انواع مهارت های مورد نیاز در ورزش :

تعریف مهارت

مهارت دو معنی دارد. یک معنای آن کار است. مثلاً می شود گفت در دنیای ورزش، مهارت تیراندازی کمتر تحسین شده است. به آسانی می توانستید در این جمله کلمه کار را به جای مهارت قرار دهید. مهارت همچنین می تواند به معنای شیوه اجرای فردی بعضی کارها باشد. وقتی می‌گوییم: او خیلی عالی مهارت شوت زدن را اجرا کرد، از واژه مهارت به معنای شیوه اجرای عمل شوت استفاده شده است.

تکنیک و مهارت، دو اصطلاحی هستند که اغلب به یک معنا استفاده می شوند، اما این درست نیست. مهارت در ورزش، توانایی اجرای تکنیک های مورد نیاز در زمان و مکان مناسب است. کاربرد واژه مهارت، به طور کلی با کاربرد جزیی تر مهارت های تکنیکی متفاوت است. به خاطر داشته باشید، منظور از مهارت های تکنیکی یا تکنیک، مهارت های حرکتی خاص است که در اجرای یک عمل کاربرد دارد و مهارت های تاکتیکی یا تاکتیک، مهارت های فکری  است که برای دانستن این که کی و کجا مهارت های تکنیکی را اجرا کنیم، لازمند. مهارت به طور کلی استفاده ماهرانه از تکنیک ها  و تاکتیک ها هنگام بازی است .

 

مهارت های جسمی

آمادگی جسمانی مورد نیاز، بسته به رشته ورزشی، تفاوت های زیادی دارد، بعضی رشته ها نیازمند استقامت فوق العاده اند، برخی به توان، سرعت و قدرت یا ترکیب های متنوعی از این‌ها نیازمندند. وقتی ورزشکاران آمادگی جسمانی ندارند، تصمیم گیری شان با تردید همراه است و مهارت های تکنیکی و انگیزه شان افت می کند.

ورزشکاران نه تنها باید آمادگی جسمانی کسب کنند، بلکه نحوه به دست آوردن آن را بیاموزند، طوری که برای حفظ آمادگی جسمانی در طول فصل و بعد از فصل مسابقات مسوولیت بیشتری بپذیرند. لازمه آمادگی جسمانی، تحمل زحمات طاقت فرسا نیست همه ما برای کاری (بازی) که دوستداریم، بیشتر تلاش می کنیم. با استفاده از اصول رویکرد مسابقه، می توان از طریق بازی های خلاق و اهداف مبارزه‌جویانه انگیزه ورزشکاران را برای تمرین های جسمانی سخت تر، افزایش داد و تمرین های آمادگی جسمانی را لذتبخش تر ساخت.

 

مهارت های فکری

ورزشکاران درست به همان اندازه که نیازمند آمادگی جسمانی هستند، نیازمند آمادگی فکری هم هستند تا بتوانند با اطمینان، تمرکز، انگیزه و کنترل احساسی بازی کنند، یا به طور خلاصه، از لحاظ فکری، قوی باشند. وقتی بازیکنی زیر فشار احساسی قرار دارد، یا کمبود اعتماد به نفس و تمرکز دارد، احتمالا خوب تصمیم نمی گیرد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   نکاتی برای کاهش وزن به‌ صورت طبیعی

 

مهارت های ارتباطی

رشد مهارت های ارتباطی برای بازیکنان ضروری‌اند و لازم است ورزشکاران توانایی ارسال و دریافت موثر پیام ها را داشته باشند ، به دلایل زیر:

*ارتباط با هم تیمی ها در طول مسابقه برای تسهیل بازی تیمی، معمولا حیاتی است. به طور مثال دستورهای گفتاری، علایم غیرگفتاری و راهنمایی بازیکن.  اکثر مربیان فقط امیدوارند این مهارت های ارتباطی در تیمشان افزایش یابد، ولی مربیان برتر، وقوع آن را تسهیل می کنند.

*نحوه ارتباط ورزشکاران با هم تیمی هایشان خارج از مسابقه، نقش مهمی در انسجام تیمی دارد.

*اگر ورزشکاران این گونه نباشند، آموزش پذیری و عملکردشان محدود خواهد شد. بازیکنانی که توانایی ارایه مهارت های شنیداری دارند، احساسات خود را کنترل می کنند، درگیری ها را رفع می کنند، خواسته های خود را بیان می کنند و امکان موفقیت بیشتری دارند.

*ورزشکاران خصوصاً هنگام مصاحبه آزاد با رسانه‌ها و صحبت های گروهی نیازمند فراگیری مهارت های ارتباطی هستند.

 

مهارت های جمعی

مطمئناً هر یک از مهارت ها با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. مهارت های تکنیکی بدون وجود مهارت های تاکتیکی باعث باخت در بسیاری مسابقات می شوند و مهارت های تاکتیکی بدون اجرای مهارت های تکنیکی باعث استیصال و درماندگی ورزشکار خواهند شد. مهارت های تکنیکی بدون تمرین های ذهنی و جسمی مورد نیاز برای رقابت ها، می توانند به خستگی جسمی و ذهنی ورزشکاران منجر شوند که باعث افت عملکردشان نسبت به حد قابل انتظار می شود. ارتباط و مهارت های شخصیت مثل چسبی هستند که برای بازی خوب و با کیفیت به تیم انسجام می بخشد. شکل 2-4-مهارت های ورزشی را به صورت صورت های فلکی نشان می دهد . (دوان 1996)

]]>