سئو و بهینه سازی سایت

سئو

بروزرسانی فرد (Fred) گوگل چیه و چیجوری از خطر جریمۀ اون در امان بمونیم؟

سمیرا سرباز

۱۶

۱

۴ ۱۰۰۰

الگوریتمای گوگل همه ندارن و یکی از یکی باحال ترن. خود من از زاویه دید یه کاربر معمولی که روزانه چندین جستجو با گوگل انجام میدم خیلی خوشحال میشم که می بینم این موتور جستجو تا این حد به فکر کاربرانه و همیشه در تلاشه که جستجو رو واسه اونا راحت تر کرده و عواقب خوبی در اختیار اونا بزاره.

، اگه یادتون باشه قبلاً در مورد الگوریتمای پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و کبوتر صحبت کرده بودیم. در مقالۀ امروز هم می خوایم یکی دیگه از این الگوریتما، یا بهتر بگم بروزرسانیا رو بررسی کنیم. بروزرسانی تقریباً جدیدی که Fred اسمشه و یه شبه با تغییراتی که در رتبه بندی سایتا درست کرد دلهره رو به جون خیلی از کارشناسان سئو و وبمستران انداخت.
کبوتر

داستان الگوریتم فرد گوگل از کجا شروع شد؟

داستان از این قرار بود که در ۱۷ اسفند سال ۹۵ (۷ مارچ ۲۰۱۷) همهمه ای بین وبمستران به راه افتاد و بعضی وحشت زده به یافته های صفحۀ جستجو چشم دوختند. در اون زمان روایتای پراکنده ای از تغییرات ایجاد شده در یافته های موتور جستجوی گوگل به گوش می رسید؛ اما گوگل مثل همیشه در مورد تغییرات ایجاد شده سکوت کرد و اطلاعات خاصی در اختیار وبمستران نگذاشت.

وبمستران این تغییرات رو نتیجه بروزرسانی جدید الگوریتم می دونستن و به رمزگشایی اون پرداخته و اطلاعاتی رو در اختیار بقیه گذاشتن. در این مقاله به بررسی این بروزرسانی می پردازیم؛ اما بیایید اول نگاهی به داستان نه خیلی باحال نامگذاری Fred بندازیم.

درست دو روز بعد از شروع تغییرات موتور جستجوی گوگل، طی یه شوخی بی مزه نام Fred واسه این بروزرسانی انتخاب شد. داستان این شوخی از اون جا شروع شد که رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish) تو یه توئیت اعلام کرد: “کسائی که با گری ایلایس (متخصص پیشرفت موتور جستجوی گوگل) رفیق نیستن، حتماً بی خبرند که اون تموم چیزایی که اسم ندارن رو fred صدا می زنه. ماهیا، آدما یا هرچیزی که فکرش رو بکنین.”

چند ساعت بعد از این توئیت، باری شوارتز (از کارشناسان موتورهای جستجو) از گری ایلایس پرسید که می خواد اسمی واسه بروزرسانی جدید انتخاب کنه؟

گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: “از این به بعد هر بروزرسانی غیر رسمی رو با اسم Fred خواهیم شناخت.”

و… این جوری بود که فرد به دنیا اومد.

فرد واقعاً چیه؟

دقت کنین که فرد یه الگوریتم نیس. Fred آپدیتیه که به هستۀ اصلی موتور جستجو اضافه شد و باعث شد تغییراتی در رتبه بندی سایتا ایجاد شه.

هدف گوگل از بروزرسانی فرد چی بود؟

گوگل حتی بعد از تایید رسمی این الگوریتم هم اطلاعاتی درباره اون منتشر نکرده. در ابندا فقط این جوری به نظر می رسید که سایتایی با محتوای کوتاه و بی کیفیت جریمه شدن؛ اما فقط همین نبود، کارشناسان سئو با نبش قبر سایتای جریمه شده به اطلاعات دیگری رسیدن.

اونا به این نتیجه رسیدن که Fred سایتایی رو که از فوت وفنای سئوی کلاه سیاه استفاده می کنن و با محتوای بی کیفیت و حجم خیلی از تبلیغات اسپم در حال پول درآوردن هستن هدف قرار داده. در این سایتا تجربه کاربر (UX) ً هیچ اهمیتی نداشته و چیزی که کم مهمه کسب سود بیشتره.

خیلی از این سایتا تجربه کاربر رو فدای کسب درآمد خود کرده و تبلیغات زیادی رو به اون تحمیل می کردن. البته بعضی از این سایتا بعد از اینکه از این موضوع باخبر شدن با کم شدن تبلیغات جایگاه تقریباً بهتری در گوگل گرفتن. مانند سایت زیر که با بهبود تجربه کاربری، انتشار محتوای با کیفیت و سئوی تکنیکال، به مرور جایگاه قبلی خود رو به دست آورده:

چه سایتایی سخت ترین ضربه رو از الگوریتم فرد خوردند؟

طی اقدامی  به درد بخور سایت seroundtable.com لیستی از ۱۰۰ سایت جور واجور که بعد از بروزرسانی فرد جایگاه خود رو در یافته های جستجو ازدست داده بودن منتشر کرد؛ بعد بری شوارتز به بررسی این ۱۰۰ سایت پرداخت و یافته های جالبی از اونا به دست آورد. اون فهمید که بیشتر این ۱۰۰ سایت خصوصیات مشابهی دارن؛ از جمله اینکه محتوای قرار گرفته در اونا شدیدا ضعیف و به درد نخوره و تبلیغات به شکلی به طور کاملً آزاردهنده در اونا قرار یا ظاهر می شه، کاربر مجبوره واسه خوندن محتوایی که ارزش چندانی هم نداره همیشه روی لینکای جور واجور کلیک کنه، صفحات تبلیغاتی پشت سر هم به شکل Pop-Up باز می شن و در کل درصد تبلیغ در سایت بیشتر از محتوای اون بود.

بازاریابی سبز چیه و چیجوری در اون موفق شیم؟

بروزرسانی فرد یه روی دیگه هم داره. این بروزرسانی سایتایی رو که از سایتای درب و داغون و پر از تبلیغات، بک لینک گرفته بودن رو هم جریمه کرد. می دونین به چه دلیل؟
بک لینک

واسه جواب دادن به این سوال بیایید خودمون رو جای گوگل بذاریم. به سایتایی که در اونا محتوای مفیدی وجود نداره و تجربه کاربری خوبی براتون رقم نمی زنن اعتماد می کنین؟ ً جوابتون منفیه. گوگل هم مانند شماس. گوگل هم به اینجور سایتایی اعتماد نداره و می دونه که اونا به دلیل کیفیت مطالب یه سایت به اون لینک نمی دن، بلکه واسه اونا فقطً پول مهمه، نه کاربری که قراره به سایت مقصد مراجعه کنه.

به دو اسکرین شاتی که از صفحه آنالیتیکس یکی از کاربران گرفته شده نگاه کنین:

این سایت بر خلاف سایتایی که ویژگی هاشون رو گفتیم یه شبه پیشرفت کرده و از همون شب هفتم مارچ ترافیک اون ۱۲۵% بالا رفته.

اگه دوست داشتین یه نمونه از سایتایی رو که به وسیله فرد جریمه شدن ببینین اینجا رو کلیک کنین. همونطور که می ببینن این سایت تجربه کاربری جالبی نداره و وارد هر مطلب که بشوید محتوایی ناقص و بی کیفیت قرار داده شده.

این نوشته را هم از دست ندهید :   در انتخاب باتری ساعت به چه مواردی دقت کنیم؟

چیکار کنیم که از جریمۀ Fred در امان بمونیم؟

ببینین، همونطور که گفتم فرد آپدیتی واسه هستۀ مرکزی موتور جستجوئه و اونو بهتر کرده، نه بخشی جداگونه (مثل الگوریتم پاندا) که بعداً اضافه شده؛ پس نمیشه گفت که فرد سایتا رو جریمه می کنه. این کل موتور جستجوی گوگله که روی سایتتون نظارت می کنه، اونو بررسی می کنه و اگه خلاف قوانین حرکت کرده باشین شما رو جریمه می کنه؛ پس لازمه که یه سری دستورالعمل کلی رو رعایت کنین تا گیر فرد و رباتای دیگه گوگل نیافتید. این دستورالعملا رو می تونین در مقاله سئو چیه که شامل چک لیست سئوی داخلی و خارجی سایته بخونین. اما نکاتی که تا اندازه ای مربوط به بروزرسانی فرد هستن رو در ادامه تقدیم حضوتون می کنیم.

نکتۀ اول: محتوا، محتوا و بازم محتوا

  • تا جای امکان تلاش کنین مقالاتتان مشابه مقالات دیگه با موضوعات مشابه نباشه.
  • مقالاتی بنویسین که واسه مخاطب هدفتون جذاب و دسته اول باشن و جواب سوالات اونا رو بدن.
  • از وسایل بررسی سایت کمک بگیرین تا ببینین کدوم مطالب بیشترین ترافیک رو واسه سایتتون آورده ان.
  • با به کار گیری وسایل بررسی سایت بانس ریت و مدت زمان موندن در صفحه رو بررسی کنین.
  • پستای منظم، اینفوگرافیک و محتوای همیشه سبز (محتوایی که ارزش اون همیشگیه و با گذشت زمان از اعتبار اون کم نمی شه) مواردی هستن که دنبال کننده های شما رو زیاد می کنن و باعث می شن کاربران دوباره به سایت شما سر بزنن. بالا رفتن اندازه برگشت به سایت باعث افزایش اعتبار دامنۀ شما می شه.
  • از محتوای ویدئویی استفاده کنین.
  • در شبکه های اجتماعی کار کنین. فعالیت در این شبکه ها و دریافت لایک و دنبال کننده سریع ترین راه واسه کسب اعتبار از دست رفته.

نکتۀدوم: تجربه کاربری خوبی طراحی کنین

  • واسه مخاطبان هدفتون پرسونا تعریف کرده و تجربه کاربری متناسب با اونا طراحی کنین.
  • از تست A/B واسه فهمیدن اینکه مخاطباتون چی رو بهتر می دونن استفاده کنین.
  • از Heat Map واسه فهمیدن به این نکته که کاربران به کدوم نقاط سایت بیشتر توجه کردن و با کدوم بخشا رابطه برقرار نکرده ان استفاده کنین.

نکتۀ سوم: تناسب تبلیغات رو در سایتتون رعایت کنین

کاربران از این جوری سایتا بدشون میاد و فوراً اونو می بندن. این یعنی یه تجربه کاربری (UX) افتضاح و گوگل از اینجور خطایی نمی گذره. پس اگه می خواین سایتتون از جریمه گوگل دور بمونه تناسب تبلیغات رو در سایتتون رعایت کرده و بیشتر از لینکهای نوفالو (Nofollow) به جای دوفالو (Dofollow) استفاده کنین.
نوفالو

توجه کنین که کاربر اصلا نباید واسه خوندن محتوا مجبور به کلیک کردن و رفتن به صفحات متوالی شه. هدف شما باید این باشه که کاربر خیلی راحت به اون چیزی که می خواد دسترسی پیدا کنه.

این سایت نمونه ای از سایتای به دردنخوریه که گفتم. این شکلی نباشین!

نکتۀ چهارم: بک لینکا رو بازبینی کنین

البته بک لینکا هنوزم تاثیر فوق العادۀ خود رو در سئو دارن منتها به شرط اینکه از جای معتبر و قابل اعتمادی گرفته شده باشن. سایتای معتبر هم درست مثل آدمایی می مانند که معتمد یه محله یا خونواده هستن و حرفشون واسه همه سنده. اگه اونا شما رو تایید کنن پس حتماً کارتون درسته!

به چه دلیل باید از تبلیغات گوگل استفاده کنیم؟

اگه تا کنون از لینکای خریدنی استفاده کردین و جایگاهی در یافته های جستجوی گوگل ندارین، وقت اون هستش که به پاک سازی بپردازید. واسه پاک کردن بک لینکای اسپمتان اول توبه کنین و بعد با به کار گیری وسیله Google Search Console به گوگل اعلام کنین که کدوم لینکا رو ندیده بگیره و از آنالیزشان بگذره (واسه اینکار باید لینکا رو Disavow کنین) . البته گوگل خودش پیشنهاد میده که اگه مقدوره با مدیران سایتا صحبت کنی که لینک شما رو پاک کنن، اما اگه هم نشد اشکالی نداره اونا رو Disavow کنین.

نکته: بعضی وقتا خودتون از راه لینکای اسپم استفاده نمی کنن اما رقبا واسه اینکه سایت شما رو زمین بزنن از این روش استفاده می کنن. تو یه همچین موقعیتی باید حواستون به بک لینکای دریافتی باشه، اونا رو با ابزارهایی مانند Semrush Backlinks در نظر بگیرین، بعد از راه سرچ کنسول گوگل واسه Disavow کردن اونا دست به کار شین.

دستورالعمل پایانی

اگه نظر منو بخواین می گم خیلی متتظر نباشین که ببینین گوگل چه آپدیتی میده و چه الگوریتمی به اون اضافه می شه؛ خودتون همیشه تلاش کنین که در تولید محتوا و حتی طراحی سایت کاربراتون رو مورد توجه بذارین و ببینین که اونا چی رو بیشتر پسند می کردن. بعد می تونین فکر کنین که حالا چیجوری سایت رو واسه گوگل قابل درک کنیم و به گوگل حسن نیتمان رو نشون بدیم. گوگل روز به روز رفتار خود رو به کاربران واقعی نزدیک تر می کنه، پس اینکه همیشه کاربران رو در اولویت بذارین چه الان و چه چند سال بعد ضرری که نداره هیچ، بلکه به نفعتون هم میشه!

به عنوان حسن ختام این مقاله پیشنهاد می کنم اگه دوست داشتین سری هم به مقالۀ تدوین روش هدف دار محتوا که به وسیله همکار خوبم الینا نوشته شده بزنین. در این مقاله بیشتر به اهمیت محتوا در بازاریابی و ارتباطی که با رفتار کاربران داره پی برده و بعد با چگونگی تدوین یه روش هدف دار کارامد واسه سایت یا شبکه های اجتماعی تون آشنا میشین.