رمز ارز یا کریپتوکارنسی یا همان ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال شکل جدیدی از دارایی‌های دیجیتال است که که با پروتکل‌های رمزگذاری‌شده طراحی می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال در غیرمتمرکز بودن آن است؛ به این معنی که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. در عوض به شبکه‌ای وسیع و گسترده نیاز است تا ارزهای دیجیتال در بستر آن تبادل شوند.

فناوری بلاک‌چین (Blockchain) به عنوان هسته مرکزی این شبکه گسترده، نقش مهمی را بازی می‌کند. یکی از مزایای این شبکه غیرمتمرکز، این است که تمام تراکنش‌هایی که از سوی کاربران صورت می‌گیرد، در بلاک‌هایی ثبت می‌شود و همه از آن خبر دارند. هر تراکنش جدیدی که قرار است در سیستم ثبت شود، باید مورد تایید تمام کاربران  شبکه قرار بگیرد؛ بنابراین می‌توان گفت که امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت‌شده در بلاک‌ها و دستکاری آنها وجود ندارد.

بیتکوین چیست؟

بیتکوین اولین و بزرگترین ارز رمزنگاری شده از نظر محبوبیت و حجم معاملات است. رمز ارز در بین مردم با اسم ارز دیجیتال شناخته می‌شود. مفهوم و جزئیات عملیاتی بیتکوین را فرد یا نهاد ناشناخته‌ای به نام ساتوشی ناکاماتو در سال ۲۰۰۸ در مقاله‌ای مربوط به آن به طور مختصر شرح داده است. شاید کمتر کسی باشد که اسم بیتکوین را نشنیده باشد و اطلاعاتی راجب آن نداشته باشد، امروزه بیتکوین به یکی از با ارزش‌‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل شده است به خصوص زمانی که قیمت ۶۴هزار دلار را تجربه کرد.کسانی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند می‌دانند که بیتکوین مادر رمز ارزها است و اولین رمز ارزی بود که با استفاده از شبکه بلاکچین انقلابی در عرصه مالی و پولی ایجاد کرده است.همه چیز از سال ۲۰۰۸ و انتشار مقاله‌ای که نوعی پول الکترونیک به نام بیتکوین در آن معرفی شده بود آغاز شد.

هویت ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو آغازگر انقلابی بود که سال‌ها بعد به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد و اقتصاددانان را به بحث‌های نظری گسترده درباره آن وادار کرد.  بیتکوین در سال ۲۰۰۹ ایجاد شد که همانطور که گفته شد در وایت پیپری که توسط ساتوشی ناکاموتو که همچنان هویت این شخص یا سازمان پنهان باقی مانده است توضیح داده شد.بیتکوین نوید ظهور انقلابی در پرداخت و معامله می‌باشد. بیتکوین دقیقا کاری با بانک‌ها خواهد کرد که ایمیل با نامه کرد و برخلاف ارزهای فیاتی که توسط دولت‌ها ارایه می‌شود به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود. به عبارتی بدون پشتوانه است و پشتوانه بیتکوین اعتماد مردم می‌باشد و توسط هیچ ارگان یا دولت یا موسسه‌ای کنترل نمی‌شود و توسط مردم اداره می‌شود.

بیتکوین نوعی ارز دیجیتال است که می‌توانید با آن خرید کنید، سفارش‌ آنلاین انجام دهید، به هر کسی که دوست دارید در هر نقطه از جهان پول بفرستید یا حتی آن را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. بیتکوین نوعی ارز رمزنگاری شده است. هیچ بیتکوین فیزیکی وجود ندارد، فقط تعادل موجود در یک دفتر عمومی یا همان لجر است که همه به آن دسترسی شفاف دارند. تمام معاملات بیتکوین توسط مقدار زیادی قدرت محاسباتی تأیید می‌شود. بیتکوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر نمی‌شود یا از آن پشتیبانی نمی‌شود و بیتکوین‌های فردی نیز به عنوان یک کالا ارزش ندارند. علی رغم اینکه قانونی نیست، بیتکوین بسیار محبوب است و صدها ارز رمزپایه دیگر را راه اندازی کرده است که در مجموع به آنها آلتکوین گفته می‌شود. بیتکوین معمولاً به اختصار BTC شناخته می‌شود. به طور خلاصه هدف پیدایش بیتکوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیتکوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیتکوین‌ها خواهند بود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۵ فستیوال باورنکردنی در هندوستان +عکس

ویدیوهای توضیحی درباره بیتکوین و قوانین مربوطه در ایران

اگر در اطرافیان خود کسی را می‌‌شناسید که درباره بیتکوین و مسائل مربوط به آن زیاد صحبت می‌کند، احتمالا این سوال برای‌تان پیش‌ آمده که «آیا باید من هم بیتکوین بخرم و از قافله جا نمانم؟». تنها یک نگاه به نمودار همیشه صعودی این ارز دیجیتال در تاریخ چند ساله‌اش کافی است تا شما را به این فکر وا دارد که بیتکوین امروز، همواره ارزشمندتر از دیروز است. اما این یک تفکر اشتباه است و می‌تواند شما را به دردسر هم بیاندازد. معمولا این موضوع در میان مردم و رسانه‌ها زمانی داغ می‌شود که قیمت بیتکوین به صورت شدید افزایش می‌یابد. چنین افزایش‌های قیمتی طیف جدیدی از مردم را با این پدیده آشنا می‌کند و تعداد بسیاری از آن‌ها در اوج قیمت اقدام به خرید می‌کنند. نتیجه چنین موج خریدی همانطور که بارها مشاهده شده، تجربه ضررهای هنگفت و از دست دادن سرمایه‌های زیاد بوده است.

 

ویژگی های بیتکوین:

  • هیچکس در راس قدرت نیست
  • تعداد بیتکوین محدود است
  • تراکنش‌ها نیمه‌ناشناس هستند
  • تراکنش‌ها غیر قابل برگشت هستند
  • قابل جعل کردن نیست
  • حمل و جابجایی آن از طلا و پول‌های فیزیکی آسان‌تر است

 

نحوه کسب درآمد از رمز ارزها 

  • ماینینگ یا همان استخراج رمزارزها
  • ترید یا معامله‌گری
  • خرید و فروش رمزارزها (راه اندازی صرافی)
  • خدمات برنامه نویسی و …
  • راه اندازی یک رمزارز
  • سرمایه‌گذاری
  • نگهداری رمزارزها یا به اصطلاح هولد
  • فروش تجهیزات و خدمات مرتبط
  • آموزش به سایر افراد