در حالی که پردازنده سرور مینیمالیستی – و مفهوم میکروسرور مبتنی بر آن – مراکز داده جهان را تسخیر نکرده است، هنوز هم برخی از بارهای کاری وجود دارند که می توانند به خوبی در CPUهای تک سوکتی با قدرت متوسط ​​قرار بگیرند.

به همین دلیل است که اینتل همیشه انواع سرورهای CPUهای دسکتاپ پیشرفته خود را ایجاد کرده است که با هدف حجم کاری متوسط ​​​​سرور انجام می شود، و نیاز مداوم به محاسبات حداقلی در بین مشاغل کوچک و متوسط ​​به این معنی است که این تراشه های سرور پایین رده برای مراکز داده در دسترس هستند. استفاده از جایی که مناسب است.

آخرین نسخه از تراشه سرور مینیمالیستی که این هفته توسط اینتل معرفی شد، “Rocket Lake” Xeon E-2300 است که به دنبال تعدادی از اعلامیه های قبلی اینتل است. این شامل تراشه‌های Xeon E3-1200 v5 «Skylake» است که در ژوئن 2016 راه‌اندازی شد، و تراشه‌های «Kaby Lake» Xeon E3-1200 v6 که در آوریل 2017 راه‌اندازی شد، «Coffee Lake» Xeon E-2100s که در جولای 2018 راه‌اندازی شد. و “Coffee Lake-E” Xeon E-2200s که در سال 2019 به عنوان یک طراوت ظاهر شد.

Xeon E-2300 با سوکت سرور Socket H4 (LGA 1151) که انواع Coffee Lake استفاده می‌کردند، سازگار نیست و از سوکت H5 جدید LGA 1200 برای اتصال CPU به مادربرد استفاده می‌کند. تراشه‌های Coffee Lake-E از گرافیک روی تراشه استفاده نمی‌کردند، اما در Xeon E-2300، پردازنده گرافیکی Gen12 روی قالب برای نمایش نمایشگرها فعال است – اگرچه برای تخلیه محاسباتی GPU فعال نیست، که به نظر می‌رسد اتلاف ترانزیستورها دلیل موجهی وجود ندارد که چرا پشته oneAPI که اینتل در حال کار بر روی آن برای تخلیه روال های ریاضی شدید برای پردازنده های گرافیکی گسسته Xe HPC است، نمی تواند برای دیدن پردازنده گرافیکی Gen12 در حال اجرا یا کلیدهای آن در تراشه های آینده ساخته شود و به آن مقداری کار محاسباتی بدهد. انجام دادن.

تراشه Rocket Lake Xeon E-2300 از هسته Sunny Cove با کارایی بالا استفاده کرد که برای پردازنده ده نانومتری Ice Lake Xeon SP که در آوریل معرفی شد – پوشش اولیه ما را در اینجا ببینید و یک شیرجه عمیق معماری را در آنجا ببینید – و هسته ها را دوباره پیاده سازی کرد. و منطقه بدون هسته در فرآیندهای تولید 14 نانومتری قبلی در کارخانه های اینتل. هسته‌های به‌دست‌آمده «Cypress Cove» نامیده می‌شوند و در اینجا به نظر می‌رسند:

و در اینجا چیزی است که قالب Rocket Lake-E به نظر می رسد:

 

 

 

Rocket Lake-E قرار نبود تا 14 نانومتر پخش شود. در حالی که اینتل با تولید ده نانومتری خود دست و پنجه نرم می کرد، این یک اقدام توقفی برای ورود چیزی به میدان بود. علیرغم همه چیزهای درام و این واقعیت که Xeon E-2300 بزرگتر و داغتر از آنچه در غیر این صورت ممکن است باشد، هنوز هم یک پردازنده میکروسرور بسیار مناسب است، اگر این مورد شماست. و در مقایسه با Xeon SP های “دریاچه یخی” بر اساس هزینه هر واحد محاسبه و بر حسب دلار مطلق ارزان است.

همانطور که می بینید، پردازنده Rocket Lake-E دارای هشت هسته است و هر هسته Cypress Cove دارای یک حافظه کش L1 با حجم 48 کیلوبایت و یک کش دستورالعمل L1 با حجم 32 کیلوبایت، به علاوه یک کش L2 با ظرفیت 512 کیلوبایت است. هر هسته همچنین دارای 2 مگابایت حافظه نهان L3 است، و هسته‌ها و حافظه پنهان L3 با اتصال حلقه‌ای که در پردازنده‌های سرور رده بالا Xeon رایج بود، به یکدیگر مرتبط هستند. از چند سال پیش Xeon SP های “Skylake” با یک اتصال مشبک روی قالب جایگزین شده است. در نهایت، زمانی که تعداد هسته‌ها به اندازه کافی بالا رفت – مثلاً بالای 16 هسته – این اتصال مش به تراشه‌های سرور دسکتاپ و ورودی راه پیدا می‌کند.

Xeon E-2300 دارای یک کنترلر رم DDR4 است که با فرکانس 3.2 گیگاهرتز کار می کند و می تواند تا دو کانال حافظه، هر کدام با دو DIMM در هر کانال، در مجموع چهار حافظه و ظرفیت 128 گیگابایت را پشتیبانی کند. (جالب است که DIMM های Optane 3D XPoint را در چنین ماشینی قرار دهید تا ظرفیت حافظه را حتی بیشتر افزایش دهید…) SerDes در E-2300 24 خط ورودی/خروجی را پیاده سازی می کند و 20 مورد از آنها برای خطوط PCI-Express 4.0 استفاده می شود. (مشخص نیست چهار خط دیگر برای چه هستند.) این تراشه دارای یک رابط حافظه مستقیم هشت خطی (DMI 3.0) است که به چیپست C252 یا C256 اینتل متصل است. این چیپست از ورودی/خروجی قدیمی شامل 24 خط PCI-Express 3.0 و تعداد زیادی پورت USB و SATA پشتیبانی می‌کند که در جدول زیر نشان داده شده است:

این نوشته را هم از دست ندهید :   بررسی تاثیر سیاست‌های تقسیم سود، سودآوری و ارزش شرکت بر کیفیت اقلام تعهدی ...

پردازنده‌های Xeon E-2300 از Hyper-Threading در همه تراشه‌ها به جز دو تراشه پشتیبانی می‌کنند، دو رشته در هر هسته ارائه می‌کنند، و همچنین از اورکلاک خودکار هسته‌ها در سراسر خط از Turbo Boost 2.0 پشتیبانی می‌کنند. سرعت هسته پایه از پایین 2.8 گیگاهرتز تا حداکثر 3.7 گیگاهرتز متغیر است و Turbo Boost می تواند سرعت کلاک روی هسته را به هر نقطه ای بین 4.5 گیگاهرتز و 5.1 گیگاهرتز برساند.

بیشتر بخوانید: سرور HP

تعداد هسته، سرعت ساعت، حافظه نهان L3، نقاط طراحی حرارتی و قیمت ها در ده SKU در خط Xeon E-2300 به این ترتیب است:

دو Xeon E-2300 چهار هسته‌ای بدون Hyper-Threading، قیمت پایین جدیدی را برای این تراشه‌های میکروسرور، به ترتیب 209 و 189 دلار تعیین می‌کنند.

به طور کلی، اینتل می‌گوید که تراشه‌های Rocket Lake-E 17 درصد عملکرد خام‌تری نسبت به پردازنده‌های قبلی Coffee Lake-E Xeon E-2200 ارائه می‌دهند که جایگزین شده‌اند.

از نظر قیمت/عملکرد برای تراشه‌های خام، پردازنده‌های Xeon E-2300 نسبت به پردازنده‌های هشت هسته‌ای Ice Lake Xeon SP کمی ارزان‌تر در هر واحد محاسبه هستند. و در واقع، سرعت کلاک آنها در هر هسته به طور قابل توجهی بالاتر است. برای بارهای کاری سریالی که به سرعت ساعت حساس تر از ظرفیت حافظه یا حافظه و پهنای باند ورودی/خروجی هستند، اینها ممکن است انتخاب بهتری باشند. به عنوان مثال، Xeon SP-4310 Silver 12 هسته ای را با فرکانس 2.1 گیگاهرتز مقایسه کنید، 18 مگابایت حافظه نهان L3 دارد و حدود 4.51 واحد عملکرد نسبی را با هزینه 501 دلار در مقایسه با Xeon E-2388G برتر ارائه می دهد. که دارای هشت هسته با فرکانس 3.2 گیگاهرتز با 16 مگابایت حافظه نهان L3 است و 4.58 واحد عملکرد نسبی را با هزینه 539 دلار ارائه می دهد. این 117.62 دلار به ازای هر واحد عملکرد برای E-2300 در مقایسه با 111.07 دلار برای Xeon SP-4310 Silver است. با توجه به اخطارهای بالا، همه چیز در اینجا در فاصله ای است.

نکته شگفت انگیزی که جدول بالا نشان می دهد این است که عملکرد یک سرور تک سوکتی Xeon E-2300 در مقایسه با یک سرور تک سوکتی با استفاده از تراشه Xeon E5540 “نهالم” چقدر بیشتر است – که معیار ما برای معیارهای عملکرد نسبی است که استفاده می کنیم. برای سنجش میزان نفوذ تراشه های زئون اینتل. (این عملکرد نسبی تعداد هسته، سرعت کلاک و پیشرفت‌های IPC نسلی را در نظر می‌گیرد.) تراشه Nehalem Xeon E5540 744 دلار قیمت داشت و عملکرد پایه 1.0 را با چهار هسته با فرکانس 2.53 گیگاهرتز با Hyper-Threading ارائه کرد. Xeon E-2388G رده بالا دوبرابر تعداد هسته‌ها و تقریباً دو برابر IPC دارد و ساعت‌های خود را 26.5 درصد سریع‌تر اجرا می‌کند تا عملکرد نسبی 4.58 را ارائه دهد – و همچنین قیمت تراشه 27.6 درصد کمتر است. و به این ترتیب است که قیمت/عملکرد با ضریب 6.3 برابری بین سال‌های 2009 و 2021 در این دو پردازنده بهبود یافته است.

Supermicro ابتدا از این تراشه‌های سرور جدید Rocket Lake-E در خط اصلی سرورهای جعبه پیتزا و همچنین در خطوط میکروکلود و میکروبلید میکرو سرورها و در دسته‌ای از مادربردها پشتیبانی می‌کند که سازندگان سیستم می‌توانند برای ایجاد ماشین‌های خود خریداری کنند.