ما: صبح تا شب موبایلای مردم ایران پر از تبلیغای ناخواسته ای هست که سفر لحظه آخر به دوبی و آنتالیا و استانبول و کوشی آداسی رو تبلیغ می کنه در حالی که هزاران فرصت گردشگری ممتاز در ایران،‌ بدون تبلیغات و بازاریابی و مخاطب در جا می زنه. در این گزارش به اهمیت برند سازی واسه مقصدای گردشگری داخلی می پردازیم. با ما همراه باشین.

سفوط هواپیمای سوخو روسیه به وسیله ترکیه در سال ۲۰۱۵ میلادی دلیل شد که گردشگران روسی که کلی گردشگران ترکیه رو در سالای گذشته تشکیل می دادن، ترکیه رو از فهرست مقاصد گردشگری کم هزینه خود خارج کنن و ۹۵ درصد گردشگری ترکیه از گردشگران روسی خالی شد و گردشگری ترکیه در رکود فرو رفت. ضرر میلیارد دلاری که ترکیه به واسطه کاهش روابط دیپلماتیک با روسیه تحمل کرد، در زمونه ای که شهرای جور واجور این کشور با حملات جور واجور تروریسی همراه س، دوران سختی رو واسه گردشگری ترکیه که یکی از مقصدای گردشگری معروف جهان هستش،‌رقم زده.

اما انگار گردشگران ایرونی که چند دهه هست که ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگری انا هستش،‌ قصد جبران ضرری رو دارن که روسا به صنعت گردشگری ترکیه زده ان!‌ از تبلیغات گسترده درباره تشویق هموطنان به خرید خونه در مناطق ییلاقی ترکیه گرفته تا تبلیغ تورهای لحظه آخر ترکیه در سایتا و پیامکای تبلیغاتی، همه و همه نشون میده که فعالان گردشگری ایرونی به طور ناخواسته، در گیر تبلیغ ظرفیتای گردشگری حریف شدن. هر چند تبلیغ در سایتای لحظه آخر ممنوع شده بود، اما هم اونقدر تماشاگر تبلیغات گسترده هستیم.
این یکم که ایرانیا عاشق ترکیه شدن، ترکا خیلی تمایلی واسه سفر به ایران ندارن. حتی با وجود نمایشگاه های گسترده ایران در این کشور!

رقیبی که هم ظزفیتای گردشگری گسترده تر از ما داره و هم در این راه، بسیار حرفه ای و شناخته شده.
در زمونه ای که عصر پسا برجام و دوران اقتصاد مقاومتی و مسائلی مثل این سر زبون هاست، تبلیغات لحظه به لحظه مقاصد گردشگری بیرون مرز کشور که میلیونا دلار سرمایه ایرانیان رو از کشور خارج می کنه، روش پسندیده ای نیس.

(گردشگری داخلی در ایران، زیر بمباران تبلیغاتی لخظه به لحظه سفر به کشورای همسایه گم شده)

در حالی که هزاران مقصد گردشگری فوق العاده و جذاب ایران از ییلاقات شمال گرفته تا دنیای گردشگری زیر زمینی در غارای ایران، همه و همه مغفول مونده و نیاز به توجه مادی و الهی مسئولان و مردم هست، تبلیغ ظرفیتای گردشگری همسایه های شمالی و جنوبی ایران تا این اندازه، اقدام شایسته ای نیس.

اگه به یکی از کشورای منطقه و حتی کشورای اروپایی سفر کنین و به مدت اقامت کوتاه، سیم کارتی رو خریداری و شارژ کنین، فقط این سیم کارت ابزاری واسه ارتباطات شما با کشور مبدا و رسانه تعاملی در کشور مقصد میشه. بعید هست که شماره سیم کارت شما، تبدیل به وسیله تبلیغاتی تولیدکننده و عرض کننده کالا و خدماتی خاص شه که بدون اطلاع از سلیقه و نیاز شما، موبایل شما رو مورد هجمه تبلیغات جور واجور کنه.
اما بدیش اینه در کشور ما، مثل بعضی از پدیده های اجتماعی بد که به دلیل نبود برخورد جدی مسئولان، تبدیل به یه پدیده عادی و غیر قابل رد شده، مشکل پیامکای تبلیغاتی ناخواسته، بازم از موارد انتقادی به شبکه ارتباطی کشور هست.

پیامکای تبلیغاتی ناخواسته ای که بدون توجه به نیاز، چیزای مورد علاقه، شرایط سنتی و حتی حنسیتی مخاطبان خود، از صبح تا شب، یه سری از شماره تلفنای مخاطبان سامانه های تبلیغاتی رو، اهداف حمالت تبلیغاتی می کنن. از فروش لباس زیر زنونه تا دریافت دیپلم تضمینی و چاپ مقاله ISI گرفته تا دریافت ویزای شنگن در ۵ روز و تورهای هوایی خوشحال ۵۰۰ تومنی به مقصد فلان کشور!!! حالا، پیشرفت سامانه های تبلیغاتی پیامکی، این فرصت رو واسه سودجویان جفت و جور کرده تا پا رو فرا تر گذاشته، و از فرستادن اس ام اس به شمام سودآوری دوبرابر کنن.

پیامکای ارزش افزوده، ترفند جدیدی واسه درآمد زایی هست.
مثلا از شما درخواست می شه، اگه خواهان دریافت پکیجی از بهترین تورهای مسافرتی در فلان شهر یا کشورین، عدد خاصی رو به شماره فلان، اس ام اس کنین و در ازای دریافت این خدمات، x ریال به قبض موبایل شما اضافه می شه که باید بعدا پرداخت کنین. حال این که چه کیفیتی این خدماتتولید محتوا در فضای گردشگری کشور داره و تا چه حد مخاطبان تازه کاری که از این سرویسا استفاده می کنن، رضایت دارن، در جای خود محفوظ هست.

اما موضوع این جاست که به چه دلیل باید نظارتی مشخص و قانونی روی ارسال کننده گان پیامکای تبلیغاتی ناخواسته حاکم نباشه. به چه دلیل نباید مراکزی که تورهای لحظه آخری رو به طور انبوه به مشتریان ارسال می کنن و بعضی وقتا بدون مجوز از مراکز مربوطه، از سرویس دهی تبلیغ شده ضعیف هستن، محاکمه و به مردم معرفی شه؟ به چه دلیل نباید آژانسا و فعالان خصوصی متخلف در میدون گردشگری کشور که از راه سایتای اینترنتی و SMSای تبلیغاتی ناخواسته اطلاع رسانی و فضای صنعت گردشگری ایران رو متشنج و ضعیف کردن می کنن، احساس ناامنی  بکنن؟

اینا پرسشایی هست که نه فقط اهتمام واسه پیدا کردن راه حلی مشخص و حساب شده، وظیفه وزارت ارتباطات (ict.gov.ir)، سازمان رگولاتوری و تعامل با بدنهای گردشگری و قانونی و انتظامی کشور هست، بلکه فرهنگ سازی هم از راه رسانه ملی باید در دستور کار قرار بگیره.

طبق آمارها، روزانه بیشتر از ۲۰ میلیون اس ام اس تبلیغاتی به مخاطبان موبابل در ایران فرستاده میشه که حجم قابل توجه ای از آٖن به تورهای لحظه آخری به مقاصد دوبی و استانبول و حتی سفرهای استانی مربوط می شه.
اونم در وضعیتی که هر شخصی حقیقی یا حقوقی بدون توجه به در اختیار داشتن گواهی صلاحیت، قادر به ارسال انبوه تبلیغات در میدون گردشگری داخلی و بین المللی هست.

این نوشته را هم از دست ندهید :   نخستین کاری که ۱۵ فرد بسیار موفق در جهان پس از برخاستن از خواب انجام می دهند

به نظر نمی رسه، پیامکای تبلیغاتی ناخواسته ای که این روزا با عنوان تورهای لحظه اخر و سفرهای این تیپی واسه حجم بزرگی از مخاطبان فرستاده میشه و همه قیمتای نازلی رو پیشنهاد می کنن، وضعیت فرصت آفرینی رو در میدون گردشگری کشور دلیل شه.
چون که معمولا موسسات گردشگری معتبر حاضر نمی شن به خاطر جذب مشتری به هر قیمتی، اونا رو در وضعیت ناجور از نظر خط هوایی، محل اقامت و سرویس دهی گردشگری قرار داده و ملغمه ای از نارضایتی مسافران و مشتریان رو دریافت کنن. موضوعی که کاهش اعتماد مشتری و ضعیف کردن برندینگ موسسه گردشگری رو در کوتاه مدت و حتی دراز مدت دلیل می شه.

یکی از رموز موفقیت در میدون صنعت گردشگری مثل دیگه صنایع، خوش نامی و reputation هست که مدیریت موثر اون، فوایدی بسیار بیشتر از سرویس دهی بی کیفیت یا کم کیفیت به بهایی نازل به جامعه خیلی از مخاطبان رو به دنبال داره.
معمولا مراکزی قدیمی و خوش سابقه در میدون گردشگری داخلی و خارجی، هیچ وقت راضی نمی شن که بسته های تور خود رو از راه هجمهای تبلیغاتی پیامکی ناخواسته به مخاطبانی که در جامعه هدف اونا قرار ندارن ارسال کنن و به این واسطه، مخاطب گرایی و مشتری سازی کنن.

به هر حال، گردشگری در ایران، امروزه در دنیای مجازی هم روزنهای یپیدا کرده و وسایل دیجیتالی اینترنتی و موبایلی،بخش جدانشدنی از این قصه هستن. توجه مسئولان مربوطه به روشای کاسب کارانه افراد سود جود و بعضی وقتا بی صلاحیت در میدون تبلیغات و بازاریابی صنعت گردشگری کشور، با همکاری پلیس فتا (cyberpolice.ir)و نهادهای اطلاعاتی و گردشگری ایران، یه نیاز اساسی هست.

با امید به اینکه واسه ساماندهی وضعیت تبلیغات پیامکا و حتی مراکز فعال در مورد خدمات گردشگری داخلی و خارجی در فضای فناوری اطلاعات ایران، معاونت فناوری اطلاعات سازمان میراث فرهنگی کشورمون با همیاری مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد(saramad.ir) و نهادهای مسئول در وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی(majazi.ir)  ،دستور العملی رو واسه ساماندهی این وضعیت که فضای تبلیغات گردشگری کشور رو مسموم کرده، در دستور کار قرار بدن.

اما اگه پیامکای تبلیغاتی ناخواسته سفر و تفریح، شما رو خیلی آزرده کرده توجه شما رو به ۴ نکته جلب می کنیم :

  • سرویس های خدمات ارزش افزوده اشکال مختلفی دارن و تنها موارد مربوط به اس ام اس ها رو شامل نمی شن بلکه در مواردی به کار گیری سرویس های دیگری مانند خدماتی که از راه تلفن های انگار ارائه می شه هم خدمات ارزش افزوده به حساب میان، در حالی که بیشتر مشترکان از این مو ضوع باخبر نیستن اما ممکنه فردی از این خدمات هم استفاده کرده باشه که در این صورت به کسر هزینه واسه به کار گیری سرویس ارزش افزوده منجر شده.
  • واسه شکایت از پیامکای تبلیغاتی به آدرسcra.ir مراجعه و فرم رو پر کنین.
  • با سامانه تلفنی ۱۹۵ تماس بگیرین و شکایت خود رو مطرح کنین.
  • اگه مشاهده کردین که سامانه تبلیغاتی مشکوک مجازی یا موبایلی در میدون گردشگری با شما در تعامل هست، موارد رو به پلیس سایبر ایران اطلاع بدین.

با در نظر گرفتن برخورد ناشایست پلیس فرودگاهی امارات با گردشگران ایرونی به واسطه اسکن چشم و مسائلی مثل این و ناآرامیایی که در ترکیه در چند ماه گذشته مشاهده می شه، صنعت گردشگری کشور باید به سمت جایگزینایی حرکت کنه که هم سلیقه مردم رو عوض کنه و هم فرصت آفرینی واسه گردشگری داخلی و اقتصاد داخلی ما بکنه.

دادن تسهیلات به علم اموزان و دانشجویان واسه گردش آسون و کم هزینه در داخل کشور و برگزاری تورای گردشگری بیرون مرز کشور در کشورای مقصد علمی واسه ایرانیان، زمینه ای هست که می تونه هم اقتصاد گردشگری داخلی رو گسترش داده و هم واسه پیشرفت مقصدای گردشگری ایران،‌برند سازی بهینه کنه.

از طرفی، توان و سرمایه گردشگری خارجی هموطنان رو به جای انتخاب مقصدای گردشگری معمولی و عادی الان که بیشتر به کشورای دور و بر و همسایه ایران متمرکز شده، می تونه به گردشگری صنعتی، گردشگری علمی و گردشگری هنری جهت داده و زمینه رو واسه معرفی قابلیتای ایران به جهانیان جفت و جور کنه.

ایجاد سیستم رد و بدل کردن دانشجو که در بین دانشگاه های اروپا عادی هست جهت اعزام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا به دانشگاه های طرف قرارداد وزارت علوم و بهداشت واسه تفریح و تحصیل  و تحقیق موقت،‌ فواید زیادی واسه کشور به ارمغان میاره. هر دانشجو و محقق،‌سفیر رایگان و موثر گردشگری ایران هستش و باید از این پتانسیل، رایزنای فرهنگی ایران در کشورای جور واجور دنیا واسه پیشرفت صنعت گردشگری ایران استفاده کنن.

به امید روزی که به جای تبلیغ لحظه به لحظه پاساژا و مراکز آبی و ساحلی و کویری کشورای همسایه، تبلیغ سوباتان و فیلند و کرمان و شیراز و مازیچال و غارای زیبای ایران با تسهیلات بانکی و کمکای الهی تحت پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی به دست ما ایرانیا برسه تا زنده کردن صنعت گردشگری ایران، در دستور کار جدی قرار بگیره.