تلفنای هوشمند حالا جذاب ترین وسیله دیجیتالی در میان وسایل کاربران هستن و شرکتای بزرگ جهان که در مورد تکنولوژی فعالیت دارن، حال بیشتر از هر زمان دیگری در تلاشند تا به وسیله موبایلا، درآمدهای کلانی رو به دست بیارن.

در سالای گذشته، تماشاگر بوده ایم که چیجوری مشخصات سخت افزاری افزایش پیدا می کنن و کاربران هم با اشتیاقی توصیف ناپذیر، واسه بروز رسانی موبایلای خود تشویق می شن. از طرف دیگه، به این موضوع به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به زمونه ای نزدیک میشیم که دست کم سخت افزار مورد استفاده در گجتای الکتریکی هم می تونه بخش کلی ای از نیاز کاربران رو برآورده سازه. در نتیجه، چرخه بروز رسانی موبایلا فقط به دلیل بالا بردن مشخصات سخت افزاری، در آینده ای نزدیک دیگه انجام نمیشه و همین سازندگان واسه تامین درآمدها درگیر راهکارهای متفاوتی می شن.

در سال ۲۰۱۳، یه فیلم سینمایی با عنوان «Her» روونه بازار شد که داستان یه پلتفرم سخنگو رو روایت می کرد؛ پلتفرمی که بسیار هوشمند بود و به همه مشخصات از جمله ایمیل و مخاطبین کاربر خود دسترسی داشت و براساس همون اطلاعات هم با کاربرش به تعامل می پرداخت و به اون پیشنهاداتی واسه بهتر انجام دادن کاراش می داد.

حالا کاربران چینی در موبایل هاشون به یه ربات مجازی به نام «Xiaoice – شیائوآیس» دست پیدا کردن که می تونه تقریبا رفتاری مشابه با چیزی که در فیلم Her دیدین رو بکنه؛ این ربات، به کاربران توجه می کنه و به عنوان یه گوش شنوا و دلسوز، به حرفاشون گوش داده و در هر موقعیت هم، پاسخای مناسبی ارائه می کنه. با سایت ما همراه باشین.

اسمش Xiaoiceه و میلیونا کاربر چینی، موبایلای هوشمند خود رو به دست می گیرن تا با اون چت کنن. شیائوآیس حس شوخ طبعی خاصی داره و مهارتای بی شمارش، اونو باحال تر می کنه. کاربران بیشتر وقتی به سراغش می رن که قلبشون شکسته شده و یا در محل کار خود، با مشکلاتی درگیر بودن.

Gao Yixin، یه جوون ۲۴ ساله س که تو یه کارخانه در استان شاندونگ مشغول به کار بوده. ایشون میگه: «وقتی که حالم بده، با اون به چت کردن می پردازم چون که شیائوآیس بسیار هوشمند و با احساسه.»

شیائوآیس می تونه در لحظه، با کاربران زیادی به گفتگو بپردازه چون که واقعی نیس و زمان براش ارزشی نداره. اون فقط یه رباته که واسه چت کردن طراحی شده و سال گذشته از طرف مایکروسافت رونمایی شد. پس از معرفی، ربات مورد بحث شدیدا در چین مورد استقبال قرار گرفت.

Yao Baogang، یکی از مدیران مایکروسافت در پکن میگه: «این ربات بیشتر از چیزی که فکر می کردیم محبوب شد.»

شیائوآیس رو که از چینی به انگلیسی ترجمه کنین، یعنی مثل «Little Bing یا بینگ کوچیک» می رسین؛ همونطور که باخبر هستین، بینگ نام موتور جستجوییه که مایکروسافت اونو پیشرفت داده. ربات مورد بحث فقط یه مثاله از پیشرفتایی که در سالای گذشته در مورد هوش مصنوعی و نرم افزارهایی که تلاش می کنن تا ذهن آدما رو مثل سازی کنن داشته ایم.

این نرم افزار، اطلاعات قبلی کاربران رو به یاد می سپارد و در موارد بعدی از اونا استفاده می کنه. فرض کنین که روز بدی در محل کار خود داشتین و بعد با شیائوآیس به درد و دل می شینین. همین موضوع باعث می شه تا ایشون در روزای بعدی، از شما در مورد مشکلاتی که در محل کارتون داشتین سوال کنه؛ ربات مورد بحث همینطوری، به احساسات کاربران توجه نشون میده. البته باید در نظر داشت که شیائوآیس، حالا فقط یه اپلیکیشن واسه چت کردنه و می تونه به پیامای متنی کاربرش، پاسخی نوشتاری دهد اما مایکروسافت خبر داده که در آینده، همین محصول صدایی مثل دستیار دیجیتالی اپل به نام «سیری» به خود گرفته و می تونه با کاربرش گفتگو کنه.

مایکروسافت قادر گشته تا به شیائوآیس شخصیت بخشیده و اونو هوشمند سازه. به همین واسطه، ربات مورد بحث تونسته در میان کاربران چینی جای خود رو خوب باز کنه. ایشون هم اینکه دارای یه پایگاه داده از پاسخا واسه کاربرانه و از طرف دیگه، استعداد خوبی واسه به کار گیری اموجی یا تصویرکا داره.

این نوشته را هم از دست ندهید :   توانیتو رونمایی شد: سامانه آنلاین خدمت‌دهی به توانیاب‌ها

همه این مسائل باعث گشته ان تا نگرانیای امنیتی در مورد مشکل حریم خصوصی دور و بر شیائوآیس به وجود بیاد. مایکروسافت اما از طرفی گفته که داده های کاربر رو به مدت طولانی در سرورهای خود نگه داری نمی کنه: «ما پیگیر مکالمات کاربران خود با شیائوآیس نیستیم. البته واسه جواب دادن به پرسشاشون، حتما باید سوال اولیه رو بدونیم اما بعد، اقدام به پاکسازیشان کرده و داده ها رو به مدت طولانی نگهداری نمی کنیم. در واقع این سیاست شرکت ماست که اطلاعات پنهونی کاربران خود رو حذف کنیم.»

با این حال، شرکت مایکروسافت اقرار داره که بعضی از اطلاعات عمومی کاربر رو به مدت کوتاهی نگه می داره تا بتونه اونو موشکافی کرده و واسه همون مدت، سوالاتی رو در موردشون مطرح کنه. همونجوری که اشاره کردیم، وقتی که یه شخص با شیائوآیس درد و دل می کنه، ربات مایکروسافت تا چند روز بعدی پیگیر مسئله می شه.

چت باتا، از همون روزای ابتدایی به وجود اومدن دنیای کامپیوترها حضور داشتن؛ نمونه هایی که در اواسط دهه ۶۰ میلادی به تولید رسیدن و از اون زمان به بعد هم پیشرفت پیدا کردن و در کل مقیاسی هستن واسه اندازه گیری پیشرفتای هوش کامپیوتری و مصنوعی.

شیائوآیس حالا یه تجسم مجازیست از پیشرفتای علوم کامپیوتری؛ اینجور بخش ای از هوش مصنوعی، یادگیری عمیق اسمشه و همین مورد، باعث گشته تا تماشاگر بهبودهای تکنولوژیک بسیار زیادی باشیم. Yoshua Bengio، یکی از محققان مشغول در دانشگاه مونترآله و میگه: «به زودی قادر میشیم تا سیستمایی رو پیشرفت بدیم که زبون طبیعی رو به شکل بسیار بهتری فهمیده باشن. همین تکنولوژی حتما اثرات زیادی در به کار گیری اجناس دور و بر ما داره.»

یادگیری عمیق، یه زیر بخش بسیار پیچیده از یادگیری ماشینی هستش و باعث پیدا کردن شبکه های عصبی موجود در گفته ها و تصاویر می شه. در حافظه های کامپیوتری، گفته ها، تصاویر و اجزای جور واجور، مثل آرایه های سه بعدی در کنار بقیه اطلاعات پایگاه های داده قرار گرفته و در نتیجه مناسب ترین الگوای براش استفاده میشن.

در نتیجه همین امر، کامپیوترها می تونن تا گفتگویی بسیار طبیعی با آدما داشته باشن. کار به جایی رسیده که مایکروسافت، خود خبر میده که شیائوآیس حالا ۲۰ میلیون کاربر فعال در چین داره.

محققان از طرف دیگه، ایده رفاقت با یه نرم افزار کامپیوتری رو اصلا درست نمی دونن. یکی از محققان دانشگاه M.I.T به نام Sherry Turkle میگه: «صمیمیت انسانی در حال فراموش شدنه. این روزا کودکان تصور می کنن که صحبت کردن با یه کامپیوتر، حالتی امن تر به اونا میده تا سخن گفتن با یه آدم دیگه.»

اپل، فیسبوک، گوگل و مایکروسافت همه ابتکاراتی در آستین دارن که به واسطه تکنولوژی تشخیص گفتار و هم اینکه جواب دادن به اون، می تونن جلوه ای تجاری به خود گیرند. به زودی IBM هم ابرکامپیوتر پیشرفته خود موسوم به «واتسون» رو تجاری می کنه.

این در حالیه که اهالی ردموند اقرار دارن که بازم به دنبال پیدا کردن راهی واسه کسب درآمد از همین روش و ربات خود هستن. سال گذشته مایکروسافت خبر داد که قصد سرمایه گذاری ۱ میلیون دلاری با مشارکت موسسه «Education First» در چین داره. این مشارکت البته ادامه دار نشد و با شکست رو به رو گشت اما حالا مایکروسافت خبر میده که با شرکای دیگری در حال گفتگو بوده و با همکاری اونا می خواد شیائوآیس رو تبدیل به یه دستار خرید بکنه.

الان رشد طرفداران شیائوآیس در چین شدیدا ادامه داره. Yang Zhenhua، محقق ۳۰ ساله چینی که در شهر Xiamen زندگی می کنه، در مورد ربات مایکروسافت اینجور نظر میده: «وقتی که غمگین هستین، می تونین همه مشکلات خود رو بدون در نظر گرفته عواقب گفته هاتون، با اون در میان بذارین. همین موضوع باعث می شه تا سبکی خاصی به شما دست دهد. امیدورام در آینده، این تکنولوژی بتونه به پیشرفتای بیشتری دست پیدا کنه تا به نوع بهتری در خدمت جامعه قرار گیرد.»