left-handed

به نظر شما یه شخص چپ دست چه تفاوتایی با شخصی راست دست داره؟

در دنیا به طور تقریبی از هر ۱۰ نفر یه نفر چپ دسته. داستان ها و افسانه های زیادی در مورد افراد چپ دست هست. هم اینکه تحقیقات بسیاری هم در مورد اونا و روی فرق های ذهنی، فکری، تمایلات و تاثیرشون در اجتماع در مقایسه با راست دست ها انجام شده یا داره انجام میشه.

این وسط، پنج مورد از باحال ترین فرق های افراد چپ دست با بقیه هست که بد نیس از اونا بدونین:

۱. ناتوانی در یادگیری در چپ دستها شایع تره.

نتیجه تحقیقاتی که تازگیا روی گروهی از افراد انجام شده نشون می دهد که اندازه خوانش پریشی در افراد چپ دست بیشتره. به زبون ساده خوندن روان یه متن واسه افراد چپ دست به مراتب سخت تر از راست دست هاست. البته این مشکل می تونه در مهارت هایی مانند املا، مهارت های شنوایی، نامگذاری، حافظه کوتاه مدت و موارد مشابه هم به چشم آید. هم اینکه احتمال بروز روان پارگی هم در اونا بیشتره. یه تئوری، این مسائل رو به آسیب های بین رشد که بر اثر محیط بروز می کنن در رابطه می دونه. اما بقیه، ژنتیک -و به طور خاص ژن LRRTM1 که که عامل بروز این مشکلات شناخته شده- رو در بروز این مشکلات موثر می دانند.

۲. خیلی از چپ دست ها از راست دست ها باهوش ترن.

چپ دست ها اما در درک مسائل هندسی و فضایی و همینطور تصور ذهنی وسایل قوی ترن. مهارت هایی که از اونا شطرنج بازه ها یا معماران نخبه ای می سازه. براساس مقاله ای که در ژورنال روانشناسی آمریکا منتشر شده اومده که چپ دست ها در تفکرات واگرا بهتر از راست دست ها هستن. شاید واسه همینه که از هفت رئیس جمهور آخر آمریکا چهار نفرشون چپ دست بوده ان. هم اینکه آلبرت انشتین، بنجامین فرانکلین، نیوتون و داروین هم از چپ دست های مشهور بوده ان که خیلیا معروفیت و اعتبار اونا رو با چپ دست بودنشون در رابطه می دانند.

۳. رفتارها و احساسات منفی در چپ دست ها بیشتر بروز می کنه.

شاید این خصیصه بخاطر فعل و انفعالات بیشتر نیمکره های مغز چپ دست ها در مقایسه با راست دست ها باشه. مغز چپ دست ها سیگنال ها و نشونه های بیشتری نسبت به بقیه دریافت می کنه. ژورنال اعصاب و مریضی های روانی، بروز رفتارها و احساسات منفی در چپ دست ها رو به به کارکرد منطقی مغز در رابطه می دونه. پردازش امور منطقی در نیمکره چپ و احساسات در نیمکره راست انجام می شه. با در نظر گرفتن اینکه نیمکره راست در چپ دست ها بیشتر مشغوله، این رفتارها بوجود می آیند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   برترین سایت‌های سفارش آنلاین غذا کدام‌ها هستند؟

۴. چپ دست ها در بعضی ورزش ها کارکرد بهتری دارن.

در میان آدمایی که بازیکن بیسبال می شن، بیشتر از ۲۵ درصدشون دست چپ رو واسه گرفتن توپ به هنگام بازی، به دست راست بهتر می دونن. این وسط مشخصه که مهارت بازیکنان چپ دست به مراتب بیشتر از راست دست ها هستش. هم اینکه چپ دست ها در بازی های تک نفره ای مانند تنیس و بوکس هم در مقابله با راست دست ها برتری نسبی دارن. چون که حریف شون تجربه کافی در برابری با حریفان چپ دست رو نداره و در عین حال بازیکنان چپ دست بیشتر با حریفان راست دست مسابقه میدن و در این مورد مجرب ترن.

۵. درآمد چپ دست ها ممکنه کمتر باشه.

براساس تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شده، چپ دست ها به طور تقریبی ۱۰ درصد کمتر از راست دست ها درآمد دارن. یافته های تحقیقی جدا از هم هم نشون می دهد که درآمد زنان چپ دستی که توانایی های بالایی هم داشته ان در مقایسه با مردان چپ دست با همون شرایط، قابل مقایسه س، اما درآمدشون در مقایسه با همجنس های راست دستشون کمتره. محققان دلیل این موضوع رو علاقه کمتر چپ دست ها به تموم کردن تحصیلات یا کسب نمرات پایین و هم اینکه ضعف نسبی در ریاضیات و دروس مفهومی می دانند.

هر چند که مقایسه بالا درخشش نتیجه آزمایشات و تحقیقاته، اما دقت کنین که تموم موارد بالا در کل به همه چپ دست ها گفته نمی شه. یادتون باشه که خیلی از افراد موثر تاریخ هم آدمایی چپ دست بوده ان.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

۱۰حقیقت علمی در مورد عشق

دانستنی سالم زی