1. بک لینک ها همچنان یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در رتبه بندی گوگل هستن. بررسی های ما نشون میده که تعداد دامین هایی که به یه صفحه لینک میدن بیشتر از هر عامل دیگه ای روی رتبه بندی تأثیر میذاره.
  2. داده های ما نشون میده که اتوریتی کلیِ لینک های سایت (که توسط Ahrefs Domain Rating می شه اندازه گیری کرد) تأثیر زیادی روی بالا رفتنِ رتبه داره.
  3. فهمیدیم محتوایی که «از نظر موضوعی مرتبط باشه» (می شه از طریق MarketMuse این رو اندازه گیری کرد)، خیلی عملکرد بهتری نسبت به محتوایی داره که به صورت عمقی به موضوع نپرداخته. بنابراین، منتشر کردن محتوای متمرکز که یک موضوع خاص رو پوشش میده می تونه به ارتقای رتبه کمک کنه.
  4. بر اساس داده های SERP که از SEMRush گرفتیم، متوجه شدیم که محتواهای طولانی تر رتبه های بالاتری رو در نتایج جستجوی گوگل بدست میارن. مقالاتی که در صفحه ی اول نتایج جستجوی گوگل میاد، به طور میانگین دارای ۱۸۹۰ کلمه هستن.
  5. استفاده از HTTPS تأثیر تقریباً معقولی در نمایش در صفحه ی اول جستجو داره. این امر عجیب نیست چون گوگل قبلاً تأکید کرده بود که HTTPS یه عنوان یکی از معیارهای رتبه بندی در نظر گرفته می شه.
  6. بر خلاف هیاهوهایی که برای Schema وجود داره، داده های ما نشون میده استفاده از Schema markup رابطه ی مستقیمی با کسب رتبه های بالا نداره.
  7. محتوایی که حداقل یک عکس داشته باشه نسبت به محتوایی که عکس نداره، خیلی عملکرد بهتری نشون میده. گرچه، هیچ شاهدی رو پیدا نکردیم که اضافه کردنِ تصاویرِ بیشتر، روی رتبه بندی تأثیر بذاره.
  8. بهینه سازی کلمه ی کلیدی در تگ عنوان تأثیر خیلی کمی روی رتبه بندی داشت. این رابطه خیلی ضعیف تر از چیزی بود که انتظار می رفت و شاید نشون دهنده ی این باشه که گوگل داره به سمت «جستجوی معنایی» (Semantic Search) حرکت می کنه.
  9. سرعت سایت اهمیت داره. بر اساس داده های Alexa، صفحاتی که در سایت های سریع هستن، نسبت به صفحاتی که در سایت های کُند قرار دارن، رتبه ی بالاتری در جستجو می گیرن.
  10. علیرغم به روزرسانی های متعددی که روی الگوریتم Penguin انجام شده، به نظر می رسه استفاده از متن anchor دقیقاً یکسان تأثیر زیادی در رتبه بندی داشته باشه.
  11. با بهره گرفتن از داده های SimilarWeb متوجه شدیم که نرخ پرش با رتبه ی جسجوی گوگل رابطه ی معکوس دارن.

جزئیات داده ها و اطلاعات مربوط به این یافته ها رو در ادامه ی مقاله با هم مرور می کنیم.

تعداد دامین های ارجاع دهنده جزو عوامل بسیار مؤثر در رتبه بندی بود

شاید شنیده باشید که بک لینک هایی که همگی از یک دامین باشن، زیاد مفید نیستن.

یعنی بهتره ۱۰ بک لینک از ۱۰ سایت مختلف داشته باشیم نه اینکه هر ۱۰ بک لینک از یک سایت باشن.

بر اساس تحلیل هایی که انجام شد فهمیدیم تنوعِ دامین تأثیر زیاد و مثبتی روی رتبه بندی داره.

 

در واقع گوگل علاقه داره ببینه چند سایت مختلف، صفحه ی شما رو تأیید کردن. و هر چه تعداد این دامین ها بیشتر باشه، از نظر گوگل اعتبار شما بالاتر میره.

تعداد دامین های ارجاع دهنده ی منحصربه فرد، عاملی بود که  در کل تحقیق  بیشترین رابطه ی مستقیم رو با رتبه بندی داشت.

مهم ترین نکته ی کاربردی: گرفتن لینک از چند گروه مختلف دامین برای بهبود سئو خیلی اهیمت داره.

دامین هایی که اتوریتی بالایی دارن معمولاً در رتبه های بالاترِ نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرن

خیلی تعجب نکردیم از اینکه فهمیدیم اتوریتیِ کلیِ لینک های یک سایت (که توسط Ahrefs Domain Rating قابل اندازه گیری هست) تأثیر خیلی زیادی روی رتبه بندی گوگل داره:

 

در حقیقت، اتوریتیِ کلیِ سایت نسبت به اتوریتیِ صفحه، تأثیر بیشتری روی رتبه بندی داشت.

به بیانِ دیگه، دامینی که صفحه های شما داخلش هست خیلی مهم تر از خودِ صفحه هستن.

مهم ترین نکته ی کاربردی: افزایش تعداد لینک های ورودی به سایت شما می تونه رتبه بندی سایر صفحاتِ سایت تون رو بهبود بده.

منتشر کردن محتوای جامع، عمیق و مرتبط با موضوع می تونه رتبه رو بهبود بده

در روزهای اولیه ای که سئو مطرح شده بود، گوگل موضوع صفحه رو فقط با نگاه کردن به کلمه های کلیدیِ موجود در صفحه مشخص می کرد.

اگه یه کلمه ی کلیدی، x بار در صفحه تکرار شده بود، گوگل تشخیص می داد که صفحه مربوط به این کلمه ی کلیدیه. اما امروز، گوگل با بهره گرفتن از الگوریتم Hummingbird می تونه موضوع هر صفحه ای رو متوجه بشه.

مثلاً وقتی جستجو می کنید: who was the director of Back to the Future (چه کسی کارگردان بازگشت به آینده بود)

 

گوگل دنبال صفحاتی نمی گرده که این عبارت کلیدی رو داشته باشه «who was the director of Back to the Future»

در عوض، معنیِ سؤال رو متوجه می شه و بهش جواب میده:

 

همونطور که احتمالاً انتظار دارید، این ویژگی تأثیر زیادی روی نحوه ی بهینه سازیِ محتوا برای سئو داره. از لحاظ تئوری، گوگل محتوایی رو ترجیح میده که فقط یک موضوع رو به صورت عمیق پوشش داده باشه.

آیا داده های ما با این فرضیه مطابقت دارن؟

برای جواب به این سؤال، با بهره گرفتن از MarketMuse  ۱۰ هزار URL رو که از داده ها برای «اتوریتی موضوعی» انتخاب کرده بودیم، تحلیل کردیم.

و متوجه شدیم که محتوای جامع به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به محتوای سطحی داره.

 

این نکته ی جالبیه اما محتوا رو چه جوری باید بنویسیم که از نظر گوگل جامع باشه؟

برای جواب به این سؤال بهتره به دو نمونه محتوا که از داده هامون استخراج شده نگاه کنیم.

اول به این مقاله توجه کنید که Daily Press راجع به Busch Gardens fun card نوشته:

 

این صفحه خیلی از معیارهای سنتی برای قرار گرفتن در صفحه ی اولِ جستجو رو داره. مثلاً از کلمه ی کلیدی در تگ عنوان و تگ H1 استفاده شده. همچنین دامین (Dailypress.com) اتوریتیِ خیلی بالایی داره (رتبه دامین در Ahrefs: 64).

با این حال، این صفحه برای عبارت کلیدی «Busch Gardens fun card» در رده ی دهم قرار داره.

 

بخشی از این رتبه ی پایین به این دلیله که محتوای موجود در صفحه از نظر اتوریتی موضوعی، امتیاز پایینی داره.

از اون طرف، این صفحه رو در نظر بگرید که راجع به نحوه ی درست کردنِ Balinese satay sauce هست.

 

این صفحه، انبوهی از اطلاعات مفید رو راجع به سُس ساتی ارائه میده شامل تاریخچه‎ی این سس در اندونزی، نحوه ی استفاده از این سس، طرز تهیه و حتی ارزش غذایی.

حتی با اینکه در هیچ جای صفحه از عبارت «Indonesian Satay Sauce» استفاده نشده، برای همین عبارت کلیدی در صفحه ی اول جستجو قرار گرفته.

 

بخشی از رتبه ی بالای این صفحه به این دلیله که اتوریتیِ موضوعیِ بالایی برای موضوع «Indonesian Satay Sauce» داره.

مهم ترین نکته ی کاربردی: نوشتنِ محتوای جامع و عمیق می تونه به شما کمک کنه که رتبه های بالاتری در گوگل بدست بیارید.

محتواهای طولانی تر نسبت به محتواهای کوتاه تر، رتبه ی بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دارن

آیا محتواهای طولانی عملکرد بهتری نسبت به پُست های ۲۰۰ کلمه ایه وبلاگ دارن؟

برای جواب به این سؤال سراغ داده ها رفتیم.

بعد از پاک کردن داده های خارج از محدوده (صفحاتی که کمتر از ۵۱ کلمه یا بیشتر از ۹۹۹۹ کلمه داشتن)، متوجه شدیم صفحاتی که دارای محتوای طولانی تر هستن، رتبه ی خیلی بهتری نسبت به صفحاتی می گیرن که محتوای کمتری دارن.

 

در حقیقت، میانگینِ تعداد کلمات مقاله های موجود در صفحه ی اول جستجوی گوگل ۱۸۹۰ کلمه بود.

تحقیقات قبلی راجع به عوامل مؤثر در رتبه بندی گوگل هم نشون می داد که محتوای طولانی عملکرد بهتری در گوگل داره.

این رابطه شاید به خاطر این حقیقت باشه که محتواهای طولانی تر اشتراک گذاری های خیلی بیشتری رو در شبکه های اجتماعی دارن. یا ممکنه ناشی از تمایل و ترجیحِ ذاتیِ گوگل برای محتواهای طولانی تر باشه.

نظریه ی دیگه ای که در این زمینه وجود داره اینه که محتوای طولانی تر باعث می شه تا ارتباط صفحه با موضوع ارتقا پیدا کنه و این طوری گوگل می تونه درک عمیق تر و بهتری از موضوع محتوای شما داشته باشه.

همچنین، رتبه ی بالای محتواهای طولانی می تونه نشون دهنده ی دقت نظر و وسواس صاحبان سایت برای منتشر کردنِ محتواهای عالی و درجه یک باشه. با توجه به اینکه در این مطالعه به دنبال رابطه ها بودیم، غیرممکنه که بخوایم دقیقاً مشخص کنیم چرا محتواهای طولانی تر عملکرد بهتری در نتایج جستجو دارن.

با این حال، وقتی داده های خودمون رو با چیزی که از قبل وجود داره ترکیب می کنیم، به صورت واضح می تونیم به این نتیجه برسیم که محتوای طولانی برای سئو خیلی مفیده.

مهم ترین نکته ی کاربردی: محتوای طولانی نسبت به محتوای کوتاه رتبه ی بالاتری در نتایج جستجوی گوگل میاره. میانگین تعداد کلمات مقاله های موجود در صفحه ی اول جستجوی گوگل ۱۸۹۰ کلمه است.

استفاده از HTTPS برای قرار گرفتن در رتبه های بالا تأثیرگذاره

سال قبل گوگل به وب مسترها اعلام کرد که برای امنیت بیشتر، از HTTPS استفاده کنن. و حتی این رو به عنوان یه «نشانه ی رتبه بندی» مطرح کردن.

آمار ما در این رابطه چی می گه؟

گرچه این ارتباط خیلی قوی نبود اما دیدیم که استفاده از HTTPS رابطه ی مستقیمی با کسب رتبه ها بالاتر در صفحه ی اول گوگل داشت.

 

آیا این آمار به این معنیه که همین امروز باید برای انتقال به HTTPS اقدام کنید؟ مسلماً تصمیم با شماست. اما پروسه ی جابجایی به HTTPS یک پروژه ی جدی هست که می تونه دردسرهای فنیِ زیادی رو براتون به همراه داشته باشه.

قبل از اینکه اقدام به این کار کنید، این توصیه هایی که گوگل کرده رو بخونید.

مهم ترین نکته ی کاربردی: از اونجاییکه رابطه ی بین HTTPS و رتبه بندی خیلی قوی نبود – و این حقیقت که پروسه ی انتقال به HTTPS یه پروژه ی زمان بر هست – توصیه می کنیم که فقط به خاطر سئو این کار رو انجام ندید. اما اگه دارید یه سایت جدیدی رو راه اندازی می کنید، از همون روز اول از HTPPS استفاده کنید.

هیچ رابطه ای بین schema markup و رتبه بندی وجود نداره

بحث های خیلی زیادی راجع به schema markup و سئو مطرح می شه.

نظریه ای که اون بیرون مطرح می شه این طوریه:

Schema markup به موتورهای جستجو بهتر می فهمونه که معنیِ محتوای شما چیه. و این درکِ عمیق تر اون ها رو تشویق می کنه تا سایت شما رو به افرادِ بیشتری نشون بدن.

برای مثال شما می تونید با بهره گرفتن از تگِ داده ی ساختاریافته ی <name> به گوگل بفهمونید که هر وقت از عبارت «Star Wars» استفاده می کنید، دارید به فیلمِ اصلی ارجاع می دید نه معنیِ لفظی کلمه ها:

 

یا می تونید از schema برای نشون دادن امتیاز به محصولات در سایت فروشگاهی تون استفاده کنید:

 

همه ی این کارها باید در رتبه بندی مؤثر باشه. در حقیقت، چند وقت پیش بود که John Mueller از شرکت گوگل اعلام کرد که شاید در آینده از داده های ساختاریافته به عنوان یکی از نشانه های رتبه بندی استفاده بشه.

اما بر اساس تحلیلِ ما، حضور داده های ساختاریافته هیچ رابطه ی مستقیمی با رتبه بندی گوگل نداشت.

 

مهم ترین نکته ی کاربردی: شما آزادید که از داده های ساختاریافته توی سایت استفاده کنید اما انتظار نداشته باشید که روی رتبه بندی تأثیری داشته باشن.

URLهای کوتاه تر معمولاً عملکرد بهتری نسبت به URLهای بلند در رتبه بندی دارن

من معمولاً به افراد توصیه می کنم به خاطر داشتنِ سئوی بهتر، از URLهای کوتاه استفاده کنن.

چرا؟

دو دلیل وجود داره:

اول اینکه درکِ یک URL کوتاه مثل backlinko.com/my-post برای گوگل خیلی راحت تر از لینک زیر هست:

«الگوریتم ها [ی گوگل] معمولاً وزن کمتری رو برای کلمات در نظر می گیرن و در نتیجه اعتبار زیادی به شما داده نمی شه.»

و داده های ما هم استفاده از URLهای کوتاه رو پشتیبانی می کنه.

 

خوشبختانه عمل کردن به این راهنمایی خیلی آسونه. هر موقع یه محتوای جدید منتشر می کنید، یه URL کوتاه و مفهومی براش بسازید.

اگه از WordPress استفاده می کنید، می تونید ساختار permalink رو روی post name تنظیم کنید:

 

بعد هر زمانی که یه مطلب جدید می نویسید، URL رو کمی اصلاح کنید تا چند کلمه داشته باشه:

 

هشدار: مطمئن بشید که permalinkهای جدید فقط برای پُست های آینده اعمال بشن. اگه permalinkهای پُست های قدیمی رو هم عوض کنید، با مشکلاتی جدی در زمینه ی سئو روبه رو می شید.

مشکلات

مثلاً، من برای پُستی به این عنوان «۲۱ تکنیک عملی سئو که همین الان می تونید اجرا کنید»، از این URL استفاده کردم که کلمه ی کلیدیِ هدف توش اومده.

 

دلیل دوم اینه که URLهای طولانی معمولاً نشون دهنده ی این هستن که صفحه ی مورد نظر چندین کلیک با صفحه ی اصلی فاصله داره. این یعنی که معمولاً اتوریتیِ پایینی به سمت این صفحه جریان داره و اتوریتیِ پایین یعنی رتبه ی پایین تر.

مثلاً این URL که مربوط به یکی از محصولات iPad در سایت BestBuy.com می شه، از صفحه ی اصلی که اتوریتی بالایی داره خیلی دوره.

 

مهم ترین نکته ی کاربردی: هر موقع که امکانش وجود داره از URLهای کوتاه استفاده کنید چون ممکنه بهتر به گوگل بفهمونن که موضوع واقعیِ صفحه تون چی هست.

محتوایی که حداقل یک عکس داشته باشه نسبت به محتوای بدون عکس رتبه ی بهتری می گیره (اما استفاده از عکس های زیاد تأثیری نداره)

مطالعات نشون میده صفحه هایی که دارای عکس باشه معمولاً بیشتر دیده می شه و بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شه.

شاید بشه این طوری نتیجه گیری کرد که استفاده از عکس های زیاد موجب افزایش اشتراک گذاری ها و در نتیجه ارتقای رتبه در گوگل می شه.

برای سنجشِ میزان تأثیرِ استفاده از عکس در رتبه بندی، اومدیم و حضور یا عدم حضور عکس در صفحه رو بررسی کردیم.

داده های ما نشون میده که استفاده از حداقل یک عکس در محتوا خیلی بهتر از عدم استفاده از اونه.

 

اما وقتی رابطه ی بین کل تعداد تصاویر و رتبه بندی رو بررسی کردیم، هیچ رابطه ی خاصی مشاهده نشد.

استفاده از عکس تا یه حدی در رتبه بندی تأثیرگذاره.

مهم ترین نکته ی کاربردی: استفاده از یک عکس خیلی بهتر از نیاوردنِ عکس هست. و به نظر میرسه وارد کردن عکس های زیاد تأثیری روی رتبه بندی موتور جستجو نداره.

استفاده از کلمه ی کلیدی (دقیقاً) در تگ عنوان تأثیر کمی روی رتبه بندی داره

از اولین روزهای موتورهای جستجو، تگ های عنوان به عنوان مهم ترین عناصر تأثیرگذار در سئو مطرح شدن.

به خاطر اینکه تگ عنوان به مخاطبین (و موتورهای جستجو) خلاصه ای از موضوع کلی محتوا رو می گه، کلماتی که در تگ عنوان میاد از قدیم تأثیر بالایی روی رتبه بندی جستجو داشتن.

اما ما می خواستیم بررسی کنیم که آیا حرکت گوگل به سمت جستجوی معنایی موجب کاهش اهمیت تگ عنوان شده یا نه.

متوجه شدیم که استفاده از کلمه ی کلیدی هنوز هم تأثیری جزئی روی رتبه بندی داره. اما این تأثیر خیلی کمتر از چیزی بود که پیش بینی می کردیم.

این نوشته را هم از دست ندهید :   قبل از تعمیر کولر آبی حتما به این نکات توجه کنید

 

این یافته ها به این معنی هستن که گوگل برای متوجه شدنِ موضوع صفحه، نیاز نداره تا دقیقاً همون کلمه های کلیدی رو در تگ عنوان ببینه.

مثلاً این ۶ نتیجه ی اولی هست که برای جستجوی عبارت کلیدی «list building» اومده:

 

توجه کنید که چطور سه مورد از این شش نتیجه (از جمله نتیجه ی شماره یک)، از کلمه ی کلیدی «list building» در تگ عنوان استفاده نکردن.

 

این نشون میده که گوگل از جستجوی عین کلمه ی کلیدی به سمت جستجوی معنایی داره حرکت می کنه.

مهم ترین نکته ی کاربردی: وارد کردنِ کلمه های کلیدی هدف در تگ عنوان ممکنه به کسب رتبه برای اون کلمه های کلیدی کمک کنه اما به دلیل اجرای جستجوی معنایی، به نظر می رسه که تأثیری که سابق داشته رو نداره.

صفحاتی که در سایت های سریع هستن، نسبت به صفحاتی که در سایت های کُند قرار دارن، رتبه ی بالاتری در جستجو می گیرن

گوگل از سال ۲۰۱۰ به طور رسمی اعلام کرد که سرعت بارگذاری سایت یکی از نشانه های رتبه بندیه.

اما ما کنجکاو بودیم:

سرعت سایت چقدر در رتبه بندی تأثیر داره؟

ما از سرعت دامین Alexa برای تحلیلِ میانگین زمانِ بارگذاریِ ۱ میلیون دامین در داده هامون استفاده کردیم. به بیان دیگه به طور مستقیم سرعت بارگذاریِ صفحات رو بررسی نکردیم. فقط به میانگین سرعت در کل دامین نگاه کردیم.

و متوجه شدیم که رابطه ای بسیار قوی بین سرعت سایت و رتبه بندی گوگل وجود داره:

 

مجدداً باید اشاره کنیم که این فقط یه رابطه است. آیا ممکنه کسانی که سایت رو برای سرعت بهینه می کنن، برای سئو هم بهینه کنن؟ حتماً همینطوره.

اما داشتنِ یه سایتِ سریع مسلماً به سئوی شما آسیب نمی زنه. پس منطقیه که سرعت رو ببرید بالا.

مهم ترین نکته ی کاربردی: وب سایت هایی که سرعت بارگذاری بالاتری دارن احتمالاً رتبه ی بهتری در گوگل می گیرن.

بک لینک های کلیِ بیشتر = رتبه ی بالاتر

راجع به نشانه های رتبه بندیِ جدید (مثل نشانه های شبکه های اجتماعی) که موتورهای جستجو امروز ازش استفاده می کنن، بحث های زیادی وجود داره. خیلی از افراد حتی تا این حد جلو رفتن که معتقدن اهمیت بک لینک ها داره کم می شه.

ما کنجکاو بودیم بفهمیم آیا گوگل هنوز هم تعداد بک لینک ها رو به عنوان یکی از نشانه‎ های رتبه بندی در نظر می گیره یا نه.

برای اندازه‎ گیری ما از API سایت Ahrefs استفاده کردیم تا کل تعداد بک لینک های موجود به هر صفحه در مجموعه ی داده هامون رو بدست بیاریم.

یافته های ما نشون میده صفحاتی که بیشترین تعداد بک لینک ها رو دارن معمولاً بهترین رتبه رو در گوگل می گیرن.

 

با اینکه گوگل داره به صورت مداوم الگوریتم هاش رو عوض می کنه اما به نظر می رسه که بک لینک ها همچنان یکی از نشانه های رتبه بندیِ خیلی ضروری هستن.

مهم ترین نکته ی کاربردی:  صفحه هایی که بک لینک های بیشتری دارن نسبت به صفحه هایی که بک لینک های کمتری دارن، رتبه ی بهتری بدست میارن.

رتبه بندی گوگل رابطه ی خیلی نزدیکی با اتوریتیِ کلیِ لینک صفحه داره

علاوه بر تعداد بک لینک ها، ما می خواستیم که به این سؤال هم جواب بدیم:

آیا اتوریتیِ کلیِ صفحه روی رتبه بندی تأثیر داره؟

اکثر متخصصین سئو موافقن که کیفیتِ بک لینک ها هم به اندازه ی کمیتِ اون ها مهمه.

یعنی بهتره به جای اینکه ۱۰۰ لینک رو از ۱۰۰ صفحه ی کم-کیفیت دریافت کنیم، یک لینک از یک صفحه ی دارای اتوریتیِ بالا بگیریم.

و داده های ما هم این نکته رو تأیید می کنن:

 

بر اساس معیار سایت Ahrefs برای اتوریتیِ لینک (URL Rating)، صفحه هایی که اتوریتیِ بالایی دارن نسبت به صفحه هایی که اتوریتیِ لینک پایینی دارن، رتبه ی خیلی بهتری در نتایج جستجو بدست میارن. با این حال، این رابطه به اندازه ی تعداد دامین های ارجاع دهنده تأثیرگذار نبود.

مهم ترین نکته ی کاربردی: اتوریتیِ کلیِ لینکِ صفحه ی شما اهمیت داره.

استفاده از متن anchor دقیقاً یکسان تأثیر زیادی در رتبه بندی داره

از زمانی که گوگل در سال ۲۰۱۲ به روزرسانی Penguin رو عرضه کرد، خیلی از متخصصین سئو توصیه کردند از ساختن بک لینک هایی که دقیقاً متن anchor یکسانی داره خودداری بشه. اما چندین پژوهش مختلف درباره ی رتبه بندی موتورهای جستجو ثابت کرده که متن anchor هنوز هم مهمه.

به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم بررسی کنیم آیا متن anchor هنوز هم عامل مهمی در رتبه بندی هست یا نه.

مطالعه ی ما نشون میده که استفاده از متنِ anchor دقیقاً یکسان تأثیر زیادی روی رتبه بندی داره.

در روزهای اولیه ای که سئو مطرح شده بود، ساختن بک لینک ها با متن anchor دقیقاً یکسان، یکی از روش های بسیار مؤثر بود. مثلاً اگه می خواستید برای عبارت کلیدیِ «online flower delivery» رتبه بالا بیارید باید مطمئن میشدید که متنِ anchor لینک های شما مثل زیر باشه:

 

اما گوگل به احتمال زیاد با به روزرسانی Penguin، این روش رو از رده خارج کرده. به همین دلیل، علیرغم اینکه به نظر می رسه این روش تأثیر مثبتی روی سئو داشته باشه، اما ما توصیه نمی کنیم لینک هایی بسازید که دقیقاً متن anchor توش باشه.

مهم ترین نکته ی کاربردی: بک لینک هایی که دقیقاً همون متن anchor رو داشته باشن تأثیر زیادی روی رتبه بندی دارن اما به دلیل ریسکِ بالایی که این کار داره توصیه می کنیم به عنوان یک تاکتیکِ سئو، از متن anchor دقیقاً یکسان استفاده نکنید.

نرخ پرش پایین تأثیر زیادی روی کسب رتبه های بالاتر در جستجوی گوگل داره

گمانه زنیِ بسیاری از متخصصین سئو اینه که گوگل از «نشانه های تجربه ی کاربر» [user experience signals] (مثل نرخ پرش، مدت زمان موندن در سایت و CTR از صفحه ی نتایج جستجو) به عنوان عوامل تأثیرگذار در رتبه بندی استفاده می کنه.

برای امتحان کردن این نظریه، ۱۰۰ هزار وب سایت رو از داده هامون انتخاب و در SimilarWeb اون ها رو تحلیل کردیم.

به طور خاص ما سه نشانه ی تجربه ی کاربر رو تحلیل کردیم: نرخ پرش، مدت زمان موندن در سایت و CTR از صفحه نتایج جستجو.

یافته های ما نشون داد وب سایت هایی که به طور میانگین نرخ پرش پایین تری داشتن، رتبه های بالاتری رو در نتایج جستجو کسب کردند.

 

توجه داشته باشید که ما نمی گیم [صرفِ داشتنِ] نرخ پرش پایین موجب افزایش رتبه می شه.

گوگل ممکنه از نرخ پرش به عنوان یه نشانه ی رتبه بندی استفاده کنه (گرچه قبلاً این قضیه رو تکذیب کردند). یا شاید رتبه ی بالا به خاطر این حقیقت باشه که محتوای باکیفیتی در صفحه وجود داره و افراد رو درگیر می کنه. بنابراین، نرخ پرش پایین یکی از نتایج فرعیِ محتوای باکیفیت هست، که گوگل اون رو در نظر می گیره.

با توجه به اینکه این پژوهش به دنبال رابطه هاست، غیرممکنه که فقط از روی داده های ما بشه چیزی رو با قطعیت مشخص کرد.

مهم ترین نکته ی کاربردی: ممکنه گوگل از نرخ پرش به عنوان یه نشانه‎ی رتبه بندی استفاده کنه. یا این ممکنه به طور غیرمستقیم و در نتیجه ی یه رابطه ی دیگه پیش بیاد نه یه رابطه ی مستقیمِ علت و معلولی.
تجزیه وتحلیل رقابتی یکی از جنبه های کلیدی و حیاتی در مراحل ابتدایی راه اندازی یک کمپین سئو محسوب می شود. بسیار با این موارد برخورد داشته ایم که شرکت ها و سازمان ها اغلب تجزیه وتحلیل رقبا را نادیده می گیرند و مستقیما به سراغ نقشه برداری کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا یا ایجاد لینک حرکت می کنند. اما درک اینکه رقبای ما چه کسانی هستند و دیدن اینکه آن ها کجا ایستاده اند، می تواند به درک جامع تری از اینکه اهداف ما چه باید باشند منجر شود و همچنین نقاط کور و شکاف های موجود را نیز به ما بشناساند.

در پایان این تجزیه وتحلیل شما خواهید فهمید که چه کسی در حال بلعیدن ترافیک و بازدید ارگانیک است، چه کلمات کلیدی ارزشمند هستند و کارایی کدام استراتژی های بک لینک از بقیه بهتر است. تمامی این موارد درنهایت در رشد ترافیک ارگانیک سایت می توانند مورداستفاده قرار گیرند.

چرا تجزیه و تحلیل رقابتی مهم است؟

تجزیه وتحلیل رقابتی سئو بسیار مهم است، زیرا اطلاعاتی در مورد اینکه کدام تاکتیک ها در صنعت ما کارایی بهتری دارند به ما می دهد و همچنین به ما می گوید که برای بهبود رتبه کلمات کلیدی خود چه کارهایی را باید انجام دهیم. بینش های حاصل از این تجزیه وتحلیل به ما کمک می کند تا درک کنیم که کدام وظایف ما باید اولویت بندی شوند و کمپین هایمان را چگونه شکل دهیم. با دیدن اینکه رقبای ما در کدام بخش ها قوی ترین و ضعیف ترین هستند، می توانیم درجه سختی رقابت و مقدار منابع موردنیاز برای از گود خارج کردن آن ها را مشخص کنیم.

رقبای خود را شناسایی کنید

اولین قدم در این فرآیند این است که باید چهار رقیب برتر که در این تجزیه وتحلیل به سراغ آن ها خواهیم رفت را مشخص کنیم. به شخصه ترجیح می‎دهم از ترکیبی از رقبای کسب وکار مستقیم (که معمولا توسط مشتریان معرفی می شوند) و رقبای آنلاین جستجو استفاده کنم و این به این خاطر است که دنیای رقابت اکنون در دو جبهه کسب وکارهای محلی و آن هایی که در فضای رقابت آنلاین حضور دارند خلاصه شده است. درحالی که مشتریان شما ممکن است در مورد فروشگاه پایین خیابان نگران باشند، اما رقیب اصلی آن ها ممکن است فروشگاهی باشد که در همسایگی شهر و در شهری دیگر واقع شده است.

برای شناسایی رقبای جستجو می توانید به سراغ سرویس SEMrush بروید. بعد از ورود به سایت، نام دامین خود را وارد کرده و به سپس به بخش Organic Competitors بروید و روی View Full Report کلیک کنید.

برای شناسایی رقبا می توانید معیارهای مختلفی را در نظر داشته باشید که ازجمله آن ها می توان به کلمات کلیدی رایج و ترافیک کلی اشاره کرد. بعد از شناسایی رقبا، حالا باید اطلاعات لازم را در یکجا ذخیره کنید. ما در اینجا از Google Sheets کمک گرفته ایم.

استفاده از قالب تجزیه وتحلیل رقبا در Google Sheets

یک فرآیند مشخص و تعریف شده نه تنها برای دریافت نتایج مکرر، بلکه برای اندازه گیری تلاش ها، همان طور که شما شروع به انجام این کار برای چندین مشتری می کنید، بسیار مهم است. ما الگوهای تحلیل رقبایمان را ایجاد کردیم تا بتوانیم فرآیندی استراتژیک را دنبال کنیم و بجای اینکه هر دفعه به فکر این باشیم که چه چیزهایی می خواهیم، بیشتر به تجزیه وتحلیل نتایج متمرکز شویم.

در نمونه ای از Google Sheets Template که در اختیار شما قرارگرفته است، می توانید داده هایی که باید جمع آوری شوند، ابزارهای لازم و معیارهای مرتبط با موضوعات مشابه را مشاهده کنید. داده هایی که ما می خواهیم جمع آوری کنیم مرتبط با سئو هستند و شامل مواردی مانند دامین اتوریتی، میزان ترافیک رقابت، کلمات کلیدی جاذب ترافیک بالا و عمق پروفایل های بک لینک رقبا می شود. این Google Sheets Template بر اساس نیازهای خود شما یا مشتریانتان قابل تغییر است.

آنالیز شکاف بک لینک

هدف از آنالیز شکاف بک لینک این است که بدانیم کدام سایت ها به رقبای ما لینک می دهند. اطلاعاتی که از این بخش استخراج می شود، بسیار حیاتی است، زیرا به واسطه آن می توانیم شکاف بین پروفایل های بک لینک رقبا را مسدود کنیم و با دریافت لینک از سایت هایی که به رقبایمان لینک داده اند، رتبه بندی خود را بهبود دهیم. شانس دریافت لینک از وب سایت هایی که به چندین تن از رقبای ما لینک داده اند (به خصوص بیش از ۳ رقیب) بسیار بیشتر است.

بک لینک

برای ساخت گزارش بک لینک، می توانید از ابزارهای متعددی استفاده کنید که یکی از بهترین آن ها ابزار Open Site Explorer از وب سایت moz است. بعد از باز کردن این ابزار، نام دامین رقیب خود را وارد کرده و روی Linking Domains در سمت چپ کلیک کنید. سپس برای دریافت داده های موردنیاز، روی Request CSV کلیک کنید. به Google Sheets Template ذکر شده در مرحله قبلی بازگردید و اطلاعات کسب شده را درون آن قرار دهید.

بعدازاینکه این کار را برای رقبایتان انجام دادید، گزارش شکاف بک لینک شما آماده است. نتیجه این گزارش این است که اکنون شما می دانید که رقبایتان از کجا لینک دریافت می کنند، کدام بک لینک ها بین شما و آن ها مشترک است و کدام بک لینک ها را باید از پروفایل خود حذف کنید.

آنالیز شکاف کلمات کلیدی

آنالیز شکاف کلمات کلیدی به این معناست که بدانیم رقبای ما در چه کلماتی رتبه خوبی را کسب می کنند و وب سایت ما در این راه ناکام باقی مانده است. در اینجا باید مهندسی معکوس کنیم که چرا رقبا رتبه خوبی را برای یک کلمه کلیدی کسب می کنند و سپس ببینیم که خود ما چگونه می توانیم برای آن کلمه کلیدی رتبه بگیریم. پیش تر در مورد روش های کسب لینک صحبت کرده ایم، اما به صورت خلاصه، رایج ترین روش های کسب لینک عبارت اند از متادیتاهای مجدد، تنظیم مجدد معماری سایت، بازنگری محتواها، ایجاد محتوای جدید و خاص آن کلمه کلیدی و یا ساخت لینک به محتواهای حاوی کلمات کلیدی هدف.

تهیه گزارش آنالیز شکاف کلمات کلیدی چندان کار سختی نیست و شبیه کاری است که در مرحله قبل برای بک لینک ها انجام دادیم. مجددا به SEMrush بازگردید و نام دامین اولین رقیب خود را وارد کرده و روی Organic Research و positions report کنید. سپس در سمت راست روی Export کلیک کنید.

بعد از دانلود فایل CSV، اطلاعات به دست آمده را در بخش کلمات کلیدی Google Sheets Template قرار دهید. همین کار را برای رقبای دیگرتان نیز تکرار کنید. این اطلاعات می تواند نقطه شروعی باشد برای ایجاد اسناد استراتژی پیچیده مرتبط با کلمات کلیدی که شما را برای شروع یک کمپین خوب آماده می کند. بجای انجام تحقیق کلمات کلیدی با فکر کردن و حدس زدن، اکنون شما صدها کلمه کلیدی معتبر و مرتبط در اختیار دارید.

گزارش شکاف کلمات کلیدی همچنین می تواند به تنظیم تقویم سردبیر نیز کمک کند. زیرا اکنون کلمات کلیدی و تاپیک هایی که باید در مورد آن ها محتوا ایجاد شود را در اختیار داریم و می توانیم با ایجاد محتوای هدف، وارد گود رقابت شویم.

استفاده از اطلاعات به دست آمده در تعیین استراتژی سئو

تولید گزارش های مرتبط با کلمات کلیدی و بک لینک ها کار چندان سختی نیست، اما نکته مهم این است که بتوانید بر اساس این اطلاعات به دست آمده اقداماتی را صورت دهید. با شناسایی بک لینک های رقبا، می توانید شما هم با ساخت بک لینک، هم رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید و هم پنجه در پنجه رقبا بیاندازید. در زمینه ایجاد بک لینک، ایجاد محتوای ارزشمند بسیار مهم است. همچنین با آنالیز شکاف کلمات کلیدی در می یابید که رقبایتان در چه کلماتی رتبه های خوبی کسب می کنند و شما نیز می توانید برای این کلمات رتبه بگیرید. در اینجا باز هم اهمیت تولید محتوا خود را نشان می دهد.