گردشگری مجازی روز به روز در حال گسترشه و خیلی از مقصدای گردشگری دنیا به واسطه جادوی دنیای دیجیتال، شناخته می شه و با استقبال گسترده گردشگران از سراسر دنیا مواجه شده.

واسه گردشگری ایران و پیشرفت این صنعت و رها کردن اقتصاد نفتی ایران در دلارای طلای مشکی، زمینه های بسیار آماده تر از قبله. گردشگران ۱۹۰ کشور دنیا واسه بازدید از ایران، نیاز به روادید قبل از سفر ندارن. روادید گردشگری ایران در فرودگاه های ایران به مدت ۹۰ روز واسه گردشگران خارجی فوری صادر می شه.
ما یازدهمین کشور دنیا هستیم که ۲۱ اثر از هزاران اثر تاریخی و طبیعی ما، میراث جهانی یونسکو شناخته شده.
ما یکی از مقصدای گردشگری معتبر در نیمه اول قرن بیست و یکم معرفی شده ایم و ده ها هزار اثر ثبت شده ملی داریم که بازدید از انا، فرصت آفرین هستش.
ما تنها کشور خاورمیانه هستیم که طبیعتی ۴ فصل داریم. ما یکی از تمدنای بزرگ تاریخ هستیم که کلکسیونی از جذابیتای طبیعی، باستانی و تاریخی و میراث الهی رو در خود جای دادیم و کم تر کشوری در دنیا اینجور ظرفیت با شکوهی رو یدک میکشه.

گردشگری در ایران و حتی پیشرفت صنایع دستی و میراث فرهنگی، مدیون فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و میشه و بدون رسانه های آنلاین، گردشگری در ایران قدرتی نداره. گردشگری مجازی در ایران در میدون کارآفرینی دییجیتالی و پیشرفت اشتغال تولید کننده، فرصت آفرینه و می تونه موتور محرک ده ها صنعت در رابطه باشه. اپ نویسی واسه گردشگری تا راه اندازی سایت و فعالیت در این میدون، یکی از بسترای فعالیه که صدها هزار نفر رو در سراسر کشور به خود مشغول کرده و به نظر می رسه تا یه دهه آینده،، بیشتر از ۱ میلیون ایرونی در مورد گردشگری مجازی مشغول به کار شن.

بیشتر از ۱۰ درصد ظرفیت صنعت گردشگری امروز دنیا که گردش مالی ۱۲۰۰ میلیارد دلاری رو در اختیار داره، به صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی و اپلیکیشنای موبایلی  وابسته. در واقع، دنیای دات کاما، امروزه نقش موتور محرک واسه صنعت گردشگری سنتی داشته و این اندازه روز به روز افزایش قابل توجه رو نشون میده. بیشتر از ۳ میلیارد کاربر اینترنت در طول روز از ظرفیتا و قابلیتای فناوری اطلاعات و ارتباطات واسه رد و بدل کردن اطلاعات استفاده کرده و بخشی از این اطلاعات، به مقولاتی که مستقیم یا غیر مستقیم به دنیای گردشگری و تفریح برمیگرده، رابطه داره.
امکان درج موقعیت مکانی روی تصاویر و مطالبی که کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر می کنن، یکی از مهم ترین ابزارا واسه معرفی مقصدای گردشگری در سراسر دنیا هستش.

وقتی دوستان و آشنایان یا یه سلبریتی در فضای شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، تصویری از فلان نقطه کره زمین به اشتراک میذاره و صدها هزار دنبال کننده ایشون در اینترنت اونو از سراسر دنیا مشاهده می کنن، ناخودآگاه واسه یه مقصد گردشگری که شاید خیلی هم شناخته شده نباشه، تبلیغ مستقیم شده و این ظرفیت و بستری واسه حمله گردشگران به نقطه مورد نظر رو جفت و جور می کنه.
نیوزلند، بهشتی در قاره اقیانوسیه، خود رو مدیون لوکیشنای فیلم سه گانه ارباب حلقه ها می دونه. لوکیشنایی که در فضای اینترنت اون قدر دست به دست شد که حالا قسمت بزرگی از گردشگری این کشور کوچیک، مدیون دنیای سینما و فناوری اطلاعاته.

هنوز که ۵ دهه از تولید فیلم نوستالژیک و به یاد موندنی آوای موسیقی رابرت وایز در دهه شصت میلادی میگذره، لوکیشنای این عاشقانه موزیکال که در سالزبورگ اتریش بازی شد، با استقبال گردشگران خارجی رو به روه و این وسط، سایتای اینترنتی زیادی واسه گردشگری آوای موسیقی در اتریش به راه افتاده. سریالای بازی تاج و تخت و فرار از زندان و خیلی از مجموعه های مطرح یه دهه گذشته، جوری در میان کاربران اینترنت محبوب شده که لوکیشن اونا، دست مایه راه اندازی پرتالای سینمایی و تحلیلی و ظرفیتی واسه پرتالای گردشگری غربی شد تا با این واسطه، درآمد زایی کنن.

 

مکانایی که مدیون گردشگری مجازی شدن

 

ایسلند، اسکاتلند، ولز، مالت، جزایر یونان، جزایر دریای کاراییب و حتی نیوزلند و مناطقی از آفریقا ظرف ۱-۲ دهه گذشته، به خاطر دنیای آنلاین و صنعت سینما، به یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری واسه گردشگران تبدیل شده و به نظر می رسه دنیای اینترنت، هم اونقدر پر جنب و جوش و پر قدرت به نقش آفرینی واسه مقصدای گردشگری جدید دنیا در حرکته.

نقش صنعت فناوری اطلاعات در پیشرفت صنعت گردشگری، نقشی فرصت آفرین با بالا ترین سطح ارزش افزوده هستش که باید این نقش خیلی جدی تر از قبل گرفته شه.
وقتی نصف جمعیت کره زمین آنلاین هستن و روزانه بیشتر از ۲ میلیارد کاربر اینترنت، ساعتا وقت خود رو صرف رفرش کردن و لایک و پست نویسی در شبکه های اجتماعیی مانند توییتر، اینستاگرام و فیس بوک می کنن، باید از این ظرفیت مجازی واسه معرفی کردن و شناساندن قابلیتای گسترده و بکر گردشگری ایران استفاده برد.

ایران براساس برنامه های دولت تدبیر و امید و گزارشهایی که سازمان میراث فرهنگی میده، تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی باید بیشتر از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی رو تجربه کنه و از این راه، بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار درامد زایی ارزی کنه.
این حجم از گردشگر خارجی رو نمیشه فقط از راه رسانه های سنتی، دفاتر جذب گردشگری در کشورای هدف و ابزارای غیر دیجیتالی پیشرفت صنعت گردشگری به ایران آورد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   آریا؛ ۱۶ ساله‌ای در ریو

جذابیت سازی واسه مقاصد گردشگری ایران ۴ فصل، باید از همه ابزارا و توان مندیای روز دنیا استفاده کنه.
جذابیت سازی، فرصت آفرینه و این فرصت آفرینی، اشتغال تولید کننده رو در عصر پسا برجام خلق می کنه.
عصری که سال ۹۵ اون، به اقتصاد مقاومتی نام گرفته و نگاه برون گرا به تولید درون زا رو سر لوحه خود قرار داده.

نگاه برون گرا، از راه دلارای سفید گردشگری که جانشین خوبی واسه دلارهای مشکی اقتصاد نفتی میشه، بدست میاد . ما هنوز هزاران مقصد گردشگری در کشور داریم که حتی واسه گردشگران داخلی و هم وطنان، ناشناسه. حالا خیلی از موزه ها و کاخا و خونهای تاریخی و مقاصد گردشگری طبیعی و باستانی کشورمون که بعضی وقتا ثبت ملی و جهانی شده، پرتال اینترنتی چند رسانه چند زبانه قوی ندارن.

غربت آثار جهانی ایران در فضای مجازی

با ثبت کویر لوت و قناتا ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو تعداد آثار جهانی ایران در این مجموعه فرهنگی بین المللی، به ۲۱ عدد رسید. هر چند صدا ظرفیت گردشگری طبیعی و غیر طبیعی در ایران داریم که در نوبت ثبت جهانی تا نیم قرن دیگه هستن، اما به نظر می رسه همین ۲۱ اثر ثبت شده پر افتخار ایران که میراث جهانی نامیده شدن، خوب در فضای مجازی معرفی نشده.

همین کاخ گلستان که اولین اثر ثبت شده تهران در میراث جهانی یونسکو هستش.
از پرتال اینترنتی چند زبانه و مصور و چند رسانه ای بهره مند نیس و بعضی وقتا مشاهده می شه که این پرتال بعضی وقتا بروزرسانی می شه.
تور مجازی خوبی واسه گردش در این پرتال در اختیار مخاطبان نیس و این وضعیت، فقط مخصوص سایت کاخ گلستان نیس و بقیه موزه ها و کاخا و مراکز گردشگری دولتی و غیر دولتی ایران هم از اینجور اوضاعی رنج می برن.

هزاران طراح وب و متخصص گردشگر و تئوریسین در این میدون در کشور داریم که هدایت بهینه و موثر اون می تونه جانی دوباره به کالبد کم جون گردشگری مجازی ایران بده. اینجور بسیج زیادی رو وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران می تونه واسه پیشرفت گردشگری مجازی ایران در دستور کار بذاره. تشکیل کمیته پیشرفت گردشگری مجازی ایران در سازمان میراث فرهنگی، شاید پیشنهاد خوبی باشه که سرویس گردشگری ما ارائه می کنه.

پیشنهاداتی به کمیته گردشگری مجازی

به نظر می رسه، همونجوریکه رسانه ملی به فکر تشکیل معاونت فضای مجازی افتاده و شورای عالی فضای مجازی در این میدون نقش فعالی اجرا می کنه، واسه پیشرفت صنعت گردشگری ایران، تشکیل کارگروه یا کمیته ای تخصصی در میدون گردشگری مجازی در زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران خالی از لطف نباشه. پیشنهادات  زیر، می تونه پیشرفت صنعت گردشگری ایران رو با همیاری کمیته بالادستی گردشگری مجازی کشورمون در این میدون به دنبال داشته باشه:

۱-کمیته گردشگری مجازی در زیر مجموعه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشورمون تاسیس شه و از کارشناسان گردشگری مجازی و کارگروهای مختلفی واسه پیشرفت اون دعوت شه.

۲-کمیته گردشگری مجازی با همکاری شورای عالی فضای مجازی، دستور االعملی شفاف واسه پشتیبانی از فعالان گردشگری مجازی رو به رشد کشور جهت همیاریای مادی و الهی، تدوین کنه.

۳-کمیته گردشگری مجازی، مدیریت بالا دستی کلیه سایتای گردشگری رسمی ایران در فضای مجازی رو از موزه ها تا کاخا در دستور کار بذاره تا ساماندهی خوبی واسه سایتای گردشگری ایران رو تا چند سال آینده تماشاگر باشیم.

۴-کمیته گردشگری مجازی، واسه پشتیبانی از فعالان گردشگری مجازی ایران در میدون اپ نویسی، مسابقات و خاص برنامه های حمایتی رو در دستور کار قرار داده تا تماشاگر انقلابی در اپ نویسی واسه گردشگری ایران باشیم.

۵-رشته کاردانی گردشگری مجازی با سرفصلایی با هماهنگی وزارت علوم در دانشگاه کامل علمی کاربردی تعیین و نسبت به جذب دانشجو در سالای آینده اقدام شه.
گردشگری مجازی نیازمند به متخصص در این میدون داره که هنوز به طور آکادمیک با اون برخورد نشده.

اون چه مسلم هست، اپ نویسی، سایتای گردشگری، محتوا نویسی و نقش شبکه های اجتماعی و هشتگا در پیشرفت گردشگری ایران باید جدی تر از قبل در نظر گرفته شه و همونجوریکه خیلی از بخشا در ایران، صاحب یه متولی مستقله، انتظار میره بحث مهم و راهبردی گردشگری مجازی هم مورد توجه مسئولان ارشد نظام باشه.