سئو و بهینه سازی سایت

سئو

ریدایرکت ۳۰۱ چیه و چیجوری باید ازش استفاده کرد؟

۸۸

۷

۴۵ ۳۴۲۴

سرفصلای آموزش ریدایرکت دامنه

ریدایرکت چیه؟ شکل های جور واجور ریدایرکت رو بشناسین

ریدایرکت ۳۰۲ چیه و چیجوری انجام می شه؟

هر چیزی که باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدونین!

هر چیزی که باید درباره تگ Rel=Canonical بدونین!

 

اگه یادتون باشه در مقاله شکل های جور واجور ریدایرکت رو بشناسین به طور مفصل، هدف از انجام ریدایرکت رو توضیح دادیم و هر کدوم از شکل های جور واجور ریدایرکت (ریدایرکت ۳۰۱ ، ۳۰۲ و …) رو به طور کوتاه براتون توضیح دادیم.

در اون مقاله گفتیم بعضی وقتا ممکنه بخواین به هر دلیلی بازدیدکنندگان صفحه ای از سایت تون رو به یکی دیگه از بخش های سایت هدایت کنین. واسه انجام این کار باید از ریدایرکت ها استفاده کنین. واقعا، ریدایرکت به معنی انتقال بازدیدکنندگان یه صفحه از سایت به صفحه ی جانشین دیگه س.

هم اینکه، در اون مقاله تفاوتای ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ رو به صورت اختصاری گفتیم. اگه خیلی ساده بخواهیم بگیم میشه گفت، ریدایرکت ۳۰۱ بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو رو به صورت دائمی به صفحه ی جدید منتقل می کنه. این در حالیه که به کار گیری ریدایرکت ۳۰۲ به این معنیه که می خواید بازدیدکنندگان رو به صورت موقت به یه صفحه جدید منتقل کنین و پس از یه مدت دوباره اون ها رو به صفحه اصلی برگردونین.

، در این مقاله یاد می گیرید به چه دلیل باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنین و اصلاً چیجوری می توان اون رو روی سایت اعمال کرد.

ریدایرکت ۳۰۱ چیه؟

ریدایرکت ۳۰۱، ریدایرکت دائمیه که از یه URL به یه URL دیگه صورت می گیرد. در واقع، ریدایرکت ۳۰۱ بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو رو واسه همیشه به آدرسی غیر از چیزی که کاربر در مرورگر خود تایپ کرده (یا روی لینک اون در یافته های جستجو کلیک کرده) است، منتقل می کنه.

با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ می تونید تموم URLهای جور واجور که واسه یکی از صفحات سایت تون وجود دارن رو یه جا جمع کنین تا موتورهای جستجو تموم این نشانی ها رو با عنوان یه صفحه رتبه بندی کنن. چیجوری؟ اجازه بدین با یه مثال توضیح بدیم.

در ادامه همین پاراگراف دو لینک متفاوت رو مشاهده می کنین که هر دو، شما رو به یه صفحه ی برابر منتقل می کنن. این اتفاق با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ ممکن شده.

اینطوری، وقتی که خوانندگان با هر کدوم از این لینک ها به وبلاگ نوین اشاره می کنن، لینک اصلی وبلاگ ما (www.novin.com/blog) اعتبار مربوط به هر کدوم از این لینک ها رو از موتورهای جستجو دریافت می کنه.

  • www.novin.com/blog
  • http://www.novin.com/blog

توجه کردین با وجود اینکه لینک دوم با //:http شروع شده، وقتی که وارد وبلاگ نوین می شید آدرسی که در مرورگر خود مشاهده می کنین، بدون httpه؟

این یکی از موارد به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ه. واقعا، واسه اینکه از ایجاد محتوا و URL تکراری واسه سایت خود جلوگیری شه باید از ریدایرکت ۳۰۱ واسه انتقال همه سیگنال های رتبه بندی به یکی از صفحات سایت تون استفاده کنین.

اینطوری، فرقی نداره که از چه آدرسی وارد وبلاگ نوین می شید، هر کدوم از این نشانی ها در آخر به www.novin.com/blog ختم می شه و این آدرسه که رتبه بندی پایانی رو دریافت می کنه. این یکی از ویژگی های مهم ریدایرکت ۳۰۱ اینه که اعتبار بک لینک های صفحه قدیمی رو به صفحه جدید منتقل می کنه که در اصطلاح به اون Link Juice می می گن.

بک لینک

بهتره بدونین اگه در مثال بالا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نکنین، گوگل هر کدوم از این آدرسا رو به عنوان صفحه ای جدا از هم در نظر می گیرد (با اینکه هر دو به یه صفحه ختم می شن). پس با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ می تونید از ایجاد چند نسخه از صفحات سایت تون جلوگیری کنین.

به چه دلیل باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم؟

شاید بشه گفت تموم دلایلی که یه وبمستر یا کارشناس سئو از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنه رو به ۳ مورد زیر خلاصه می شه:

  1. ترکیب کردن و کنترل کنوانسیون های وب (مانند http://، www و …) تحت یه URL جهت بالا بردن اعتبار دامنه (موردی که در بالا به اون اشاره کردیم).
  2. جهت ریبرندینگ یا تغییر نام تجاری و URL وب سایت
  3. واسه هدایت ترافیک از یه صفحه از سایت به صفحه ای دیگه

البته دلایل دیگری مانند تمیز و کوتاه کردن URLهای سایت واسه بهبود سئو یا جلوگیری از ایجاد محتوای Duplicate هم می تونه از دلایل به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ باشه، اما می توان این دو مورد رو هم به عنوان زیر شاخۀ موارد ۱ و ۳ شناخت.

، اولین مورد رو در بالا براتون توضیح دادیم. در مورد دوم وقتی که یه برند، نام تجاری یا نام وب سایت خود رو تغییر می دهد با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ می تونه نزدیک به ۹۰ تا ۹۹% از اعتبار بک لینک های سایت قدیمی رو به نشانی جدید منتقل کنه. در اینجور شرایطی، به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ لازمه چون بازدیدکنندگان سایت باید به نشانی درست منتقل شن تا اون چیزی رو که می خواهند، به دست بیارن.

در سومین مورد، ممکنه به هر دلیلی (تکراری بودن محتوا، پایین بودن کیفیت محتوا، تغییر نشانی صفحه واسه بهبود سئو و …) مجبور شید یکی از صفحات سایت خود  رو حذف و به یه نشانی جدید منتقل کنین. در این شرایط به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ واسه از دست ندادن رتبه سایت لازمه.

هم اینکه، بعضی وقتا برنده های تجاری دامنه هایی که مثل دامنه خودشونه یا از دید محتوایی با فعالیت شون هم جهتی دارن رو خریداری می کنن تا بتونن ترافیک بیشتری رو به وب سایت خود هدایت کنن. در این شرایط هم به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ واسه حفظ اعتبار جستجوی دامنه اصلی لازمه.

چیجوری ریدایرکت ۳۰۱ انجام بدیم؟

، به اصلی ترین بخش مقاله، یعنی چگونگی انجام ریدایرکت ۳۰۱ رسیدیم. واسه انجام ریدایرکت ۳۰۱ دو روش رایج هست:

  • ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ از راه فایل htaccess
  • ایجاد ریدایرکت ۳۰۱ در صفحات سایت

ریدایرکت های سطح سرور معمولاً از راه ایجاد تغییر در فایل htaccess. موجود در سرور انجام می شن. ریدایرکت های نوع دوم هم با اضافه کردن کد در صفحه صورت می گیرند که این کار هم می تونه به صورت دستی و هم از راه پلاگین ها انجام شه. در ادامه به شما آموزش میدیم که چیجوری می توان ریدایرکت ۳۰۱ انجام داد.

ریدایرکت ۳۰۱ (ریدایرکت دائمی) با به کار گیری دستورهای فایل htaccess.

یکی از ابتدایی ترین روش های انجام ریدایرکت ۳۰۱، ویرایش فایل htaccess. در سروره. این روش فقط واسه سرورهایی که از نرم افراز Apache استفاده می کنن، کاربرد داره. جالبه بدونین که مدیریت این تنظیمات در دراز مدت کمی سخت می شه، مخصوصاً  اگه وبلاگ نویسی هستین که می خواد پست های خود رو واسه موتورهای جستجو بهینه سازی کنه.

بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

بازاریابی محتوا

هم اینکه، هر بار که قصد انجام یه ریدایرکت رو داشته باشین باید از راه FTP وارد وب سایت خود شید، فایل ها رو ویرایش کنین و دوباره اون ها رو روی سرور آپلود کنین. همۀ این مراحل واسه انجام یه ریدایرکت باید انجام بشه. به دلیل همین سختی ها، پیشنهاد می کنیم اگه آشنایی چندانی با سرور ندارین از این روش استفاده نکنین.

قبل از هر چیز باید بدونین فایل htaccess چیه. واسه آشنایی با فایل htaccess. و ویرایش و ساخت اون، روی دکمه نسخه متنی کلیک کنین.

نمایش نسخه متنی

فایل htaccess. چیه؟

htaccess. فایل تنظیماتیه که واسه وب سرورهایی که با نرم افزار Apache Web Server کار می کنن، استفاده می شه. وقتی که فایل htaccess. در دایرکتوری سایت قرار می گیرد، به وسیله نرم افزار Apache Web Server شناسایی و اجرا می شه.

این فایل های htaccess. واقعا واسه تغییر در تنظیمات نرم افزار Apache Web Server (فعال یا غیر فعال کردن توانایی های این نرم افزار) استفاده می شن. فایل های htaccess. شامل دستورات ابتدایی واسه کارکرد ریدایرکت ها (مثلا در زمان بروز خطای ۴۰۴) یا دستورات عملکردهای پیشرفته ای مانند ایجاد رمز عبور واسه محتوای سایت هستن.

واسه اینکه بتونین از راه فایل htaccess ریدایرکت انجام بدین، در اول باید بدونین که این فایل کجا قرار داره؟

دسترسی و ویرایش فایل htaccess.

مرحله اول: وارد حساب CPanel سایت خود شید.

مرحله دوم: در قسمت Files، روی File Manager کلیک کنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   تحصیل پزشکی در ترکیه

مرحله سوم: گزینه Document Root for رو انتخاب کنین: و از کشوی موجود، دامنه ی سایت خود رو انتخاب کنین.

مرحله چهارم: بعد، گزینه ی Show Hidden Files رو انتخاب کنین.

مرحله پنجم: روی دکمه Go کلیک کنین.

مرحله ششم: روی فایل htaccess. کلیک راست کرده و گزینه Edit رو انتخاب کنین.

مرحله هفتم: اگه در مرحله قبل، فایل htaccess. روی سرور موجود نبود روی گزینه New File کلیک کرده و فایل ایجاد شده رو htaccess. بنامید. بعد، فایل رو در دایرکتوری روت یا در قسمت /public_html/ بذارین.

مرحله هشتم: با به کار گیری یه نرم افزار ویرایشگر متن (آنلاین یا آفلاین) فایل htaccess. رو ویرایش کنین.

حالا که به فایل htaccess. دسترسی پیدا کردین، زمان انجام ریدایرکت ۳۰۱ رسیده. واسه اینکه ریدایرکت ۳۰۱ از راه فایل htaccess. رو بهتر یاد بگیرین، تلاش کردیم هر بخش از اون رو به صورت جداگونه به شما آموزش بدیم.

ریدایرکت ۳۰۱ تک فایل

واسه اینکه بتونین یه فایل از سایت رو به صورت تکی ریدایرکت ۳۰۱ کنین (مثلا نشانی example.com/oldfile.htm رو به example.com/newfile.htm تغییر بدید)، باید کد زیر رو در فایل htaccess. بذارین:
Redirect 301 /old.html http://www.example.com/new.html

راهنمای بهینه سازی اندازه تصاویر در شبکه های اجتماعی

اما این کد معنیش چیه؟ اجازه بدین توضیح بدهم:

  • دستور redirect 301 – به موتورهای جستجو و مرورگرها می گوید که این صفحه به صورت دائمی جا به جا شده.
  • old.html/ – محل قرار گرفتن فایل قدیمی رو مشخص می کنه.
  • http://www.example.com/new.html – محل قرار گرفتن صفحه جدید رو مشخص می کنه (همون صفحه ای که می خواهید بازدیدکنندگان تون به اون منتقل شن). به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین در این بخش باید نشانی URL رو به صورت کامل بنویسین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه می خواید چندین صفحه رو به این شکل جا به جا کنین، باید واسه هر صفحه این دستور رو به صورت جداگونه وارد کنین. اینطوری مطمئنین که تموم صفحات سایت تون به صورت کامل ریدایرکت می شن.

هم اینکه، واسه اینکه یه فایل رو به صورت جداگونه به یه فایل از یه دامنه دیگه ریدایرکت کنین (مثلا فایل example.com/oldfile.htm رو به نشانی example.net/newfile.htm منتقل کنین)، باید دستور زیر رو در فایل htaccess. وارد کنین:
Redirect 301 /oldfile.htm http://example.net/newfile.htm

ریدایرکت کردن یه دامنه قدیمی به یه دامنه جدید

اگه دامنه ای قدیمی دارین (مثلاً example.com) و حالا می خواید از یه دامنه جدید (مثلا example.net) واسه وب سایت خود استفاده کنین می تونید با راه اندازی یه ریدایرکت ۳۰۱، وب سایت خود رو به دامنه جدید منتتقل کنین.

واسه انجام این کار باید دستور زیر رو در فایل htaccess. دامنه قدیمی وارد کنین:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.net/$1 [L,R=301,NC]

به کار گیری نسخه www دار دامنه ی وب سایت

همونطور که در اول همین مقاله اشاره کردیم یه موتور جستجو مانند گوگل، نشانی های example.com و www.example.com رو به عنوان دو وب سایت جدا از هم شناسایی می کنه. به خاطر همین کارشناسان سئوی گوگل همیشه پیشنهاد می کنن که یکی از این نسخه ها رو به عنوان نشانی اصلی و قابل نمایش واسه موتورهای جستجو انتخاب کنین و با به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ دیگه نسخه ها رو هم به این نشانی منتقل کنین.

اگه الان تعداد زیادی بک لینک با نشانی example.com واسه خود دست و پا کرده اید، اما می خواید کاربران در آخر با نشانی www.example.com در مرورگر خود مواجه شن می تونید با اضافه کردن کد زیر در فایل htaccess. خود، این کار رو انجام بدین:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.example.com/$1 [L,R=301,NC]

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

به کار گیری نسخه ی بدون www دامنه ی سایت

، این مورد دقیقاً عکس مورد قبلیه. وقتی که می خواهید نسخه www.example.com خود رو به نسخه ی بدون www منتقل کنین، باید کدهای زیر رو در فایل htaccess خود وارد کنین:
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://example.com/$1 [L,R=301,NC]

، اگه می خواهید همه فایل های سایت خود رو که پسوندی خاص دارن رو به دیگر پسوند ها تغییر بدید (مثلا می خواید نشانی example.com/file.php رو به نشانی example.com/file.htm تغییر بدید)، باید کد زیر رو در فایل htaccess. بذارین:
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} .php$
RewriteRule ^(.*).php$ /$1.htm [R=301,L]

، این بود روش انجام ریدایرکت ۳۰۱ با به کار گیری دستورات فایل htaccess . همونطور که گفتیم انجام ریدایرکت به این شکل کمی سخته. پس اگه تسلط کافی روی سرور سایت خود ندارین، از دیگر روش ها استفاده کنین.

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیه؟

اگه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنین واسه اجرای ریدایرکت ۳۰۱، دو راه حل دارین:

راه حل

  • اعمال تغییرات روی کدهای هدینگ صفحه
  • به کار گیری وسیله داخلی wp_redirect وردپرس واسه انجام ریدایرکت

واسه اینکه بتونین از راه کدهای PHP، ریدایرکت ۳۰۱ یا همون ریدایرکت دائم رو اعمال کنین، باید کدهای زیر رو در بالاترین قسمت محتوا بذارین (در بالاترین قسمت کدها، قبل از اینکه چیزی شروع شه):
<?php // Permanent 301 Redirect via PHP
header("HTTP/1.1 301 Moved Permanently");
header("Location: http://www.example.com/a-new-destination");
exit();
?>

و این اسنیپت در آخر به یه خط کد زیر تبدیل می شه:
<?php header("Location: http://www.example.com/a-new-destination", true, 301); ?>
هم اینکه، اگه بخواین با به کار گیری وسیله wp_redirect که در داخل وردپرس قرار داره، این کار رو انجام بدین. کد شما به شکل زیر می شه:
wp_redirect( "http://www.example.com/a-new-destination", 301 );
به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اگه از یاد ببرین عدد ۳۰۱ رو در کد بالا وارد کنین، هم وردپرس و هم PHP ریدایرکت شما رو به عنوان ریدایرکت ۳۰۲ خواهند شناخت. وقتی که این کد در صفحه قرار می گیرد، بازدیدکنندگان رو به نشانی جدید شما منتقل می کنه. فقط کافیه کد PHP بالا رو در صفحه مورد نظر خود وارد کنین و به جای http://www.example.com/a-new-destination، نشانی صفحه خود رو وارد کنین تا عملیات ریدایرکت ۳۰۱ کامل شه.

این روش بسیار آسون تر از انجام ریدایرکت از راه فایل htaccessه. اینطوری نیس؟ با این حال باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، وقتی که تعداد صفحات زیادی رو به این شکل ریدایرکت کنین، سرعت وب سایت شما بسیار کنه می شه. هم اینکه اگه از وردپرس استفاده می کنین، افزونه های زیادی واسه انجام ریدایرکت ۳۰۱ وجود دارن که می تونن در این مورد به شما کمک کنن.

ریدایرکت ۳۰۱ از راه ASP

شاید وب سایت شما به جای زبون PHP با زبون ASP نوشته شده باشه. در این صورت تکلیف چیه؟ واسه انجام ریدایرکت از راه ASP باید چه کاری انجام داد؟

، در این شرایط باید بدونین که همۀ مراحل دقیقاً مانند ریدایرکت با زبون PHP صورت می گیرد فرقش اینه که کدهای ریدایرکت ۳۰۱ در زبون ASP فرق داره. واسه این کار، کافیه کد زیر رو در بالای کدهای صفحه خود وارد کنین:
<%@ Language=VBScript %>
<%
Response.Status=”۳۰۱ Moved Permanently”
Response.AddHeader “Location”,”http://www.new-url.com/”
%>

نتیجه گیری

حالا که به قسمت جمع بندی این مقاله رسیده ایم، شما دیگه می دونین ریدایرکت ۳۰۱ چیه، به چه دلیل ازش استفاده می شه و واسه اعمال اون باید از چه روشی استفاده کرد. وقتی که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می کنین، واقعا به موتورهای جستجو می گویید “این صفحه از اینجا جا به جایی مکان کرده. واسه یافتنش بهتره به این نشانی مراجعه کنین!”.

در گذشته، به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ با خطراتی مانند از دست دادن پیج رنک گوگل مواجه بود، اما مسئولان گوگل در سال ۲۰۱۶ اعلام کردن که به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ به جایگاه شما در یافته های جستجو تاثیر نمی گذارد و با خیال راحت می تونید ازش استفاده کنین. تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست مقاله ای درباره تاثیر به کار گیری ریدایرکت ۳۰۱ بر سئوی سایت رو براتون منتشر می کنم.

مثل همیشه، خوشحال می شوم که در قسمت دیدگاه ها پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشم. امیدوارم که خوندن این مقاله براتون به درد بخور بوده باشه.

موق باشین!

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت