travelرعایت کردن موارد بهداشتی و ایمنی در طول سفر باعث می شه خاطره خوبی از سفرهای نوروزی در خاطر گردشگران بمونه به همین منظور همه ساله نزدیک ایام نوروز مراکز درمانی، بهداشتی و گردشگری و امنیتی به مسافران و گردشگران پیشنهاد هایی رو به گردشگران اعلام می کنن. (تورهای نوروز)

به گزارش خبرنگار مهر، همه ساله با شروع سال نو و فرارسیدن تعطیلات دو هفته ای ایام نوروز، سازمانهای مختلفی در گیر بحث مسافرتهای نوروزی می شن چون که بیشترین حجم سفرها مدت کوتاهی انجام می شه این وسط سازمانهایی از جمله میراث فرهنگی و گردشگری با تشکیل ستاد تسهیلات سفر پیشنهاد هایی رو به گردشگران می کنه اما وزارت بهداشت و درمان هم به شکل گفتگوی کارشناسی و اداره های راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی هم طبق وظایف خود مواردی رو اعلام می کنن که در زیر بخشی از اونا آمده:

۱- پیشنهاد می شه مسافران و گردشگران قبل از شروع سفر از محل اقامت خود مطمئن شه و اون رو از قبل رزرو کنن.

۲- از چادر زدن و بازی کردن در کنار جاده و محلایی که احتمال ریزش کوه هست و هم اینکه از همراه بردن سیلندرهای گاز پیک خوبی در خودرو، قطار و اتوبوس دوری کنین.

۳- قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی به دست بیارین، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقرارت گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و بقیه امکاناته.

۴- واسه انتخاب مقصد و شرایط مسافرت از مشورت کارکنان مجرب و صدیق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر و مدیران مراکز اقامتی که دارای مجوز رسمی هستن بهره مند شید.

۵- اگر با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا کشتی مسافرت می کنین حتماً بلیط رفت و برگشت جفت و جور کنین.

۶- واسه خرید بلیط، دریافت ویزا، خرید تور در داخل و بیرون مرز کشور به دفاتر هوایی و مسافرتی مجاز مراجعه کرده و از مراجعه به واسطه دوری کنین، یادتون باشه که حضور واسطه باعث نبود انتقال اطلاعات درست و کامل در آخر گرانتر شدن سرویس های داده شده می شه.

۷- طبق دستورالعمل سازمان میراث فرهنگی، اندازه گشت های داخلی و خارجی براساس نوع خدمات و توافق فی بین مسافر و دفتر اعمال می شه و شایسته س مسافران پس از کسب اطلاعات کامل و با در نظرگرفتن همه حولوحوش نسبت به انتخاب خود دست به کار شن.

۸- توجه به این که بیشتر هتل های معتبر دارای سایت اینترنتی هستن پیشنهاد می شه در صورت امکان با مراجعه به سایت های مربوط اطلاعات کافی از امکانات و خدمات هتل یا مراکز اقامتی مورد نظر به دست بیارین.

۹- به هنگام ترک محل اقامت مدارک شناسایی شخصی و شماره تلفن و نشانی محل اقامت یا هتل رو همراه داشته باشین.

۱۰- مشخصات خود رو علاوه روی چمدون در محل مناسبی در داخل چمدون هم بچسبونین.

۱۱- اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی دارین، اتومبیل خود رو قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق بذارین.

۱۲- در سفرهای زمینی داخلی واسه خوردن غذا پیشنهاد می شه از رستوران های بین راهی دارای مجوز استفاده کنین.

۱۳- پیشنهاد می شه از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه که بیشتر از نظر بهداشتی و بقیه امور ایمنی در وضعیت مطلوبی نیس دوری کنین و فقط از منازل استیجاری دارای مجوز استفاده کنین.

۱۴- از مشارکت در حمل اثاثیه و چمدون آدمایی که نمی شناسید دوری کنن.

۱۵- به افراد بدون اونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه ها و ترمینال ها و بقیه اماکن که در ظاهر به قصد کمک یا کنترل مدارک و در باطن با قصد دیگری به شما نزدیک می شن اعتماد نکرده و از ارائه وسایل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارک شخصی جدا دوری کنین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   پیانو آکوستیک

 

پیشنهاد های غذایی

موسسه سلامت و بهبود تغذیه کشور هم پیشنهاد هایی به مسافران نوروزی داره که از اون جمله دوری از مصرف تخم مرغ، سوسیس و کالباس در طول سفره.

۱۶- این موسسه پیشنهاد داد که مسافران نوروزی واسه پیشگیری از مسمومیت و تب شدید، تخم مرغ، سوسیس و کالباس رو که حدود ۱۲ ساعت در هوای آزاد و خارج یخچال نگه داشته شده، مصرف نکنن.

۱۷- مصرف مواد غذایی مانند سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و پیاز در اماکن عمومی خطرزاست طوری که مسمومیت های غذایی در کودکان می تونه با خطر مرگ همراه باشه.

۱۸- مصرف آب سالم و نوشیدنی های سالم بدون گاز به خاص دوغ روش مناسبی واسه حفظ سلامت درمسافرتای نوروزیه.

۱۹- میوه ها و سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی و ساقه کرفس در طول مسافرت بهترین میان وعده س چون این مواد شامل آب، املاح و ویتامینای لازم بدن هستن.

 

پیشنهاد های رانندگی

اداره راهنمایی و رانندگی هم از فرصت مونده به تعطیلات استفاده کرده و از راه کارشناسان و اطلاعیها موارد لازم رو به مسافران گوشزد می کنه.

۲۰- هر دلیلی که باعث کاهش سطح هوشیاری یا تمرکز راننده شه ممکنه منتهی به بروز تصادفات جاده ای مرگبار شه، این عامل می تونه بحثی کوچیک در داخل خودرو تا صحبت کردن با گوشی موبایل و حتی به کار گیری مواد روانگردان و دارو باشه.

۲۱- معمولا خونواده ها شب قبل از سفر دیر می خوابند و صبح زود از خواب بلند می شن، همین عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می شه.

۲۲- پس مسافران بهتره شب قبل از سفر خوب استراحت و هنگام رانندگی هر دو ساعت یه بار ۱۰ دقیقه کنار جاده توقف کنن و چای یا قهوه بنوشن.

۲۳- حتی اگه هروقت هنگام رانندگی احساس خواب آلودگی کردین شیشه پنجره خودرو رو پایین بکشین چون گرما باعث خواب آلودگی می شه.

۲۴- سرنشینان خودرو به راننده توجه کافی داشته و بعضی وقتا گفتگوی کوتاهی با راننده داشته باشن تا ایشون دچار احساس خواب آلودگی نکنه.

 

پیشنهاد به مسافران قطار

اما موقع به کار گیری قطار واسه رفتن و یا برگشتن از مسافرت هم باید به چند نکته توجه کرد.

۲۵- با در نظر گرفتن سنگینی ترافیک خودروها تو تهران مخصوصا در مسیرهای منتهی به ایستگاه راه آهن در روزای آخر سال لازمه مسافران واسه رسیدن به موقع به ایستگاه زمان بیشتری در نظر بگیرن تا از حرکت قطارها جا نمانند.

۲۶- واسه کنترل بلیت و بازرسی اثاثیه، لازمه مسافران یه ساعت قبل از حرکت در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشن.

۲۷- هم اینکه مسافران باید در طول سفر با قطار، شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر همراه داشته باشن و در صورت درخواست مأموران شرکت ارائه بدن.

۲۸- در صورت مفقود شدن بلیت مسافران، به شرط حضور بموقع در ایستگاه ، با دریافت گواهی شناسایی مسافر، واسه ایشون بلیت المثنی صادر می شه.

۲۹- مسافران قطار واسه اعلام گزارشا، پیشنهادها و شکایات خود رو با تلفن ۱۳۹ تماس بگیرن یا به ۳۰۰۰۱۳۹ اس ام اس ارسال کنن.

 

۳۰- شماره تلفن سامانه گردشگری ازجمله شماره هاییه که می تونه در طول سفر خیلی از اطلاعات لازم مثل اطلاعات هتل ها، جاده ها، آژانس های مسافرتی، اماکن تاریخی و گردشگری شهرها و وضعیت راه ها رو به شکل شبانه روزی در اختیار مسافران بذاره. این سامانه با شماره تلفن ۰۹۶۶۹ ، هم اینکه در صورت بروز هرگونه مشکل، وظیفه رسیدگی به شکایات و رفع مشکلات مسافران رو هم برعهده داره.

خبرگزاری مهر نشر دوباره