اگه دوست دارین تا بدونین که اگه مردم از ازدواج کردن و تولید مثل دست بکشن چه اتفاقی در جهان روی میده، فقط کافیه نگاهی خلاصه به کشور ژاپن داشته باشین. جمعیت سرزمین آفتاب تابان با سرعت زیادی در حال کاهش یافتنه و تقریبا هیچ آینده روشنی رو واسه ژاپن نمیشه متصور گشت.

کارشناسان علم اقتصاد این پدیده رو «بمب ساعتی جمعیت» نام نهاده ان؛ یعنی مکانی که به موازات کم شدن اندازه باروری، طول عمر افراد در اون زیاد می شه.

شاید باحال باشه بدونین که حتی بعضی از اقتصاددانا واسه خود «روز رستاخیز»ی هم واسه خاموشی مطلق کشور ژاپن تعیین کرده و باور دارن در این زمان، ژاپن به طور کامل از بین میره.

به هر حال، جالبه بدونین که ژاپن مهمترین نمونه کاهش جمعیت جوون در جهان هستش و هم جهت با اون، کشورای دیگه دنیا هم با اینجور معضلی مواجه بوده و امکان ویرانی اونا در آینده های نه خیلی دور هست.

این مشکل به دنبال افزایش ساعت کاری، کم شدن اندازه باروری افراد و آینده نامعلوم اقتصاد جهان بوجود اومده.

بخاطر این، اگه کنجکاوین تا بدونین کدوم یکی از کشورای دنیا در طول ۲۰ سال آینده در برابر نابودی نسل قرار داشته و به عنوان «بمب ساعتی جمعیت» هستن، پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطلب رو بخونین.

هنگ کنگ

در هنگ کنگ، دولت با مشکل نابرابری شدید جنسیتی روبرو شدن؛ شمار زنان این بخش خودمختار، بسیار بیشتر از مردونه و این مشکل رو میشه در همه دسته‎‌بندیای سنی بالای ۲۵ سال دید.

به ادعای کارشناسان جنسیت شناسی، یکی از دلایل اصلی اینجور نبود تعادلی اینه که مردان بیشتر به دنبال زنان در شمال هستن، زنائی که ساکن سرزمین اصلی چین هستن، به عنوان افراد مشکل پسندتر از زنان در هنگ کنگ دیده می شن.

هم اینکه جالبه بدونین که این منطقه هر ساله پذیرای هزاران کارگر خارجی از کشورهایی مثل فیلیپین و اندونزیه که بیشتر جمعیت اونا رو زنان تشکیل دادن.

هر دو عوامل یاد شده باعث شده تا اندازه جمعیت جوون در این کشور تا حد زیادی کم شده و به مرحله نگران کننده برسه.

سنگاپور

سنگاپور، کمترین اندازه باروری رو در جهان داره طوری که میانگین تعداد فرزندانی که یه زن در طول زندگیش به دنیا می‌ آورد، ۰٫۸۱ فرزنده.

در تاریخ ۹ اوت سال ۲۰۱۲، دولت سنگاپور، با همکاری شرکت «منتوس» رویدادی موسوم به «شب ملی» برگزار کرد تا بدین وسیله زن و شوهرا اندازه میهن پرستی خود رو نمایش بدن.

سنگاپور هم مثل ژاپن با معظل بالا رفتن سن جمعیت کشور روبرو شدن. بدون وجود نسل جوون و جایگزینی اونا با نیروهای پیر و فرسوده، اقتصاد کشور رو به افول میره و آینده خیلی باحالی نمیشه واسه اون متصور گشت.

چین

تقریبا یه‌پنجم از جمعیت جهان در کشور چین زندگی می کنن. اما با اندازه باروری ۱٫۶۰ و با داشتن فرهنگی که باید از اندازه جمعیت کم بشه، زنان و مردان به طور خیلی از آشنایی، قرار گذاشتن و ازدواج کردن دوری می کنن و در نتیجه هیچ کودکی هم متولد نمی شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   گردش در لوژنیکی: ورزشگاه مجلل بازی افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۸ مسکو

دولت چین نسلی رو پرورش داده که بهتر می دونن تنها باشن که آینده کشور رو به وضعیت نامعلومی می بره.

کره جنوبی

خیلی از مشکلاتی که ژاپن با اون روبرو شدن، کم کم در کشوری مثل کره جنوبی هم کرد پیدا کرده. ساعات کار طولانی و بی توجهی به برنامه های خانوادگی باعث شده تا جمعیت جوون این کشور کم بشه. اما دولت در برابر این مشکل ساکت نمونده و واسه تشویق مردم به ازدواج و بچه دار شدن، کمک هزینه های نقدی واسه خونواده هایی که بیشتر از یه بچه به دنیا بیارن، در نظر گرفته.

اندازه کلی باروری در کره جنوبی ۱٫۲۵ هستش.

ایالت متحده آمریکا

در سال ۲۰۱۶ میلادی، براساس آماری که مرکز کنترل بیماریا منتشر کرد، آمریکا تماشاگر کم شدن اندازه باروری بود. براساس این گزارش، اندازه کلی باروری در بین زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله ۶۲٫۰ تولد در هر ۱۰۰۰ زن بوده.

تغییر نگاه جنسیتی در سالای گذشته باعث شده تا بیشتر زنان به کارکردن بیرون از خونه روی بیارن. هم اینکه، جوانان بهتر می دونن تا بچه دار شدن خود رو تا وقتی که در شغل خود پیشرفت و قسطای دانشجوئی رو پرداخت نکردن، عقب بندازن.

 

اسپانیا

 

اندازه باروری در کشور اسپانیا هم با نزول شدیدی همراه س و یکی از دلایل اون افزایش اندازه بیکاریه. تقریبا نصف جمیت جوون این کشور بیکار هستن که پس از یونان، دومین کشور اروپایی از نظر پیشگام بودن در اندازه بیکاری در اروپا شناخته می شه.

به دنبال این مشکل، دولت اسپانیا سرپرست جدید به نام «ادلمیرا باریرا» رو در سال ۲۰۱۷ استخدام کرد تا به بررسی مشکل پرداخته و راه حلی اساسی واسه رفع این اشکال پیشنهاد دهد.

ایتالیا

اندازه کلی باروری در کشور ایتالیا، ۱٫۴۳ هستش که در مقایسه با میانگین اندازه باروری در اروپا که ۱٫۵۸ هستش، پائین به نظر می رسه. دولت ایتالیا به روشای جور واجور مردم رو به داشتن فرزندان بیشتر یه کودک تشویق می کنه.
در همین زمینه، یه سری از کمپینای تبلیغاتی راه اندازی کرده که در اون به مسایلی مثل این که «زیبایی سن نمی شناسه، اما باروری به چه دلیل» می پردازه.