اتو وسیله ایه که در خونه ی همه ما هست و خیلی هم لازم و کاربردیه. بااین حال اگه اتو تمیز نباشه، می تونه مشکلات مختلفی رو به وجود بیاره؛ مشکلاتی مثل لکه کردن لباس و پیدا کردن روشای پاک کردن لکه از روی لباس!

جالبه بدونین که تمیز کردن اتو کاری خیلی آسون و راحته. در این مقاله به سراغ سه روش آسونی رفته ایم که با اونا می تونین همیشه اتوی تمیزی داشته باشین.

روش اول: استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین

استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین، اولین روش پیشنهادی ما واسه تمیز کردن اتوه. به این صورت که باید یک قاشق غذاخوری آب رو با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنین. با این کار، ترکیبی آماده می کنین که نه خیلی غلیطه و نه خیلی رقیق. در اصل، غلظت این ترکیب باید به اندازه ای باشه که از روی سطح پایین نریزد. واسه تهیه ی این ترکیب، استفاده از آب تصفیه شده پیشنهاد می شه.

حال اگه فقط قسمت خاصی از سطح زیرین اتوی شما کثیف شده، کافیه این ترکیب رو فقط روی اون سطح بکشین؛ وگرنه اگه می خواید کل سطح زیرین رو تمیز کنین، می تونین ترکیب رو به همه اون بمالید. واسه پخش کردن ترکیب روی سطح اتو می تونین از دست یا هر وسیله دیگری استفاده کنین. واسه این کار، سخاوتمندانه عمل کنین؛ به ویژه اگه اتوی شما خیلی کثیفه!

مرحله بعدی، استفاده از دستمال خیسه. واسه این منظور، مطمئن شید که دستمال تون تمیز باشه. ضمنا لازم نیس دستمال خیلی خیس باشه، پس حتما اونو فشار بدین تا آب اضافی اش خارج شه و بعد سطح زیرین اتو رو با اون تمیز کنین.

حال که سطح زیرین اتو تمیز شد، زمان استفاده از یک گوش پاک کن واسه تمیزکردن سوراخای خروج بخار در سطح زیرین اتو رسیده. واسه این کار گوش پاک کن رو با کمی آب مرطوب و بعد سوراخا رو تمیز کنین. درنظر داشته باشین که اگه میزان کثیفی زیاد باشه، به بیشتر از یک گوش پاک کن نیاز دارین. پس از تمیزی این سوراخا، اگه از قبل آبی در مخزن اتو باقی مونده با بازکردن دریچه ی آب و برعکس کردن اتو، اونو خارج کنین. بعد به میزان یک سوم کل مخزن، آب تصفیه شده در اون بریزین. می تونین به میزان سه چهارم لیوان آب و یک چهارم اون، سرکه ی سفید رو باهم ترکیب کنین و بعد این محلول رو داخل مخزن بریزین.

البته اگه می خواید از سرکه استفاده کنین، اول دستور العمل اتوی خودتون رو بخونین تا مطمئن شید که ریختن سرکه داخل مخزن اون مشکلی نداره. حال اتو رو با بالاترین درجه گرما روشن کنین. از بخار اون استفاده کنین تا سوراخای مربوط به خروج بخار تمیز شن.

مرحله بعدی، اتو کشیدن پارچه ای تمیز به مدت چند دقیقهه. واسه این منظور از پارچه ای استفاده کنین که کثیف شدن اون خیلی واسه تون مهم نباشه چراکه شاید مقداری رسوبات و کثیفیای داخل اتو به اون منتقل شن.

پس از انجام این کارا، اتوی شما تمیز شده و تنها کافیه تا اونو خاموش کنین و منتظر سردشدنش بمونین. اگه آب یا محلولی داخل مخزن اتو باقی مونده، اونو تخلیه کنین.

روش دوم: تمیزکردن با محلول نمک و سرکه

استفاده از محلول نمک و سرکه دومین روش تمیز کردن اتوه. واسه این منظور دو پیمانه سرکه ی سفید و یک پیمانه نمک رو ترکیب کنین و روی گرما ملایم بذارین. این کار رو تا زمانی ادامه بدین که نمک حل شه اما سرکه به درجه جوش نرسه. در بین این کار، بوی بدی در فضا خواهد پیچید اما اگه می خواید اتوی خیلی تمیزی داشته باشین، باید اونو تحمل کنین!

این نوشته را هم از دست ندهید :   دوره کسب درآمد از هنر گل آرایی

حال اجازه بدین این محلول کمی سرد شه؛ چراکه شما به یک محلول ولرم نیاز دارین نه داغ. ضمنا هنگام برداشتن اون و در تموم مراحل کار، بهتره از دستکش استفاده کنین تا بوی بد محلول روی دستان شما نماند. در مرحله بعدی، دستمالی رو با این محلول خیس کنین و از اون واسه تمیزکردن سطح زیرین اتو استفاده کنین. واسه این کار می تونین از برس مویی هم استفاده کنین. البته دقت کنین که برسای سیمی واسه این منظور مناسب نیستن و می تونن قسمت زیرین اتوی شما رو خراب کنن.

بعد کافیه سطح زیرین اتو رو با دستمالی دیگر تمیز کنین. واسه این منظور می تونین دستمال رو با سرکه ی سفید خالص خیس کنین که باعث می شه تموم باقی موندهای محلول از بین برن. پس از اون، اتو رو روشن کنین و پارچه ای قدیمی ولی کثیف رو اتو بزنین. این کار باعث می شه تموم باقی موندهای محلول بسوزد و از بین برود.

روشای دیگر واسه تمیز کردن اتو

یکی از روشای دیگر تمیز کردن اتو استفاده از دستمالای خشک کنه. واسه این منظور، اتو رو روی کمترین درجه روشن کنین. بعد هم از دستمالی تمیز واسه پاک کردن سطح زیرین اون استفاده کنین. این کار رو تا زمان ازبین رفتن همه لکها ادامه بدین. پس از تمیزکردن سطح، درجه اتو رو بالا ببرین و تکه ای پارچه ی تمیز رو با اون اتو کنین تا تموم باقی موندهای احتمالی دستمال از بین برن.

بعد داخل مخزن اتو محلول سرکه سفید یا آب تصفیه شده بریزین و اتو رو در حالت بخار روشن کنین. پارچه ی تقریبا کلفت کتانی رو واسه چند دقیقه اتو بکشین. در آخر باقی مونده محلول رو بیرون بریزین. البته بازم تأکید می کنیم که اگه می خواید از سرکه استفاده کنین، اول مطمئن شید که این مایع به اتوی شما آسیبی نمی رساند.

روش دیگر واسه تمیزکردن سطح زیرین اتو، استفاده از خمیردندانه! واسه این کار، درحالی که سطح زیرین اتو سرده، مقداری خمیر دندان روی اون بمالید و مطمئن شید که خمیر حتما به قسمتای کثیف هم بخورد. بعد با دستمال تمیزی سطح اتو رو پاک کنین. در آخر در حالت بخار اتو رو روشن کنین و پارچه ای تمیز رو اتو بکشین.

آخرین نکته واسه تمیز کردن اتو مربوط به وقتیه که ماده ای چسبناک به زیر اتو چسبیده باشه. واسه تمیزکردن اینجور اتویی کافیه اونو روی بالاترین درجه گرما روشن و بخار رو غیرفعال کنین. بعد با این اتو یک تکه روزنامه رو اتو بکشین تا زمانی که شی چسبناک از بین برود. در صورتی که این کار واسه از بین رفتن ماده چسبناک کافی نبود، مقداری نمک روی روزنامه بریزین و این کار رو تکرار کنین.



]]>