اگر از فردی مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل مرتبط با این بیماری مراقبت می‌کنید؛ قطعا با پیشرفت بیماری نقش شما در مدیریت کارهای روزمره او افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر ما در این مقاله با عنوان نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل نکات کاربردی را مطرح کرده‌ایم که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید به عنوان پرستار سالمند به فرد مبتلا به زوال عقل کمک کنید که تا حد امکان در فعالیت‌های روزمره خود شرکت کرده و شما را قادر به مدیریت موثر کارها کند. نکات مطرح شده در ادامه، روند
نگهداری از سالمند در منزل
را برای اعضای خانواده و حتی پرستار سالمند تسهیل می‌کند.
چند نکته مهم در مورد نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل
ناامیدی‌ها را کاهش دهید
فرد مبتلا به زوال عقل وقتی نتواند کارهایی که قبلا به سادگی انجام می‌داده را انجام دهد؛ ممکن است دچار آشفتگی خاطر شود. برای محدود کردن چالش‌ها و کاهش ناامیدی در این افراد، به پرستار سالمند توصیه می‌کنیم که از روش‌های زیر استفاده کند:
• برنامه‌ریزی عاقلانه داشته باشید. یک برنامه روزانه و منظم تنظیم کنید. بعضی از کارها مانند استحمام یا معاینات پزشکی را به زمانی موکول کنید که بیمار هوشیار است و نشاط کافی دارد. در این برنامه حتما انعطاف‌پذیر باشید.
• برای بیمار و تنظیم یک برنامه دقیق وقت بگذارید. کارهایی که ممکن است بیشتر از گذشته به زمان نیاز داشته باشند را پیش‌بینی کنید. زمانی را نیز برای استراحت در حین انجام کارها اختصاص دهید.
• شخص را درگیر فعالیت‌های روزانه کنید. به فرد مبتلا به زوال عقل اجازه دهید تا حد امکان با کم‌ترین فشار ممکن به پرستار سالمند کمک کند. به عنوان مثال اگر قرار است لباس خود را عوض کند؛ آنها را به ترتیب در دسترسش بگذارید تا بتواند به صورت مستقل این کار را انجام دهد.
• گزینه‌های متنوعی را به او ارائه دهید. هر روز یک وظیفه هر چند کوچک را به بیمار محول کنید. به عنوان مثال انتخاب لباس از داخل کمد یا انتخاب بین تماشای فیلم و پیاده‌روی می‌تواند به او در کنترل بیماری کند.
• انجام دستورالعمل‌های ساده را به فرد بیمار بسپارید. افراد مبتلا به زوال عقل به خوبی ارتباطات روشن و دستورات یک مرحله‌ای را درک می‌کنند. بنابراین فرمان‌های ساده را برای او انتخاب کنید.
• چرت زدن را محدود کنید. در طول روز از چرت‌های زیاد یا طولانی اجتناب کنید. اگر چرت بیش از حد زیاد و طولانی باشد ممکن است در ساعت داخلی بدن تداخل ایجاد کند و بیمار شب و روز را تشخیص ندهد.
• عوامل ایجادکننده حواس پرتی را کاهش دهید. تلویزیون و هر وسیله‌ای که حواس او را پرت می‌کند را خاموش کنید. به خصوص در زمان صرف غذا و هنگام مکالمه باید این عواملی که موجب حواس پرتی بیمار می‌شوند را به حداقل برسانید تا تمرکز فرد مبتلا به زوال عقل بیشتر شود.
. یک محیط امن ایجاد کنید
زوال عقل مهارت‌هایی مانند قضاوت و حل مسئله را در مغز فرد بیمار مختل می‌کند و خطر آسیب‌دیدگی او را افزایش می‌دهد. برای ارتقا ایمنی بیمار، حتما از دستورات زیر پیروی کنید. حتی اگر از خدمات نگهداری از سالمند در منزل استفاده می‌کنید از پرستار بیمار بخواهید موارد زیر را رعایت کند.
• از زمین خوردن بیمار جلوگیری کنید. از فرشی استفاده کنید که به سادگی تا نمی‌خورد. ضمن اینکه باید از هرگونه شلوغی و آشفتگی محیط که موجب زمین خوردن بیمار می‌شود جلوگیری کنید. در پرتگاه‌هایی مانند پله‌ها حتما نرده نصب کنید.
• از قفل استفاده کنید. روی کابینت‌ها و کمدهایی که حاوی مواد و ابزارهایی مانند دارو، الکل، مواد تمیزکننده سمی، ظروف و ابزار خطرناک هستند قفل مطمئن نصب کنید.
• دمای آب خانه را بررسی کنید. برای جلوگیری از سوختگی پوست بیمار حتما درجه حرارت آب گرم خانه را متعادل کنید.
• اقدامات احتیاطی مربوط به ایمنی در برابر آتش را انجام دهید. کبریت و فندک را از دسترس فرد مبتلا به آلزایمر دور نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که یک کپسول آتشنشانی شارژ شده در خانه دارید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   مجازی سازی دسکتاپ چیست؟