علم وارد است. بچه ها تنها کسانی نیستند که برای تقویت تخیل خود به زمان و فضای بازی بدون ساختار نیاز دارند. بزرگسالان می توانند از فعالیتهای بیشتری استفاده کنند که به تخیل و بداهه نیاز دارد ، و اکنون مطالعات تصویربرداری مغز دقیقاً نشان می دهد که چگونه خلاقیت شیمی مغز ما را تغییر می دهد و می تواند سلامت جسمی و روانی ما را افزایش دهد.

زمان شروع به ایجاد ظرفیت خلاقیت

آیا می دانید که خواندن آثار کلاسیک ممکن است مفیدتر از یک کتاب خودیاری باشد ، بافتنی تأثیر درمانی قابل توجهی دارد و مانند گوش دادن به موسیقی ، فقط قدردانی از هنر می تواند اضطراب را کاهش داده و به شما در آرامش و شادی کمک کند؟ نقاشی ، نوشتن ، خواندن شعر و هنرآفرینی می تواند به کاهش استرس ، شل شدن ماهیچه ها ، کاهش سوء هاضمه و التهاب و افزایش عزت نفس و بهره وری کمک کند. این امر به این دلیل است که فعالیت های خلاقانه به ما کمک می کند تا توجه خود را متمرکز کنیم ، مانند روشی که مدیتیشن انجام می دهد.
بهره وری

بسیاری از فواید جسمی و روانی خلاقیت شامل جریان بودن ، روانشناس Mihaly Csikszentmihalyi ‘ این اصطلاح برای آن وضعیتی است که ما زمانی به آن دست می یابیم که آنقدر درگیر یک کار خلاق هستیم که احساس زمان ما از بین می رود و ما خود و “هرج و مرج داخلی” خود را موقتاً فراموش می کنیم. بدن خود را فراموش می کنیم و افکار بی فایده ما برای مدتی ناپدید می شوند. برخی از افراد هنگام شنا یا دویدن به این حالت روانی می رسند ، اما حتی حرکت مکرر در کاری مانند بافتن می تواند به تنظیم احساسات قوی و آرامش سیستم عصبی شما کمک کند.

جریان به ویژه برای افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب مفید است و مطالعات عصبی نشان می دهد که انجام فعالیتهای هدفمند و معنی دار مانند فعالیتهای خلاقانه می تواند با بهبود خلق و خو مانند یک داروی ضد افسردگی طبیعی عمل کند. بنابراین اگر می توانید از ارتقاء سلامت روانی یا جسمی استفاده کنید ، زمانی را در اختیار داشته باشید تا قدردانی خلاقانه خود را افزایش دهید یا با هر یک از این فعالیتها به سرعت وارد شوید ، اگر در حال حاضر مشغول تسلط بر آنها نیستید.

به نمایشگاه ها و موزه های هنری

بروید
شاید شما هنگام تماشای یک نقاشی یا مجسمه آن تجربه تمرکز و سوزن سوزن شدن بدن را داشته اید و می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنم. یا شاید شما از آن دسته افرادی باشید که فکر می کنند هنر برای آنها مناسب نیست. خوب ، لازم نیست که هنرمند باشید تا از هنر قدردانی کنید ، یا درک کنید که به دنبال چه چیزی هستید تا از آن بهره ببرید. این کنجکاوی و پاسخ احشایی بدن شما به تجربه است که اهمیت دارد. فقط یک لحظه ساده شگفت انگیز این است که در واقع به نفع شماست.

مناطقی از مغز که در پردازش احساسات و احساس لذت و پاداش ما دخیل هستند ، هنگامی که در فکر یک نقاشی هستیم ، مخصوصاً نقاشی ای که فوراً برای ما معنی ندارد.

مغز ما همان سیگنالهایی را که هنگام رویاپردازی یا آینده فکر می کنیم ارسال می کند و به حالت لذت و پاداش می رود. به طرز عجیبی ، ناحیه ای به نام جزیره داخلی ، که با تجربه درد نیز مرتبط است ، فعال می شود ، اما این ممکن است بخشی از فرایند تلاش برای یافتن “معنا” در اثر هنری باشد. بعدازظهر را تعطیل کنید و به نمایشگاه هنری بروید یا کلاس نقاشی بگیرید.

در مجله خود بنویسید

دچار استرس شده اید؟ آخرین باری که در مجله نوشتید کی بود؟ قبل از اینکه تصمیم بگیرید که در حال حاضر بیش از حد مشغول پاسخ دادن به ایمیل هستید و سعی می کنید موارد بیشتری را از لیست کارهای خود دور کنید ، مزایای نوشتن را برای سلامتی در نظر بگیرید. بسیاری از ما با استرس بیش از توان خود راه می رویم و هورمون های استرس مانند کورتیزول برای سیستم ایمنی بدن ما مضر هستند و به مرور زمان می توانند مشکلات سلامتی جدی ایجاد کنند.

مطالعه ای که در مجله بریتانیایی روانشناسی سلامت منتشر شده است نشان می دهد که چگونه نوشتن یا روزنامه نگاری درباره یک موضوع احساسی سطح کورتیزول افراد را کاهش می دهد. نوشتن شخصی و گویا برای افرادی که از هر نوع ضربه روانی رنج می برند بسیار مفید است. در مطالعات انجام شده ، بیمارانی که در مجله ای نوشتند توانستند بهتر بخوابند ، خلق و خوی خود را بهبود بخشند و سریعتر بهبود یابند.

ادبیاتی را بخوانید که شما را به چالش می کشد

بسیاری از ما عاشق خواندن هستیم – سلام شما همین الان این کار را می کنید! اما آیا می دانستید که خواندن چیزی “چالش برانگیز” مانند شکسپیر برای مغز و سلامت روان شما مفید است؟ اسکن های مغزی نشان می دهد که نثر و شعر چالش برانگیزتر ، فعالیت الکتریکی بیشتری را در مغز ایجاد می کند تا خواندن آثاری که خواندن آنها “راحت تر” است و از زبانهای معمولی و قابل پیش بینی استفاده می کنند.

فیلیپ دیویس ، استاد انگلیسی که تلاش ها را با جادوگر دانشگاه لیورپول ترکیب کرده است ، می گوید: “خواندن ادبیات جدی مسیرهای ذهنی را تغییر می دهد و به ایجاد افکار ، شکل ها و ارتباطات جدید در جوانان و افراد با استعداد کمک می کند.”مرکز رزونانس شبکه برای بررسی اثرات مطالعه ویلیام شکسپیر ، ویلیام وردزورث ، T.S. الیوت و دیگران روی مغز تأثیر می گذارد.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اتو مخزن دار چیست ؟ و بهترین مدل اتو بخار مخزن دار تفال

بیشتر بخوانید شعر

همین تحقیقات همچنین نشان داد که خواندن شعر ، به ویژه ، فعالیت را در نیمکره راست مغز ، ناحیه متصل به “حافظه اتوبیوگرافی” افزایش می دهد. شعر به ما کمک می کند تا تجربیات خودمان را در نظر بگیریم و آنها را با آنچه می خوانیم مقایسه کنیم و بخشی از مغز که به زبان مربوط است را روشن می کند. “شعر فقط یک سبک نیست. پروفسور دیویس می گوید که این یک نسخه عمیق از تجربه است که احساسات و بیوگرافی را به شناختی اضافه می کند.

نه تنها این ، بلکه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شعر به همان شکلی که موسیقی روی مغز ما تأثیر می گذارد. آیا می دانید با شنیدن آهنگی که واقعاً با آن ارتباط برقرار می کنید ، چه حسی به شما دست می دهد؟ معلوم می شود که هنگام خواندن شعر ، همان نواحی مغز که توسط موسیقی برانگیخته می شود ، راه می افتد. این ممکن است ربطی به جنبه های موسیقی شعر داشته باشد – ریتم ، لحن و استفاده از کلمات.

زیرک باشید

برخی از متخصصان مزایای جریان ناشی از دستکاری را با تجربه مدیتیشن مقایسه می کنند. این مانند یک نوع “تمرین ذهنی” است که به تنظیم توجه و احساسات شما کمک می کند. چه در حال ساختن مبلمان ، ساختن سگ های کوچک زیبا از نمد پخته و یا بازسازی کمد لباس خود با کت های اوریگامی هستید ، کاردستی می تواند شما را در یک حالت آرامش فیزیکی قرار دهد که واکنش های جسمی و احساسی شما را در برابر استرس تغییر می دهد.

کاردستی ترکیبی از بیان خود ، بداهه نوازی خلاقانه و حل مسئله با ذهن آگاهی است که تنفس شما را کند می کند و می تواند ضربان قلب ، فشار خون و تنش عضلانی را کاهش دهد.

ساخت ، دوختن ، پرتاب سفال ، حتی باغبانی و انجام تعمیرات خانه ، مراکز پاداش مغز شما را برای ترشح دوپامین فعال می کند ، یک انتقال دهنده عصبی که گاهی اوقات به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی توصیف می شود. یکی دیگر از عوامل مهم این است که چگونه این فعالیت ها می تواند جامعه را ایجاد کند ، که به عنوان یکی از بهترین پادزهرها برای افسردگی شناخته شده است. به همه افرادی فکر کنید که کالاهای حیله گر خود را در Etsy می فروشند – چقدر باید خوشحال باشند!

به دوخت ادامه دهید

بسیاری از بافنده ها و قلاب دوزها می دانند که صنایع دستی آنها استرس را تسکین می دهد و کسانی که مرتباً این کار را انجام می دهند نیز عملکرد شناختی بالاتری را گزارش کرده اند. برخی از بزرگترین پاداش های بافندگی می تواند ناشی از حضور در گروهی از همکاران بافنده باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که بخشی از یک جامعه بافندگی هستند “شادی بیشتری را درک می کنند” و ارتباط اجتماعی و ارتباط با دیگران را بهبود می بخشند ، که با بهبود خلق و خو و سلامت مغز ارتباط دارد.

نشان داده شده است که بافندگی با کمک به افراد در مدیریت امور خود مانند استرس ، افسردگی و بیماری و درد طولانی مدت دارای مزایای روانی و اجتماعی و همچنین پتانسیل درمانی قابل توجهی است.

از دستان خود استفاده کنید

طبق گفته تیم پزشکان نویسنده کری و آلتون بارون ، مشارکت در هر کار خلاق معناداری که نیاز به استفاده از دستان شما دارد ، می تواند به افزایش خلق و خوی شما ، تحریک حواس شما و تقویت رفاه داخلی کمک کند. آنها توصیه می کنند که هر روز 20 تا 30 دقیقه تمرین کنید.

کشف یک دنیای جدید

افراط در جنبه های خلاقانه شما مانند انجام تمرینات ذهنی بیشتر است – این کار به شما صبر و استقامت می آموزد ، احساس غرور شما را افزایش می دهد ، مهارت های حرکتی خوبی را توسعه می دهد و می تواند شما را با افرادی که علایق شما را به اشتراک می گذارند گرد هم آورد. و به عنوان روانکاو D.W. وینیکوت خاطرنشان کرد ، خلاق بودن ما را به کشف واقعی خود نزدیک می کند.