ایجاد،حفظ و افزایش روابط با مشتریان و شرکای دیگر،جهت سود،تا اینکه اهداف طرف ها برآورده شود.که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است.
شرکایی غیر از مشتری،سود،مبادله دو طرفه،وفای به عهد
کریستوفر(۱۹۹۱)
تمرکز بر دو هدف،به دست آوردن و حفظ مشتریان
حفظ مشتریان
گرونروس(۱۹۹۴)
شناسایی،ایجاد،نگهداری و افزایش(و حتی اگر لازم باشد)،پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر ،جهت سود،تا اینکه اهداف همه طرف های درگیر برآورده شود.که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است.
تفاوت آن با تعریف در سال۱۹۹۰ ، پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر است.
مورگان و هانت(۱۹۹۴)
همه فعالیت های بازاریابی به سمت ایجاد،توسعه و نگهداری مبادله رابطه ای موفق هدایت می شود.
همه انواع روابط مداوم به عنوان یک فرآیند در مبادله رابطه ای
پالمر[۱۱](۱۹۹۴)
استراتژی هایی که سودآوری را از طریق ایجاد ارزش در روابط خریدار-فروشنده،در همه زمان ها افزایش می دهد.