همتایان قیمتی پراید در دنیا

همتایان قیمتی پراید در دنیا

در سال ۲۰۱۴ میلادی، نزدیک به ۳.۲ میلیون دستگاه خودرو از زیر دست سازندگان هندی روونه بازار شد. این اندازه از تولید، جایگاه ششمین خودروساز برتر گیتی رو از اون هند کرده. صنعت خودرو در این دیار تحت پشتیبانی کامل و گسترده دولت قرار داره و از همین رو واسه ورود خودروی کامل (CBU) تعرفه ۶۰ درصدی و واسه ورود قطعات منفصله (CKD) تعرفه ۳۰ درصدی برقرار و جاریست؛ اما وضع این تعرفه مانع از رقابت و شکوفایی در این حرفه نشده و الان شرکتای مشهور و به نامی مثل سوزوکی، هوندا، تویوتا، شورولت، فورد و رنو و نیسان و… دوشادوش برنده های داخلی این کشور از جمله تاتا و ماهیندرا مشغول به کارن. دستمزدهای پایین و بهره وری بالای خودروسازان هندی موجب شده که قیمت خودرو در این کشور بسیار پایین تر از میانگین جهانی اون باشه و به خاطر همین هم خودروهای مدرن با قیمت بسیار پایینی به خریداران فروخته می شن که بعضی وقتا تصور اونم دور از ذهنه.

pride-2

نکته باحال اینجاس که بخش بزرگ قطعات این خودروها هم توسط سازندگان هندی تأمین می شه که بعضی وقتا اندازه اون از ۹۰ درصد (خودروی کامل) هم بالاتر میره؛ و مهم تر از همه، مشارکت با خودروسازان خارجی، هیچ آسیب ای به اشتغال کارگران در هند وارد ننموده و برابر بعضی آمارها فقط در شرکتی مثل ماروتی که به تولید اجناس سوزوکی اشتغال داره، نزدیک به هفت هزار تن مشغول فعالیت ان. الان، شرکت ماروتی از ظرفیت تولیدی برابر ۱.۵ میلیون دستگاه در سال برخورداره و بنا به ادعای سایت اون، هر ۱۲ ثانیه یه دستگاه خودرو از خط تولیدش خارج می شه! و تا الان هم به ۱۲۵ کشور دنیا من جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا و بریتانیا و… صادرات داشته.

pride-131

در سطور زیر، چند نمونه از خودروهای ارزون قیمت ساخت هند که از بهایی زیر ۲۵ میلیون و نزدیک به پراید بهره مند هستن رو تقدیم حضورتون می کنیم. البته قبل از هر چیز توضیح چند نکته رو لازم میدونیم:

۱ – همه خودروهایی که نامشون در این لیست اومده از جدیدترین نسخه های شرکت خود بوده و مدلایی به روز هستن و مثل پراید نمونه ای از رده خارج حساب نمی شن، پس پراید با سی سال سن، از نظر تکنولوژی و هم به کار گیری استانداردهای امروزی اصلا قابل قیاس با خودروهای زیر نیس و اگه این وسط مقایسه ای هم بینشون صورت میگیره تنها درزمینهٔ قیمته. (تاریخ معرفی پراید به بازارهای جهانی سال ۱۹۸۶ میلادی و یا اواخر سال ۱۳۶۴ شمسیه)

۲ – همه این خودروها تحت نظارت شرکت مادر تولید شده و از توانایی صادرات بهره مند هستن. مثلاً امروزه هیوندای i10 ساخت هند به اروپا صادر می شه و یا شکلای جور واجور اجناس سوزوکی و فورد و… از مبدأ این کشور روونه اقصی نقاط دنیا می گردن.

۳ – شاید از نظر شما خوانندگان عزیز، وجود بعضی از لوازم در خودروهای زیر چیزی روشن و پیش پاافتاده به نظر آید، ممکنه دراین باره حق با شما باشه ولی با این وجود این قضیه رو هم یادتون نره که مبحث زیر در مورد خودروهای ارزون و هم رده های قیمتی پرایده و نه خودروهایی مثل هیوندای الانترا و…

۴ – در بازار هند، تیپای پایه هر خودرو از دست کم امکانات رفاهی و لوازم ایمنی بهره مند هستن و حتی بعضی از اونا بدون کیسه هوای ایمنی و قفل مرکزی هستن. به خاطر همین هم در این متن تیپایی از یه خودرو رو ملاک امتحان خود قرار دادیم که دست کم به یه عدد کیسه هوا مجهز بودن و از همین رو تیپای بدون کیسه هوا، حتی بر خلاف وجود تجهیزاتی بیشتر از پراید در اونا، از لیست زیر حذف شدن.

۵ – در متن پیش رو تا حدی سلایق هم وطنانمان هم دید شده. مثلاً الان، ارزون ترین خودروی بازار هند، تاتا نانو اسمشه که از قیمت پایه ای برابر ۱۹۹ هزار روپیه و یا در حدود سه هزار دلار برخورداره. بی تعارف میشه گفت که این خودرو با پیشرانه ضعیف ۰.۶ لیتری (۳۷ اسب بخاری) و سیمای عجیب وغریب خود! حتی در صورت ورود به ایران از کمترین اقبال در پیش هم وطنانمان بهره مند می شه و از همین رو هم در لیست زیر، ذکری از اون نشده.

pride-1

توضیح: اندازه خرید و فروش هر روپیه هندوستان در بازار آزاد ایران بین ۵۰ تا ۵۴ تومنه و قیمت خودروها هم مستقیما به تومن تبدیل شده.

ماروتی سوزوکی آلتو ۸۰۰

تولید این خودرو در سال ۲۰۱۲ میلادی در هند شروع شد و نسخه فعلی هم نسل دوم این خودرو هستش. این خودرو از پراید کمی کوچیک تر بوده و از طول ۳.۴ متری برخورداره و در کلاس خودروهای KEI طبقه بندی می شه. پیشرانه سه سیلندر به کار رفته در اون، از ۰.۸ لیتر حجم برخورداره و توان خروجی این پیشرانه هم برابر ۴۸ اسب بخار و گشتاورش برابر ۶۹ نیوتن متره. این خودرو در تیپ پایه یا std با بهایی برابر ۲۵۳ هزار روپیه یا در حدود ۱۳/۷ میلیون تومن فروخته می شه و تیپ مجهزتر اون که VXi (دارای ایربگ) اسمشه با بهایی برابر ۳۴۴ هزار روپیه و یا در حدود ۱۸.۶ میلیون تومن قیمت گذاری شده. این تیپ از لوازم زیر استفاده میکرد:

ایربگ راننده – سیستم تهویه مطبوع دستی – داشبورد دو رنگ – قفل مرکزی ایموبلایزر – قفل خودکار دربای خودرو – قفل ایمنی کودک – پشت سریای صندلی جلو و عقب – سیستم تهویه مطبوع – داشبورد دو رنگ – نگه دارنده فنجون در جلو – شیشه های برقی جلو – توانایی تنظیم ارتفاع چراغای جلو – هشداردهنده کاهش سطح مخزن سوخت – سیستم صوتی با توانایی خوانش صفحات CD + MP3 و پورت USB و AUX و رادیو AM/FM با دو عدد اسپیکر – دستگیرهای همرنگ بدنه – ترمز جلو دیسکی – سپرهای همرنگ بدنه و…

Suzuki Alto 800 2015

Suzuki Alto 800 2015

گارانتی خودرو: ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر

چگونگی خرید (تیپ VXi): 292 هزار روپیه یا در حدود ۱۵.۸ میلیون تومن از قیمت خودرو به صورت وام

مبلغ قسط ماهانه: ۶,۳۶۲ روپیه یا در حدود ۳۴۴ هزار تومن در ماه

Suzuki Alto 800 2015

ماروتی سوزوکی آلتو K10

خودروی بعدی این لیست هم یه سوزوکیه. این خودرو نمونه پیشرفت یافته آلتو ۸۰۰ بوده و از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی تولید اون در هند شروع گردید. مشخصات این خودرو به پراید هاچ بک بسیار مثل س و با طولی معادلی ۳/۵۵ متر چند سانتی از اون کوچیک تره. خودروی نامبرده از پیشرانه ای سه سیلندر با حجمی برابر یه لیتر استفاده میکرد. توان خروجی این پیشرانه برابر ۶۷ اسب و گشتاور اونم برابر با ۹۰ نیوتن متره. خودروی نامبرده در تیپ پایه خود و یا همون LX با بهایی برابر ۳۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۱۷/۳ میلیون تومن به فروش می رسه اما مدل مجهزتر اون که (O)VXi اسمشه به بهایی برابر ۳۷۲ هزار روپیه و یا در حدود ۲۰/۱ میلیون تومن فروخته می شه. این تیپ هم از لوازم زیر برخورداره:

ایربگ راننده – قفل مرکزی با کلید– ایموبلایزر – سیستم تهویه مطبوع دستی – قفل خودکار دربای خودرو – قفل ایمنی کودک – داشبورد دو رنگ – آینهای داخل اتاق با توانایی مات شدن به صورت دستی– پشت سری جلو و عقب – نگه دارنده فنجونا در جلو- شیشه برقی جلو- راهنما روی آینهای جانبی- شیشه عقب بخار زدا- آنتن سقفی – چراغای مه شکن جلو – توانایی تنظیم ارتفاع چراغای جلو- هشداردهنده کاهش سطح بنزین – ۲ عدد اسپیکر و سیستم صوتی با توانایی خوانش CD و MP3 و هم پورت USB – دستگیره و آینه و سپرهای همرنگ بدنه – ترمز دیسکی جلو و…

Suzuki Alto K10 2015

Suzuki Alto K10 2015

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۴۰ سال زندان برای ارسال کننده ایمیل‌های هرز+عکس

گارانتی خودرو: ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر

چگونگی خرید تیپ (O) VXi: 316 هزار روپیه یا در حدود ۱۷.۱ میلیون تومن از قیمت خودرو به صورت وام

مبلغ قسط ماهانه: ۶,۸۹۷ روپیه و یا در حدود ۳۷۲ هزار تومن

Suzuki Alto K10 2015

ماروتی سوزوکی سلریو

سومین خودروی موجود در این لیست بازم یه سوزوکیه! البته این خودرو رو یه چند وقت پیش به شما معرفی کردیم. سوزوکی سلریو با طول ۳.۶ متری خود تقریباً هم اندازه پراید هاچ بکه. خودروی نامبرده در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و الان هم در دو کشور هند و تایلند تولید می شه. این خودرو از پیشرانه ای سه سیلندر به حجم یه لیتر استفاده میکرد. توان خروجی این پیشرانه برابر ۶۷ اسب بخار و گشتاور اونم برابر ۹۰ نیوتن متره. خودروی نامبرده در تیپ پایه و یا LXi در حدود ۳۹۷ هزار روپیه و یا تقریباً ۲۱.۴ میلیون تومن قیمت داره؛ اما تیپ مجهزتر اون که ZXi اسمشه از بهایی برابر ۴۵۷ هزار روپیه و یا ۲۴.۷ میلیون تومن برخورداره. این تیپ از لوازم زیر بهره منده:

ایربگ راننده – هشداردهنده بستن کمربندهای ایمنی – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – قفل خودکار دربای خودرو– قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی- خروجی برق ۱۲V – شیشه عقب بخارزدا – آینهای داخل اتاق با توانایی مات شدن به صورت دستی – آینه جانبی برقی – راهنما روی آینهای جانبی – آنتن سقفی- دستگیره درب داخل از جنس کروم – کنترل سیستم صوتی روی فرمون+ CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث – هشداردهنده کاهش سطح مخزن باک بنزین – سپرها و دستگیرها و آینهای همرنگ بدنه – هشداردهنده نیمه باز بودن درب خودرو- ۴ عدد اسپیکر و…

Suzuki Celerio

Suzuki Celerio

گارانتی: ۲ سال و یا ۴۰,۰۰۰ کیلومتر

چگونگی خرید (تیپ ZXi): 388 هزار روپیه یا در حدود ۲۱ میلیون تومن از قیمت خودرو به صورت وام

مبلغ قسط ماهانه: ۸,۴۵۹ روپیه یا در حدود ۴۵۷ هزار تومن

Suzuki Celerio

داتسون GO

چهارمین خودرویی که می خوایم به اون بپردازیم نسخه ای احیاء شده از یه برنده؛ یعنی قراره که این خودرو نام داتسون رو که از سال ۱۹۸۶ میلادی توسط نیسان کنار نهاده شد، دوباره زنده کنه. تولید داتسون GO از سال ۲۰۱۴ میلادی در هندوستان شروع شد و الان هم علاوه بر این کشور، در اندونزی هم به تولید می رسه. خودروی نامبرده از پلت فرم V نیسان استفاده میکرد که در مدلای میکرا و مارچ هم استفاده می شن. داتسون GO از نظر ابعادی از پراید به طور کاملً بزرگتره و با طولی برابر ۳/۷۸ متر تقریباً هم اندازه پژو ۲۰۶ هاچ بکه. البته نسخه استیشن با نام GO+ به بازار ارائه می شه. این خودرو با یه پیشرانه سه سیلندر ارائه می شه. این پیشرانه ۱.۲ لیتر حجم داره. توان این پیشرانه هم برابر ۶۷ اسب بخار و گشتاور اونم برابر با ۱۰۴ نیوتن متره. داتسون GO در حالت پایه و یا تیپ D، برابر ۳۲۴ هزار روپیه قیمت داره که تقریباً برابر ۱۷/۵ میلیون تومنه ولی مدل مجهزتر اون که تیپ (O)T اسمشه از بهایی برابر ۴۲۰ هزار روپیه و یا حدود ۲۲/۷ میلیون تومن برخورداره. این تیپ از لوازم زیر استفاده میکرد:

ایربگ راننده – قفل مرکزی – فرمون الکتریکی حساس به سرعت – ایموبلایزر – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع به همراه فیلتر هوای داخل – خروجی برق ۱۲V – آینهای داخل اتاق با توانایی مات شدن به صورت دستی – فرمون سه پره – شیشه های برقی جلو – ریموت بازکننده درپوش باک بنزین و درب صندوق عقب – تنظیم ارتفاع چراغای جلو – نمایشگر میانگین مصرف سوخت- ۲ عدد اسپیکر- سیستم صوتی به همراه پورت AUX و AUX و هم آمپلی فایر- نگه دارنده موبایل روی داشبورد – جلوپنجره با تریم کرومی – چراغای هالوژن جلو – برف پاک کنای حساس به سرعت – کامپیوتر سفری – سیستم FOLLOW ME HOME (همراهی با سرنشینان خودرو موقع پارک اون در محیطای تاریک که با روشن نگه داشتن چراغای جلو تا ۳۰ ثانیه پس از پیاده شدن اونا شکل میگیره) – ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو – سپرها و دستگیرهای همرنگ بدنه و…

Datsun GO 2014

Datsun GO 2014

گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر

چگونگی خرید تیپ (O)T: 356 هزار روپیه یا در حدود ۱۹.۲ میلیون تومن از قیمت خودرو به صورت وام

مبلغ قسط ماهانه: ۷,۷۷۵ روپیه و یا در حدود ۴۲۰ هزار تومن

Datsun GO 2014

هیوندای EON

پنجمین خودروی این لیست محصولی از هیوندای به نام EONه. طراحی و پیشرفت این خودرو هم به طور مشترک بین هند و کره صورت پذیرفته س. هیوندای EON یه خودرو مخصوص رفت وآمد درون شهریه و با طولی ۳.۵ متری خود کمی از پراید هاچ بک کوچیک تره. تولید این خودرو از ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی در هند شروع شد و کمی بعد هم تولیدش در ممالکی مثل فیلیپین، ویتنام و سریلانکا، شروع گردید. الان، خودروی نامبرده از دو پیشرانه متفاوت استفاده میکرد. یکی از اون دو، نسخه ای سه سیلندر بوده و از حجمی برابر ۰.۸ لیتر برخورداره و توان خروجی و گشتاور اون به ترتیب برابر ۵۵ اسب بخار و ۷۵ نیوتن متره و دیگری هم پیشرانه ای چهار سیلندر هستش که از حجمی برابر یه لیتر بهره مند و توان خروجی و گشتاور اون به ترتیب برابر ۶۸ اسب بخار و ۹۴ نیوتن متره. قیمت تیپ پایه این خودرو که D-LITE نام داشته و از پیشرانه ای ۰.۸ لیتری استفاده میکرد برابر ۳۱۱ هزار روپیه و یا در حدود ۱۶/۸ میلیون تومنه اما تیپ مجهزتر که با کد SPORTZ ارائه می شه و اونم هم از پیشرانه ۰.۸ لیتری برخورداره، با بهایی برابر ۴۱۰ هزار روپیه و یا در حدود ۲۲/۱ میلیون تومن عرضه می شه. این تیپ از لوازم زیر استفاده میکرد:

ایربگ راننده – فرمون الکتریکی حساس به سرعت – سیستم ورود بدون کلید (KEYLESS) – شیشه رنگی – قفل ایمنی کودک – سیستم تهویه مطبوع دستی – خروجی برق ۱۲V – آنتن سقفی – ایموبلایزر – چراغای مه شکن جلو – آینهای داخل اتاق با توانایی مات شدن به صورت دستی – داشبورد دو رنگ – نگه دارنده های فنجون در جلو – بازکن درب صندوق عقب از داخل – توانایی تنظیم ارتفاع چراغای جلو – هشداردهنده کاهش سطح سوخت در باک خودرو – نمایشگر تعویض دنده – سیستم صوتی به همراه رادیو AM/FM با توانایی خوانش CD و MP3 و پورت USB و AUX به همراه دو عدد اسپیکر – سپر و آینها و دستگیرهای همرنگ بدنه – بازکن درب باک با ریموت – کامپیوتر سفری و…

Hyundai EON 2015

Hyundai EON 2015

گارانتی خودرو: ۲ سال بدون محدودیت کیلومتر

چگونگی خرید (تیپ SPORTZ): 348 هزار روپیه یا در حدود ۱۸.۸ میلیون تومن از قیمت خودرو به صورت وام

مبلغ قسط ماهانه: ۷,۵۸۹ روپیه یا در حدود ۴۱۰ هزار تومن

Hyundai EON 2015

با نگاهی به قیمت و هم لیست لوازم در خودروهای نامبرده، این نکته ثابت می شه که با پولی که صرف خرید یه خودروی پراید می شه، خیلی راحت میشه یه خودروی نو، مدرن و با کیفیت رو با شرایطی به مراتب آسون تر، در بعضی از ممالک نه خیلی پیشرفته خرید؛ کشورهایی که در خودروسازی از رقبای نزدیکمان حساب می شن اما با برنامه ریزی درست و واقعی و هم به کار گیری مدیریت کارشناسی و عالمانه هر روز فاصله شون از ما بیشتر می شه.

pride-3