در آخر بعد از ماه ها انتظار کنفرانس جهانی پیشرفت دهندگان اپل برگزار شد. این اتفاق همونطور که میدونید به صورت هرساله در کالیفرنیا برپا می شه و در اون، اهالی کوپرتینو جدیدترین نتیجه های نرم افزاری و تکنولوژیکی خود رو به پیشرفت دهندگان نرم افزار ارائه می کنن.

یکی از خبرهای مهم دیشب که بسیاری مدتا انتظارش رو می کشیدن سرویس پخش موسیقی اپل بود که تیم کوک همزمان با معرفی اون، وعده داد تجربه متفاوتی از گوش دادن به موسیقی رو در اختیار کاربران میذاره.

در این مراسم یکی از خوانندگان مشهور کانادایی سرویس کانکت رو به حاضرین معرفی کرد که به هنرمندان امکان میده موسیقی یا عکس دلخواه خود رو واسه مشترکین سرویس آپلود کنن.

کنفرانس پیشرفت دهندگان اپل که یه هفته زمان میبره با یه نطق دو ساعته شروع شد و در جریان اون از نسخه های جدید OS X و iOS گرفته تا تکنولوژیای مربوط به خودرو، خونه و نرم افزار ساعت رونمایی شدن.

در ادامه همراه سایت ما بمونین تا با لیستی از مهم ترین موارد معرفی شده در کنفرانس دیشب آشنا شید.

۱- OS X EL CAPITAN

جدیدترین نسخه از سیستم عامل مک همراه با تغییرات زیادی معرفی گردید که از اون جمله میشه به مرورگر سافاری اشاره کرد. با به کار گیری نسخه جدید این مرورگر می تونین سایتای مورد نظرتون رو خیلی راحت با درگ کردن اونا به سمت چپ، در تب بار سنجاق کنین. همین طور می تونین از راه نوار نشانی بفهمین که کدوم تب در حال پخش فایل صوتیه و از همون جا اونو مستقیما ساکت کنین.

از دیگر تغییرات ایجاد شده در این نسخه میشه به سیستم جستجوی بهینه سازی شده اسپات لایت و اپ جدید Note اشاره کرد. در مورد کارایی هم اپل از اعداد و پیشرفتای بزرگی صحبت می کنه. می گن که اپا ۱٫۴ برابر سریع تر اجرا می شن و فایلای pdf هم ۴ برابر سریع تر در Preview باز می شن.

۲- IOS 9

اپل در آخرین نسخه پلتفرم موبایلش روی هوشمندسازی این پلتفرم تمرکز کرده و این کار رو با اعمال یه به روزرسانی اساسی روی Siri شروع کرده.

Siri حالا از قابلیتی به نام Proactive برخورداره که می تونه براساس زمینه و موقعیت مکانی یا حتی وقتی (مثلا ظهر یا شب) به کاربر عکس العمل نشون داده یا حتی اپایی رو پیشنهاد دهد.

از دیگر تغییرات اعمال شده در این نسخه میشه به بهینه سازی سیستم سرچ اسپات لایت، بروزرسانی سیستم پرداخت Apple Pay، اضافه شدن اپلیکیشن Wallet، بهبود اپا Notes، Maps و News اشاره کرد. توانایی مالتی تسکینگ هم از دیگر مواردیه که به لطف نسخه نهم iOS دچار تغییر شد و امکان گشودن همزمان دو اپلیکیشن در داخل صفحه واسه کابران iPad رافراهم کرده.

۳- Proactive

این دستیار صوتی جدید که واسه نسخه نهم از iOS معرفی گردید و می تونه رقیبی جدی واسه Google Now باشه، طبق محتوای موجود در تلفن هوشمندتون به شما پیشنهاداتی رو واسه به کار گیری اپلیکیشن یا موارد دیگه میده.

همونجوریکه از نام این دستیار پیداست، از این به بعد دستگاه iOS نیازای شما رو بسته به موقعیت، زمان، اپلیکیشنای در حال اجرا و چیزای دیگه ای به جز اینا پیش بینی می کنه. مثلا اگه صبح و پس از بیدار شدن از خواب آیفون خود رو در دست بگیرین، دستیار هوشمند اپلیکیشنایی رو که معمولا در اون ساعت روز به سراغش می رید رو به شما پیشنهاد می کنه.

Siri هم کارای مورد علاقه شما در ساعات مشخصی از روز رو پیش بینی می کنه. مثلا میتونه با گذاشتن هدفون در گوش شروع به پخش موسیقی کرده یا وقتی که در اتومبیل می شینین صدای یه کتاب صوتی رو به گوش شما برسونه. تقویم هم مثل Google Now به شما زمانای خالی واسه تعیین یادآور رو پیشنهاد می کنه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بهترین قالب فروشگاهی [معرفی بهترین قالب های رایگان + ایرانی]

۴- امکان دریافت اطلاعات سیستم حمل و نقل عمومی از راه Apple Maps

یکی از مهم ترین ایراداتی که به سرویس نقشه های اپل گرفته می شد، از دست دادن اطلاعات مربوط به راه حرکت وسایل نقلیه عمومی بود که طبق خبرهای منتشر شده در کنفرانس دیشب این موضوع هم تغییر کرده و از این پس کاربران سرویس نامبرده می تونن به راه حرکت اتوبوسا، مترو و خطوط ریلی دسترسی داشته باشن.

۵- سرویس خبرخوان News

قبلا شایع شده بود که اپل می خواد فعالیت سرویس Newsstand خود رو متوقف کنه و حالا در کنفرانس پیشرفت دهندگانش با معرفی سرویس تازه ای به نام News این خبر به صورت رسمی تایید شد.

سرویس نیوز محتوای خود رو از ناشران سرتاسر جهان تامین می کنه و صاحبان شامل می تونن مقالات موجود در این سرویس و چگونگی انتشار اونا رو طبق خواست خود تغییر داده و اصلاح کنن.

۶- WatchOS 2

اپل واچ که کمتر از دو ماه از عمرش میگذره در اتفاق دیشب یه بروزرسانی کلی نرم افزاری رو گرفت. نسخه جدید سیستم عامل ساعت هوشمند اهالی کوپرتینو که WatchOS 2 اسمشه شامل گزینه های بیشتری واسه واچ فیس هاست و از اون جمله میشه به Time Travel اشاره کرد که خلاصه ای از رخدادهای آینده رو هم اینکه اتفاقاتی که در حال رخ دادنه نشون میده.

در کل میشه گفت که این نسخه، تعاملی تر از نسخه پیشینش عمل می کنه و مثلا می تونین فقط به جای اینکه به خوندن ایمیلا اکتفا کنین به اونا جواب هم بدین.

۷- HomeKit

در مراسم دیشب اعلام شد که پلتفرم خونه هوشمند اپل موسوم به هوم کیت دیگه محدودیتای قبلی در بخش کارایی رو نداره و می تونه حسگرهای حرکتی، سیستمای امنیتی و پرده پنجره ها رو تنظیم کنه.

۸- خودروسازان می تونن اپلیکیشنای اختصاصی خود رو واسه Carplay بسازن

سیستم عامل ماشین اپل هم مثل iOS 9 در جریان اتفاق دیشب به روز رسانیای زیادی رو دریافت کرد و مهم تر از این، اینکه خودروسازان می تونن واسه کنترل امکانات ماشینای تولیدی خود، اپلیکیشنای خودشون رو واسه این سیستم عامل بسازن.

۹- Apple Music

اپل معرفی سرویس پخش موسیقی جدیدش رو به انتهای مراسم انداخت. این سرویس در ظاهر همه جور امکاناتی داره و می تونین آثار هنرمندان دلخواه خود رو از راه اون پخش کرده و موزیک ویدیو و کلیپای دلخواهتون رو به صورت HD از راه اون تماشا کنین. قابلیتی به نام Connect هم به این سرویس اصافه شده که به هنرمندان غیر عضو امکان میده موسیقیای مورد نظر خود رو در اون آپلود کنن.

آینده

مراسم امسال اپل از بسیاری جهات مثل Google I/O بود چراکه هر دوی این شرکتا تلاش دارن اکوسیستمای فراگیرتر، هوشمندتر و پاسخگوتر بسازن.

مطمئنا Apple Music می تونه تحولی قابل توجه رو در بازار پخش موسیقی دنیا بسازه اما تاکید بیشتر این مراسم روی نسخه قوی تر از سیستم عامل مک و iOS، هوشمندسازی بیشتر سیری و اضافه کردن امکانات بیشتر به Apple Watch بود.

واسه اینکه با نتیجه های اهالی کوپرتینو در بخش سخت افزار آشنا شیم هم شاید باید تا اواخر امسال منتظر بمونیم و نکته دیگه اینکه Apple TV هم که نتیجه کار مهم دیگری واسه این شرکت حساب می شه هنوزم معرفی نشده.