این روزا کسب و کارا واسه کسب بازدهی بیشتر تبلیغات و کاهش هزینه ها گرایش زیادی به تبلیغات اینترنتی پیدا کردن. تبلیغات ایمیلی، ویدیویی و درون اپلیکیشنی ۳ نوع از تبلیغات اینترنتی پرطرفدار هستن که در این مقاله به آموزش اون پرداخته شده

همه چیز درباره تبلیغات آنلاینبه گزارش اختصاصی آکادمی دیجیتال مارکتینگ؛ در مقاله «

آشنایی با تبلیغات آنلاین/بخش اول: تبلیغات بنری و کلیکی

» از ضرورت داشتن وب سایت واسه یه کسب و کار صحبت کردیم و گفتیم که تبلیغات اینترنتی یکی دیگه از اجزای دیجیتال مارکتینگ است. اگه مقاله قبل رو مطالعه نکردید اول اون بخونین. تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی، تبلیغات در گوگل و سایت های داخلی رو معرفی کرده و عنوان کردیم که تبلیغات در گوگل که یکی از شکل های جور واجور تبلیغات کلیکی بوده ازجمله مؤثرترین راه ها واسه تبلیغات اینترنتیه چون مخاطب، خود در جستجوی موضوعی خاص بوده و تبلیغات شما وقتی نشون داده می شه که به اون نیاز داره.

حال این سؤال پیش میاد که تبلیغات اینترنتی به همین چند مورد خلاصه می شه؟ خیر، شکل های جور واجور دیگری از تبلیغات وجود دارن که در این مقاله به اون ها می پردازیم.

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات ایمیلی

نوع دیگری از تبلیغات اینترنتی که در اون از ایمیل استفاده می شه تبلیغات ایمیلی (Email Advertising) اسمشه. فرق بسیار کلی ای بین بازاریابی ایمیلی و تبلیغات ایمیلی هست. وقتی از تبلیغات ایمیلی نام می بریم ممکنه به یاد صندوق دریافت (Inbox) پر از ایمیل های هرزنامه (Spam) خود بیفتید که به اون اسپم مارکتینگ (Spam marketing) می بگیم.

اسپم (Spam) یا هرزنامه، ارسال هر نوع پیام در فضای آنلاین بدون اجازه از کاربر یا اطلاع قبلی به اونه، جداگونه از این که هدف از این کار چیه.

در تبلیغات آنلاین یه بیزینس در فضای آنلاین به ۳ شکل می تونه واسه افراد ایمیل بفرسته:

  • 💥

    اسپم مارکتینگ (Spam marketing)

  • 💥

    تبلیغات ایمیلی (Email Advertising)

  • 💥

    بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

تبلیغات ایمیلی، ویدیویی و درون اپلیکیشنی بخشای دیگه تبلیغات اینترنتیه

اسپم مارکتینگ (Spam marketing)

در حالت اول می توان یه بانک ایمیل خریداری کرده و به صورت انبوه واسه اون ها ایمیل ارسال کنیم. این کار دقیقاً همون اسپم مارکتینگه و نمی توان از اون انتظار نتیجه مطلوب داشت. هر چی کاربران با فضای آنلاین بیشتر آشنا می شن دقت ما در به کار گیری وسیله ها در بخش تبلیغات اینترنتی باید بیشتر باشه.

تبلیغات ایمیلی (Email Advertising)

ممکنه خودمون بانک ایمیل مربوط به بیزینس مون نداشته باشیم اما می دانیم که می توان با به کار گیری ایمیل به مخاطبینی دسترسی پیدا کرد که مناسب ما هستن. واسه این کار می توان از راه تبلیغات ایمیلی یا Email Advertising که یه جور از تبلیغات اینترنتیه، استفاده کرد. در این حالت خودمون به مخاطبین مدنظرمان دسترسی نداریم اما مجموعه یا سایتی هست که با در نظر گرفتن علاقه مندی مخاطبین خود می تونه واسه ما به صورت هدف دار ایمیل تبلیغاتی در بانک ایمیل خود مربوط به کسب و کار ما بفرسته.

به طور مثال در سایت های اعلام اتفاق، افراد هنگام ثبت نام علاقه مندی خود رو در اون مشخص کرده، ایمیل خود رو وارد می کنن و اجازه فرستادن ایمیل مربوط به اون موضوع رو به سایت میدن.

اینجوری ایمیل افراد با در نظر گرفتن دسته بندی علاقه ی اون ها مشخص شده. وقتی تبلیغات ایمیلی بوسیله این سایت ها انجام می بدیم درواقع به تموم آدمایی که کسب و کار ما رو جزء علاقه مندی خود اعلام کرده ان به صورت هدف دار ایمیل ارسال می کنیم. این نوع فرستادن ایمیل به دلیل در رابطه و هدف دار بودن اثر خوبی بر مخاطب در بخش تبلیغات اینترنتی می ذاره.

روشای فرستادن ایمیل
در فضای آنلاین به ۳ شکل می توان واسه افراد ایمیل فرستاد : اسپم مارکتینگ، تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

حالتیه که لیست ایمیل های ارسالی بوسیله سایت خودتون جمع بیاری شده باشه. در این حالت مخاطبین با ورود به سایت شما و واردکردن ایمیل خود، این اجازه رو به شما میدن که از راه ایمیل با اون ها در رابطه باشین.

وقتی مخاطب وارد سایت شما شده و به هر دلیلی آماده خرید نیس (شما رو نمی شناسد، اعتماد نداره، محصولی نیاز نداره و …) واسه حفظ و ادامه این رابطه با مخاطب بدون توجه به این که خرید بکنه یا نه لازمه از اون ایمیلی دریافت کرده و واسه دریافت این ایمیل به اون پیشنهادی بدین که مایل به واردکردن ایمیل خود باشه. به طور مثال: جهت دریافت pdf مقاله ایمیل خود رو وارد کنین.

در این صورت کم کم فهرستی از مخاطبینی دارید که به اجناس، خدمات یا محتوای شما علاقه نشون داده و مایل به ادامه رابطه با شما هستن و در درازمدت ممکنه این مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان بالفعل شما بشن. به خاطر همین نیاز به صبر و حوصله بسیار جهت جفت و جور و تولید محتوا و صرف زمان جهت جذب مخاطبین روی سایت شما داره.

بدون داشتن محتوای باکیفیت ترافیک مناسب روی سایت شما ایجاد نمیشه و اینجوری ایمیلی هم از مخاطبین دریافت نمی کنین.

Email Advertising هدف دار تر از Email Marketingه؟ خیر

در ایمیل مارکتینگ با آدمایی رابطه برقرار می شه که سایت ما رو می شناسن. کیفیت بازاریابی ایمیلی به نسبت تبلیغات ایمیلی در سطح بالاتری قرار داره. توجه شما به پیامی که از طرف یه شخص آشنا دریافت می کنین بیشتر از یه پیام از فرستان کننده ناشناس هستش.

email marketing - تبلیغات اینترنتی
کیفیت بازاریابی ایمیلی به نسبت تبلیغات ایمیلی در سطح بالاتری قرار داره

چند تا نکته مهم در فرستادن ایمیل

در بخش تبلیغات اینترنتی، موضوعی با نام Spamhaus و Spamcop هست که در مورد گزارش ایمیل های اسپم فعالیت می کنن. اگه شما واسه دسته ای از مخاطبین ایمیلی بفرستین حتماً باید ایمیل های شما باید Opt In شده باشن؛ یعنی اول مخاطب باید اجازه دریافت ایمیل رو داده باشه که اجازه داشته باشین با اون مخاطب رابطه برقرار کرده و کارکنید.

میلرلایت که تا ماه سپتامبر در ایران فعالیت می کرد اجازه ارسال به ایمیل های خریداری شده رو نمی داد به دلیل این که سرور های خودش تحت الشعاع قرار می گیرند و خودش هم دیگه اجازه ارسال نخواد داشت. به خاطر همین به شدت به این موضوع اهمیت میدن که حتماً ایمیل ها رو بوسیله سایت خودتون جمع بیاری کرده باشین و به مخاطبین خودتون ایمیل بفرستین.

حتی اگه ایمیل ها رو با قیمتی زیاد خریده باشین باز میلرلایت، میل چیمپ یا باقی وسیله ها اینجور اجازه ای رو به شما نمی ده که از ایمیل خریداری شده استفاده کنین و در اول از شما سؤال می پرسند که به چه صورت ایمیل ها رو جمع بیاری و از چه IPایی استفاده کرده اید؟ متناسب با اون اجازه انجام این کار رو به شما می دهد.

Spam Rate و Bounce Rate از موارد تأثیرگذار واسه فرستادن ایمیل به حساب می روند.

Spam Rate اندازه افرادیه که ایمیل ارسالی شما رو به صورت spam یا junk گزارش می کنن و باید رقمی کمتر از ۰٫۱% داشته باشه. این عدد اگه به ۰٫۵% برسه رقم بسیار زیادیه.

email marketing - بازاریابی ایمیلی
Spam Rate اندازه افرادیه که ایمیل ارسالی شما رو به صورت spam گزارش می کنن .

اندازه برگشت ایمیل (Bounce Rate) نسبت تعداد ایمیل های نرسیده به دست مخاطبین به کل ایمیل های ارسال شده و نباید از ۵% عبور کنه. Bounce در ایمیل وقتی اتفاق می افتد که ایمیل ارسالی شما به دست مخاطب نرسه. دو نوع Bounce Rate داریم که به Hard Bounce و Soft Bounce معروف ان.

Hard Bounce وقتی اتفاق می افتد که

  • 💥ایمیل غیر معتبر باشه.
  • 💥ایمیل وجود نداشته باشه.

Soft Bounce هم وقتی رخ می دهد که

  • 💥صندوق دریافت (Inbox) مخاطبین پر باشه.
  • 💥زمان فرستادن ایمیل، سرور خارج از دسترس باشه.
  • 💥حجم ایمیل ارسالی از فضای صندوق دریافت مخاطب بزرگ تر باشه.

در دنیا واسه فرستادن ایمیل قوانین محکمی هست که اگه از اون ها اطلاع نداشته باشین ممکنه به راحتی بعد از فرستان اولین ایمیل حساب کاربری شما بسته شه. حتی اگه مبالغ زیادی واسه شارژ این حساب ها پرداخته باشین با بسته شدن حساب شما به وجود اومده بوسیله نبود رعایت قوانین این مبالغ به حسابتون برنمی گرده.

تبلیغات اینترنتی : تبلیغات ویدئویی

مدل دیگری از تبلیغات اینترنتی، تبلیغات ویدئویی است که شامل ۲ مرحله می باشه:

  1. ساخت ویدیو

    که جزئی از بازاریابی محتوایی (Content Marketing) است.
  2. منتشر کردن ویدئویی

    که آماده شده.

تبلیغات ویدئویی و بازاریابی محتوایی در خیلی از موارد با همدیگه پیش می روند.

مثلا دو سال پیش در آکادمی با تولید ویدئویی در مورد گوگل ادز و اثر اون بر کاهش هزینه تبلیغات اینترنتی تونستیم اثر مثبتی بر مخاطبین گذاشته به گونه ای که تا مدت ها مشتریائی که تماس می گرفتن در مورد کاهش هزینه تبلیغات خود از ما مشاوره می خواستن. تموم این تماس ها از ویدئویی شروع می شد که به سادگی و با صرف وقتی کم و بدون حتی صرف هزینه ای تولیدشده اما هدف اون معرفی محصول و خدماتی خاص بود که تأثیرگذاری بیشتر و هزینه کم تری رو واسه یه کسب و کار در برداشت.

این نوشته را هم از دست ندهید :   نصب و راه ندازی منبع های دو جداره

نکته مهم در تولید اون ویدیو فراخوان عمل یا Call To Action خوب اون بود به گونه ای که تا ۱ سال بازم در آپارات مشاهده می شد و درآخر منتهی به تماس واسه به کار گیری این خدمات شده بود.

واسه تولید یه محتوای ویدئویی به درد بخور لازمه مخاطب خود رو شناخته و بدونین نیاز اون چیه. شناخت مخاطب مهم ترین و تأثیرگذارترین مسئله در ایجاد موفقیت های آینده درزمینهٔ بازاریابی ویدئویی و تولید محتوای باکیفیت براساس نیاز مخاطبه. وقتی که ویدئویی تولید کرده و روی سایت خود قرار می بدید دیگه تبلیغات ویدئویی نام نمی گیرد بلکه نام اون بازاریابی محتواییه. بازاریابی محتوایی شکلی از بازاریابی که براساس تولید محتوای به درد بخور و مهم و به صورت منظم واسه مخاطب عرضه می شه.

محتوایی که در آپارات قرار می بدیم، یه جور بازاریابی محتواییه چون واسه اون هزینه ای پرداخت نمی کنیم. اگه بخوایم همین ویدیو در صفحه اول آپارات نشون داده شه باید هزینه نمایش در صفحه اول رو به سایت آپارات بپردازیم تا بیشتر در برابر دیده شدن قرار گیرد. در این حالت تبلیغات ویدئویی انجام داده ایم.

video marketing - ویدیو مارکتینگ
شناخت مخاطب مهم ترین و تأثیرگذارترین مسئله درزمینهٔ بازاریابی ویدئویی باکیفیته

با در نظر گرفتن مطالب فوق اگه واسه نمایش ویدیو پولی پرداخت کنیم به اون تبلیغات ویدیو گفته می شه و اگه واسه پخش اون از کانال هایی استفاده کنیم که واسه اون هزینه ای پرداخت نمی کنیم (مثلاً در سایت خودمون، صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام و …) به اون بازاریابی محتوایی می بگیم.

درواقع فرق تبلیغات آنلاین و بازاریابی محتوایی در پرداخت هزینه واسه پخش محتوای مربوطه س. هر کاری که در فضای آنلاین انجام می بدیم تبلیغات نیس بلکه تموم فعالیت هایی که واسه اون ها هزینه پرداخت می کنیم که بیشتر در برابر دید مخاطبین قرار گیرند و دیده شن در بخش تبلیغات جای می گیرند.

تبلیغات اینترنتی: تبلیغات درون اپلیکیشنی

آخرین نوع تبلیغات اینترنتی، تبلیغات درون اپلیکیشنیه. خیلی از افراد زمان زیادی از وقت خود رو در بازی ها یا اپلیکیشن هایی که در گوشی خود دارن می گذرونن. پس شرایطی هست که از راه این اپلیکیشن ها می تونیم با مخاطبین خود رابطه برقرار کنیم. با تبلیغات در اپلیکیشن ها و برنامه هایی که مخاطبین هدف وقت خود رو در اون ها می گذرونن می توان در برابر دید این دسته از مخاطبین قرار گرفت.

یکی از چند تا نکته مهم در تبلیغات اینترنتی، قرار گرفتن در جا و زمان درست، در برابر دید مخاطبین هدفه. بدین منظور در مقاله ای که پیش تر با عنوان «چیجوری تبلیغات خود رو هدف دار کنیم؟» منتشر شد، از تبلیغات هدف دار به کمک تقسیم بندی بازار صحبت کردیم و عنوان کردیم که می توان با تقسیم کردن بازار هدف و تقسیم بندی مشتریان به صورت هوشمندانه تری تبلیغات خود رو انجام داد و واسه جذب مخاطبین هدف بهینه تر هزینه کرد.

یکی از همین موارد، توجه به نوع پرسونای مخاطبینه. همین که بدونیم مخاطب ما از چه وسایل دیجیتالی استفاده می کنه و چه مقدار از زمان خود رو در حال به کار گیری این وسیله ها صرف می کنه، می تونه تعیین کننده محلی باشه که با تبلیغات اینترنتی در اون می تونیم به مخاطب هدف دسترسی پیدا کنیم.

تبلیغات درون اپلیکیشنی
خیلی از افراد زمان زیادی از وقت خود رو در گوشی خود می گذرونن

پرسونا موضوع بسیار مهمی در مارکتینگه که به شناخت نیاز مشتری کمک می کنه. براساس همین پرسونا راه کار های اساسی در کسب و کار، تبلیغات اینترنتی و چگونگی رابطه با مشتری شکل می گیرد. در آینده به تفصیل در مورد پرسونا و چگونگی نوشتن اون صحبت می کنیم.

این که محتوای تبلیغاتی شما به چه شکل باشه تا تأثیرگذاری مطلوبی داشته باشه از اهمیت زیادی برخورداره. این که چه ویدئویی تولید کنین که به دل مخاطب بشینه یا چه جمله ای به کار ببرین تا مخاطب جذب شما شده و با تبلیغات شما رابطه برقرار کنه و احساس فریب خوردن نداشته باشه همه، نکات مهمیه که باید به اون ها توجه کنین.

این مطالب رو می تونید در کارگاه ها و دوره های آموزش حضوری آکادمی مانند دوره بازاریابی محتوایی بیاموزید.

دوره بازاریابی محتوایی

آموزش بازاریابی محتوایی ۱۶ ساعت در ۴ جلسه

بوسیله محمدیوسف فراهانی

فرصت محدوده ثبت نام کنین

در کارگاه بازاریابی محتوایی با اصول این نوع از فعالیت دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و با انجام تمرینات عملی روی کیس های واقعی، راه های رشد و پیشرفت کسب و کارتون رو براساس محتوا خواهید آموخت.

یکی از راه های تبلیغات درون اپلیکیشنی از راه push notification است. وقتی شما یه app رو روی موبایل نصب دارین قابلیتی هست که واسه شما پیام بفرسته و بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن اون پیام روی صفحه نمایشگر گوشی موبایل شما ظاهر می شه. از راه توانایی ارسال push notification می توان پیام خود رو هر زمان که نیاز باشه در برابر دید مخاطبی بذارین که اپلیکیشن شما رو نصب کرده. خیلی از شرکت ها به دلیل امکان فرستادن push notification از راه اپلیکیشن مخاطبین رو به نصب App روی گوشی خود تشویق می کنن.

نکته مهمی که مهم بوده اینه که در کل تبلیغات اینترنتی، غیر از بحث تبلیغات گوگل که یافته ها در ازای جستجوی خود افراد نشون داده می شه و افراد خود به دنبال موضوعی هستن در حالت های دیگه احساس باحالی واسه مخاطب ایجاد نمی کنن. در بازاری که هرکسی تبلیغات اینترنتی خود رو به گونه ای نمایش می دهد، یکی به صورت بیلبورد و دیگری به صورت تراکتی که در خیابون پخش می شه و مخاطبین از حجم بالای تبلیغاتی که روزانه می بینن اشباع هستن باید خلاقیت داشته باشین. با کم ترین مزاحمت بیشترین ارزش یا Value رو به مخاطب ارائه بدید تا بتونین از راه تبلیغات حس خوب و مثبتی نسبت به محصول، خدمات یا برند خود در مخاطب بسازین.

push notificationیکی از راه های تبلیغات درون اپلیکیشنی از راه push notificationه.

بعضی وقتا در جریان تبلیغات ما مخاطب مجبور می شه کاری رو انجام بده. واسه این که این اتفاق بیفته و مخاطب احساس مزاحمت نکنه و از انجام اون کار منصرف نشه باید ارزشی به اون ارائه شه که انجام کاری که از اون می خواهیم قابل توجیه باشه.

به طور مثال از مخاطب می خواهیم واسه شرکت در قرعه کشی صفحه اینستاگرام ما رو دنبال کنه و تعدادی از دوستای خود رو در زیر پست قرعه کشی منشن (mention) کنه. انجام این درخواست واسه مخاطب زحمتی داره و تا وقتی که جایزه قرعه کشی ارزش اون رو نداشته باشه نه تنها کسی از دوستای خود رو منشن نمی کنه بلکه صفحه ما رو هم دنبال نمیکنه.

در مثالی دیگه فرض کنین سایتی هستین که محتوا ارائه می کنین و به دنبال ترافیک بازدیدکنندگان بیشتر هستین. تا وقتی که محتوای کپی و تکراری بقیه رو ارائه بدید به این هدف خود نمی رسین. بلکه وقتی مخاطب به دنبال شما میاد که محتوای خاص (Unique) و غیر تکراری و تولید خود رو ارائه بدید. این همون ارزشیه که به مخاطب خود می بدید. اینجوری واسه انجام هر کاری که از مخاطب خود می خواهید باید ارزشی به اون ارائه بدید که بالاتر از درخواست شما بوده و انجام اون کار رو تو ذهن اون توجیه کنه. در این حالته که مخاطب با کمال میل خواسته شما رو انجام می دهد.

جمع بندی

با در نظر گرفتن اون چه در این مقاله و مقالات قبل نوشتیم تبلیغات اینترنتی یکی از اجزای دیجیتال مارکتینگه که خود شکل های مختلفی داره. براساس نوع مخاطبین و پرسونای اون ها می توان از هرکدوم از راه های تبلیغات که مناسب اون گروه از افراده در جهت افزایش مخاطبین، افزایش ترافیک سایت و درآخر فروش به مشتریان بیشتر استفاده کرد.

در ادامه مقالات با اجزای دیگه بازاریابی دیجیتال و چگونگی به کار گیری اون ها آشنا میشین.