یکی از دوستانم چند روز پیش در ایمیلی ازم پرسید که خوردن کرفس به روند کاهش وزن کمک می کنه یا نه ( کرفس میوه ایه که کالری چندانی نداره). بعضی می گن این مسئله درسته ، کرفس به فرد کمک می کنه تا وزن خود رو کم کنه اما بعضی خبرها و مسائل هستن که از دید علمی ثابت نشده ان. هم اینکه ،  چه این خبر درست باشه یا خیر ، اما شایعه هایی مثل این باعث می شن که شما عادتای نادرست غذایی مانند خوردن هله هوله ها و مواد غذایی ناسالم رو کنار گذاشته و میوه یا غذایی بخورین که به بدن شما انرژی کافی میده. در این مقاله تلاش داریم که ۴ مورد از این شایعات رو بررسی کنیم ، ببینیم کدوم یکی از اونا درست هستن و کدوم یکی نادرست ؛ و اینکه دلیل نادرستی این شایعات رو هم بررسی می کنیم. 

4 شایعه درمورد سلامتی و تناسب اندام

 

ورزش با معده خالی ، چربی بیشتری می سوزونه!

درسته ، اما انتظار نداشته باشین که این کار معجزه کنه. زمانیکه ورزش می کنین ، کالریایی رو هم از چربیا و هم از کربوهیدراتای بدن تون می سوزونین . تحقیقات گذشته نشون داده که ورزش کردن با معده خالی کالری بیشتری می سوزونه اما کالریایی که از بین می رن یه جوره . یعنی ممکنه شما کالریایی رو بسوزونین که واسه بدن شما به درد بخور هستن. این کار باعث می شه که شما بیشتر از اینکه وزن کم کنین ، اندازه خود رو کوچیک کنین.

 

خوردن زیاد شکر باعث دچار شدن به دیابت می شه!

مانند اینه که بگیم همه کسائی که سیگار میکشن به سرطان گرفتار می شن ، اما تحقیقات گذشته نشون داده که خوردن زیادتر از اندازه شکر می تونه یکی از دلیلای دچار شدن به دیابت باشه ، یا اینکه احتمال اون رو بیشتر کنه. اولین و مهمترین عامل، اضافه وزن زیاده که احتمال ابتلای فرد رو به دیابت نوع ۲ زیاد می کنه ، این دو عامل یعنی اضافه وزن زیاد و خوردن زیادتر از اندازه شکر می تونه واسه فرد بسیار خطرناک باشه. طی تحقیقاتی که تازگیا در آمریکا انجام شده ، زنائی که از نوشیدنیای شامل قند زیاد استفاده می کنن ( مثلا درزمان یه دوره وقتی مانند ۴ سال هر روز از نوشیدنیای شامل قند زیاد استفاده می کنن) احتمال دچار شدن به دیابت در اونا دو برابر می شه. 

این نوشته را هم از دست ندهید :   بررسـی تاثـیر اسـتقرار منطـقه ویـژه اقتصـادی انـرژی پـارس بر کیـفیت زنـدگی مـردم منـطقه عسـلویه

 

غذاهایی که دارای فلفل زیاد هستن (غذای تند) سوخت و ساز بدن رو زیاد می کنن

روند سوخت و ساز بدن شما تحت تاثیر سن ، قد ، وزن و ترکیب بدنی شما هستش. این عوامل که اندازه سوخت و ساز کالریای بدن شما رو تعیین می کنن از عوامل اساسی ای هستن که حتی در خواب هم به کار خود ادامه میدن. حتی در خواب هم انرژی که توسط قلب ، مغز ، ریه و دستگاه گوارشی شما استفاده می شه جزو سوخت و ساز بدن شما حساب می شن. خوردن غذاهای تند نمی تونه در افزایش متابولیسم بدن تون تاثیر چندانی داشته باشه و به شما کمک چندانی نمیکنه تا وزن خود رو کم کنین. با اینکه دمای بدن شما ممکنه زیاد شده و قلب تون هم با سرعت بیشتری بتپد. اما غذاهای تند در روند سوخت و ساز بدن شما تاثیری ندارن.

 

شکستن بند انگشتان باعث بوجود اومدن ورم مفاصل می شه؟

خیر ، اگه از این عادت رنج می برید و نگران این هستین که در آینده دچار ورم مفاصل شید ، مطمئن باشین که این کار به  عصبای دستان شما آسیبی وارد نمیکنه. طبق تحقیقی که در بیمارستان مونت کارمل دیتریوت انجام شد ، ۴۷ نفر ( ۴۵ سال به بالا) از آدمایی که سالیان سال به این عادت گرفتار بودن رو با ۲۲۶ نفر از افراد عادی مقایسه کردن ؛ یافته ها نشون داد که احتمال بروز مریضی ورم مفاصل بین این دو دسته به طور کامل یه جوره . اما واسه اینکه این عادت ناخوشایند رو ترک کنین یه دلیل براتون میارم : بعضی تحقیقات نشون داده که کسائی که بند انگشتان خود رو می شکنن بند انگشتان شون بزرگتر می شه ونیروی انگشتان شون ضعیف تر هستش. که هر دو این عوامل باعث می شه شما تندوتیزی و چابکی دستان تون رو از دست بدین. البته این در اثر بالا رفتن سن و عوامل ارثی بیشتر می شه.

 

ترجمه و تنظیم : اختصاصی آلامتو

اختصاصی