شاید در میان نمادهای شانس، نعل اسب و شبدر چهار برگ رو می شناسین اما سمبلای زیاد دیگری هم واسه شانس هست.
این نمادها واقعا یه یادآوری فرهنگی هستن که هممون به دنبال اون هستیم تا موفقیت رو به زندگی خود جذب و بدشانسی رو از اون دور کنیم.

هر کسی می تونه از کمی شانس بهره ببره، پس شاید وقتشه تا چند تایی بلوط در جیب تون و چند بامبو هم در محل کارتون بذارین!

۱- مجسمه مانکی-نکو

 

مجسمه های گربه شانس واسه کشور ژاپن هستن.

 

ژاپنیا «مانکی-نکو» (به معنی گربه خوشامدگو) رو که یکی از پنجه هاش رو واسه جلب توجه مردم تکون میده، در ورودی هر جایی می ذارن تا واسه صاحبش شانس بیاره؛ از کافه ها و رستورانا گرفته تا فروشگاه ها و معبدها. روایتای مختلفی درباره شکلای جور واجور این مجسمه هست.
مجسمه ای که پنجه چپش رو بالا گرفته واسه کافه ها و چایخانه ها پول می آورد و مجسمه ای که پنجه راستش رو بالا برده سلامتی می آورد و اونو در فروشگاه ها می ذارن. همه فکر می کنن این گربهای بامزه براشون شانس می آورد.

 

۲- بامبوی خوش شانسی

 

با اینکه این گیاه مثل غذای مورد علاقه پانداها به نظر می رسه اما واقعا بامبوی خوش شانسی گیاه به طور کامل متفاوتیه.

طبق افسانه های چینی اگه این گیاه رو در اول سال نو هدیه بگیرین، در طول سال براتون موفقیت می آورد. اما اگه این گیاه در سال اول از بین بره، تا بیست و نه سال بدشانسی به دنبال تون میشه. البته نگهداری از اون کار ساده ایه. این گیاه فقط به نور غیر مستقیم خورشید و بسته به پیشنهاد فروشنده اش، هر دو هفته یا ماهی یه بار به آب تازه نیاز داره.

۳- پولکای ماهی کپور

در کشورای زیادی مثل اسلواکی، هلند، جمهوری چک، اتریش، آلمان و کرواسی ماهی کپور رو واسه غذای شب کریسمس طبخ می کنن. بعضی خونواده ها یه ماهی کپور تازه رو واسه چند روز در وان حموم نگه می دارن تا مجرای گوارشی اون از گل پاک شه.
البته این روش تأثیری نداره.

بعد از خوردن ماهی، اعضای خونواده زیر بشقاب هاشون رو می گردن تا یه پولک ماهی پیدا کنن. این پولک رو تا شب کریسمس سال آینده، در کیف پولشون نگه می دارن تا در سال آینده براشون شانس بیاره.

 

۴- تامی

 

این چاقوهای سنتی کشور پرو با بعضی تمدنای باستانی از جمله اینکاها پیوند داره.
تامی بیشتر واسه قربونی کردن حیوانات استفاده می شد، اما در جراحیای جمجمه هم مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه تامی سمبلی از خوش شانسیه و مردم اونو به دیوارهایشان آویزون می کنن. دولت پرو هم اونو نماد رسمی گردشگری کشورش قرار داده.

 

۵- بلوط

 

براساس افسانه های اسکاندیناویایی، میوه های بلوط خوش شانسی می آورد. طبق این افسانه ها اگه چند بلوط رو در جیب تون نگه دارین، از شما در برابر دردها، رنجا و بیماریا مراقبت می کنه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   پیامک های تبلیغاتی ناخواسته دوبی و آنتالیا، فرصت ساز هست؟

اگه بلوط تون رو یه سنجاب دزدید نگران نباشین. بلوط از هر جنسی مثل طلا یا نقره باشه، همون اثر رو داره.

۶- عدد هشت

شاید به این فکر می کنین که عدد هفت نماد خوش شانسیه. اما حتما اینطور نیس.

در زبون چینی تلفظ کلمه هشت («با») مثل کلمه ثروت یا شانس («فا») است و به خاطر همین عدد هشت پیوند زیادی با خوش شانسی داره.
این عدد رو تا حدی خوش یمن می دونن که وقتی در سال ۲۰۰۸ پکن میزبان بازیای المپیک شد، مسابقات رو در ساعت ۸:۰۸ شب هشتم آگوست (هشتمین ماه سال میلادی) شروع کردن تا خوش یمنی اونو به بیشترین حد برسانند.

 

۷- خوک

 

 

خوکا در فرهنگ آلمانی نماد خوش شانسی هستن.

 

این موضوع به دوران قرون وسطی برمیگرده، وقتی که داشتن خوکای زیاد نشونه رفاه بود و از طرفی به اون معنی بود که اون خونواده هیچوقت گرسنه نمی مونن. امروزه شیرینیایی به شکل خوک به عنوان شیرینیای شانس واسه شب سال نو استفاده می شه.

۸- خفاش سرخ

خفاشای سرخ گذشته ای طولانی در مورد شانس در فرهنگ چینی دارن، مخصوصا اگه تو یه گروه پنج تایی ظاهر شن.

این پنج خفاش نمادی از پنج نعمت در فرهنگ چینی هستن: عمر طولانی، ثروت، سلامتی، عشق و مرگ آروم. اما یه خفاش سرخ به تنهایی، طلسمی واسه دور کردن شیطانه.

۹- سوسک سرگین غلتان

سوسک سرگین غلتان گذشته ای طولانی در مورد خوش شانسی داره.

مصریان باستان حرکت سرگین این سوسکا روی شنا رو با حرکت خورشید در آسمون در رابطه می دونستن. بعد از اون این رابطه به «خپر» گره خورده؛ خدایی که با خورشید و آفرینش پیوند داشته و چهره ای مثل سوسک سرگین غلتان داره.

از اون زمان سوسک سرگین غلتان علاوه بر مراقبت در برابر شیطان، به طلسمی واسه نوزایی و تغییر تبدیل شده.

۱۰- دست همسا

دست همسا ریشه در دین یهود داره اما اونو در ادیان دیگری مثل مسیحیت و تعدادی از نگارهای عصر جدید هم میشه یافت. با این حال ممکنه این سمبل قدمتی بیشتر از همه این ادیان داشته باشه.

در دست همسا، سه انگشت میانی بلندتر از بقیه بوده و به همدیگه چسبیده هستن اما انگشت سبابه و انگشت کوچیک در اندازه ای برابر و به طور برابر به سمت بیرون خم شدن. در کف دست هم یه چشم هست.

باور بر اون هستش که همسا نفوذ چشم شیطان و دیگه اثرات آزاردهنده رو دفع می کنه.
این نماد بسته به هر مذهب معانی دیگری هم داره.
در دین یهود، همسا نمادی از دست خدا و پنج کتاب توراته.