دستگاه قرص ساز در واقع آخرین حلقه زنجیر تولید قرص است.

 گرانول‌سازی به فرایند چسباندن ذرات به یکدیگر گفته می‌شود که به وسیله ایجاد پیوند بین ذرات انجام می‌شود.

این پیوندها ممکن است از طریق فشرده سازی یا با استفاده از عوامل همبندکننده (بایندر) ایجاد شود.

اگر کسی بخواهد با پودر قند قرص تولید کند نسبت به کسی که با شکر قرص تولید می کند، مشکلات بیشتری برای پرس پودر و تولید قرص خواهد داشت در حالی که فرایند پرس قرص از ذرات شکر به مراتب آسانتر خواهد بود.

پودر قند از نظر جریان پذیری (ریزش از داخل قیف) و خصوصیات تراکم پذیری ضعیف تر از شکر است.

از آنجایی که ذرات پودر قند به آرامی متراکم می شوند بنابراین زمان طولانی تری باید تحت فشار قرار بگیرند تا قرص قابل قبولی از آن بدست بیاید.

در واقع بدون اینکه پودر قند گرانول‌سازی شود برای فرایند قرص سازی کارایی لازم را نداشته و نمی‌تواند قرص با استحکام کافی تولید نماید.

دستگاه قرص ساز

در فرایند گرانول سازی، یک یا چند نوع پودر با یکدیگر ترکیب شده و یک گرانول را تشکیل می دهد که باعث می شود فرایند تولید در دستگاه قرص ساز قابل کنترل شده و قرص هایی با کیفیت بالا و با سرعت قابل قبول تولید شوند.

هر فرمولاسیون قرص شامل چندین نوع افزودنی است که مهمترین آنها “عامل موثر” است.

از آنجایی که یک قرص ایده آل فقط با عامل موثر به تنهایی تشکیل نمی شود، استفاده از سایر افزودنی ها هم ضرورت دارد.

قرص ها به افزودنی هایی نظیر عامل حجم دهنده، بهبود دهنده جریان پذیری پودر، بهبود دهنده تراکم پذیری پودر، عامل تجزیه کننده قرص (در بدن) و براق کننده سطح نیاز دارد.

اگر مقدار ماده موثر در فرمولاسیون قرص درصد کمی از کل وزن قرص باشد، چالشی که به وجود می‌آید آن است که مطمئن شویم تمام قرص ها از نظر دوز ماده موثر با یکدیگر برابر هستند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۵ طرز فکر اشتباه درمورد چربی ها!

بعضی از مواقع مخلوط کردن مواد اولیه کافی نیست و ممکن است ماده فعال در طول فرایند قرص سازی از بقیه مواد جدا شود.

ممکن است مواد اولیه به دلایلی نظیر اختلاف در اندازه ذرات، دانسیته ذرات، خواص جریان پذیری و تراکم پذیری و مقدار رطوبت با یکدیگر ناسازگار باشند.

ناسازگاری مواداولیه با یکدیگر می تواند مشکلاتی نظیر جدا شدن در طول اختلاط یا انتقال مواد به دستگاه قرص ساز و همچنین جدا شدن ماده موثر در داخل دستگاه قرص ساز را به همراه داشته باشد.

گرانول سازی ماده موثر به تنهایی و سپس مخلوط کردن آن با سایر مواد اولیه یکی از راه های حل مشکل جداشدن آن است. می توانیم همه یا تعدادی از افزودنی ها را با هم گرانول کنیم.

بهترین روش برای اینکه مطمئن شویم همه قرص های تولید شده حاوی مقدار درستی از ماده از ماده موثر هستند آن است که ماده موثر را با بعضی یا همه مواد اولیه دیگر گرانول سازی کنیم. هر گرانول حاوی مقدار کمی از هریک از مواد اولیه خواهد بود و ماده موثر هم به صورت یکنواخت در کل مخلوط توزیع خواهد شد.

اگر ماده موثر درصد بالایی از حجم کل قرص را تشکیل دهد در ان صورت ماده موثر باید جریان پذیر و تراکم پذیر باشد و پس از پرس شدن به راحتی از قالب خارج شود.

معمولا مواد موثر تمام خواص بالا را به صورت همزمان ندارند. برای حل این مشکل باید ماده موثر به تنهایی

گرانول شود و سپس با بقیه مواد اولیه مخلوط شده و در نهایت توسط دستگاه قرص ساز فشرده شود.

]]>