شما حساب اینستاگرام دارین؟ ایمیل چیجوری؟ کدوم یکی رو بیشتر چک می کنین؟ این روزا بازاریابی با ایمیل سخت تر شده البته هم اونقدر قدرت قبلی رو داره و هم اونقدر اصلی ترین روش در بازاریابیه. اما از این واقعیت که رسانه های اجتماعی این روزا مورد توجه بیشتری هستن نمیشه غافل شد. رسانه های اجتماعی واسه مخاطبان جذاب ترن و بازاریابی با اونا بسیار آسون و در دسترس تره.

اگه به دور و بر خود نگاهی بندازین و از دوستان و آشنایان پرس و جو کنین متوجه میشین که در بین تموم رسانه های اجتماعی اینستاگرام از محبوبیت و کاربرد بیشتری برخورداره. اینستاگرام در میان بیشتر از ۳۰۰ میلیون گاربر خود در سراسر دنیا، بیشتر از ۲۰۰ میلیون کابر فعال داره. شاید باحال باشه که بدونین چیزی حدود ۲۰ میلیارد تصویر در اینستاگرام هست که تقریبا واسه هر فرد روی این کره خاکی ۳ تصویر!

قطع به یقین با شناخت بیشتر این رسانه محبوب و آشنایی با ترفندای به کار گیری اون در بازاریابی، خیلی راحت می تونیم خدمات و اجناس خود رو به نمایش گذاشته و به فروش برسونیم. در خیلی از موارد حتی اگه سایتی هم واسه کار و کاسبی خود نداشته باشین بازم می تونین از رسانه های اجتماعی استفاده کنین. از دست دادن این فرصت رایگان و قوی تبلیغاتی شک نداشته باشین بعدا باعث افسوس و پشیمونی شما می شه.
امروزه در بین خیلی از کار و کاسبیای اینترنتی می بینیم که مدیران وب سایتا، کاربران خود رو به سمت شبکه های اجتماعی هدایت می کنن. پس به مرور از یه بازدید کننده به یه دنبال کننده می رسیم و کم کم می تونیم پیامای مربوط به بازاریابی رو براشون ارسال کنیم.

ترفندایی واسه بازاریابی با اینستاگرام

۱. استفاده بهتر از نشانی سایت در پروفایل

این توانایی در اینستاگرام هست که می تونین نشانی سایت یا صفحات اجتماعی دیگه خود رو به نمایش گذارید. پس از این قسمت غافل نشید. اگه سایت ندارین نشانی فیس بوک یا لینکدین یا هر رسانه دیگری که در اون فعالیت دارین بذارین. اگه هم یه کار و کاسبی اینترنتی فعال هستین به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که به جای نشانی صفحه اول سایت حتما نشانی صفحه فرود یا Landing Page رو وارد کنین و کاربران رو به این صفحه هدایت کنین.
شاید این سوال تو ذهن شما شکل بگیره که صفحه فرود سایت چیه؟ صفحه فرود صفحه ایه که در اون از مخاطبان ایمیل دریافت می کنین و در ازای اون یه هدیه الکترونیکی مثل یه کتاب یا ویدیو یا فیلم رو به مخاطب ارائه می دید.

۲ . ایجاد توقف بر عکسا

تا حد امکان از تصاویر و عکسای باحال استفاده کنین. هر روز هزاران و شاید میلیونا عکس به اشتراک گذاشته می شن اما تنها تصاویری که حس کنجکاوی در مخاطب ایجاد می کنن باعث مکث اونا و توجه به صفحه شما می شه. واسه ایجاد کنجکاوی در تصاویر راه های زیادی هست. مثلا از اجناس خود در زوایای نا عادی عکس بگیرین یا انقدر از نزدیک عکس بگیرین که به سختی قابل تشخیص باشه و راه های زیادی که با آشنایی مختصری با تکنیکای عکاسی می تونین خیلی راحت مورد توجه کاربران قرار گیرید.

۳. نوشتن توضیحات پروفایل واسه فالو شدن

در پروفایل یه حساب اینستاگرام بخشی به نام توضیحات با عنوان Bio قرار گرقتهه. در خیلی از موارد دیده شده کابران در این بخش مواردی تکراری مطرح می کنن یا به تعریف از کار و کاسبی خود می پردازن اما اگه می خواین بهتر و بیشتر دیده شه و دنبال کننده پیدا کنین بهتره فقط به مخاطبان بگید که به چه دلیل باید شما رو فالو کنن و با فالو کردن شما چه مزیتی به دست می اورند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   آشنایی بامنافع اقتصادی کارآفرینی دانشگاهی

۴. ارائه کوپن تخفیف فقط در اینستاگرام

این تست رو یکی از دوستان به طور خیلی اتفاقی انجام داد و نتیجه مطلوبی هم بدست آورد. دوست ما واسه فروش اجناس سایتش، در اینستاگرام یه فروش خاص و تخفیف دار قرار داد. اما ذکر اینکه فقط محصولی ۳۰ درصد تخفیف داره شک نداشته باشین واسه مشتریان دوست عزیز ما جذاب و دنبال کننده نبود پس دوست ما در اینستاگرام خود کوپنای تخفیفی قرار داد بدون اینکه در سایت یا جای دیگه از اون صحبتی کنه اینطوری سیل باورنکردنی ای از خریداران رو از راه یه فوت وفن ساده اینستاگرامی جذب کرد.

۵. ارائه مطالب انحصاری

اگه شما در رسانه های اجتماعی جور واجور فعال هستین توجه به این نکته بسیار لازمه. اصلا یه پست رو در رسانه های جور واجور به اشتراک نذارین . این واسه کاربرانی که هر روز شما رو در شبکه های جور واجور اجتماعی دنبال می کنن بسیار مریضی آور خواد شد و کم کم اونا به این نتیجه می رسن که احتیاجی نیس به تموم شبکه ها سری بزنن و تنها نگاهی گذرا به یکی از اونا کافیه. پس بهتره واسه هر کدوم از شبکه های خود پستای منحصر به فرد و متفاوتی رو در نظر بگیرین..

۶. تغییر ماهانه عکس پروفایل

ماهی یه بار تصویر پروفایل خود رو عوض کنین! این نکته به ظاهر ساده و بی اهمیت باعث می شه از دید اینستاگرام شما یه کاربر فعال به نظر برسین. هر چی فعال تر به نظر برسین تصاویر شما در یافته های جستجوی اینستاگرام جایگاه بهتری داشته و شما بیشتر دیده شده و بیشتر فالو میشین. در مورد خیلی از شرکتا و کسب و کارا معمولا از لوگوی شرکت استفاده می شه ولی خیلی راحت می تونین با کمی خلاقیت هر ماه تصویر جدیدی در اینستاگرام داشته باشین. مثلا با مناسبتای جور واجور یا تغییر فصول کمی تغییر در لوگو داده و تصویر جدیدی با حفظ تموم لوگوی تجاری خود بوجود بیارین.

خلاقیت

۷. اول آموزش، بعد فروش

حتی شمایی که به فروش اجناس می پردازید باید اصل آموزش رو رعایت کنین. خیلی راحت می تونین در بخش فروش اجناس خود به آموزش بپردازید. مثلا اگه فروشنده لولزم خونگی هستین خیلی راحت می تونین نکاتی واسه افزایش عمر لوازم خونگی یا کاهش مصرف برق یا تعمیر و نگهداری اونا در اختیار کابران بذارین. حتی در جهت فروش بیشتر اجناس خود می تونین به نکاتی در تشخیص کیفیت مناسب اجناس اشاره کنین.  خیلی از خریداران به آموزش نیاز دارن و بهتر می دونن محصول رو از جائی بخرن که آموزش بهتری ارائه میده. این از دلایل بیشتر موفقیت دیجی کالاست که یه مراجعه کننده به سایت رو به یه خریدار تبدیل می کنه.امیدوارم با رعایت این نکات بتونین لذت بیشترین فروش رو با اینستاگرام تجربه کنین.