شاید بگید به چه دلیل این روزا این همه در مورد فیلم ترسناک مطلب می نویسیم! سوال بجاییه اما شاید از یاد بردین که در سالای گذشته ژانر وحشت یکی از موفق ترین ژانرهای سینمایی بوده و مخاطبان بسیاری پیدا کرده. علاوه بر این، جشن هالووین نزدیکه و اشتیاق نسبت به فیلم ترسناک یا هر چیزی که واسه لحظاتی شما و دور وبریا تون رو بترسونه بیشتر از هر زمان دیگری در ساله. از این رو عزممونو جزم کردیم که مطلبی دیگه در مورد ژانر وحشت و این بار در مورد فیلمای ترسناک با بن مایه قاتل زنجیره ای یا همون قاتل سریالی خودمون! بنویسیم که یکی از هیجان انگیزترین و ترسناک ترین نسخه ها در ژانر وحشت هستش.

در شرایطی که فیلمای ترسناک زیادی با به کار گیری عناصر وحشت زا مانند موجودات فضایی، ارواح، خون آشاما، گرگینها، زامبیا و هیولاهای انتقامجو ساخته می شه، معمولاً فیلمای ترسناک با مضمون قاتل زنجیره ای ندیده گرفته می شن یا دستکم اون طور که باید مورد توجه قرار نمی گیرن. اما اینجور فیلمایی می تونن وحشتی بی مثال رو همراه با هیجانی بالاتر از حد تصور در مخاطب بسازن که تا مدتا پس از پایان فیلم با اون باقی خواهند موند. در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۵ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینما با بن مایه قاتلین زنجیره ای آشنا کنیم که تماشای اونا در شبای مصادف با جشن هالووین رو به شما پیشنهاد می کنیم.

اخطار اسپویل: قبل از مطالعه این مطلب سینمایی به اطلاعتان می رسانیم که در بعضی از موارد ناچاراً مجبور با بازگویی یه تیکه از داستان فیلم هستیم که در همین اول از شما واسه این موضوع معذرت خواهی می کنیم.

۱۵- روانی آمریکایی (۲۰۰۰)

فیلم ترسناک روانشناسانه و هجوآمیز «روانی آمریکایی» (American Psycho) براساس رمان تکون دهنده برت ایستون الیس که داستان اون در سال ۱۹۸۷ میگذره ساخته شده.
کریستین بین با مهارت تموم نقش یه سرمایه گذار پولدار اما عاطل و باطل نیویورکی به نام پاتریک بیتمن رو بازی می کنه، مردی که علاقه زیادی به قتل و به خصوص قتل زناان داره.
جزییات مربوط به دهه ۱۹۸۰ با نکته سنجی تموم در داخل داستان، مثل لباسا و لوکیشنا، گذاشته شده و تموم خشونتای ترسناکی که بیتمن خلق می کنه، بر خلاف واضحیت ترسناکشان، حالت کمیک هم داره.

بیتمن شخصیتی نارسیستیک داره، لاابالی، بی عار و بسیار مغروره و میشه ذات مصرف گرایی رو در رفتارها و سبک زندگی اون دید. این فیلم ترسناک با بن مایه قاتل سریالی در واقع محملی واسه انتقاد از اجتماعه که رقابت واسه مصرف گرایی رو به مسخره میگیره.

۱۴- دکتر فیبس خبیث (۱۹۷۱)

وینسنت پرایس به شکل شخصیت اصلی فیلم ترسناک و کمدی مشکی «دکتر فیبس خبیث» (The Abominable Dr. Phibes) یکی از ظاهری ترین شخصیتای دوران زندگی اش رو با مهارت و ژستای کمیک خاصی بازی کرده. آنتون فیبس (پرایس) در حالی که شانس از اون روی گردانده و همه چیز بر علیه اونه، قبل از حاضر شدن بر بالین همسر بیمارش، تو یه حادثه رانندگی شدیدا زخمی می شه، صورتش زخمای بسیار بدی ورداشته و در آخر همسرش هم بدون حضور اون جون می بازه.

حالا که همه اونو مرده انگاشته ان، فیبس جراحان رو در مرگ همسرش مقصر می دونه و با الهام گرفتن از یکی از آیات کتاب مقدس و به طور خاص آیه ۷ مریضی مصر، دست به قتلایی ترسناک می زنه.د این فیلم به دلیل استفاده بی همتا خود از موسیقی و طراحی دکور زیبایش به یه فیلم ترسناک موزیکال تشبیه شده.
این فیلم ترسناک پر از خونریزی یکی از بهترین فیلمای ترسناک با محوریت قاتلین سریالیه که تماشای اون خالی از لطف نیس.
دنباله این فیلم با عنوان «دکتر فیبس دوباره بلند میشه» (Dr. Phibes Rises Again) که سال بعد از فیلم اول ساخته شد رو هم یادتون نره.

۱۳- ماری آمریکایی (۲۰۱۲)

جن و سیلویا سوسکا، دو آبجی-کارگردانی که در ژانر وحشت فیلمای خوبی میسازن، کم کم خود رو به عنوان ملکهای حاکم بر ژانر وحشت مطرح کرده و با بازسازی اخیرشون از فیلم ترسناک علمی تخیلی دیوید کراننبرگ با عنوان «هار» (Rabid) که قراره در ماه های آینده اکران شه می تونیم تاج این ژانر رو بر سر بذارن. فیلم ترسناک «ماری آمریکایی» (American Mary) شاهکار خواهران سوسکا با داستانی فمینیستی در مورد انتقام از متجاوزه که هر چند مورد توجه چندانی قرار نگرفت اما مطمئنا از فیلمای مورد علاقه دوستداران فیلمای ترسناک پر از خونریزی و شکنجه س.

کاترین ایزابل نقش شخصیت معروف ماری میسون رو بازی می کنه، یه دانشجوی رشته پزشکی که به دلیل مشکلات مالی واسه پرداخت شهریه به صورت غیرقانونی و در دنیایی زیرزمینی دست به انجام جراحیای سود رسون می زنه. اما منظور دقیقاً چه جور جراحی هاییه؟! بهتره فقط به گفتن این نکته اکتفا کنیم که منظورمون تغییراتی شدید در بدن افراده و خبری از کشتار و خونریزیایی که در دیگه فیلمای اینطوری با بن مایه قاتل سریالی دیده می شه نیس.
خواهران کانادایی، این فیلم رو با مهارت و نبوغی عجیب و بدون هیچ گونه عجله ای واسه تموم کردن داستان خود ساخته ان. هر چند بعضی از صحنه های این فیلم ترسناک واسه مخاطبان تفریحی ژانر وحشت سخته اما مطمئنا، طرفداران این ژانر از تماشای اون لذت میبرن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بدترین بلاهایی که سر موهای خود می آورید

۱۲- آدم سگ رو گاز میگیره (۱۹۹۲)

کمدی مشکی و ترسناک «آدم سگ رو گاز میگیره» (Man Bites Dog) یه مستند دروغین ترسناک به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی رمی بلوو، کارگردان و نویسنده بلژیکیه. این فیلم داستان یه گروه فیلم بردار مستند رو روایت می کنه که وحشیگریای جذاب اما خوف انگیز یه قاتل سریالی کاریزماتیک به نام بن رو از راه دوربین خود ثبت می کنن اما در آخر فقط به ثبت جنایات اکتفا نکرده و خود به همدستی، به هیجان آوردن و مشارکت در قتلای ترسناک اون روی میارن. این فیلم مشکی و پر از خشونت رو از اول تا به انتها به کابوسی تبدیل می شه که یه لحظه غیرقابل تماشا و وحشیانه س و لحظه ای دیگه جذاب و بسیار دوست داشتنی.

نکته روشن این فیلم که قبل از تماشا باید در مورد اون به شما اخطار بدیم، اینه که فیلم ترسناک «آدم سگ رو گاز میگیره» تأملی بسیار ترسناک از وجود سینمای خشونت از روشی بسیار دقیق و خطر آمیزه. این فیلم از همون اول هم قرار نبود که مورد توجه بیشتر طرفداران ژانر وحشت قرار بگیره اما کسایی که توان تماشای اونو داشته باشن، اینجور اثر اورجینال و جذابی رو خواهند ستود.

۱۱- هنری: تصویر یه قاتل زنجیره ای (۱۹۸۶)

هنگام تماشای فیلم ترسناک «هنری: تصویر یه قاتل زنجیره ای» (Henry: Portrait of a Serial Killer) تحت تاثیر فضای غرب میونه غم انگیز و بیروح فیلم که عامدانه انتخاب شده قرار نگیرید چون در این فیلم، جون مک ناتون به شکلی بی سابقه و فراموش نشدنی به بررسی روح خبیث موجود در آدما پرداخته. این فیلم که طوری براساس زندگی یه قاتل زنجیره ای واقعی به نام هنری لی لوکاس ساخته شده، مایکل روکر رو تو یه بازی موندگار در نقش اول خود داره.
اینجوری این فیلم ترسناک حالتی شبه مستند به خود میگیره که خیلی از سکانسای اون با اونقدر ظرافت و شجاعتی گرفته شده که بیشتر به یه مستند شباهت داره تا یه فیلم. تماشای این فیلم خیلی هم ساده نیس.

داستان فیلم بسیار واقعی و غیرانسانی جلوه می کنه و اگه امروز به این فیلم نگاه کنین فکر می کنین که فیلمای دیگری با سبک مشابه که در آینده ساخته شده و بسیار هم موفق بودن، از جمله «سکوت برها» (Silence of the Lamb) و «هفت» (Se7en) هم با الهام از این فیلم ساخته شدن، فیلمایی که به سبکی متفاوت دیو سیرتی، بی عاطفگی و بد دلی آدما رو به تصویر میکشن.

۱۰- جیغ (۱۹۹۶)

یکی از اولین و پرطرفدارترین فیلمای ترسناک اسلشر، فیلم ترسناک «جیغ» (Scream) به کارگردانی وس کریون بود که بعدا با دنباله های زیادی همراه شد.
در این فیلم و برخلاف دیگه فیلمای ترسناک، بازیگران جوون زیادی وجود داشتن که بعد از «جیغ» به معروفیت رسیدن، بازیگرانی مانند درو بریمور، کورتنی کاکس، جیمی کندی و رز مک گووان. هر چند بعدا هم دنباله هایی از این فیلم ترسناک ساخته شد اما هیچکدوم به اندازه نسخه اورجینال مورد استقبال قرار نگرفت.

داستان در مورد یه گروه دختر و پسر نوجوانه که به وسیله یه قاتل نقاب به صورت کشته می شن.
از ویژگیای منحصر بفرد این فیلم میشه به ساختار کمیک و جوکای زیاد ارائه شده در اون اشاره کرد.
داستان خلاقانه، ترسناک، بامزه و پر از کشتار و خونریزی، باعث شده که «جیغ» حتی پس از ۲۰ سال هم مانند عنوانش ترسناک و مهیج باشه.

۹- خونه ای که جک ساخت (۲۰۱۸)

در سالای گذشته انگار برند فیلم سازی لارس وون تریه، فیلمساز دانمارکی، باعث ایجاد نظراتی مخالف در میان منتقدان و سینماروها شده باشه. خیلی از کسایی که در واسه اولین بار تو یه فستیوال سینمایی به تماشای فیلم «خونه ای که جک ساخت» (The House That Jack Built) نشسته بودن در لحظه ای که شخصیت جک (با بازی استادانه مت دیلون) تو یه سلاخی خشن، سینهای یه زن درمونده و نگران به نام سیمپل رو می بُرد (مازکتومی) صندلیای خود رو به دلیل خشونت بالای سکانس ترک کردن.

این فیلم داستان ۱۲ سال از زندگی یه قاتل زنجیره ای بدنام در مناطق شمال غربی آمریکا رو روایت می کنه که بعضی وقتا با نام «آقای سفسطه» ازش صحبت به میون میاد. این فیلم ترسناک نئو اسلشر، ساختارشکن و بسیار تفکر برانگیزه که واسه علاقمندان به این سبک از سینمای وحشت گزینه ای دیدنی با داستانی شدید! ترسناکه.

 

 

 

قسمت دوم این مطلب رو از راه این لینک بخونین.