تا به امروز چند شانس مصاحبه خود را به دلیل نداشتن یک رزومه کامل از دست داده‌اید؟ اما سوال اساسی اینجاست که برای داشتن یک رزومه خوب باید یاد بگیرید چگونه آن را بنویسید؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا نکات مهم در نوشتن رزومه را بیاموزید.

رزومه اولین گام در یافتن شغل مورد نظرمان است، در واقع هویت حرفه‌ای ما مثل مهارت‌ها تجارب کاری دستاوردها و تحصیلاتمان را به فرد مصاحبه کننده منتقل میکند.

پس اینکه چگونه توانمندی هایمان را معرفی کنیم که متقاعد کننده باشد، که ما بهترین گزینه برای شغل مورد نظر هستیم میتواند اهمیت بالای رزومه را گویا باشد. چرا که رزومه‌ی ما تنها چیزیست که استخدام کننده در دست دارد و کمتر از ۳۰ ثانیه برای آن وقت میگذارد. پس باید سعی کنیم آن ۳۰ ثانیه نظر او را جلب کند! پس لازم است برای جلب نظر مصاحبه کننده نکات مهم در نوشتن رزومه را بدانیم.

ساخت رزومه

رزومه سندی است حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای یک فرد که معمولاً جهت تقاضای یک موقعیت شغلی ارائه می‌شود. یک رزومه خوب، اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می‌کند.

در واقع، رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید برای خودتان بازاریابی کنید. در این سند شما باید مهارت‌ها، توانایی‌ها، صلاحیت‌ها و تجارب خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه خودتان را بهتر معرفی کنید، تصمیم‌گیری برای کارفرما راحت‌تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند.

بهتر است از همین ابتدا بدانید که هیچ راهکار مطلقی برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که به شما تعلق دارد و شما این اختیار را دارید به دلخواه خود آن را تزئین کنید. رزومه شما می‌تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از سایت شخصی یا حتی یک تی‌شرت (اگر کارفرمایتان به خلاقیت اهمیت ویژه‌ای می‌دهد) چاپ شود.

با این حال، یک رزومه حرفه‌ای باید شامل موارد خاصی باشد. در حقیقت، کارفرما با دیدن رزومه‌ شما انتظار دارد اطلاعات مفیدی از شما به دست آورد. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که یک رزومه حرفه‌ای باید شامل چه اطلاعاتی باشد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   منبع تحقیق درموردماهیت حقوقی، قانون مدنی، سند رسمی

طول رزومه باید چقدر باشد؟ آیا در هنگام نوشتن رزومه باید به اندازه آن دقت کرد؟

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می‌شود منظور Resumeای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌شود بر این اساس گردآوری شده‌اند.

اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.