جکسون[۹](۱۹۸۵)

ایجاد و حفظ روابط سودآور و یا مداوم با مشتریان

ایجاد و حفظ روابط سودآور و با دوام

گرونروس[۱۰](۱۹۹۰)

ایجاد،حفظ و افزایش روابط با مشتریان و شرکای دیگر،جهت سود،تا اینکه اهداف طرف ها برآورده شود.که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است.

شرکایی غیر از مشتری،سود،مبادله دو طرفه،وفای به عهد

کریستوفر(۱۹۹۱)

تمرکز بر دو هدف،به دست آوردن و حفظ مشتریان

حفظ مشتریان

گرونروس(۱۹۹۴)

شناسایی،ایجاد،نگهداری و افزایش(و حتی اگر لازم باشد)،پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر ،جهت سود،تا اینکه اهداف همه طرف های درگیر برآورده شود.که به وسیله یک مبادله دو طرفه و وفای به عهد قابل دستیابی است.

تفاوت آن با تعریف در سال۱۹۹۰ ، پایان روابط با مشتریان و ذینفعان دیگر است.

مورگان و هانت(۱۹۹۴)

همه فعالیت های بازاریابی به سمت ایجاد،توسعه و نگهداری مبادله رابطه ای موفق هدایت می شود.

همه انواع روابط مداوم به عنوان یک فرآیند در مبادله رابطه ای

پالمر[۱۱](۱۹۹۴)

استراتژی هایی که سودآوری را از طریق ایجاد ارزش در روابط خریدار-فروشنده،در همه زمان ها افزایش می دهد.

ارزش دو طرفه بین خریدار و فروشنده

گومسون[۱۲](۱۹۹۶)

ارتباطات،شبکه ها و تعاملات

ارتباطات،شبکه ها و تعاملات

این نوشته را هم از دست ندهید :   نصب و راه ندازی منبع های دو جداره

بنت[۱۳](۱۹۹۶)