی پزشکان تماشاگر بودن بیمارشان با به کار گیری برنامه غذایی شامل چربی، دیابت نوع ۲ رو درمان کردن.

این نوشته را هم از دست ندهید :    اجاره اپارتمان مبله ارزان

۴. غذاهایی که کلسترول بالا دارن اندازه LDL رو زیاد می کنن.

حقیقت: قبلا در مورد غذاهای شامل کلسترول هم اخطار داده می شد اما زیاد مهم نیس. کلسترول خوراکی از روی زور باعث افزایش سطح کلسترول بد نمی شه.

اخطار: چربیای ترانس و اسید لینولئیک ( در روغن سبزیجات پیدا می شه ) می تونن به سلامتتون آسیب برسانند. پس از روغنای هیدروژنه مانند کانولا و غذاهای بسته بندی شده مانند شیرینیای خامه ای و پیتزاهای منجمد شده دور بمونین. بعضی وقتا برچسب اطلاعات تغذیه ای اندازه چربی ترانس رو نشون نمی ده پس به مقدار روغن هیدروژنه در این لیست دقت کنین.

۵. چربی، منو از اهداف تناسب اندامم دور نگه می داره.

بعضی ورزشکاران استقامتی به برنامه ای به نام رژیم کتوژنیک رو میارن. در این برنامه، فرد ۷۰ تا ۷۵ درصد از کالری مورد نیازش رو از چربیا میگیره و تنها ۱۰ درصد اونو از کربوهیدرات دریافت می کنه. با اینکه محققان بازم به دنبال مزیت به اثبات رسیدی از این نوع برنامه غذایی هستن اما می گن رژیم کتوژنیک می تونه بدن رو طوری تنظیم کنه که به جای ذخایر کربوهیدرات خود از ذخایر چربیش استفاده کنه. از اونجا که بیشتر ما از ورزش واسه سوزوندن چربیای بدن استفاده می کنیم به کار گرفتن این برنامه می تونه دو سر برد باشه. اما قبل از استفاده رژیم کتوژنیک حتما باید با دکتر خود مشورت کنین.

غذاهای عادی به کار رفته در برنامه کتوژنیک، چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده نیس. این غذاها رو بیشتر ماهی، کره بادام زمینی، گوشت و تخم مرغ تشکیل میدن. به این نکته هم باید اشاره کرد که واسه بدن حدود ۳ تا ۵ هفته زمان میبره تا خود رو با برنامه کتوژنیک تنظیم کنه، مخصوصا اگه معمولا از غذاهایی مانند پیتزا و پاستا استفاده می کردین. چون بدنتون چربی رو دیرتر از کربوهیدرات هضم می کنه، پس به مدت زمان طولانی تری سیر می مونین و واسه ورزش کردن هم انرژی بیشتری دارین. اگه وعده غذایی ای میل کردین که چربی بالایی داشت، قبل از ورزش کردن دو ساعت صبر کنین.