اگر در دسته علاقمندان به هوش مصنوعی قرار دارید، باید بگوییم؛ آموزش هوش مصنوعی چیزی نیست که بتوان در مدت زمانی کوتاه به آن رسید. حال سوالاتی در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد: اینکه آموزش را باید از کجا شروع کنند؟ اصلا برای هوش مصنوعی، یادگیری کدام زبان‌های برنامه‌نویسی نیاز است؟ آیا آگاهی از فرمول‌ها و مسائل ریاضی برای یادگیری هوش مصنوعی اهمیت دارد؟ به‌طور کلی آیا در چگونگی آغاز این آموزش ابهام دارید؟ توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اگر به آموزش و یادگیری هوش مصنوعی علاقمند شده‌اید، باید بدانید که تنها نیستید! در طی چند سال گذشته، هوش مصنوعی یکی از جذاب‌ترین رشته‌های تحصیلی و البته پرمتقاضی‌ترینِ شغل‌ها بوده است. همین مساله باعث شده تا بسیاری از افرادی که با حوزه علوم کامپیوتر آشنایی دارند و یا زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌دانند، به سراغ هوش مصنوعی بروند. اما یادگیری آن فراتر و البته متفاوت‌تر از برنامه‌نویسی و کد زدن بوده و تنها به متلب، پایتون و… محدود نمی‌شود.

برای آموزش هوش مصنوعی نه تنها باید به زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا باشید، بلکه باید مباحث دیگر نظیر یادگیری ماشین و یادگیری عمیق را نیز بیاموزید. از طرفی توانایی حل مساله، معادلات سخت ریاضی و فرمول‌سازی نیز جزو موارد پراهمیت در هوش مصنوعی به شمار می‌آید.

آموزش هوش مصنوعی و فرصت‌های پیش رو

کمی به زندگی روزمره خود نگاه کنید. چند ساعت از وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانید؟ چند بار در گوگل به جستجوی موضوعی می‌پردازید؟ به کدام بازی‌های رایانه‌ای علاقمند هستید و آیا شده که از هوشمندی کاراکترهای مقابل حرص‌تان بگیرد؟ روزانه چه تعداد از مترجم آنلاین استفاده می‌کنید؟ باید بدانید که تکنولوژی پنهان پشت تمامی این‌ها، هوش مصنوعی است! البته نه تنها این موارد، بلکه تمام اتفاقات هوشمندی که در دنیای مجازی شما را شگفت‌زده می‌کند نیز توسط هوش مصنوعی انجام می‌گیرد. به‌عنوان مثال؛ قصد انجام خرید اینترنتی را دارید و سایت پیشنهاداتی را به مناسبت‌های مختلف به شما ارائه می‌دهد یا زمانی که چیزی را جستجو می‌کنید و پیشنهادات دیگری برای شما لیست می‌شود و… همه کار هوش مصنوعی است.

آیا از رسیدن هوش مصنوعی به این جایگاه، در زندگی انسان‌ها شگفت‌زده نشده‌اید؟

تمامی مواردی که در قسمت بالا گفته شد؛ به نوعی انواع فرصت‌های شغلی در زمینه هوش مصنوعی به شمار می‌آید. این یعنی؛ هم‌اکنون زندگی انسان‌ها در محوریت هوش مصنوعی قرار داشته و به یک رکن اساسی اما پنهان تبدیل شده است. رکنی که در شگفتی‌سازی؛ به هیچ عنوان کم کاری نمی‌کند.

همین مساله باعث شده تا جامعه به تعداد بیشتری از متخصصان AI احتیاج داشته باشد و آموزش هوش مصنوعی یک امر حیاتی شمرده شود. با این اوصاف اگر می‌خواهید آموزش AI را آغاز کنید، پیگیر اخبار و مقالات آلاوان باشید. چه بسا وبینارهایی در این زمینه برگزار کنیم.

علاوه بر تمام موارد گفته شده، باید در نظر بگیرید هر روزه بر تعداد برنامه‌های جدید که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. تمامی این مسائل نشان‌دهنده اهمیت آموزش هوش مصنوعی و فرصت‌های عظیم کاری است.

این نوشته را هم از دست ندهید :   گیلسونایت

چطور یادگیری هوش مصنوعی را آغاز کنیم؟

هوش مصنوعی با وجود تمامی جذابیت‌های بیشماری که دارد و منابع فراوانی که ارائه داده، چیزی نیست که بتوان به راحتی به آن مسلط شد. از طرفی فرصت‌های بیشمار شغلی که پیش روی شما قرار می‌دهد، دلیلی قانع‌کننده بر یادگیری آن نیست. قطعا اگر در همان جایی که هم‌اکنون قرار دارید، تمام تلاش‌تان را بکار گیرید، به بهترین خودتان تبدیل خواهید شد و فرصت‌های بیشماری به سراغتان خواهد آمد. اما اگر واقعا به آموزش هوش مصنوعی و حوزه AI علاقمند هستید، باید مباحث مختلف آن را مطالعه کرده و ببینید فعالیت در کدام زمینه برای شما جذابیت دارد.

پس از آن، توجه به مسائل زیر در آموزش هوش مصنوعی کمک‌کننده خواهد بود:

• ریاضی، ریاضی و ریاضی!

در نظر داشته باشید، برای آموزش هوش مصنوعی در اختیار داشتن پیشینه‌ای قوی از ریاضی، اولویت بسیار مهمی‌ست که نمی‌توان از آن گذشت! شما در هر بخش از هوش مصنوعی با ریاضیات سروکار دارید. به‌عنوان مثال برای یادگیری ماشین باید به مبحث مختلف جبر خطی تسلط داشته باشید. در آموزش شبکه‌های عصبی به تسلط بر محاسبات نیاز دارید. علاوه بر تمامی این موارد، باید از آمار و احتمالات سردرآورید. پس قبل از ورود به حوزه آموزش AI باید پایه ریاضی خود را تقویت نمایید.

• با یک دست چند هندوانه بلند نکنید

هوش مصنوعی همانند تمامی رشته‌ها، از بخش‌های مختلف تشکیل شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به پردازش تصویر، پردازش متن، پردازش گفتار و… اشاره کرد. قبل از ورود به حوزه آموزش هوش مصنوعی حتما علاقمندی خود را مشخص کنید و آموزش‌های متناسب با آن را انتخاب کنید.

• مباحث مورد نیاز را شناسایی کنید

هر کدام از زمینه‌های هوش مصنوعی دارای مباحث مختلفی هستند. نیاز است قبل از شروع یادگیری، به یک آشنایی مختصر از مباحث برسید. به این ترتیب نقشه راه شما ترسیم شده و رسیدن به موفقیت و آموزش کامل آسان می‌شود.

• دوره‌ها و منابع خود را بشناسید

انجام یک تحقیق جامع و کامل درخصوص دوره‌ها و منابع موجود برای یادگیری هوش مصنوعی، یکی از سخت‌ترین کارهاست. زیرا شما باید منابعی معتبر و مدرسی باتجربه و کاربلد را بیابید. در این مسیر نیازی نیست خیلی نگران باشید، زیرا تیم آلاوان برنامه‌ها، وبینارها و آموزش‌های معتبری را در خصوص آموزش کامل هوش مصنوعی در اختیار شما قرار خواهد داد. توصیه می‌شود حتما اخبار سایت را دنبال نمایید.