صدا و سیما، سالهاست که روی اعصاب مردمه. سریال‌های تلویزیونی در خیلی از شبکه های عریض و طویل رسانه ملی، به خصوص در ایام عید و ماه رمضان و محرم که جشنواره برنامه های مناسبتیه، مدتهاس که تبدیل به گسترش خشونت طلبی و ناهنجاری شده و والدین رو نسبت به تماشای این صحنه ها به وسیله بچه هاشون حساس کرده. بخش  کلی درآمد رسانه ملی از  ستاره مربعا و تبلیغ موسسات کنکور و چیپس و پفک و سس و آبمیوه مصنوعیه که خود، بهداشت روانی و سلامت کشور رو تهدید می‌کنه.

سریال «داداش جون» شبکه ۳ سیما، جدید ترین و تازه ترین نمونه این موضوعه که شبای ماه مبارک رمضان، مهمون سفره های افطار میلیونا هموطنه. سکانسایی با ادبیات سخیف، خشونت فرزندان و والدین، گسترش رفتارای ضد فرهنگ چون مصرف دخانیات و تخریب اموال عمومی با معجونی از صحنه‌های خشن و . . .  به همه چیز می‌خورد جز سریال مناسبتی شبای ماه رمضان که مردم پی دعا و نیایش هستن! گویی ماه رمضان، یا ماه عاشقی کاراکترهای سریالای تلویزیونیه یا ماه روایت داستانای خیالی انرژی منفی!

اگه صدا و سیما با این سریالای مناسبتی، قصد سرگرم کردن مردم داره، سرگرمی مشکی رو در دستور کار قرار داده که جامعه رو در آینده، خشونت طلب، دپرس و نا امید می کنه و با ماموریت شادی آفرینی واسه جامعه فاصله داره . بارها بخاطر پخش سریالایی با مضامین خشونت طلبی و نقض فرهنگ ناب ایرونی، به صدا و سیما تذکر داده شده و انگار کمبود بودجه و تغیر زیاد مدیران رسانه در چند سال گذشته، بستر این پریشونی و فاصله گرفتن مخاطب از رسانه ملی رو جفت و جور کرده. امسال، احسان علیخانی نیس که اشک از مردم بگیره و این جشنواره رو کامل کنه.

حتما ببینین:

یاد افطارهای خوشحال سالای قبل بخیر!

افطارهایی که همه اعضای خونواده رو دُور هم ‏جمع می‌کرد تا واسه لبخندزدنِ دسته جمعی پای تلویزیون بشینن کجاس؟. تلویزیون طی این سال‌ها راه و روش ‏دیگری پیش گرفته و «با شکایت بعضی از کارشناسان اصولگرا -که قاب تلویزیون و برنامه‌های سرگرم ‏کننده اون در ماه رمضان رو یه جور مقابله با رسانه منبر و مسجد حساب می‌کردن- رویکردش از تولید و ‏پخش برنامه‌های طنز به سمت برنامه‌هایی با چاشنی غم و اندوه تغییر کرده.

محور برنامه‌سازی‌ها ‏به جای طنز و سرگرمی، اندوه س و غم. ماجرا طوری شده که جفت و جور‌کنندگان صداوسیما رقابت عجیبی ‏واسه ساخت آثار اندوهناک دارن. این سوال همه مردم ایرانه:

«به چه دلیل دیگه خبری از شادی در ‏رمضان‌های صداوسیما نیس؟» صدا و سیما رو چه شده؟

این نوشته را هم از دست ندهید :   پیامک های تبلیغاتی ناخواسته دوبی و آنتالیا، فرصت ساز هست؟

به چه دلیل برنامه‌های ماه‌رمضانِ تلویزیون با اندوه همراه س؟ انگار این راه و روش داره به ‏یه دستورالعمل ثابت تبدیل می‌شه؛ دستورالعملی که می‌خواهد قیدِ برنامه‌های خوشحال و ‏سرگرم‌کننده رو از رمضان‌های تلویزیون بگیره.‏

زنده یاد قیصر امین‌پور در مورد غم و اندوه شعری داره که شاید به‌گونه‌ای طنازانه جواب مجملی بر ‏سوال بالا  باشه:

«محیط تنگ دلم رو شکسته رسم کنین/خطوط منحنی خنده رو خراب کنین.»

به باور ‏مدیران رسانه ملی اثر برنامه‌های غمناک بیشتر از برنامه‌های طنز و کمیکه؛ به‌خصوص درماه ‏رمضان که از دید مذهبی جایگاه خاصی دربین مدیران تلویزیون داره.
تجربه موفق ‏برنامه‌های خوشحال و طنازانه دهه ٨٠ هم نتونست تغییری در وضعیت برنامه‌سازی سال‌های گذشته ‏بسازه.

البته حالا خوبیش اینه برنامه‌های اندوه‌بار تلویزیونی از برنامه‌های ماورایی اواسط دهه ‏٨٠ تا حدی فاصله گرفته که مایه خوشحالی و راضی بودن مخاطبان عام وخاصه؛ ولی بازم رسانه ملی نیاز به ‏تغییراتی در نگاه به ساخت برنامه‌های  مناسبتی داره؛ چراکه هنوز مدیران رسانه ملی نتونستن شادی ‏و غم رو در برنامه‌سازی تلویزیون بازتعریف کنن. ‏

برنامه سازان خوشحال می‌خواهیم

 

 

باید یه بار واسه همیشه درسیاست‌گذاری کلان برنامه‌سازی مشخص شه که کنداکتور ماه رمضان در ‏گزینه شادی افزایی قرار داره یا غمباری. براساس باور و نگاه الهی مخاطبان، ماه رمضان ماه مهمونی ‏خدا نام گرفته؛ هرچندکه بنا به نگاه شرعی و حرفه‌ای دست‌اندرکاران تلویزیون، ماه رمضان مخالف ‏نگاه بینندگان تلویزیونیه.

معمولا درضیافت با خدا شادی و معنویت جاریه نه غم واندوه. به ‏عبارتی دیگه مدیران رسانه بیشتر قاب تلویزیون رو با فضای مسجدوحسینیه اشتباه گرفته‌ان و تلاش‌های ‏کم انجام شده درحوزه تولید برنامه خوشحال و کمیک درطول این سال‌ها، زیرنگاه سرزنش بار هواداران غم ‏واندوه رسانه مدفون شده.

بعضی وقتا تصور می‌کنیم برنامه‌سازان تلویزیونی خندیدن راهم فراموش کرده‌‏ان و صد البته هنوز نمی‌دانند چقدر در مخاطب گریزی رسانه ملی با تولید اینجور برنامه‌های غمناک نقش ‏پررنگی دارن‎.

رسانه ملی سالهاست مخاطب خود رو از دست داده  است. گسترش خشونت طلبی و غم و اندوه و بدبختی در روزگار تحریم ایرانیان، هیچ  توجیهی نداره و مخاطب رو به سمت سرخ و سفیدهای اون ور آبی جهت می ده. یادمون نره که حذف برنامه ۹۰، ماهی ۳۰ میلیارد تومن به رسانه ملی آسیب زد و میلیونا بیننده رو پراند!