دنیای کودکان با ما بزرگ ترها، از پایه فرق داره. در چند سال اول زندگی، اونا همه چیز براشون تازگی داره و در همه حال و در همه جا در حال یادگیری هستن. اونا در سالای اول زندگی باید یاد بگیرن که چیجوری از اشیا و زبون استفاده کنن و درک موضوعات براشون سخت و فرق داره. حال در این مطلب می خوایم به ۵ نکته باحال در مورد روند یادگیری کودکان بپردازیم.

baby

از جنینی شروع به یادگیری و از دو روزگی شروع به پردازش زبون می کنن

بخشایی از مغز یه کودک که صدا رو پردازش می کنه، در طول سه ماهه سوم بارداری شروع به کار می کنه و به خاطر همین نوزادان بعد از تولد، اون چه رو که در دوران جنینی شنیده ان، به یاد دارن (مثلا، یه کودک سوئدی، ۳۰ ساعت بعد از تولد می تونه بین صداها و آهنگای سوئدی که شنیده با بقیه صوتا، فرق قائل شه).

فقط دو روز بعد از تولد، نوزادان مانند بزرگ سالان از مهارتای پردازش زبون بهره می گیرن. طبق تحقیقات، همونطور که بزرگ سالان به اول و انتهای کلمات توجه بیشتری می کنن، کودکان هم از این توانایی استفاده میکردن و بین کلمات و هجاهای جور واجور، فرق قائل می شن؛ طوری که حتی وقتی که بین یه هجا و ناپیوستگی کوچیک صدا ۲۵ میلی ثانیه اختلاف وجود داشته باشه، بازم می تونن فرق اون دو رو تشخیص بدن.

اونا در یادگیری موسیقی عالی هستن و موسیقی تاثیر مثبتی روی اونا داره

قبل از این که هر کودک بتونه بر گفتار مسلط شه، با به کار گیری قدرت شنوایی و صوتی اش، صداهای مختلفی رو به کار می بره که به موسیقی تکراری و ریتمیک بسیار شباهت داره. حدود ۳ سال پیش، روان شناسا به این موضوع رسیدن که موسیقی و زبون ممکنه از دید شناخت و عصبی در میان بزرگ سالان فرق داشته باشه اما یه کودک، زبون رو زیر مجموعه موسیقی می دونه. به دلیل همین درک کودک از موسیقی، کسب اولیه زبون در اونا اتفاق می افته و این موضوع به درک ما از پیشرفت آدم، کمک می کنه.

photo_2015-12-08_16-46-05

هم اینکه وقتی که کودکان کمی بزرگ تر می شن اگه به یادگیری موسیقی در کلاسای موسیقی بپردازند، خیلی بهتر نسبت به بقیه افراد می تونن با بقیه رابطه برقرار کنن و این موضوع سر گرفته از اثرات مثبت موسیقی روی ذهن و روان اوناس.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بهترین عطر مردانه دیور

خندیدن به اونا کمک می کنه

در ۱۸ ماهگی حس شوخ طبعی در کودکان به وجود میاد. طبق آخرین تحقیقات محققان، خندیدن به کودکان در یادگیری وظایف جدیدشون کمک زیادی می کنه.

در این تحقیق به ۵۳ کودک یاد داده شده که یه اردک اسباب بازی رو با یه چنگک مقوایی درست کنن و در همین زمینه، ۹۵ درصد کودکانی که در بین انجام کار خندیدن، توانستد با موفقیت این کار رو صورت بدن که این درصد نسبت به یه گروه کنترل شده خیلی بیشتره.

تعجب کردن کودک تاثیر زیادی روی یادگیری اون داره

نوزادان در وقتی که تعجب می کنن، بهترین اندازه یادگیری رو دارن. تو یه تحقیق، وقتی که یه شی به شکل غیر عادی رفتار می کنه، مثلا وقتی که یه توپ از جایی می گذره، کودکان ۱۱ ماهه به اون خیلی توجه نشون می دادن و به دلیل تعجبی که کرده بودن، به توپ دست می زندند و تلاش می کردن که اونو حس کنن و این موضوع به یادگری اونا کمک زیادی می کرد.

Blogueurs-jai-une-surprise-pour-vous

در همین تحقیق و در وقتی که رفتار و عمل توپ خیلی عادی بود، کودکان به اون توجه نداشتن؛ پس رفتار غیر قابل پیش بینی علاوه بر تعجب در کودکان بر یادگیری اونا اضافه می کنه.

خواب کافی واسه کودک خیلی با اهمیته!

یکی از مهم ترین نکات در زندگی همه افراد چه کودک و چه بزرگ سال، خواب کافیه! اگه کودکان خواب کافی رو نداشته باشن، علاوه بر اینکه چیز خاصی رو یاد نمی‎ گیرند بلکه به احتمال زیاد چیزی که رو هم که یاد گرفتن، فراموش می کنن. این حرف سر گرفته از آزمایشیه که محققان چند سال قبل انجام دادن و طبق اون، به کودکان آموختند که چیجوری یه عروسک خیمه شب بازی رو جا به جا و یه زنگوله مخفی رو پیدا کنن، کودکانی که بعد از یادگیری این موضوع خوابیدن، خیلی بهتر تونستن این موضوع رو به یاد بیارن. این موضوع واسه بزرگسالان هم یه جوره و خواب در یادگیری اونا تاثیر داره.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

۱۰حقیقت علمی در مورد عشق

آی تی رسان دانستنی