امروزه انواع پروفیل ها با قطر، ضخامت و طول های متنوع تولید می شوند که به طور گسترده در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

هر کدام از انواع پروفیل مبلی و سنگین با توجه به ابعاد و ویژگی هایشان کاربرد خاص خود را دارند. بعضی از آن ها مناسب تر و کاربردی تر از سایرین هستند و برای انتخاب بهترین گزینه به شناخت کافی در مورد آن ها نیاز هست.

ضخامت پروفیل مبلی و سنگین: وقتی با مقاطع فولادی سر و کار داشته باشید قطعا واژه ی ورق فولادی را زیاد خواهید شنید. ورق فولادی استفاده شده در تولید پروفیل، تعییین کننده ی ضخامت دیواره ی آن است. ورق های فولادی به طور کلی در دو نوع روغنی و سیاه تولید می شوند. طبق استاندارد های تولید، ضخامت ورق روغنی باید 0.4 تا 1.5 میلی متر و ضخامت ورق سیاه 2 تا 4 میلی متر باشد. پروفیل تولید شده از ورق روغنی را به خاطر ضخامت و وزن کمی که دارد  پروفیل مبلی  یا پروفیل سبک می گویند و در صورتی که پروفیل از ورق سیاه تولید بشود باز هم به دلیل ضخامت و وزن زیاد ورق، به آن پروفیل سنگین یا سیاه می گویند. به طور کلی هر چه ضخامت دیواره بیشتر باشد مقاومت و عملکرد بهتری خواهد داشت.

انواع و سایز ها: همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم پروفیل ها در دو نوع مبلی و سنگین تولید می شوند. اما گاهی برای مقاوم کردن این مقاطع فولادی کاربردی در برابر زنگ زدگی از آبکاری روی یا گالوانیزاسیون استفاده می کنند. در حقیقت پروفیل مبلی و سنگین گالوانیزه همان پروفیل سنگین و مبلی فولادی است که تحت فرآیند گالوانیزاسیون یک لایه فلز روی به عنوان سپری محافظ در برابر زنگ زدگی بر سطح آن اضافه شده است. پروفیل های فولادی در انواع سایز ها و ضخامت ها تولید می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی و مقاومت خاص خود را دارند به همین خاطر بعضی از سایز ها پرمصرف تر و متداول تر است سایرین هستند.

کاربرد و کارکرد: از زمانی که تولید پروفیل های فولادی به قدری پیشرفت کرد که صنعتگران توانستند ضخامت و اندازه ی مقطع آن ها را به دقت تحت نظر داشته باشند هر کدام به طور تخصصی برای هدف و کاربرد خاصی تولید شدند. پروفیل سنگین معمولا برای تولید محصولاتی کاربرد دارند که تحت فشار و نیروی زیادی قرار دارد. لوله های سنگین گالوانیزه علاوه بر تحمل نیروی زیاد مقاومت خوبی هم در برابر زنگ زدگی دارد. از طرف دیگر پروفیل مبلی برای تولید درب و پنجره و سردر و… کاربرد دارد که به دلیل قرار گیری در معرض رطوبت نیاز دارد ضد زنگ باشد اما وزن زیادی را تحمل نخواهد کرد. پروفیل های سبک و سنگین در طیف گسترده ای از صنایع تولیدی کاربرد دارد و تنها به همین چند مورد که اشاره کردیم محدود نمی شود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   تور کیش؛ سفری برای سخت پسندترین ها

تفاوت  قیمت پروفیل سبک  و سنگین: همان طور که در بخش های قبلی به آن اشاره کردیم تفاوت اصلی پروفیل مبلی و سنگین در ضخامت ورق و در پی آن در وزن آن ها است. با توجه به این نکته که قیمت پروفیل ها بر اساس وزن محاسبه می شود هر چه وزن پروفیل بیشتر باشد قاعدتا قیمت بیشتری هم خواهد داشت. اما نکته ای که در مورد قیمت پروفیل میلی و سنگین وجود دارد، قیمت ورق آن ها است. قیمت ورق روغنی به خاطر فرآیند متفاوت تولیدش از ورق سیاه بیشتر است با این وجود به خاطر ضخامت کمی که دارد قیمت یک شاخه از پروفیل آن کمتر از قیمت پروفیل سنگین خواهد شد.

در ایران  کارخانه تولید پروفیل مبلی  زیادی وجود دارند که غالبا با سرمایه گذاری های خصوصی کار خود را آغاز کرده اند ، این کارخانه ها بسته به کیفیت ماشین آلات و البته کیفیت ورقی که برای تولید لوله و پروفیل خود استفاده میکنند محصولاتی با کیفیت های متفاوت روانه بازار می نمایند .

در مورد قیمت پروفیل سبک گالوانیزه و سنگین گالوانیزه علاوه بر وزن پروفیل فرآیند گالوانیزاسیون هم باعث افزایش قیمت می شود.

در پایان: پروفیل ها در سایز ها و جنس های مختلفی تولید می شوند که پروفیل مبلی و سنگین از بهترین و بی نقص ترین انواع آن ها است. تفاوت های مهم و اساسی میان این دو مقطع فولادی وجود دارد که در این مقاله به بخشی از آن ها اشاره کردیم. هر کدام از آن ها به دلیل ضخامت و در پی آن ویژگی های متفاوتی که داد کاربرد خاصی دارند.

منبع : پروفیل مبلی و سنگین و بررسی علت تفاوت خواص و ویژگی آن ها