در این مطلب مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در سال ۲۰۱۸؛ از پیروزی جنبش #MeToo تا اعتراض به سیاست‌های غلط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا.

۲۰ ژانویه ۲۰۱۸

همزمان با اولین سالگرد شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ دومین تظاهرات سراسری زنان در اعتراض به سیاست‌های اون برگزار شد.
موضوع آزار جنسی زنان، یکی از موضوعات اصلی مورد توجه شرکت کنندگان در تظاهرات بود. هم اینکه این حرکت در اعتراض به دونالد ترامپ و واسه نشون دادن اتحاد میان اقلیتها در کشور آمریکا انجام شد. پشتیبانی از حقوق مهاجران، برابری دستمزد زنان و مردان، حق سقط جنین، عدالت نژادی و تغییرات آب و هوایی از دیگر موضوعاتی بود که در این تظاهرات مطرح شدن.

۳۰ ژانویه ۲۰۱۸

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نطق هرساله خود موسوم به «وضعیت آمریکا» گفت «درحال ساختن یه آمریکای امن، قوی و سربلند» است. اونم اینکه با تعریف از وضعیت اقتصادی آمریکا گفت که «هیج وقتی بهتر از مقطع الان واسه تحقق رویای آمریکا نبوده.»

۱۴ فوریه سال ۲۰۱۸

در حادثه تیراندازی در دبیرستان مارجوری استون‌من-داگلاس در شهر پارکلند فلوریدا ۱۷ نفر جون خود رو از دست دادن. مهاجم فردی ۱۹ ساله به نام نیکلاس کروز بود. اون وقتی دانش آموز همین دبیرستان بوده و به دلایل انضباطی اخراج شده بود.
در ادامه این حادثه دلخراش،  بازماندگان حوادث تیراندازی در مدارس و جوانان دبیرستانی آمریکا در اعتراض به نبود وجود کنترل اسلحه راهپیمایی برگزار کردن. هدف این راهپیمایی‌ها فشار بر کنگره واسه اصلاح قانون حمل اسلحه و امن کردن مدارس در برابر این نوع حملات بود.

۲۷ فوریه ۲۰۱۸

هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید پس از حضور تو یه جلسه ۹ ساعته با کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از سمت خود بی خیال شد. خانوم هیکس ۲۹ ساله که از اولین آدمایی بود که در سال ۲۰۱۵ واسه کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ استخدام شده بود، در جلسه نامبرده مجبور بود به سوالاتی درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات جواب دهد که بیشتر اونا رو بی جواب گذاشت.

۴ مارس ۲۰۱۸

سرگئی اسکریپال، جاسوس قبلی روس و دخترش یولیا  بیهوش روی نیمکت یه پارک در شهر سالزبوری پیدا شدن. اونا با ماده سمی داغون کننده اعصاب به نام نوویچوک در بریتانیا مسموم شده بودن. دولت بریتانیا دولت روسیه رو در این ماجرا متهم کرد و بر همین پایه تنش دیپلماتیک شدیدی میان روسیه با بریتانیا و متحدان غربی‌اش بوجود اومد. اما روسیه اتهام نقش داشتن در مسموم کردن این جاسوس قبلی رو رد کرد.

 

۱۰ آوریل ۲۰۱۸

 

مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ اعلام کرد  این شبکه اجتماعی از طرف شرکتی در روسیه واسه تبلیغات سیاسی “تفرقه‌افکنانه” در انتخابات آمریکا مورد سوء استفاده قرار گرفته. زاکربرگ در مورد این موضوع گفته بود: «یکی از بزرگترین پشیمونی‌های من اینه که در شناسایی عملیات روسیه در فیس‌بوک واسه انتخابات سال ۲۰۱۶ سرعت لازم رو نداشتیم.»

۲۷ آوریل ۲۰۱۸

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیداری تاریخی در مرز دو کره داشتن. این واسه  اولین بار پس از ۶۵ سال بعد از پایان جنگ در شبه جزیره کره بود یه رهبر کره شمالی به خاک کره جنوبی قدم می‌گذاشت. بزرگان دو کشور درباره بهتر شدن روابط دو کشور و قرار گرفتن صلحی پایدار واسه دو کشور جدا شده صحبت کردن.

 

۱۹ می ۲۰۱۸

 

شاهزاده هری و مگان مارکل هنرپیشه در طی مراسمی در کلیسای سنت جورج واقع در وینزور ازدواج کردن. در این مراسم الیزابت دوم، ملکه بریتانیا و همسرش پرنس فیلیپ به همراه بقیه اعضای خونواده سلطنتی بریتانیا حضور داشتن.

۲۵ می سال ۲۰۱۸

دفتر دادستانی ناحیه منهتن در نیویورک هاروی واینستین، جفت و جور کننده هالیوودی رو رسما به تجاوز و عمل مجرمانه جنسی متهم کرد. هاروی وینستیمن، ۶۶ ساله، صاحب و بنیانگذار استودیو فیم میراماگس و شرکت وینستین بوده و به گفته شاکیان، واسه سال‌ها از موقعیت و نفوذ خود واسه ایجاد رابطه جنسی اجباری سوء استفاده کرده. نزدیک به هفتاد زن هاروی واینستین رو به تجاوز، آزار و مزاحمت جنسی متهم کردن اما اون همه این اتهامات رو رد کرده و گفته بود که روابط جنسی مورد اشاره با رضایت دو طرف بوده.

۱۰ ژوئن سال ۲۰۱۸

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امریکا در اجلاس بزرگان هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان (G7) شرکت کرد.
در این جلسه رهبرانی چون آنگلا مرکل (صدراعظم آلمان) امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) و شینزو آبه (نخست وزیر ژاپن) حضور داشتن.

۱۲ ژوئن ۲۰۱۸

تصویر گریه این دختر دو ساله از پناهجویان هندوراس در نزدیکی مرز مکزیک که تماشاگر سوال جواب ماموران با مادرشه، در شبکه‌های اجتماعی جهان وایرال شد.
این اتفاق بدنبال سیاست‌های دونالد ترامپ مبنی بر جدا کردن فرزندان و والدین مهاجران غیرقانونی در مرزهای کشور آمریکاست. ترامپ گفته بود که هیچ دلش نمی‌خواهد فرزندان رو از والدینشون جدا کنه اما این قانونه. به گفته‌ی ایشون، مهاجرانی که بدون مدارک نیاز به آمریکا می‌آیند اگه بازداشت شن تا زمان تشکیل دادگاه به زندان می‌روند و چون فرزندان اجازه ندارن با والدینشون در زندان باشن، تا دوره قضاوت از والدین خود جدا می‌شن.

۱۳ جولای ۲۰۱۸

همزمان با ورود دونالد ترامپ به لندن، شهروندان بریتانیایی با تجمع و سردادن شعار نارضایتی خود رو از دیدار رییس جمهوری آمریکا گفتن. یه بادکنک بزرگ زرد رنگ که نوزادی با پوشک رو با شکل و صورتی مثل آقای ترامپ در حال فریاد زدن نشون می‌دهد هم در مرکز لندن و در دور و بر ساختمون مجلس این کشور به پرواز درآمد.

۱۶ جولای ۲۰۱۸

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند با همدیگه ملاقات کردن. این دیدار در حالی برگزار شد که سه روز قبل از اون وزارت دادگستری آمریکا ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه رو متهم کرد که با هک کردن کامپیوترای حزب دموکرات در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ تلاش کردن با تخریب هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، بر یافته های انتخابات آمریکا تاثیر بذارن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   پیامک های تبلیغاتی ناخواسته دوبی و آنتالیا، فرصت ساز هست؟

 

۱۶ اوت سال ۲۰۱۸

 

آرتا فرانکلین ملقب به «ملکه سول»در سن ۷۶ سالگی در خونه شخصی خود در شهر دیترویت دار فانی رو وداع گفت. این هنرمند بنام  در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده گرفتار شده بود. آرتا فرانکلین در مدت بیشتر از نیم قرن فعالیت هنری خود ۱۸ جایزه گرمی برد. اون در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش حقوق مدنی آواز خواند. خانوم فرانکلین هم اینکه در مراسم قسم بیل کلینتون و باراک اوباما اجرا داشت.

۳۱ اوت ۲۰۱۸

جون مک‌کین، سناتور برجسته آمریکایی یه سال پس از دست و پنجه نرم کردن با سرطان پیشرفته مغز در سن ۸۱ سالگی درگذشت. از سناتور مک کین به عنوان بهترین اخلاق‌مدار حزب جمهوری‌خواه یاد می‌شد. مراسم خاکسپاری سناتور مک‌کین چندین روز به طول رسید.

۸ سپتامبر سال ۲۰۱۸

سرنا ویلیامز در مسابقه‌ای که اونو ۴-۶ و ۲-۶ به نائومی اوزاکا باخت، سر داور (کارلوس راموس) فریاد کشید، اونو دزد و دروغگو نامید و به جنسیت‌زدگی متهم کرد و در آخر گفت تموم این کارا رو واسه پشتیبانی از حقوق زنان انجام داده.

۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی

توفان فلورانس در جنوب شرقی ایالت کارولینای شمالی، جون بیشتر از ۱۰ نفر رو گرفت. به موجب این توفان آب اقیانوس بالا اومده و خیلی از جاده‌ها به دلیل جاری شدن سیل بسته شده بودن. از جمله قربانیان این طوفان یه مادر و کودک بودن که سقوط یه درخت روی خونه‌شون در شهر ویلمینگتون در کارولینای شمالی باعث مرگ اونا شد.

 

۱ اکتبر ۲۰۱۸

 

عکس این پسربچه یمنی یه جور اعلامیه بین‌المللی واسه جلب توجه جهان به فاجعه سوتغذیه بیشتر از ۸۴ هزار کودک یمنی بود که در اثر گرسنگی و مریضی‌های به وجود اومده به وسیله اون جون خود رو از دست میدن.
به گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد روزانه دو کودک زیر پنج سال در یمن به دلیل سوءتغذیه شدید جون خود رو از دست میدن. کمبود غذا، آوارگی، سوءتغذیه و گسترش مریضی‌ها به صورت گسترده بر سلامتی بیشتر از یه میلیون زن باردار و مادر که از سوءتغذیه رنج می‌برند تاثیر گذاشته.

۱۱ اکتبر سال ۲۰۱۸

کانیه وست در اوال آفیس کاخ سفید با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر ملاقات کرد.
کانیه وست، همسر کیم کارداشیان، یکی از طرفداران پر طاقت و سمج ترامپه. اون در تور کنسرتای خود در زمان نامزدی دونالد ترامپ واسه ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به شکلی رو از ترامپ پشتیبانی کرد.

۱۳ اکتبر ۲۰۱۸

حدود ۷ هزار از مردم آمریکای مرکز به صورت گروهی و به شکل کاروان نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر رو واسه رسیدن به آمریکا پیاده‌روی کردن. این مهاجران که با پای پیاده همراه کودکان‌شون به امید ورود به خاک آمریکا از کشورای آمریکای مرکزی مثل هندوراس و گوآتمالا سفری طولانی رو شروع کرده‌ان، به دلیل فقر و خشونت از کشورای خود فرار کرده‌ان.

 

۲۳ اکتبر ۲۰۱۸

 

محمد بن سلمان،  ولیعهد عربستان با «صلاح بن جمال خاشقجی»، پسر جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و ستون نویس واشنگتن پست که در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید، ملاقات کرد. پسر جمال خاشقجی سه روز بعد از این ملاقات کشور عربستان رو ترک کرد.

۸ نوامبر ۲۰۱۸

به دنبال دو آتیش سوزی گسترده در کالیفرنیا ۸۵ نفر کشته شدن. بیشتر از ۱۵۰ هزار نفر مجبور به تخلیه محل سکونت خود شده‌ان. یه شهر بر اثر این آتیش سوزی در عرض کمتر از یه روز ویرون شد.
آتیش سوزی کالیفرنیا که با نام کمپ فایر (Camp Fire) شناخته می‌شه، داغون کننده‌ترین آتیش سوزی تاریخ این ایالت نام گرفت. آتیش سوزی دیگری در جنوب ایالت موسوم به وولزی باعث مرگ دو نفر شد و به شهر ساحلی مالبو که محل زندگی خیلی از چهره‌های هالیووده آسیب رسونده بود.

۱۷ نوامبر ۲۰۱۸

17 نوامبر مصادف با ۲۶ آبان اولین روز اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه بود. در اون روز اونا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشتن و محورها و بزرگراه‌های استراتژیکی رو در سراسر فرانسه بند آورده بودن. دلیل اصلی تظاهرات اونا افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی، زیاد شدن قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید مردمه. (جلیقه‌های زرد جلیقه‌هایه که طبق قانون باید در خودروهای همه فرانسوی‌ها باشه تا وقتی ماشین اونا خراب می‌شه و شرایط اضطراری پیش میاد، اونو بپوشن و منتظر کمک بمونن.)

 

 

 

۲۵ نوامبر ۲۰۱۸

 

 

 

وقتی که بیشتر از یکصد مهاجر مکزیکی تلاش داشتن از بین سیم‌ها و مشکلات بین مرز دو کشور عبور کرده و داخل خاک آمریکا شن، ماموران آمریکا از گاز اشک آور استفاده کردن. پلیس مرزبانی آمریکا چندین بار مقابل مهاجرانی که قصد نفوذ به مرز این کشور رو داشتن از گاز اشک آور استفاده کرده.

۵ دسامبر ۲۰۱۸

مراسم تشییع و بزرگداشت جورج هربرت واکر بوش رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا  که در سن ۹۴ سالگی درگذشت، در واشنگتن برگزار شد.
در این مراسم دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در صف اول شرکت کنندگان حضور داشتن. جورج دبلیو بوش، چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا از جمله سخنرانان مراسم تشییع و ترحیم پدرش بود.