جکسون[۹](۱۹۸۵) ایجاد و حفظ روابط سودآور و یا مداوم با مشتریان ایجاد و حفظ روابط سودآور و با دوام گرونروس[۱۰](۱۹۹۰) ایجاد،حفظ و افزایش روابط با مشتریان و شرکای دیگر،جهت سود،تا اینکه اهداف طرف ها برآورده شود. که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است. شرکایی غیر از مشتری،سود،مبادله دو طرفه،وفای به عهد کریستوفر(۱۹۹۱) تمرکز بر دو هدف،به دست آوردن و حفظ مشتریان حفظ مشتریان گرونروس(۱۹۹۴) شناسایی،ایجاد،نگهداری و افزایش(و حتی اگر لازم باشد)،پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر ،جهت سود،تا اینکه اهداف همه طرف های درگیر برآورده شود. که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است. تفاوت آن با تعریف در سال۱۹۹۰ ، پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر است. مورگان و هانت(۱۹۹۴) همه فعالیت های بازاریابی به سمت ایجاد،توسعه و نگهداری مبادله رابطه ای موفق هدایت می شود. همه انواع روابط مداوم به عنوان یک فرآیند در مبادله رابطه ای پالمر[۱۱](۱۹۹۴) استراتژی هایی که سودآوری را از طریق ایجاد ارزش در روابط خریدار-فروشنده،در همه زمان ها افزایش می دهد. ارزش دو طرفه بین خریدار و فروشنده گومسون[۱۲](۱۹۹۶) ارتباطات،شبکه ها و تعاملات ارتباطات،شبکه ها و تعاملات بنت[۱۳](۱۹۹۶)
این نوشته را هم از دست ندهید :   منابع مقاله درموردبهرام چوبین، اسدی طوسی