بیماریایی که زنان دچار اونا می شن بعضی وقتا بی سر و صدا هستن و تشخیص علائم اونا از درد قبل از دوران قاعدگی بیشتر کار سختیه. اما شما می تونین به محض اینکه متوجه نشونه هایی نگران کننده شدید به دکتر مراجعه و از مشکلات احتمالی پیشگیری کنین. مثلا، کسایی که سرطان سینه اونا در مراحل اولیه تشخیص داده شه، در بیشتر از ۹۰% موارد بهبود پیدا میکنن.

نشونه هایی که در ادامه میاد ممکنه نشونه بروز یه مریضی خطرناک در آینده باشه. اونا رو یادتون باشه.

۱- تکرر ادرار

تکرر ادرار می تونه نشونه مسأله ای بالاتر از مشکلی در کلیه ها و مجاری ادرار باشه. افزایش تعداد دفعات ادرار ممکنه در اثر تغییرات هورمونی یا مشکلی مربوط به میکرو فلورهای واژن (میکرو ارگانیسمای موجود در ناحیه واژن) باشه. اگه بیشتر به دستشویی می رید و احساس تشنگی زیادی می کنین، ممکنه از علائم مریضی دیابت باشه.

اما بعضی وقتا ممکنه فقط تصور می کنین که زیاد به دستشویی می رید، در حالی که اینطور نیس.
اگه به مقدار معمولی آب می خورین، ۴ تا ۱۰ بار ادرار در روز چیزی طبیعیه. اگه فهمیدین که بیشتر از اندازه به دستشویی می رید، به یه دکتر عمومی یا متخصص اورولوژی مراجعه کنین.

 

۲- کاهش وزن بی دلیل

 

اگه تو یه مدت کوتاه دچار کاهش وزنی چند کیلویی و یهویی شدید نباید خوشحال شید. بعضی وقتا این مسأله می تونه از علائم بیماریایی مثل کرون (یه جور مریضی التهابی روده)، دیابت نوع دو یا سرطان باشه. در هر صورت، این نشونه به معنی اون هستش که به طور قطع مشکلی در بدن شما اتفاق افتاده.

اگه در طول ۶ تا ۱۲ ماه گذشته بدون انجام ورزش یا هیچ رژیم غذایی، چندین کیلو وزن کم کرده کردین، به دکتر مراجعه کنین.

۳- رشد مو در نقاط غیر عادی بدن

پرمویی زنان در نقاط غیر عادی بدن اونا، به معنی اون هستش که اندازه هورمونای مردونه در بدن شون بیشتر از اندازه س. اما تغییر در ظاهر شخص تنها مشکل این مشکل هورمونی نیس.
این مسأله می تونه منتهی به نازایی، مشکل در سوخت و ساز بدن یا حتی افزایش خطر دچار شدن به سرطان سینه و بیماریای رحم شه.

البته زنان بیشتر تصور می کنن تقریبا تموم موهای بدن شون زیاده! اما حواستون باشه که منظور حجم بسیار زیادی مو در نقاطی از بدن زنونه که معمولا موی زیادی در اونجا رشد نمی کنه.

۴- خونریزی بعد از یائسگی

زنان بیشتر بعد از یائسگی دچار خونریزی هستن. این مسأله می تونه نشونه سرطان رحم، التهاب گردن رحم، تومور و دیگر مشکلات خطرناک به وجود اومده به وسیله بیماریا باشه.

اما زنائی که تحت درمان جایگزینی هورمون هستن ممکنه تا یه یا دو سال بعد از یائسگی شرایطی مثل قاعدگی رو تجربه کنن. در بقیه موارد، باید به دکتر مراجعه کنین. مخصوصا اگه بعد از یائسگی، یه سال از آخرین قاعدگی شما گذشته باشه اما بار دیگه مثل گذشته شرایطی مثل قاعدگی رو تجربه کنین، این مسأله خطرناکه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   کاهش نرخ باروری در جهان همانند یک «بمب ساعتی جمعیت» در معرض انفجار است
۵- تغییر در سینه ها

تشخیص علائم اولیه سرطان سینه بسیار سخته و وقتی درد در سینه ها و غدد لنفاوی احساس می شه که دیگه دیر شده.

سینه هاتون رو بررسی کنین و اثر این کار ساده رو دست کم نگیرید. این کار می تونه به شما کمک کنه در همون مراحل اولیه متوجه سرطان سینه شید. مراقب هر تغییری مثل قرمزی یا چین خوردگی پوست و احساس توده باشین. اگه بعضی وقتا در سینه ها احساس درد می کنین (مخصوصا قبل از عادت ماهانه) این مسأله به طور کامل طبیعی بوده و در کل نشون دهنده تغییرات هورمونیه.

 

۶- غیر طبیعی بودن مدفوع

 

ممکنه بدن شما دچار یه جور مشکل التهابی یا عفونت شده باشه. این مسأله دلایل زیادی می تونه داشته باشه و لازمه به محض اینکه متوجه مشکلی شدید به دکتر مراجعه کنین.

مدفوع نباید سبز رنگ باشه یا بوی نامطبوعی بده. اگه در بین عادتای ماهانه (تقریبا ۲ هفته قبل از قاعدگی بعدی) مدفوع شما خونی باشه مسأله ای طبیعیه.

 

 

۷- قاعدگی طولانی

علل بروز این مسأله می تونه هم بسیار ساده (مثل ویژگیای ژنتیکی، یکی بودن بدن با آب و هوا یا ورزش زیاد در باشگاه) و هم بسیار خطرناک (مثل تومور رحم، مریضی آندومتریوز یا مشکل در کارکرد غده تیرویید) باشه. حتی اگه راضی شدین که ریشه این مسأله ژنتیکه، باید به دکتر مراجعه کنین. چون قاعدگی طولانی می تونه منتهی به کم خونی شه.

تشخیص طولانی بودن یا نبودن قاعدگی کمی سخته، اما معمولا اگه عادت ماهانه بیشتر از ۷ روز طول بکشه این نشونه نگران کننده س، مخصوصا اگه رنگ خون قرمز پر رنگ باشه.

چرخه یه قاعدگی طبیعی از ۲۱ تا ۳۵ روزه و مهم ترین نکته اینه که باید همیشگی باشه.

از مراجعه به متخصص زنان یا مامولوژیست و صحبت درباره هر چیزی که باعث نگرانی شما هستش خجالت نکشید. وقتی پای سلامتی در میان باشه هیچ سؤالی بد نیس.
پیشنهاد می شه یک تا دو بار در سال به دکتر مراجعه کنین.